– Atyának tetszik lenni, ugye? – szólt Simonfihoz a szekér
tetejéről egy férfi, miközben kilépett a dési vonatállomásról az utcára. Csomag
nélkül volt, s a Bibliát becsukva épp a zsebébe csúsztatta.
– Az. Látszik? – csodálkozott, hisz nem is viselt papi
ruhát. A rövid szóváltás arra is fényt derített, hogy a szekér nemcsak hogy a
centrumba, de a ferencesek rendházába megy. Simonfi is oda tartott, s ha már a
kocsis, ki tudja, mi alapján, de kiszúrta, hogy katolikus pap, felkéredzkedett.
A rövid úton aztán kiderült, hogy sofőrje hitbuzgó, és épp élelmiszert szállít
a dési ferenceseknek. Azt nem mondta meg azonnal, hogy ki a szállítmány
feladója, ehhez még a bizalmat néhány bemutatkozó kör erejéig növelni kellett,
azután viszont kiderült, hogy a feladó nem más, mint a szamosújvári jezsuiták.
– No, persze a jezsuiták nem azért vannak a 13 kilométerre
lévő Szamosújváron, mert hogy ők eredetileg odavalósiak, éppolyan
kényszerlakhelyesek ők is, mint a ferencesek itt Désen – magyarázta a kocsis –,
ráadásul ferences rendházba tették őket.
Történetesen Simonfi ezzel tisztában volt, de csak
figyelmesen hallgatott. Hamar eldöntötte magában, hogy a szekér sofőrjét a
jezsuiták és a ferencesek tiszteletbeli taggá, azaz konfráterré választhatnák,
olyan sokat tud, meg olyan talpraesett is.
– Húszan vannak három szobában, igen zsúfoltan. Mármint a
jezsuiták odaát – mondta a kocsis.
– Értem. De hogy lehet, hogy ők küldenek élelmiszert? Miből
van ez nekik? – kérdezte Simonfi.
– Tojás, hús, zsír, szalonna, liszt. Van nekik, kérem,
minden. Itt inkább szűkölködnek.
Végül aztán a „konfráter” mindent elmesélt. Mégsem csak a
csoda segíti jobban a jezsuitákat, s a helyiek adakozási kedve sem tudná
eltartani őket, de az, hogy még távolról is jönnek látogatók, az már igen. Mert
van a jezsuiták közt egy csodadoktor, a Bátai Gyula atya, aki füvekkel gyógyít.
– Én is hoztam neki legutóbb ramocsavirágot Székelyderzsről,
tudja, ami a nők havibajára jó, mert lakik ott egy rokonom. Még orvosok és
gyógyszerészek is járnak a jezsuita atyához.
A kocsis elmondása alapján Simonfi el tudta képzelni, ahogy
az egész rend növényeket szárít, csoportosít, esszenciákat készít, csomagol.
– Ha valakit meggyógyítanak, cserébe füveket kérnek, de
persze az emberek hálából hoznak mást is, és jut belőle, mint látja, a
désieknek is. Nem a pénzért csinálják, viszont a székely olyan, hogy nem szeret
adós maradni. Ha a szekunak volna egy kis esze, Bátait venné ki, és nem Godót,
Farrenkopfot vagy Chira Kornél atyát tartóztatta volna le – mondta.
– Csak ne adjunk nekik ötleteket – felelte Simonfi halkan. – Látta a
letartóztatásokat is? – kérdezte.
– Azt nem láttam, mert éjfélkor történt – felelte a kocsis.
– De mesélték, hogy nagy felhajtás volt, mert vagy ötven fegyveres szállta meg
a rendházat, hogy páter Godót meg a jezsuiták tartományfőnökét elvigyék.
Farrenkopf atya meg kórházba volt ugye, mert cukorbeteg, érte oda mentek. Ez
1952 novemberében volt, de a szamosújvári központ azóta is erős vár. Jöttek ide
Gyulafehérvárról, hogy kiegyezést ajánljanak, de mind a jezsuiták, mind a
ferencesek elküldték őket. Ezek a szerzetesek, kérem, szent emberek mind.
A ferencesek udvarán aztán elváltak. A kocsis nem először
járt már itt, Simonfi pedig Anaklétot kereste.
Anaklét elismerte, hogy Dukát József letartóztatása óta nem
tudott arról, hogy a titkos nunciusvonalat sikerült-e folytatni, s míg a
korábbiakban a katakombaegyház a szentségi vonal nélkül is boldogult volna,
mostanra igencsak jól jött a segítség. A helyzet ugyanis az utóbbi pár hónapban
bonyolódott, melyet Simonfi Andor plébános, aki immár vatikáni nuncius volt, a
következőképp értékelt:
– Én eddig csak egyszerű megfigyelője voltam a történteknek.
Egyik oldalon láttam a gyulafehérvári vezetést, mely egyáltalán nem tagadta meg
a Vatikánt, és valamiféle egyházirányítást hivatalból végeztek, ahogy kell, az
állam pedig elismerte őket, ami nekünk csak jó, ugye. A másik oldalon viszont
szerzetesrendeket láttam, jezsuitákat és magukat, miközben sem az államtól, sem
pedig a Vatikántól kinevezést, megbízást nem kaptak arra, hogy a világi
egyházat vezessék. De még a civil katolikus státus sem magukat, inkább a
békepapokat támogatta. Mégis maguk vezetik az Egyházat, és én is ide jövök
tanácsért, nem pedig Gyulafehérvárra Adorjánhoz.
– Ez így van. Ez esetben nekem kéne kérdeznem, hogy miért
ide jött? – mondta Anaklét mosolyogva, a rá jellemző békés
kiegyensúlyozottsággal.
– Sőt, azt még nem is mondtam, hogy az egyik oldalon
teljesen szalonképtelen megnyilvánulásokat lehet hallani, Godó például a pletykák
szerint, mikor Scheffler püspök úr meghívta őt,
mint valamiféle sztárelőadót, a békepapokat és Gyulafehérvárt „kurva
Egyháznak” nevezte a templomban. Ez azért erős nemde, míg a másik oldalon a
stílus mindig kulturált. Még Scheffler püspök úr is levegőért kapkodott. Vagy
mikor Godótól azt kérdezték, hogy kinek a felhatalmazásával küldi ki a
szórólapjaival a „barisnyákat”, arra a válasza az volt, hogy saját
lelkiismeretére hallgatva teszi mindezt. Hát milyen válasz, ez kérem? És még
azt is hadd tegyem hozzá, hogy a szentségek kiszolgálása a hívek érdekében
történik, míg ezeken a szórólapokon az olvasható, hogy ha a hívek olyan papokat
hallanak, akik Gyulafehérvárt dicsérik, akkor hagyják el a templomot, ezektől a
papoktól ne fogadjanak el semmit, gyónás helyett inkább tartsanak mély
bűnbánatot, ahogy a reformátusok teszik, keresztelni meg kereszteljék meg saját
kezűleg a csecsemőiket. Nem vagyok doktora a teológiának, mint Ön. Ön ugye
Rómában végzett, és egyházjogból doktorált. Mégis határozottan állíthatom, hogy
életszentséghez kötni a papok által kiszolgáltatott szentségeket eretnekség. És
én mégis itt vagyok, pedig ez mind abszurdum.
Anaklét nem felelt semmit, csak továbbra is mosolyogva és
kérdően nézett, mintha megint csak azt mondta volna, hogy nosza, akkor mondja
meg Simonfi, miért is van itt.
– Egy szórólapot el is hoztam magammal. Nem a komoly
brosúrát, mely jogi nyelvezetű, hanem az egyszerűt, amit a népnek szántak. Bár
megjegyzem, hogy a jogi olyan bonyolult, hogy magam sem tudom mindig követni,
így hát aligha lehet meggyőző az emberek sokaságánál.
Anaklétnak itt először kicsit megrándult a szemöldöke, belül
azért csupa feszültség volt. Simonfi folytatta:
– Ez a szórólap pedig olyan nagyon jezsuitás, olyan
utasításos, autoriter, ami, nem mindenkinek váltja ki a tetszését. A székely
ember elég önfejű, ezen a szórólapon meg parancsolnának neki. A demarkációs
vonalakat persze kijelöli – ezzel aztán Simonfi elővett a Bibliájából egy
összehajtogatott lapot, kisimította, és az asztalra tette. A lapon az alábbi
szöveg állt:
1. A gyulafehérvári
egyházi központ a Római Kat. Egyházhoz tartozik-e?
Nem, mert:
a)
nem a
pápa állította fel,
b)
célja:
megsemmisíteni a Róm. Kat. Egyházat a Román Népköztársaságban (RNK),
c)
két
pápai határozat elítélte,
d)
cserben
hagyták a püspökeinket és a pápát,
2. Mibe jut az, aki
akár szóval, akár cselekedettel elismeri a gyulafehérvári egyházi központot?
a)
súlyos
bűnbe,
b)
a
szakadár egyházba,
c)
a Róm.
Kat. Egyház kiközösítésébe, mely a Római Szentszéknek különös módon van
fenntartva
3. Mi a kötelességed?
a)
Ha
csatlakoztál a mozgalomhoz, szakíts vele, és kérj feloldozást.
b)
Ha
észrevetted, hogy egy pap akár szóval, akár cselekedettel elismeri a szakadár
mozgalmat, azonnal hagyd ott a templomot, szentségeket ne fogadj el tőle,
ugyanis szentségtörés lenne, kivéve halálveszély esetén, ha nincs más pap.
c)
A
gyulafehérvári központ vagy alantas szervei által összehívott gyűlésen
kiközösítés terhe mellett tilos részt venned.
Várakozó
állásfoglalással, a Szentszék ítéletének várásával úgy veszik, hogy csatlakoztál
a mozgalomhoz, és ezennel hozzájárulsz a Kat. Egyház felszámolásához az
RNK-ban.
– Ez már egy másfél évvel ezelőtti szórólap – jegyezte meg
Anaklét. – Ma már kissé másként javasolnám a megfogalmazást, viszont
beigazolódott az együttműködési szándék álságossága. Akkor még sokan úgy
gondolták, hogy az állam nem akarja felszámolni az Egyházat, csak együttműködni
akar vele. Nemrég még örültünk a Magyar Autonóm Tartománynak is, noha épp akkor
kaptuk meg, amikor senki sem kérte. Az ilyen fene nagy barátkozás mögött mindig
van valami. Ma már tudjuk, hogy a sztálini ajándékok csak stratégiák, és a
végső cél nem az autonómia megadása, amiképp a rendszer a keresztény egyházak
autonómiájának és amúgy minden autonómiának is az esküdt ellensége. Megfigyelte
például, hogy a katolikus Egyházat jobban üldözik a Magyar Autonóm
Tartományban, mint azon kívül? Iasiban például az oda kitelepített ferences
testvéreink utazhatnak, itt viszont nem, és sorolhatnám a zaklatások
különbségeit. A gyulafehérvári békepapokat nem zaklatják, sőt, ők mindenféle
ajánlattal keresnek meg minket. Fizetést ígérnek, meg papi szolgálati
lehetőséget, csak szóródjunk szét.
Simonfi nem kívánt a
helyzetértékeléssel vitatkozni, de volt valami, amihez úgy vélte jobban ért.
Jobban ismeri a Kárpátokon túli románságot:
– Szabadjon egy észrevételt
tennem Önnek Anaklét atya a szórólappal kapcsolatban. Az ilyen pontokba szedett
irányelveket a románok, kérem szépen – és most nem az erdélyi románokra
gondolok, hanem a bukarestiekre –, diktátumnak tekintik, másként fogalmazva a
felsőbbrendűség kinyilatkoztatásának. Ők nem így beszélnek egymással, nem így
fogalmazzák meg a céljaikat, ez nekik nagyon idegen. Ettől úgy érzik, mintha
fegyvert tartanánk a homlokukhoz. Ha meglátnak egy ilyen brosúrát, még ha nem
is tudnak magyarul, s csak azt látják, miként van tördelve, máris biztosra
veszik, hogy támadni akarunk egyezkedés helyett.
– Nincs már miről egyeztetni –
felelte kurtán Anaklét.
Simonfi úgy érezte a maga
részéről mindent elmondott, talán többet is beszélt, mint szokott, Anaklét
szemébe nézett és megkérdezte:
– Nos, páter, itt vagyok, Ön
szerint mit kell most csinálnom.
Az újonnan kinevezett nuncius,
aki most Anakléttól várt iránymutatást, nem mondta, de még azzal sem
szimpatizált, hogy mivel a katolikus Egyház nem egy titkos társaság, nem olyan,
mint mondjuk a szabadkőművesek, mégis azzá váltak. A jezsuiták a városokban
erős térítőtevékenységet végeztek a zsidók között, és mióta a görögkatolikusokat
betiltották, nem egy közülük, például Farrenkopf atya szándékosan görög
szertartás szerint misézett. Ez rendjén volt, ahogy az is, hogy a ferencesek
pedig konfliktusokat kezeltek vidéken, térítették a legszegényebbeket, és
odamentek a cigánysághoz. Hallott ő Abelard munkásságáról is. De hogy
Gyulafehérvár és a szerzetesek háborúba keveredtek egymással, vagyis hogy a
szerzetesek tulajdonképpen politizálásra adták a fejüket, ez nem tetszett neki.
Ahogy azonban elnézte Anaklétot, meg amit a kocsis mesélt neki a
nélkülözéseikről, belátta, hogy a földalatti mozgalommá alakulás nem valamiféle
választás volt, hanem egyszerűen csak belekényszerültek. Arra a kérdésére, hogy
mit kell akkor neki most tenni, Anaklét hangnemet váltva gyorsan kezdett
beszélni:
– Sürgősen kell intézkedni három egyházmegyében – mondta. –
A joghatóságok itt összezavarodhatnak, mert a hatóság már nyomon van, és a
titkos ordinárius is gyenge. Az erdélyi egyházmegyében fel kéne menteni a
mostani titkos ordináriust, s oda Fuchs Gábor kerülhetne, a szatmár-nagyváradi
egyházmegyébe Révész Gábort lehetne kinevezni, ő közel is van Déshez, mert
Csicsókeresztúrra telepítette a szeku, a temesvári egyházmegye élére pedig
Szentmártoni Odorik máriarandani ferences atya kerülhetne. Ezek az emberek
továbbra is biztosítanák a függetlenséget. Amúgy anélkül, hogy jogászkodni
akarnék, Gyulafehérvárott Adorjánék pontosan tudják, hogy az egyházi
jogfolytonosság megvan, s mindvégig megvolt.
– S hogy Kovács Béla, aki ordinárius volt, átadta a
joghatóságot Adorjánnak, az nem számít? – kérdezte Simonfi.
– Nos, mégiscsak fontos a jogászkodás – magyarázta Anaklét. – Kovács Béla
ugye a börtönből jött ki, s ezután tette ezt. De Márton Áron megmondta, hogy
akit letartóztatnak, az elveszíti mindennemű hatalmát. S az sem mellékes, hogy
volt ekkor titkos vezetője az egyházmegyének. Így aztán hogy adhatta volna
tovább a joghatóságot Kovács? Adorjánék már korábban megalakították
Gyulafehérváron az Egyházmegyei Főhatósági Központot. Úgy tettek először,
mintha csak olyan ügyek intézésére vállalkoznának, melyekhez nem kell vatikáni
felhatalmazás. Adminisztratív ügyek. De persze végig az állam szekerét tolták.
Első pillanattól fogva, mikor kanonokként Adorján magát szavaztatta meg. Ha nem
lett volna működő ordináriusa az Egyházunknak, akkor ehhez joga lett volna, így
azonban csak azt érte el, hogy Jakab Antal előlépjen. Érti nuncius uram? Amihez
hozzáérnek Gyulafehérváron, ott Márton Áron utódai börtönbe kerülnek – Anaklét
érezte, hogy most billentette helyes sínre a vendégét, ezután már lassabban
folytatta:
– Adorjánnak később a gyónási titok terhe alatt tudomására
jutott, hogy Lestyán az utód. Azt javasoltam Lestyánnak, hogy így közölje, mert
ezzel nem játszhatja tovább Adorján a tudatlant. A válaszlépés az volt, hogy
írta azt a körlevelet, melyben a titkos ordinárius gyulafehérvári jelentkezését
kérte. Miután már tudta, ki az. Ez már nem tisztességes, ugye? Sőt, kaptunk
egyenesen nekünk írott fenyegető levelet is tőle. Megmutassam? – kérdezte, és
elkezdett kutatni a fiókjában a levél után, majd átnyújtotta.
– Mégis zavar van a gépezetben – felelte Simonfi –, mert
olyan, mintha most kettős hatalom létezne. Egy állam által elismert, és Kovács
által is legitimált, valamint egy földalatti. Nyilván, én csak annyit tudok
tenni, hogy a földalattit tovább erősítem, de a kettős rendszer ettől még megmarad.
