A Nyugat két jellemzője, hogy az emberek értékrendjükben
elfogadják a meritokratikus és az utilitarista gondolkodásmódot. Nem valósítják
meg, és nem is volna jó, ha megtudnák, nincs is rá esélyük, de hogy nem vonják
kétségbe, hogy e felé kell törekedni, az egy nagyon erős alapot biztosít.
Vannak más alapozású civilizációk is, melyet az értékszociológusok leginkább a
vallások különbségével igyekeznek meghatározni, úgy mint a kínai
konfucianizmus, vagy az ortodoxia, az indiaiak vagy az arabok világvallásai, és
persze a kereszténység variációi. A protestáns keresztény vallások azok,
amelyek a leginkább nyugatiak. Ezek jellemzője az utilitarizmus és a
meritokratikus értékvilág.
A meritokrácia mint vágyott társadalmi berendezkedés első
megfogalmazója a szociológia kifejezés kitalálója is, August Comte, a XIX.
században. A meritokrácia egy olyan világot képzel el, ahol mindenki
teljesítőképessége és tudása alapján jut pozícióhoz. Kevésbé méltányos
elgondolás ez mondjuk azzal szemben, aki idővel veszít a képességeiből, mert
mondjuk öregszik. Kevésbé méltányos a társadalmi szegénységgel, a kisebbségi
létből fakadó hátrányokkal, és ahogy korábbi cikkünkben
kiemeltük, az érzelmi intelligenciánál jóval többre értékeli a szaktudást.
A meritokratikus értéket valló ember abban hisz, hogy
vezetőnek a legokosabbnak kell lennie, így joggal mondhatnánk, hogy Trump
megválasztása során nem a legokosabb, hanem a leghangosabb került hatalomra,
miközben az amerikai társadalomnál meritokratikusabbat nem találunk. Ám ez nem
az amerikaiakról szól, hanem az emberiség történetéről, amiben a posztmodernnel
szembeni ellenhatás nagyobb hullámokat vet. Ebből az is
prognosztizálható-valószínűsíthető, hogy a populizmusból Nyugaton leghamarabb
az amerikaiak fognak továbblépni, noha ennek időpontja nem megjósolható.
A Nyugat másik jellemzője az utilitarizmus, itt ezzel szeretnénk
többet foglalkozni. Ezt is főként az Egyesült Államokban találjuk meg.
Angliában Bentham és Mill vázolja fel azt az elképzelést, hogy meg lehet
valósítani „a legtöbb ember számára legtöbb jót” elvet, és minden, ami más felé
visz el, az hiba vagy bűn. Csakhogy ezt sem lehet megvalósítani, és egyáltalán
nem is baj, hogy vannak helyzetek, amikor az utilitarista okoskodás helyett az
érzelmeinkre hallgatunk. Jobb döntést hozunk akkor, ha nem mindig a többség
pillanatnyi igénye lebeg a szemünk előtt, hanem mondjuk valamilyen kiválóság
vagy érzékenység.
Az utilitarista életérzés legkiválóbb megtestesítője az
amerikai függetlenségi nyilatkozat egyik aláírója Benjamin Farnklin. Már
kiskorában is azt javasolta a szüleinek, hogy a disznót a levágásakor áldják
meg, így aztán megspórolhatnák, hogy minden evés előtt imádkozni kelljen. Nem
tudom így volt-e, de nem lepődnék meg azon, ha egy jókora pofonnal honorálták
volna a javaslatait. Ez is mutatná, hogy az utilitarista gondolkodásmódban
semmiféle tisztelet nincs, hagyományok iránti végképp, s ezért nem könnyű
bevezetni a nem-nyugatos területeken.
Ahogy a „ki az okos?” rendkívül bonyolult kérdés tud lenni,
úgy a „mi a hasznos” is. De aki értékeli a teljesítményt és haszonelvű, az
egész biztos igazságtalannak fogja tartani a nepotizmust, a mutyizást,
elviselhetetlennek a hosszú szónoklatokat és mindent, ami igazságtalan
előnyökhöz juttat valakiket, mert az csak neki jó, és nem a legtöbbnek.
Az igazi ereje aztán nem is az egyénekben van, hanem a felépített intézményrendszerében, vagy ahogy egyes mai szociológusok megfogalmazták, a társadalmi alrendszerekben. Ezeknek az alrendszereknek van küldetése, van morálja, s valóban önmaguk kiteljesedésére törekednek, nem pedig a benne dolgozó emberek közül néhány anyagi jólétére. A társadalmi alrendszerek már társadalmi - nem egyéni - küldetéssel bírnak, egész más logikára épülnek, mint a hierarchiák. S noha a hierarchiák is tudnak közösségi értékeket szolgálni, érdekes módon az alrendszerek tovább is tudnak lépni a hierarchikus struktúrákon, nota bene ehhez olyan emberekre van szükségük, akik szintén képesek az önállóságra és etikus elköteleződésre.
Ez a cikk az NKE integritás blogcsatornájának rövidített változata.
#utilitarizmus1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |