Kedves olvasóm, emlékszel még Céza Ferdinándra? A sok szereplő miatt valószínűleg nem, de ha azt mondom, hogy ő volt az, aki Máriaradnára ment azt kérni, hogy a ferencesek lássák el a patak túloldalán lévő Lippát, akkor bizonyára tudod, kiről beszélek.
A dési ferenceseknek
nem voltak olyan utazási lehetőségeik, mint a Máriaradnán hagyottaknak. Emiatt
a lippai átjárási engedély miatt
voltaképp bárhová mehetett Abelard. Céza Ferdinánd úgy tűnt fel Máriaradnán,
mint aki az állami engedélyt birtokolja, s ezt a radnaiak gyanúsnak találták.
Céza azonban nem volt áruló, csak igyekezett megoldani a lippai paphiányt, s
később is segítőkész volt, bárhol volt rá szükség. Sok más szereplő elhelyezése
is egy jó-rossz skálán igen nehéz még utólag is, nemhogy abban az időben.
Eloise emiatt sokszor nehéz helyzetben érezte magát.
A Cézához hasonló,
nehezen megítélhető személyek száma igen sok volt. Kovács Béla körül
összezavarodott az utódlás kérdése, de ő a börtönben tűnt ki kitartásával.
Adorján küzdött azért, hogy Gyulafehérvárt megszerezze, de nem sokkal később
már bánta, amit tett. Hamar szembesült azzal, hogy ellenáll neki az erdélyi
egyházmegye, és ha tehette volna, visszahúzódik, csak nem tudta, hogyan. Pacha
püspök élete a megbízható ember példaképe, de élete végén megroggyant.
Történetünk vele folytatódik.
Pacha püspök nagyon beteg és öreg volt. Haldoklott. Rosszul
látott, és a gyomorrákja miatt erős fájdalmai voltak. Maga a jogi procedúra is
sokáig tartott, mert kiengedésének feltételeit és lehetséges következményeit
nagyon alaposan át kellett gondolni. A hatalom a szabadon bocsátás
kommunikációján is sokat tűnődött. Végül aztán azt mondták, hogy
összeesküvésért, bár jogosan kapott 18 évet, de az egészségi állapotára való
tekintettel hazaengedik. 82 éves korában ítélték 18 évre, de számtalan püspök
halt meg a börtönökben, így volt némi hiteltelensége az egészségügyi
méltányosságnak. Pacha igazából semmi mást nem szeretett volna, csak hogy
kapjon rendes orvosi kezelést, fájdalmait csillapítsák, s hagyják békén
meghalni. Ám a kiengedéséért cserébe feltételeket szabtak, nem tisztességtelen
feltételeket, de feltételeket.
A kommunisták arra kerestek megoldást, és azért engedték ki
Pachát, hogy a földalatti egyházi ellenállás, egy az ellenállók számára is
elfogadható legitim püspök irányítása alatt, lendületét veszítse. A hatalom
nagy nehezen megértette, hogy a katolikusok azért vállalják a halált is, mert
ragaszkodnak ahhoz a buta rendszerükhöz, hogy a kinevezések a pápától erednek.
Akárhány embert tartóztattak le eddig,
mindig jött a következő, így pedig nem láttak bele az Egyház működésébe. A
Securitate akármilyen jól végezte a dolgát, mégiscsak csődöt mondott. Először
csak egy kommunisták által irányított vallási szervezetet szerettek volna
látni, ehelyett még az az Egyház is eltűnt a szemük elől, amelyikkel a
korábbiakban tárgyalni tudtak. Ez azért volt aggasztó számukra, mert a papok a
vallásos magyar tömegekre hatottak. Ki akarták hát próbálni, miként működik, ha
egy öreg, de legitim püspököt visszaengednek a székébe. Ha ez jól sül el,
gondolták, megpróbálkozhatnak majd Márton Áronnal is.
Az eredeti, ideológiai, távlati terv az volt, hogy egy
államegyházat hoznak létre, egy nemzeti egyházat, elszakítva az imperialista
Nyugattól és a legfontosabb központjától, a szocializmussal ellenséges
Vatikántól. Aztán ha ez megvan, felvilágosult tudományos-materialista
oktatással később leszámolnak a miszticizmussal is. A cél azonban a népek
makacssága miatt távolabbra tolódott, és ezért a magukat felsőbbrendűnek tartó kommunisták
is úgy ítélték meg, hogy kicsit visszább kell lépni. Az ideológia azért is repedezett, mert a
mézesmadzag a békéről, a nemzetek közötti egységről már hiteltelenné vált. A
gyakorlatot a folyamatos versengés és üldöztetés jellemezte. Az emberek világnézeti
átnevelése nem ment könnyen, mert – ahogy a kommunisták fogalmaztak - az
emberek ragaszkodtak a „babonáikhoz”, a kultuszaikhoz. „Sajnos” rettenetesen
retrográdak, a katolikusok pedig egyenesen reakciósak, azaz – vélelmezték
teljes meggyőződéssel - a régi rendszer visszaállítását szorgalmazzák.
A Sztálin által a Szovjetunióban és Romániában is erőltetett
nemzetek közötti autonómia közigazgatási megszervezése is kudarcba fulladt.
Azok a területek, amelyek Romániában nem a Magyar Autonóm Tartományban voltak,
egyre feszültebbé váltak. A magyar kérdést a MAT nem megoldotta, hanem tovább
súlyosbította, ismerte fel a magyar közösségben egyre több ember. Voltak más
tendenciák is. A nemzetközi szerződések gyarapodása az egész kommunista
blokkban tovább enyhített a diktatúrán, Sztálin halála pedig még inkább
változást ígért. Az addigi túlkapások megrendítették a rendszert. A megújulás
és a változás vágya Magyarországon egészen a forradalomig vitte az embereket,
itt Romániában visszavitte őket a valláshoz.
Pachától a hatalom olyan rendteremtést várt, amelynek
folyamatára ők is ráláthatnak. Abban reménykedtek, hogy a vad prédikátorok
száját be tudja fogni, a híveket vissza tudja hozni a békepapok templomába, és
a papok a híveket nem fogják majd ellenállásra buzdítani, a nemzetközi sajtó
pedig dicsérni fogja a lépést, mert a német Pachát ismerték külföldön.
Politikai döntés született hát, mint ahogy bebörtönzése is az volt. 1954. május
31-ét írunk.
Márton Áron beszámolt arról, hogy az őt mindig kiszabadítani
akaró Groza egyik látogatása során írásbeli engedély nélkül akart bemenni
hozzá. Az őr megállította. Groza kiabálni kezdett vele, hogy ő az államelnök,
mire az őr visszakiabált, hogy nem érdekli, ha közelebb lép, lelövi. Amikor
azonban megkezdődött az enyhülés, Groza megint teret kapott, ugyan a hatalma
nem növekedett, de jobban odafigyeltek arra, hogy miért is kell Márton Áront
kiengedni. Pacha kiengedése tehát mintegy főpróbája volt Márton Áron
kiengedésének. Pacha tulajdonképpen kitaposta ennek az ösvényét, és az a pár
hónapos tevékenység, amit végzett, igazolta a hatalom számára, hogy lehetséges
olyan megszorítás, melyben a kiengedett püspök nem válik a rendszer
ellenségévé.
Hírnök érkezett Máriaradnára, hogy Abelardot és Odorik atyát
várja a kiszabadult Pacha a temesvári székhelyén. A megbeszélés külsőségei
meglepték a radnai ferenceseket, mert két szék volt kirakva a számukra, és
velük szemben ült Pacha püspök, mögötte meg a teljes temesvári vezetés.
Mindettől olyan érzésük támadt, mintha vádlottak padján volnának.
– Hajlandóak-e engem elismerni püspöküknek? – kérdezte
Pacha. A fájdalomcsillapító kissé elgyengítette a hangját, de azért úgy tűnt,
teljes mértékben józan, és szellemi képességeinek birtokában van. A kérdés
azért volt megdöbbentő Abelard és Odorik számára, mert épp ők kérték a náluk
járó egyházi hivatal vezetőjét, hogy valamelyik püspököt engedjék haza, s ami
azt illeti, Temesvár volt hozzájuk a legközelebb, és egyáltalán nem bánták,
hogy itt érnek el ilyen sikert. Most viszont csak annyit tudott mondani Odorik,
hogy hát persze, természetesen.
– Megengedik-e nekem, hogy misézzek Radnán?
– Természetesen – felelte Abelard. Kezdett kirajzolódni a
számára, hogy ők voltaképp tényleg egy hatalom képviselői. Nemcsak a radnai
templomé, hanem a katakombaegyházé is, és ezért beszélnek velük úgy, mint egyik
tábornok a másikkal. Furcsa volt, hogy ilyen hírük van. Netán a Securitate
beszélte ezt bele a püspök fejébe, hogy ők elvetemült gazemberek, akiket vissza
kell fogni? Vagy a Pacha mögött ülő, szigorú tekintetű főpapok is ezen a
véleményen vannak?
– Ön, tisztelendő atyám, ennek az egyházmegyének a püspöke.
Régen is sokat járt Radnára misézni, most is Öné a templom – tette hozzá
Odorik.
– A papjaimnak megengedik-e, hogy ott misézzenek? – jött az
újabb kérdés, s mindebből már látszott, hogy ezt nem spontán módon teszi fel,
hanem átgondolta a sorrendet. Ha őt elismerik, ha őt hagyják, akkor, akit ő
mond, azt is hagyni kell. Ez így egy logikai kényszernek látszik, vélte
Abelard. Ekkor viszont a két ferences egymásra nézett, és ugyanazt gondolta:
– A papok misézésének az a feltétele, hogy elismerik-e
Gyulafehérvárt, és kapcsolatot tartanak-e az ottani pápa őszentségétől
elrugaszkodó vezetéssel – Odoriknak ez a válasza a „tekintéllyel szemben állíts
tekintélyt”-elvet követte.
– Mit értenek a páterek kapcsolat alatt? – kérdezte Pacha.
– Nem azzal van gond, ha beszélgetnek, találkoznak. Ha jogi
természetű a kapcsolat, az a kizáró tényező. Ha felküldenek iratokat,
engedélyeket kérnek, pénzt fogadnak el – magyarázta Abelard.
– Vagy ha lelki természetű a kapcsolat, ha oda járnak
gyónni, vagy pláne, ha lelkigyakorlatra mennek – tette hozzá Odorik.
Volt már ugyanis számtalan példa arra, hogy ilyen papok
Radnára jöttek, még ha csak zarándokként is. A többieket beengedték, de a
békepap-zarándokokat megszégyenítették. Talán innen is eredt Pacha számára
hírhedt voltuk. A püspök hallgatott, Odorik pedig a túl hosszúra nyúlt csöndben
megszólalt:
– Ezen papok számára is van kiút – mondta.
– Éspedig?
– Éspedig az, hogy adják írásba, hogy püspök úr, Ön számukra
a vezető, és nem Gyulafehérvár.
A feltétel azonban nem tetszett Pachának. Persze, ő a
püspökük, de az állam Gyulafehérvárt tartja központnak, és ha ők itt
erősködnek, akkor szintén lázadónak fognak számítani az állam szemében. Ebből
pedig neki elege volt, belefáradt.
– De hát elismernek engem? – Pacha hangja már
kétségbeesettnek tűnt.
– Persze – mondta Abelard. – De a másik feltétel, hogy ne
ismerjék el Gyulafehérvárt, hiszen az ottani vezetés már rég elszakadt a valódi
Egyháztól.
Pacha mögött a temesvári papok sugdolózni kezdtek. Nem erre
számítottak, és látták, hogy a püspökük sem tudja megoldani a helyzetet úgy,
hogy ne legyen nekik se kockázatos. A zúgás miatt Odoriknak fel kellett emelnie
a hangját:
– És volna még egy teendője, püspök úr. Vissza kellene
rendelnie Céza Ferdinándot.
– Vele meg mi a bajuk? – csattant fel Pacha.
– Semmi, püspök úr, Céza intézze akár a pénzügyi dolgokat,
ha Ön úgy látja jónak, de juridictiós kérdésekben csak önhöz lehessen fordulni,
ő papokat ne nevezhessen ki, joghatóságok átruházási lehetősége nem szabad,
hogy illesse. Már az eddigiek miatt is sokat kompromittálódott, hiszen
folyamatosan Gyulafehérvár parancsait teljesítette – mondta Abelard.
– Az előbb még pénzügyi kérdésekben is igen negatívan
nyilatkoztak – érvelt a püspök, és arra gondolt, hogy ezek itt azt hiszik, hogy
neki van itt ereje órákat vitatkozni, mert fogalmuk sincs, mi az, haldokolni.
Abelardra nézett Odorik, és most ők is összedugták a
fejüket. Abelardnak az volt a véleménye, hogy ennyit mégiscsak engedhetnének
Cézának. Adminisztratív ügyek vitelében Gyulafehérvár jogát se vonták kétségbe,
akkor miért tennék ezt Céza esetében? Odorik belátta, hogy ez igaz, meg azt is
gondolta, hogy így legalább a tárgyalás során úgy tűnik, hogy ők is
kompromisszumkészek, és ez egyáltalán nem rossz a végső kimenetelt illetően.
– Helyesbíteném a korábbi szigorú álláspontunkat, pénzügyi
kérdésekben maradjon meg Céza, ha ön is úgy gondolja, püspök úr – mondta
Odorik.
Abelard közben egyre inkább úgy érezte, nincs minden rendben
Pachával, a betegséget nem látta benne, és a gyengeséget sem, de azt igen, hogy
morálisan nincs már teljesen rendben, nem olyan, mint régen.
Pacha valóban a háta mögött lévő békepapokat próbálta
védeni, hozzájuk fordult most, mert hallotta, hogy nagyon mondani akarnak neki
valamit. Abelardék nem hallották, mit beszélnek. Voltaképp arról tanácskoztak,
hogy a három ferencest, aki Radnán van, fel kéne függesztenie Pachának.
– A püspök úr nem függeszthet fel bárkit az egyházmegyéjében?
– kérdezték.
– Abból Vatikánig menő per lenne.
– És? – próbálkoztak tovább.
– Radna a ferencesek birtokában lévő kegyhely. Ez a
püspökség és a ferencrend közötti per volna, és Róma végül úgyis nekik adna
igazat – hűtötte le őket.
Ha nem is hallották Abelardék az udvari papokat, valamit
azért érezhettek az ellenséges tekintetekből, és úgy gondolták, jobb volna már
menni, úgyis mindent elmondtak:
– A továbbiakban arra kérjük a püspök urat, hogy ne is
velünk, hanem a provinciális vezetőnkkel tárgyaljon. Ha már a máriaradnai
kegyhely, és esetleg a mi tevékenységünk a kérdés – találtak véletlenül bele a
lényegbe –, az a provinciális atyára és önre tartozik, nem ránk. A lelki
jurisdictiót pedig vonja vissza Cézától, tisztelettel kérjük, hívja őt vissza Gyulafehérvárról.
– Jó, meggondolom – felelte a püspök megtörten, de nem volt
ideje arra, hogy érdemben lépjen, vagy tán nem is akart már semmit sem tenni.
Az állapota egyre romlott, egy hétre rá már felkelni sem tudott az ágyából, s e
fogadás után két héttel meghalt.
Hazafelé utazva Odorik és Abelard Cézáról beszélgettek:
– Vannak olyan emberek, akik kellemesek, akikkel szívesen
vagy együtt, miközben a rossz oldalon állnak. Céza ilyen. Ha keres téged, nem
keresel kibúvót, azonnal a rendelkezésére állsz, s nem azért, mert tartasz
tőle. Szoktunk tartani másoktól is, mégis letagadjuk magunkat. Sokat
gondolkodtam azon, mi Céza titka, de nem jöttem rá.
– Az ő titka – felelte Abelard – lehet, épp ennyi. Ő az az
ember, akinek azonnal a rendelkezésére állunk. Ő az ószeres, akit beengedünk a
házunkba. Ő a lelkes érvelő, akit szívesen hallgatunk. Csak épp nem vesszük meg
soha a termékét és nem fogadjuk el soha az érveit.
Nevettek.
– Különös sorsokat hurcol magával az ember – állapította meg
Odorik, aztán elkomolyodtak, és arról beszélgettek, hogy Szatmárral Anaklét
atya tartja a kapcsolatot, és neki jó viszonya van az ottaniakkal, ami
módfelett irigylésre méltó hozzájuk képest, akiknek Temesvár jutott.
Ám búslakodniuk nekik sem kellett, mert Temesváron is
változás állt be, s nem is kedvezőtlen. Ehhez kellett az is, hogy Pacha
utódjául, halálát követően, megfelelő embert találjon. Temesvár ettől kezdve
amolyan belga lett, se a földalatti egyház ellen, se mellé nem állt. Pacha
utódja a következő szavakkal mutatkozott be Odoriknak:
– Illés a palástját nekem adta.
Odorik később azt magyarázta Abelardnak, hogy voltaképp
Pacha egy olyan papot nevezett ki, aki az ő szempontjukból a lehetséges legjobb
választásnak tekinthető. Német volt szintén, de tudott magyarul is, elfogadták a
papok, és nem voltak konfliktusai az állammal sem. Nem is kellett titokban
tartani saját kilétét, és Pacha halála után rögtön meg is jelent. Hogy állami
kontroll volt-e a kinevezése kapcsán, mint ahogy Magyarországon ekkor már
vezető pap kinevezése az Egyházügyi Hivatal jóváhagyása nélkül nem történhetett
meg, azt a ferencesek orrára nem kötötték. Ha volt is ilyen, az állam ezt
titokban kellett tartsa, mert a katakombatársaság egyből kiközösítette volna.
Az ötvenes évek végére Romániában, bármily furcsa, de az
ellenállók hatására az Egyház képviselte az állam és az Egyház elválasztásának
fontosságát, és a kommunisták tértek volna vissza a régebbi főkegyúri joghoz,
csak persze nem így hívták, hanem állami felügyeletnek.
A ferencesek Pacha utódjától is csak annyit kértek, hogy ne
Céza Ferdinándot tegye meg helyettessé, mert ha igen,addig Radna zárva lesz a
temesvári papi vezetés előtt. Magatartásuk immár megosztó volt, mert sokan, így
a temesvári vezérkar is, fölöslegesen konoknak tartották a Cézára irányuló
nyilakat, mások azon az állásponton voltak, hogy a temesvári papság elpuhult,
és amolyan se hideg, se meleg állapotba került Gyulafehérvárral kapcsolatban.
Az egyházügyi hatóságok valami hasonlót szerettek volna
Romániában Márton Árontól is, mint Pachától. Ha őt kiengednék, tán őt is rá
lehetne venni, hogy a katakombaegyházat nem szabad favorizálnia. Az eszközök
közt ott volt a megfélemlítés is, de azzal már tisztában voltak, hogy Márton
Áron más, mint Pacha. Ám a hatalom mindig megtalálja a másik gyönge pontját, s
ezúttal Márton Áronnak épp a ferencesek voltak azok. A ferenceseket kell
elkezdeni letartóztatni, hogy értsen ő is a szóból.
Kép forrása itt.
Folyt. ld. itt.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |