1955 márciusában utazott haza a püspök, és négy nappal később az ország más területein több ferencest is letartóztattak, köztük Anaklétot és Abelardot is. Összehangolta a Securitate a két eseményt, pontosan úgy, ahogy azt Dej parancsolta. A letartóztatott ferencesek nem is találkoztak Márton Áronnal, e pár nap nem volt elegendő hozzá. De Eloise és Abelard se találkozhattak, mert szinte váltották egymást a börtönben. Pedig Eloise számára két nagyon fontos kapaszkodó volt, amiért élni akart, két ember, a fia és Abelard. S bár nem láthatta viszont Abelardot, mégis úgy érezte, Abelard téved azzal a bizonyos Lidérccel, létezik az akkor is, ha ők nem találkoznak, csak olyan láthatatlanná válik, hogy még azon a különös bolygón se látná meg senki: elrejtve az emberben bújik meg.
A püspök később tájékozódott a jezsuiták és a ferencesek
földalatti szerepéről, és az a vélekedése alakult ki, hogy Anaklét nem vált
népszerűvé a távollétében. Viszont szoros kapcsolat fűzte a ferences rendhez
magához, s mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy Kőrösbányáról, ahol az állam
jóvoltából ferencesek harmadik csoportja volt összegyűjtve, s lazább életük
miatt utazni is tudtak, Páter Szálvátort hívta Gyulafehérvárra, hogy a lelkigyakorlatokat
vezesse. Ez a feladat amúgy is mindig ferencesekre volt bízva, de most még
azzal is társult, hogy a békepapoknak mind Szálvátor elé kellett járulniuk,
gyónás és bűnbocsánat végett. Anaklét tevékenységét és tehetségét viszont csak
lassan látta át Márton Áron, hiszen a megosztottság szimbólumává lett.
Mikor aztán Páter Szálvátornál meggyóntak a volt békepapok,
Márton Áron megeskette mindkét oldalt, hogy ellenségeskedéseiket befejezik, és
beszélni sem fognak a múltról. Anaklét mindenfajta korábbi tevékenysége ezért
is vált tabutémává. Meg aztán börtönben is volt, miért is beszéltek volna róla?
’62-ben szabadult fél szemére megvakítva, de ezt leszámítva ő legalább életben
maradt. Lelkészkedett, s még hét évet kellett várnia, akkor aztán Márton Áron
közeli tanácsadójává vált, és újra nevelte a gyulafehérvári kispapokat.
A letartóztatottak közé került Abelard is, de másik
vádpontban és más társaságban, mint Anaklét. Aztán 1956 után a magyarországi
forradalom miatt természetesen még tovább erősödött Romániában az
egyházüldözés, úgyhogy Márton Áron kiengedése nem a boldog békeidőt hozta el,
bár kétségtelenül az Egyház öntisztulását igen. Az alapvető nézeteltérés Egyház
és állam közt megmaradt. Volt, mikor a kultuszminiszter küldött értesítést,
hogy Márton Áron utazzon Bukarestbe, de ő nem tette, mondván, hogy nem áll az
állam alkalmazásában, és egyébként is, ha az állam partnerként akarja kezelni,
akkor, ha valahová ő papot akar tenni, akkor a helyi hatóságok adják meg a
küldöttjének a tartózkodási engedélyt. Merthogy a tartózkodási engedély
kiadását, mint közigazgatási eszközt használta fegyverként az állam, hogy
mégiscsak beleszóljon, ki hová mehet. Alkalmasint ezt úgy játszották ki az
egyházi emberek, hogy a vágyott település-város közelében telepedtek le, és
csak ideiglenesen utaztak be az adott helyre. Máskor egész egyszerűen fityiszt
mutattak a szabálynak. A hatóságok néha legyintettek rá, de mindez az
iszapbirkózás állam és állampolgárok közt meghatározója lett a román
életérzésnek. Egy 1955-ben kiküldött papot, aki aztán nem kapta meg a
tartózkodási engedélyt, történetesen Márton Áron Marosvásárhelyre akarta
helyezni, arra a plébániára, ahol Ágotha Endre, a békepapság megszervezője
volt. Ágothát kiközösítette – bár a katakombaegyház korábban ezt már megtette
-, és soha nem is oldozta fel. De míg a katakomba mozgalom csak a híveket tudta
befolyásolni, hogy az általa kiközösítetteket kerülje, addig Márton Áron ezzel
teljesen el tudta távolítani, akit akart. Az Ágotha helyére küldött papja
viszont nem kapta meg a tartózkodási engedélyt, és Márton Áron ezen
felháborodva utasította vissza a kultuszminiszter meghívását, mely
kultuszminisztert később Ceausescu öngyilkosságba kergetett, de az már egy
másik történet.
Akadt a püspöknek az állam felé másfajta fricskája is. A
hittudományi főiskolára két olyan tanárt nevezett ki, akik mind a ketten
életfogytiglani börtönbüntetésüket töltötték, tehát nem voltak szabadlábon, így
nem is taníthattak. A kinevezésről pedig a püspök jóváhagyatást kért a
minisztériumtól. A minisztérium arcátlanságnak tartotta mindezt, joggal, bár a
történethez hozzátartozik, hogy 1964-ben, az amnesztia után az illetők tényleg
tanárok lettek, sőt egyikük, Jakab Antal pedig Márton Áron halála után a
következő gyulafehérvári püspök lett. Nagyjából-egészéből el lehet mondani,
hogy ha folyt is az adminisztratív, a letartóztatós és a titkosszolgálati
küzdelem a katolikusokkal szemben, az történt, amit Márton Áron akart, igaz,
nem azonnal. Az egyes emberek megtartását a ferencesek nem értették. Céza
például megmaradhatott tanárként a teológián. Úgy értelmezték, hogy ez már
politika, és most már nekik nem kell ezzel foglalkozni.
Kép Márton Áron, forrás itt.
Folyt. ld. itt.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |