Még ez év, tehát 1953 nyarán történt, hogy egy baróti egyszerű káplánhoz bekopogtatott valaki, és közölte vele, hogy „Andor, te leszel a Vatikán kihelyezett helytartója, akinek a kiléte ismeretlen kell maradjon a hatóságok előtt”. A keresztény papok, különösképp a katolikusok gyakran prédikálnak küldetésről, főképp mikor Mária küldetéséről esik szó. A Biblia, elég szűkszavúan, csak arról számol be, hogy Mária abban volt bizonyos, hogy nem egy názáreti ember kopogtatott be hozzá, mert az öltözete idegen volt. A hívő emberek már azt vallják, hogy a látogatója egy angyal volt. Nos, mi azt is tudjuk, hogy Simonfi Andornak nem egy angyal, hanem Dukát József titkos nuncius hozta az angyali üdvözletet, akit még Menges nevezett ki. Dukát a pár ezer fős székely bányászvároskában, Baróton született, s úgy vélte falujának papja tökéletesen alkalmas lesz arra, hogy átvegye tőle a stafétát, ha vele történne valami.
Dukát szépen elmondta a szálat, O’Harától Mengesen keresztül
önmagáig, valamint azt is, hogy nekik egyházjogi szempontból rendkívüli lehetőségeik
vannak. Felmenthetnek és kinevezhetnek egyházi vezetőket, azaz a kormányzó
személyek kilétébe beavatkozhatnak. A korábbi nunciusokat kiutasították az
országból, ám őket már minden bizonnyal börtönbe vetnék, ha a kilétük
kitudódna. Bűnük persze aligha lesz több, mint hogy az általuk kinevezett
személyek nem az állam által javasoltak közül kerülnek ki. Ezt fogják
hazaárulásként valamilyen koncepciós perben a fejükre olvasni.
– Egész biztos vagyok benne, hogy figyeli a lépéseimet a
Securitate – mentegetőzött Simonfi, így próbálva kitérni a megtiszteltetés
elől.
– Mindannyiunknak üldözési mániája van – felete Dukát –, én
meg arról vagyok meggyőződve, hogy nemsokára letartóztatnak. Erre az esetre
kell felkészülnünk, és a te kinevezésed attól a pillanattól fogva él, mikor
engem elvisznek.
Ezután kicsit semlegesebb témáról beszélgettek, vatikáni
ügyekről.
– Roncalliból bíboros lett, ő lett a velencei pátriárka.
– És? – kérdezte Simonfi. – Ez nekünk miért fontos? Nem
hallottam a bíboros úrról még.
– Mert van egy fiatal apáca – magyarázta Dukát –, egy Eloise
nevű, aki személyesen találkozott vele, és O’Hara szerint jó benyomást tett rá.
Eloise nem lesz örökké börtönben, Roncalli csillaga pedig még emelkedhet.
Nekünk, nunciusoknak az a dolgunk, hogy igyekezzünk minél tájékozottabbak
lenni. Ki tudja, jól jöhet még az, ha a Vatikánban vannak barátaink.
Simonfinak akadtak ennél nagyobb gondjai, mint Eloise meg
Roncalli. Tán arról még értesül, ha Dukátot letartóztatják, és még azt is
sejtette, hogy küldetése a gyulafehérvári hatalmi központtal szembeni lesz, de
hogy a többi egyházmegyékben kik a megbízhatók, és kiket kéne leváltania, arról
egyszerűen nem voltak ismeretei.
– Ha velem valami történik, meg fog keresni téged egy futár,
aki minden bizonnyal máriaradnai lesz. A máriaradnaiak valamiképp elérték, hogy
elhagyhassák a településüket, noha erősen benne vannak a földalatti
szervezkedésben, és ezzel a hatóságok is tisztában vannak. De az államnak is,
úgy tűnik, kell legalább egy kapocs, amin keresztül tárgyalhat a földalatti
szervezettel. Szóval, mint mondtam, Radnáról valaki értesíteni fog téged az én
sorsomat illetően, de ő sem fogja tudni, hogy erről neked miért kell tudni.
Ekkor te menj Désre, és keresd meg Páter Anaklétot, tárd föl előtte a kiléted,
s ő fogja elmondani neked, milyen egyházkormányzati feladataid lesznek. Én is
ott kezdtem a pályafutásom.
Simonfi nem válaszolt, csak ennyit mondott:
– Olyanok vagyunk, mint a walesi bárdok.
– Meglehet – felelte Dukát, és eltűnt. Ha nem is úgy, ahogy
Gabriel arkangyal, és ha nem is mondta, hogy nagy kegyben részesülsz, vagy hogy
a Jehova veled lesz, Simonfi mégis úgy érezte, hamarosan élete csúcspontjához
ér, a küldetése pedig az isteni gondviselés bizonyítéka. Annak bizonyítéka,
hogy eddigi tettei, szorgalma, törekvései nem voltak hiábavalók. Ezúttal kicsit
megértette, mit éreznek, mire áhítoznak a reformátusok: arra a bizonyosságra,
hogy Isten számára fontosak. Neki ettől fogva ilyen természetű kételyei nem
voltak.
A siker fogalma az erdélyi hívő embereknél nem
elvilágiasodott, fogyasztói volt, nem a gazdagságról, utazásokról szólt, hanem
a kiválasztottság bizonyosságáról. A kommunista világ ideológiájában szintén
elutasította a gazdagságot, üldözte is, ámbár inkább csak a korábbi elittől
vette így el a javait, viszont ideológiailag sem tagadta, hogy a siker a
hatalomban van. Az élcsapat, a vezetők közé kerülni, ez lehet minden kommunista
vágya. A keresztények viszont folyamatosan ismételték a maguk számára Jézus
történetét, akinek sikere a kereszten való elpusztulás. Ez nem a hatalom
kompetenciája, hanem a totális önfeláldozás. A megbízatás sem belülről jön,
azaz nem, mint a modern vallástalan ember esetében, akinek magának kell
kitalálnia önmagát, hanem kívülről. A feladatot egyszer csak kiosztja az Úr, és
akkor kell állni a sarat.
Kép forrása ld. itt.
Folyt. ld. itt.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |