Meg kell követnem Kínát és Indiát, mert a napokban azt írtam valahová, hogyha nem csak most fenyegetőztek volna szankcióval, mikor orosz részről a piszkosbombák használata felmerült, hanem már a háború elején, akkor már rég béke volna. (A hipotézis szerint azért nem fog használni ilyeneket Oroszország, mert Kína meg India ezt már nem tolerálná.) Azért kell megkövetnem ezeket az országokat, mert még mi is, akik a nyugati integráció részei vagyunk, nem látunk olyan plakátot – már ha egyáltalán ezt plakátozni kéne, hisz oly egyértelmű -, hogy „az orosz háború tönkreteszi a világot”. Más plakátokat látunk.
Hogy mennyire teszi tönkre Oroszország a világot, azt nem
tudjuk. Mindenesetre jobban tönkreteszi, mint a bolygó akármelyik más részén
lévő háború, és jobban árt az emberiség teljes lakosságának mint a Covid. Aztán
lehet tanulunk belőle, de az biztos, hogy erőforrásainkat nem fegyverkezésre
kéne fordítani, mint ahogy minden ország most ezt teszi, hanem a környezeti
kihívásokra. (Talán egyedül a foszilis energiafelhasználás csökkenésére hat majd
pozitívan.)
Hogy miért bonyolítja túl a kérdést Kína, India, Irán,
néhány afrikai ország és Magyarország, nos, erről fog szólni ez az írás.
A túlbonyolításnak többféle oka van, az egyik a nacionalizmus,
a másik az a fajta populizmus, amely manipulatív, a harmadik pedig az
intellektualizálás. És mindegyiket átszövi az érdek vagy érték problematika.
1. A nacionalizmus igen kétélű, mert amennyiben nem
nyomta volna nacionalista, esetleg birodalmi közhangulat Putyint, ő nem ment
volna bele ebbe a kalandba. (Korábbiakban írtuk már, hogy a nyugati
narratívával szemben lehet nem Putyin vitte bele az országát a háborúba, hanem
fordítva. A modern autokrácia jellegzetessége, hogy populista.) De ha nem volna nacionalizmus az ukrán oldalon, akkor elsöpörték volna
őket, a nacionalizmus tehát védhet is egy közösséget. Liberális társadalmak sem
volnának – hangzik a felismerés (Harrari egy vidóinterjújában hallottam) -, ha a liberalizmus nem párosulna
nacionalizmussal. Ebben az esetben eltüntetnék ezeket az országokat a
diktatúrák, és igaza volna Putyinnak, hogy a Nyugat haldoklik.
2. A populizmus mai formája úgy is megragadható,
hogy a populista politikust érdekek mozgatják, de értékekkel manipulál, mert a
tömeg értékkövető. Néha, mint a „Brüsszeli szankciók teszik tönkre
Magyarországot” kampány esetében még csak nem is értékekre, egyszerű zsigeri
félelmekre igyekeznek hatni. (Erről is írtunk már a
nemzeti konzultációt értékeltük úgy, hogy az a korábbiakhoz képest nem
rosszindulatú, ezúttal "zsigeri".) A történelemben voltak olyan populista politikusok, akik hittek
is abban amit mondtak, a mostaniak fókuszcsoportos vizsgálatokra és teljesen
cinikus tanácsadókra hallgatnak, olykor legjobb etikai érzésük ellenére, saját jobb énjüket megerőszakolva.
Az ingrup/outgroup szükségszerű csoportosítások és az ebből
kifejlődő nacionalizmusok, valamint a hatalomra törekvő azt megtartani kívánó
politikai csoportok professzionális kommunikációja alaposan elbonyolítja a
tisztánlátást, s ha még ez nem volna elegendő, itt a harmadik ok is, az
intellektualizálás, melyet főként szakértők követnek el.
3. Az intellektualizálás egy pszichológiai fogalom,
olyan elhárítást jelent, amelyben a kellemetlen tudattartalmakat absztrakt
szinten kezeli, fojtja el, negligálja és magyarázza meg valaki. Jelen esetben
megmagyarázza, hogy miért bonyolult ez a háború, miért nem kell figyelni erre
vagy arra. Pongyolán fogalmazva rengeteg az okoskodó, aki a fókuszt egyszerűen
csak olyan kérdésekre irányítja, melyek függetlenek a háború nyers valóságától,
a pusztítástól. Technikai, stratégiai, játékelméleti kérdéseket vetnek fel,
amúgy okosan és jogosan, csak közben átesnek a ló másik oldalára – tisztelet a
kivételnek -, mintha az orosz-ukrán háború legalábbis egy virtuális játék
volna.
Ezek az elemzők gyakran elmondják, hogy nagyon elítélik az
erőszakot, nagyon sajnálatos, de aztán elfelejtenek eszerint ítélni, noha
másfelől, ha a gyerekeik osztályában volna egy folyton verekedő diák, nem
okozna problémát számukra, hogy az agresszív gyerek esetleges áldozatként
tekintése és megértése ellenére kiszabadítsák a sajátjukat.
Vannak, akik nem hajlandók foglalkozni magával a háborúval,
hanem csak és kizárólag érdekek logikáit keresik, és ebből bontják ki
elemzéseiket. Pedig a magánéletükben nem „eső emberek”. Szakmájukat tekintve
ide tartozik számos biztonságpolitikai szakértő, nemzetközi konfliktusokat
elemző, külpolitikai újságíró stb. Nagy gyakorlati tudásukon kívül van elméleti
tudományos hátterük is. Számos tudományterület megfeledkezett az emberek
értékvezéreltségéről, ezáltal absztraktá válva, horribile dictu belecsúsztak az intellektualizálás
hibájába.
A klasszikus
közgazdaságtantól kezdve egészen a mai közgazdasági matematikai modellekig
mind negligálja az emberek kiszámíthatatlanságát, racionális érdekkövető
bábúkkal operálnak, noha modelljeik ritkán alkalmazhatók a valóságban.
A marxista
háttérrel rendelkező tudósok is megvannak fertőzve a „lét határozza meg a
tudatot” bölcsességgel, pedig számtalanszor tapasztalhatják, hogy inkább a
tudat határozza meg a létet. (A mi példánkban, ha Kína meg India tudata azon a
szinten lett volna, hogy szankcionáljon, ma a lét az volna, hogy nincs háború.)
A szociológia csere
elméletei is – legalábbis a kezdetiek – olyan lényként modellezték az
emberi viszonyokat, melyekben a cseréket csak a hatalom maximalizálása
mozgatja. Aztán ezt az empirikus kísérletek cáfolták, un. méltányosság
elméletek születtek, de a csere elméletekbe is becsempészték azokat a
gondolatokat, hogy ha engedem, hogy a másik nyerjen, az nekem okozhat
simogatást, önjutalmazást, tehát tulajdonképpen mégis csak az én hasznom lesz
így a nagyobb. Szép-szép, csak öngól, felpuhult így a modell.
A konfliktuskezelő mediációs
módszertanban is megfogalmazták, hogy a mediáció során nem szabad hagyni, hogy
értékek vitája történjen, csak a szükségletek felé kell terelni a feleket, mert
szükségletek terén képesek vagyunk a belátásra, a kompromisszumra, értékeinket
amúgy sem tudjuk megváltoztatni. Nem tudom mikor fejlődik tovább a mediációs
szakirodalom – hasonlóképpen a közgazdaságtanhoz, a marxizmushoz és a csere
elméletekhez -, mikor látják be, hogy igen is fontos megismerni a másik
értékrendszerét, meghallgatni és vitába szállni vele, ha kell, hiszen az élet
az értékek csatája terepen zajlik.
Az intellektualizálásnak az a formája, ami eltereli az
értékekről a figyelmet és a háborút csak érdekek konfliktusaként kezeli,
hajlamos megfeledkezik a nemzetközi jogról is. Maguk a nemzetközi jogszabályok
hosszú vajúdások után értékekből születtek. Olyan értékekből, amelyet egy adott
pillanatban mindenki elfogad és követhetőnek tart, amely a nyilvánosságban a
kívülállók számára (ld. Habermas kommunikatív etika) is igazságosnak tartható.
Nehezen jönnek létre ezek a konszenzuális pillanatok, de amikor igen,
megszületnek a kötelezettségek. A mai orosz-ukrán háborút relativizálók nem
szeretik a nemzetközi jogot. Pedig feketén-fehéren ott van az ENSZ
alapokmányában, hogy területszerzésért háborút indítani nem lehet, vagy hogy mi
számít háborús bűncselekménynek. (A mai Oroszországot a jövő konszenzuálisan terrorista államnak fogja nevezni, de ma még ez nagyon radikális jelzőnek tűnik, amiképp a létező szocializmust is lediktatúrázni sokáig nem volt szalonképes.)
Amikor olyan eszmefuttatásokat hallunk, hogy mindenkinek van
igazsága, hogy igazából az agresszor egy provokáció (Amerika) áldozata és nem
sorolnám a mindenki által sokat hallott érveket, akkor intellektualizálást
hallhatunk.
Mindeközben fejlődik a világ. Gondoljunk csak arra, hogy
volt, amikor az igazság az erő oldalán állt. (Isten nyilván nem támogatta volna
a hazugot a győzelemhez.) Ma senki sem gondolja azt, hogy annak van igaza, aki
erősebb. Voltak aztán a középkorban nyakatekert magyarázatok, mert az embernek
már akkor ideologizálnia kellett a nyers etikátlanságát, féltékenységét és
gonoszságát. Erre itt egy humoros példa, a Monty Pithyon boszorkányber-jelenete.
A változás következő szintje, hogy egyre kevésbé hiszünk az
intellektualizálóknak. Nem gondoljuk, hogy akinek jobb a propaganda hálózata
annak van igaza. Figyeljük a hamis híreket, kritikusan szemléljük a plakátokat
és igyekszünk józan paraszti eszünkre alapozni. Ahol hátrakötözött kezű
civileket tömegsírokban találni, melyet az elkövető a másikra hárít anélkül,
hogy kivizsgálni akarná, elég egyértelmű értékítéletet vált ki minden
tisztességes erkölcsi értékkel rendelkező emberből. Legfeljebb nem akarják
tudomásul venni a tényeket és belekapaszkodnak az okoskodók eszmefuttatásaiba.
A küzdelem etikai szinten zajlik, kinek van igaza, mi a helyes, mi a helytelen.
Mindig is ezen a szinten zajlott, mióta a fajunk kialakult.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |