A '90-es években a jövőt információs társadalomnak hívtuk, most
mesterséges intelligencia által uraltnak. A remények és félelmek egy része már
a ’80-as években megfogalmazódott. Új fogalmakkal most azt mondanám, hogy
amelyik társadalom farkasfalkaként megy bele az MI világába, ott a nép nagyon
megszívja.
Meg van a veszélye annak, hogy az elit és az MI egymásra találása után nincs szükség a tömegre. Ahol viszont nem farkasfalkaként viselkedik az elit, ott a népnek is jobb lesz, mint ahogy most élünk. Tételezzük fel, hogy a te és az én leszármazottaimnak viszonylag kicsik az esélyei, hogy az uralkodó osztályhoz tartozzanak, tehát inkább olyan világot építsünk, amelyben a tömegnek is jó. A farkasfalka az emberi társadalom legalacsonyabb szerveződési szintje, és persze bízhatunk abban, hogyha az atomháborút el tudta kerülni az emberiség, akkor ezt is megoldja, de az atom nagyot durrant, ez pedig lépésről-lépésre tenne tönkre, tehát itt az emberi intelligencia itt nagyobb kihívással néz szembe.
A Fidesz-kormányzat számos vonatkozását tekintve úgy viselkedik, mint egy farkasfalka. Nem mint egy papagájkommandó, hanem mint egy farkasfalka. Erre már tettem említést valamelyik médiaszereplésemben, és a beszélgetőtársaknak is tetszhetett a fogalom, mert rögtön átvették. A következő patreon-ban (szept. elején jön), bővebben kitérek majd a farkasfalkák működésére.
Valamikor ez a farkasság nagyon innovatív volt. Az emberi
kaland ugyanis nem másként indult, mint egy farkasmajom kísérletként. A majom
ugye henyél a fán, nem tartja tisztában a fészkét, nincs is neki ilyen, nem
vadászik, míg a farkas csapatban dolgozik és hazajár. Normális majom nem jön le
a biztonságos lombkoronáról és nem kezd versengeni a farkasokkal, akik
erősebbek és szervezettebbek és marad a vegetáriánus étrendnél. Néhányan a többség
megrökönyödése és tiltakozása ellenére mégis megtették, és akik megtették, azok
a mi őseink. A farkasmajom elnevezésbe már régen beleszerettem és le is
cseréltem a „vadászó majmot”. Írtam a mímelésről, a szexuális elméletekről, a
beszéd és a vadászat kapcsolatáról, a cikk a neten még mindig megvan. (Farkasmajom.)
Az őstörténeti divatelméletem írását is nagyon élveztem. Az arról szólt, hogy
miért váltunk szőrtelenné. A humánetológusok számára ez ádáz vitákat generál, és
mindenki azt hiszi, hogy azért kezdtünk öltözködni, mert csupaszok voltunk, de
valójában fordítva lehetett, azért váltunk csupasszá, mert öltözködni
kezdtünk. (A
csupasz majom öltözködik c. cikk címét kérdőjellel kellett volna
publikálnom.)
Immáron különböző módon építjük fel a társadalmainkat és bár
a potenciál bennünk van, tisztában kell lennünk azzal mi mutat előre és mi
hátra. Nem csak leszármazottaink statisztikai esélytelensége miatt volna jó, ha az MI egy liberális demokráciában jelenne meg, hanem azért is, mert a fejlődés útja nem kérdés, hogy nem a diktatúra. Az információs társadalmak politikai világának két verziójáról, a
szabadságtól teljesen megfosztott falanszterről (kínaiak tartanak efelé) és a
demokráciákról (angolszász modell) is okoskodtam már egy Magyar Távközlés c.
lapban több mint 20 évvel ezelőtt. (2000. 9.szám), de ne nosztalgiázzunk régi
gondolatainkban, inkább foglalkoznék a jövővel.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |