Szokás szerint a személyiségzavarok lesznek a fókuszban, de előbb nézzük mit tanulhatunk Nessétől. Nesse
a depressziósokkal foglalkozik, és nem állítja, hogy attól még, hogy tud az
állapotukra megnyugtató evolúciós magyarázatot mondani, még nem kéne rajtuk
segíteni. De önmagában, hogy valaki depressziós nem egy élhetetlen deffektusnak
a jele, valami elcseszettség, hanem egyrészt evolúciósan bizonyos százalékban
nem véletlen fordul elő, másrészt sok esetben szerinte utána kell járni, hogy
valaki miért került ilyen állapotba. Például mert hitt valakinek, kitárta a
lelkét neki, aki aztán átverte. Egy páciense például arról mesélt, hogy a bevásárlóközpontban
összefutott azzal, aki korábban még együttélést ígért neki, s az illető
elfordította fejét. No, ettől zuhant depresszióba.
Sok
pszichiáter nem kérdez rá az okokra, csak nyomja a betegbe a gyógyszert. A
pszichológusok már szeretik feltárni a személyes okokat, de sokszor mély dolgok
után kutakodnak jogos csalódások helyett. Vajmi keveset tudnak az evolúciós
alapokról. A depresszió például adaptív viselkedés lehet abban a szituációban,
amikor a környezeti erőforrások elapadtak. A test és a szellem nagyon kis
energiafelhasználású állapotba kerül depressziókor, s mikorra jobbá válnak a
körülmények, a depressziós újraéledhet, miközben a többiek már végletekig
kimerültek. A partra vetett halak közül néhány dobálja magát, más alig mozdul
és várja a következő hullámot, ami visszaviheti a vízbe. Evolúciósan persze,
hogy sikeres lehet ez a karakter, és kellenek néhányan, hogy ilyenek legyenek
ahhoz, hogy legyenek túlélők.
Ennyit Nesséről, és még annyit, hogy önmagában az ilyen gondolatok átadása gyógyító, de azért – és ez az etikai megállapítása – a bajban lévő embereken segíteni kell, nem elegendő ilyen bölcsességeket mondani. Aki bajban van, az valóban bajban van, attól még, hogy valami evolúciósan megmagyarázható, s hogy jó okkal történik, még nem jelenti, hogy az az állapot jó is.
Az evolúciós pszichológiát még Bereczkei Tamástól, vagy Sapolskytól lehetne tanulni (utóbbi könyvét sajnos nem sikerült megszerezni.) Sapolskytól linkelt előadásából csak egy gondolat: nagyon sok ember kényszeres. Ennek evolúciós oka a biztonságkeresés. Ugyanakkor a notórikus kézmosók például olyan idegi struktúrával bírnak, akik számára minden repetitív tevékenység megnyugtató. Kiváló forgó derbisek, buddhista mantrázók vagy keresztény rózsafűzér mormolók lesznek. Az EPT terápia náluk épp ezen spirituális képességek fejlesztése lehet.
A
nárcisztikusok egy EPT-s terápia során megtanulhatják, hogy bár egyáltalán nem
jó, hogy olyanok, amilyenek, s elsősorban nekik nem jó, illetve a szoros
környezetükhöz tartozók számára nem az, de például nagyszerű előadókká
válhatnak, hiszen veszik a fáradságot, hogy érthetőek, meggyőzők és tartalmasak
legyenek. Kiváló tanárok, tudósok, sőt, alkalmasint véleményem szerint
történelmet megfordító készségekkel is bírnak. Erre még visszatérek. Az EPT
logikája alapján találunk olyan szituációt, amikor bizony egy nárcisztikus
nélkül a közösség beleragadt volna a tanult tehetetlenségbe, hagyta volna, hogy
a gonosz birodalma kiteljesedjen. Egy nárcisztikus kockázatvállaló képessége és
igazságszeretete ugyanis igen fontos lehet.
Karinthy
szerint az íróktól azt kéne kérdezni, hogy „ki kérdezett?” – mert honnan veszik
azt az önbizalmat – mondja -, ha nem a túlzott egójukból, hogy írjanak és
kifejtsék a gondolataikat, amit aztán másra rá akarnak tukmálni. Persze, ha valaki megrendelést kap az írásra, az
más, de egyik író sem így kezdi. És azt is tudjuk, sokat halljuk, hogy nárcisztikus
korban élünk. Influenszerek, celebek, és populista politikusok hatalmát nyögi a világ.
A nárcisztikus vezető pozícióba kerül, mert őt válogatja ki a rendszer. Vezetni
akarnak, márpedig vezetőt demokratikus közösségben két szempont alapján
választanak, egyfelől, a közösség azt gondolja, hogy megvannak a képességek,
másfelől a közösség azt látja, hogy az illető akarja a pozíciót. Ezért aztán a
demokráciákban és a fogyasztói társadalom vállalatvezetéseiben, a politikusok
és a menedzserek rendelkeznek nárcisztikus vonásokkal.
(Nem
törvényszerű egyébként, hogy mindig minden kultúrában a vezető nárcisztikus
legyen. A katolikus egyházban például erény a szolgálat, az alázat és
visszahúzódó karakter. Ha valakinél felettesei azt látják, hogy törtető, nem jelölik ki
vezető pozícióba. A katolikus rendeknél még fokozottabb ez az értékrendszer. De pápák esetében sem gyakoriak a nárcisztikusok. Akad azért ilyen, mint pl. XII. Pius.)
Jó néhány szakma van még a felsoroltakon kívül, amiben a nárcisztikusok kiemelkedők lehetnek, mert remek kapcsolatépítők, közösségi emberek, szervezők. Közülük azok az értékesebbek, akik felismerik a nárcisztikusság hátrányait, elindulnak egy introvertált úton, befelé fordulnak, kontemplálnak. Igazi államférfi, bölcs boszorkány, és valódi közösséget aktivitásra késztető megváltó ugyanis nem lesz közülük az, aki nem fejlődik tovább, és valamiképp empatikus deffektjeiket nem dolgozzák meg. Az EPT terápiának tehát az kell legyen a célja, hogy ne csak megnyugtassa a nárcisztikust, hogy evolúciós előfordulásuk nélkül még mindig a fán csüccsülnénk, nem szerveződtünk volna bonyolult struktúrákba, ami aztán képessé tett minket, hogy államokat és birodalmakat alkossunk. (A nárcisztikus meggyőződése ugyanis, hogy neki uralkodni, másnak meg őt követni, szolgálnia kell.) Nem csak fontosságuk dicsérete az EPT feladata, hanem az is, hogy továbbfejlődési utat is ajánljon.
Malcolm
Gladwell Fordulópont című könyvében történeti példákkal is azt bizonyítja, hogy
ahhoz, hogy jó irányba nagy változások történjenek három karakterre van
szükség: az egyiket Összekötőknek nevezi. Ha megnézzük, hogy az Összekötők szerinte
milyen személyiségek, azt találjuk, hogy olyan nárcisztikusak, akik ugyanakkor
empatikusak. Vagyis akkor ez egy továbbfejlődött nárcisztikus. Ki a fene
akarja, hogy sokan csodálják, ha nem az, aki ennek érdekében rengeteg kapcsolatot
ápol, tart fenn? Az Összekötők nem sajnálják erre az energiáikat. Felszínes
laza szálakat szőnek, így aztán nélkülük egy forradalom se működne, hiszen a
társadalmi változáshoz kell a hálózat. Gladwell még a következő tulajdonságait említi az Összekötőknek: kedvelik az embereket, élvezik, ha olyanokat is
összehoznak, akik más karakterek, jó a memóriájuk, nem terhes nekik a
kapcsolatokból származó kötelességvállalás, olyasmit látnak meg bennünk, amit
addig mi sem vettünk észre magunkban.
Vagyis az Összekötők nem egyszerűen nárcisztikusok, Gladwell nem is használja ezt a kifejezést, jóval többek annál, komplex személyiségek, s kétségkívül ritkák és értékesek, tehát az EPT kapcsán fejlődési útként a nárcisztikusoknak akár ajánlható ez is.
A
borderline nem akar vezető lenni, mindig át is passzolja valakinek a vezetői
feladatot, mert bizonytalan magában. Ezzel szemben viszont felfedezi rögtön a
hibákat, az igazságtalanságot, a szabályok következtében kialakuló károkat. Ő az
ördög ügyvédje. Így az a rendszer, amelyik hallgat rájuk jobb döntésekhez jut
el, mint az, amelyik negligálja őket. A borderline társadalmi szerepe innen
lesz hasznos, a csoport az, ami evolúciósan sikeresebbé válik, ha felismerik a
hasznosságát. Ha a hasításnak mint patológiás reakciónak a hasznát keressük,
elsősorban csoportérdekeket találhatunk. A borderline egyik pillanatban
lelkesedik, a másikban roppant érzékeny módon meglátja a problémákat. Nem áll a
dolgok élére, szívesen húzódik a nárcisztikus mögé, ám a nárcisztikusra nagy
hatással van okos észrevételeivel. Nincs önbizalma a cselekvéshez, de van kritikai
érzéke. Míg a nárcisztikusok túlzott önbizalommal nyomulnak előre, a
borderline-ok önbizalom hiánnyal húzódnak hátra. Alternatívákban bolyonganak,
aztán váratlan szélsőséges döntésekre szánják magukat, de amíg tanácsadói
szerepben vannak, addig mindenki jól jár. Amikor vezetői helyzetbe kerülnek
komoly veszélye van annak, hogy kegyetlenek legyenek, mert kiterjesztik
maximalizmusukat és mivel nem tudnak hajlani csak törni, törik a
beosztottjaikat is.
Lehet a kisebb munkahelyi környezet, a politikai állapot, vagy akár a kultúra is olyan, ahol a borderline-ok tűrhetően érzik magukat, mert az ördög ügyvédje (advocatus diaboli) szerepét megbecsülik. Amikor mondjuk a politikus azt mondja:
„Örülök, hogy mindenkinek tetszik a javaslatom, de akkor most hallgassuk meg a Borderline-t is, aki eddig nem szólt.”
A borderline ugyanis nem fog rivalizálni azért, hogy a főnök
helyére kerüljön, a főnök, ha intelligens, látja, hogy ettől nem kell tartania,
viszont ha nem hallgatja meg, könnyen rossz csoportdöntés születik, mert az
átlagemberek igyekeznek megerősíteni a döntését, csak mert ettől érzik magukat
nagyobb biztonságban. A borderline nem közösségi ember, mint a nárcisztikus,
mindig kilóg a közösségből, noha a kifutási lehetősége épp a fentebb említett
közösségben van és ezért vágyik is erre. Önmagának nem elégséges, nem tud
egyedül lenni.
A
nárcisztikus és a borderline ugyan annak az éremnek a két oldala. Egyik sem
képes a magányra, egyiknek sincs elég ereje ahhoz, hogy magából táplálkozzon. Egy EPT szerint a borderline-ok lehetséges kifutása, fejlődése, a Sokattudók
szerep lehetne.
Gladwell
második fontos embertípusa, ami nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a dolgok jobbra
forduljanak a Sokattudók. A Sokattudó karakteréhez tartozik, hogy szakértők,
véleményvezérek, a ténybeli tévedéseket találnak nem restek kifejteni,
eljuttatni ahová kell, nem okoskodók, de segítőkészek, önzetlenek, egyszerűen
örülnek annak, ha megoszthatják amilyen tudásra szert tettek. Mániákus
problémamegoldók, imádják az információkat megosztani. Ha mi felszínesek
vagyunk, ezért manipulálhatók és a többségünk ilyen, ők figyelmeztetnek minket.
A borderline-ok akár a cserkészek, mindig résen vannak.
Van egy EPT-s lehetőség, hogy a borderline-ok személyisége a Sokattudók irányba fejlődjön, de azt nem állíthatjuk, hogy minden Sokattudó
karakter eleve a borderline volna.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |