Megértettem
A weboldal "Cookie"-kat használ. Több információ
#oktatás #háború Belföld(országos) Belföld(helyi) Világ Környezet Egészség Kultúra Közlekedés Vezércikk

Metta – azaz kedvesség másokkal

borito_kep

2024. 06. 20. 09:08

7.7 | - | 8 | 7.9

Trénerkollégáknak már jó ideje igyekszem felhívni a figyelmüket arra, hogy ne csak a divatos asszetivitást tanítsák, és azt se gondolják, hogy az empátia mondjuk az egészségügyben dolgozók, a tanárok, vagy az ügyfelezelők szent grálja. (Sőt, utóbbi alkatokat fel sem veszik call centeresnek és nem véletlen.) Három attitűdöt kell birtokolnunk az emberekkel foglalkozó szakmákban: az asszeritvitást, empátiát és részvétet. Mindegyik egyformán fontos.

Végre találtam szakirodalmat is a részvét-gondolat megerősítéséhez, mely ugyan azt állítja, amit én a korábbiakban az ERA-modellben, nevezetesen, hogy az empátia túlterhelhet, kiégéshez vezethet. Épp ezért, a részvét megtanítása a kiégés és a stressz ellen is hatékony beállítódás, és technikáját Mathieu Ricard-tól lehet meditációs receptként átvenni. (Ld. itt. A „Szerető kedvesség” meditáció c. fejezetet.)

Az alábbiakat lehet olvasni ebben a fejezetben.

A részvétet itt együttérzésnek fordítják, ami ugyanaz. Tehát nem empátia, az nem beleérző képesség. A buddhista hagyományban a Metta gyakorlatok alá tartozik, de a kereszténységben is a sokat emlegetett szeretet igazán akkor tud tartalommal megtelni, ha valaki szerzetesként meditációval fejlesztgeti magában. Az agy más területei aktiválódnak empátia és részvét esetében. Empátiánál neurontükrözés van, részvétnél van távolságtartás és van tudatosság.

A részvét érzelmi beállítását nevezik "szerető kedvességnek". Ez azt jelenti, hogy meg kell értenünk mások vágyait, szenvedéseiket pedig csökkenteni szeretnénk. Amit kívánunk nekik a meditációs gyakorlatban az a biztonság.

Na, most nem lehetetlen, hogy mást is, jobbat is, személyiségünknek jobban megfelelőt is kitalálhatunk, mely a részvét érzelmi aktivitásához vezethet, de ha csak a fentieket nézzük már elég nehéz helyzetben találjuk magunkat, hiszen, egy bűzlő, unszimpatikus, sorsát magának köszönhető kellemetlen ügyfél esetében, ugyan hogy tudunk felé úgy fordulni, hogy biztonságot kívánunk neki, mikor azt gondoljuk, hogy megérdemli azt a helyzetet amiben van, úgy sem tudunk rajta segíteni, és miért pont nekünk kell vele foglalkozni, a kollégánk egész nap megússza az ilyen figurákat, nekünk meg ez már a második.

Ellenségeinknek sem szoktunk biztonságot kívánni, épp ellenkezőleg, csupa rosszat kívánunk nekik, kihívásokat, nehézségeket, szenvedést. A meditációs javaslat abból is indul ki, hogy a gondolatainkat először szeretett lényre irányítsuk, neki nem nehéz biztonságot kívánni (légzésgyakorlat közben koncentráljunk a szívünkre), és ezt vigyük át az emberiség egészére, aztán a nekünk semlegesekre, végül a nem szeretett emberekre. Amikor ennek az érzelemnek a megtartása nem jár sikerrel, térjünk vissza a korábbihoz, amikor még meg tudtuk tartani az érzelmet és próbáljuk újra. (Ricard előbb ajánlja a semlegest és csak utána az emberiséget.)

Valójában két lény lakik bennünk - mondja -, egy jóindulatú és egy rossz. Ezek küzdenek egymással, és attól függően győz az egyik vagy a másik, hogy melyiket tápláljuk jobban. A meditálás során nem csak az történik, hogy a pozitívat tápláljuk, hanem az is, hogy ha szerető kedvességgel tudunk fordulni a külvilághoz, akkor mi magunk is a világnak ezt a részét fogjuk látni és mi magunk is boldogabbak leszünk.

Ha nem érzünk részvétet szenvedő embertársainkat látván, ha nem akarunk segítő szándékkal feléjük fordulni, ha nincs bennünk vágy arra, hogy a szenvedést a világban csökkentsük, akkor a segítő szakmák számunkra rémálommá változnak. De kiégünk akkor is, ha teljesen áthat minket a másik fájdalma. A részvét erőt is kíván. Bemenni egy haldokló mellé és fogni a kezét részvétet igényel, de furcsa mód kevesebb fájdalommal jár, mint a távoli aggódás. A szembenézés megtagadásának hidegsége pedig valamiképp megbosszulhatja magát.

Arra, hogy miként bosszulja meg magát az, ha a bennünk lévő gonosz farkast etetjük és nem a jót – egy indián történettel indul a fejezet -, arra már különböző válaszokat adnak a vallások. Helyesebb, ha itt a filozófiai bölcsességek talaján maradunk, és kiemeljük, hogy részvétet is csak önzetlenül szabad adnunk. Viszonzást nem szabad várnunk érte.  #ERA

Értékelés

Hogyan működik?
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:  
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:  
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:  
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:  
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:  
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:  

Hozzászólások

Jelentkezz be , hogy hozzászólhass!