– Majd Márton Áron ezt megoldja, ha kiszabadítjuk – felelte
Anaklét. – S csak úgy lehet kiszabadítani, ha az állam is úgy gondolja, csak ő
tudja megoldani a kettős hatalmi struktúra felszámolását.
– Fuchs Gábor kit fog váltani? – tért rá a praktikus feladatokra
Simonfi.
– Lajos Balázst. Ő egy idős ember, s alkalmatlan is. Lestyán
Szilveszter Sándort delegálta vissza, s ez egy jó ötlet volt. ’52 nyaráig vitte
Szilveszter az ügyeket, elég hatékonyan
a Kovács által delegált Adorján ellenében. Nyáron kezdtek gyanakodni rá,
s akkor adta tovább a stafétát Lajosnak.
– Amit Anaklét atya nekem itt levezetett, az kicsit
árnyaltabb, mint amit a szórólapokon lehetett olvasni. Azokon Adorján meg
Kovács egyszerűen ki van közösítve a Vatikánra hivatkozva.
– Jezsuita barátaink szeretik az egyszerűséget – felelte
Anaklét –, de köröztettünk mi bonyolult levezetéseket is, amiről épp az előbb
mondta, hogy az meg nehezen követhető.
Simonfinak nem fordult meg a fejében, hogy ha most ő
kinevezné Adorjánt, akkor ezzel viszont végérvényesen kihúzná a talajt a
ferencesek meg a jezsuiták lába alól, vagyis hogy a jogászkodás mégiscsak
komoly hatalom. Arra sem volt oka, hogy ne pont azokat nevezze ki, akiket
Anaklét ajánl, bár nem is ismerte őket. S mivel kénytelen volt felismerni médiumszerepét,
belátta, hogy tulajdonképpen csak a gondviselés eszköze. A jogászkodás
fontosságának elismerése helyett viszont azt a következtetést vonta le, hogy az
Egyház sorsát nem a jogi körlevelek, de még csak nem is a híveknek szánt
utasítások döntötték el, hanem a hívek szimpátiája. Uralkodni csak azokon
lehet, akik hagyják, és a hívek nem engedelmeskednek Gyulafehérvárnak. A
gyulafehérvári katolikus templom kong az ürességtől, és a békepapi mozgalom
mára elbukott. Adorjánék körül elfogyni látszik a levegő, a katakombaegyház
pedig folyamatosan erősödik, nélküle is.
– Minden úgy lesz, ahogy Anaklét atya javasolja – mondta
Simonfi. – Egyvalamin viszont régóta töröm a fejem, hogy megértsem mi zajlik
körülöttünk. A románok identitásukat az ókorból és a rómaiakból vezetik le.
Akkor miért a Vatikánt tartják ellenségnek, ami a Nyugathoz kapcsolná őket, és
valamiféle folytonosságot is jelentene Rómával? Miért, hogy az ortodoxiával
borultak össze a kommunisták?
– Talán mert az oroszok befolyása alatt állnak, vagy azért,
mert a kommunista rendszer egy keleti rendszer, miképp az ortodoxia is. Mi itt
állunk katolikusok és magyarok egy ortodox, egy iszlám és egy ateista tenger
szélén. – válaszolta Anaklét.
Simonfi távozása után Anaklét a szokásos esti imájához látott.
Letérdelt, és ahogy mindig is tette, egy imával először ráhangolódott a mélyebb
gondolkodásra. Napi kérdéseket igyekezett így lelki és erkölcsi oldalról is
átgondolni. Ezúttal a fenyegető börtönre fókuszált, melyet lám, Simonfi is
milyen elszántan be mert vállalni. Ezúttal rajta volt a sor, hogy ne csak
másoknak tanítsa a börtönnel való szembenézést, hanem magának is. A kérdés az
volt, hogy mi az, ami őt magát alkalmasabbá teheti egy ilyen megpróbáltatásra.
A szobában lévő hatalmas tükörre pillantott.
– Ha a közösségben szürke tudok maradni, épp itt az ideje,
hogy önmagam előtt se legyek a legfontosabb. A börtönben aligha van tükör –
fogalmazta meg, és feltápászkodott.
Másnap szólt két ministránsnak, és átcipeltette velük a tükröt a templomi sekrestyébe. A hiúságnak e kelléke visszakerült a helyére.
Kép forrása itt.
Folyt. ld. itt.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |