Megváltozott az utóbbi időben a ferencesek és a jezsuiták
egymás iránti tartózkodó kapcsolata. Abelard és Godó nemegyszer találkoztak is,
s mindketten hasonlónak, a katolikus intézményrendszerért és a hívekért harcoló
közkatonának látták magukat. Páter Godó magát nevezte el Isten kutyájának,
lengyel tanulmányi múltjának és nyelvtudásának köszönhetően pedig a neki segítő
apácákat barisnyának, azaz úrinőnek. Eloise-t kedvelte mindközül a legjobban, s
mondta is Abelardnak, hogy ilyennek kéne lennie mindnek, mert Eloise olyan
barisnya, akiben nem is csak egy ember energiája van, de kettő-három, és Godó
az erős nőket szerette. Abelard erről tudott volna mesélni, de főként csak azt
állította volna vele szembe, hogy valószínűleg Eloise időről időre történő
betegségei annak tudhatók be, hogy szemben más emberrel, nem érzi, mikor merül
ki a szervezete, és túlhajtja magát.
Godó saját szerepének megnevezése – Isten kutyája – találó
volt, különösen, ha összevetjük Abelard viselkedésével. Abelard menekült, ha
volt egy kis esély, és a vagányt játszotta, ha csapdában érezte magát. Godó
viszont nem menekült, sőt kereste a bajt, és nyers odamondásaiban azért nem
volt irónia, hogy még véletlenül se legyen félreérthető. Viszont közös volt
bennük az, hogy a szorult helyzetekben mindkettőjük szabadnak érezte magát, sőt
valahol szórakoztatta őket. Azt hihetnénk, ha együtt voltak, ha konspiráltak,
nagyon komolyan vettek mindent, de épp ellenkezőleg. Saját egyéni helyzetüket
teljesen reménytelennek tartották, és ez a közös tudás azt eredményezte, hogy
mikor egymásnak mesélték, mi történt velük, hogy viselkedett velük legutóbb a
hatóság embere, akkor azon jókat nevettek. „Nem mondod, kérlek szépen, és te
mit feleltél erre?”, vagy: „hát mondhattam volna mást, mint hogy…” és az ilyen
történetek mulattatták őket. Abelard Anakléttal
sose tudott együtt nevetni, de Godóval igen. Szerepe lehetett ebben a bornak
is, mert Anaklét ebben is aszketikus volt. Nem volt absztinens, de nagyon
vigyázott, hogy a bor ne hasson rá, míg a barátok általában nem vetették meg az
italt.
Anaklét Godóval jól el tudott iszogatni, és egy ízben még
azt is megtárgyalták, melyikük kihez szeret imádkozni. Godó tippje az volt,
hogy hozzá hasonlóan, Anaklét atya csak Istenhez imádkozik, és nem Jézushoz,
mint Abelard. Sok szerzetes meg szeret szentekhez imádkozni, belőlük is erőt
meríteni. Ezek lényeges személyiségbeli különbségekre utalnak, állapították
meg.
Borozgatás közben fogalmazták meg azt is, hogy sosem a
közösségeiket és intézményeiket szolgálni akarókkal van gond, hanem mindig
azokkal a hatalommal rendelkezőkkel, akik még több hatalmat akarnak. Voltaképp
ebben látták a katolikusok és a kommunisták küzdelmében a morális különbséget.
Kifelé elvakultnak tűnhettek, de valójában elfogadták a kommunisták számtalan
tézisének igazságát, s a kapitalizmussal szembeni és a korábbi világgal szembeni
kritikáikat is. Furcsamód, ebben Godó volt megértőbb. De mindketten el tudtak
vonatkoztatni a kommunisták istentelenségétől. Bukásuk csíráját Abelard sem az
ateizmusukban látta már, mint korábban, hanem abban, hogy a kommunista
funkcionáriusok mindig belesodródnak a hatalom bűnébe. A katolikusoknál a
felfelé jutást kizárja, ha valakiről látszik, hogy karrierista, a
kommunistáknál viszont mindenkiből kis Sztálin lesz. A hízelgők és a könyöklők
jutnak előre.
Godó jóval többet tűnődött a kommunisták kritikáin, mint
Abelard. Ott voltak például még a háború előtt a püspökségekhez tartozó
birtokok, ahol nagyobb adót fizetett a nép, mint máshol. Ráadásul tárgyalniuk
sem volt kivel, mert míg egy földesúrhoz halkan ugyan, de odamehetett a
paraszt, addig a papsággal alkudni még Istenkáromlás is lett volna. S ezzel a
pluszhatalommal élt vissza az Egyház. Nem Isten bárányai lettek ezekből az
emberekből, hanem birkák. Hát aztán ezzel szemben feltüzelni a népet –
állapította meg – nem volt nehéz, s az egyházi földek államosítása ezeken a
helyeken ment a legkönnyebben. Legyen ez Magyarországon vagy Lengyelországban,
vagy bárhol a világban, a szocializmusnak nevezett istentelen világnak szépen
meg is ágyazott így az Egyház. E gondolatmenetben Godó az Egyház bűnét vélte
felfedezni, s hogy az Isten nem bottal ver.
Abelard egyfelől-másfelől méricskélgetett, s keresgélte az
igazságot, a legjobb stratégiákat. Godó annak ellenére, hogy volt benne
megértés, a stratégia kialakításához az elméleti módszere mégis a
leegyszerűsítés volt. Occam borotváját használta, ha valamire két magyarázat
adódott, az egyszerűbbet tartotta meg. Godót őszinte megállapításai miatt a
kihallgató tisztek éppúgy, mint a bíróság, nem tartotta normálisnak. De csak
mert nem szokás kioktatni a bírót, kifigurázni a védőügyvédet, még nem jelenti,
hogy valaki megbolondult, pláne, ha a bíró kioktatása jogos, a védő
opportunizmusa pedig szánalmas.
Ha Eloise, Abelard és Godó közti hasonlóságokat keressük,
ilyeneket is találunk: a szélsőséges helyzeteket mindhárman kalandként élték
meg. A kalandérzet lényege, hogy olyan, mintha velünk történne, de mégse, vagy
pontosabban, mintha a dolgok nem velünk történnének, csak egy történet volna.
Ehhez arra van szükség, hogy az ember felfedezze – az egyébként minden emberben
ott lévő – szabadságot, a személyiségnek azt a mélyen megbúvó magvát, melyet
nem lehet elérni, terrorizálni, megsemmisíteni. A lélek szabadságát. A kívülről
figyelt kaland pedig akkor szórakoztató, ha jól megírták odafönn.
Jól mutatta a kalandvágyat Eloise döntése is, aki miután
végiggondolta, hogy semmi személyes érdeke s racionális értelme, de még csak a
Vatikánba vetett hite se indokolja, hogy segítsen a földalatti mozgalomnak, a
részvételt választotta. Persze Abelard miatt is tette, meg volt egy bonyolult levezetése
Hannah Arendtől, meg a sorsközösségről, de igazán a kalandvágya sodorta bele az
eseményekbe. Ahhoz képest, hogy Eloise sokszor azért halogatta a legkisebb
dolgokat is, mert aggódott a következmények miatt, elég meggondolatlan volt, ha
kalandról volt szó. Sosem ült fel a motorra, mert az veszélyes. Vigyázott rá
apácakorában, hogy ne váljon nevetségessé. Fél szemmel mindig figyelte a
gyerekeket, mikor ő volt soron, nehogy bármi bajuk legyen. Ilyenkor bizonytalan
volt, hogy tényleg jól csinálja-e a dolgokat, tényleg az a legbiztonságosabb?
Külső szemlélőnek már szinte gyávának tűnt a bizonytalansága miatt, viszont
simán behúzta magát a hős szerepbe, mikor ezt az életet választotta. Mikor a
papokkal tárgyalt, úgy tűnt, mintha mindig is királynőnek született volna, s
mikor ő került bíróság elé, szintén nem volt ő sem megilletődve, ahogy a két
férfi sem. A belei háborogtak, a gyomra korgott, néha a gerincében is érezte az
idegeiből sugárzást, de a beszédében nem volt megalkuvó. A bíróságok az
igazságot keresik – gondolta –, s ő tud ezzel szolgálni. A két férfi viszont
Eloise-zal szemben másként tekintett a bírósági eljárásokra. A diktatúrák abból
ismerszenek meg, hogy sem a rendőreik, sem a bíróságaik már nem igazságkeresők,
hanem politikai végrehajtók. Könnyebben ismerik fel a természetét azok, akik
egy másik legitim világ képviselőinek tartják magukat, márpedig a két férfi
Isten országát szolgálta.
Abelard, mint láttuk, a vagányt játszotta, Godó a vakmerőt.
Provokatív viselkedésük közös gyökere az Egyházból származott, e fa eltérő
lombkoronája viszont szerzetesi rendjük sajátosságaiból, valamint egyéni
habitusaikból. Abelardban a huncutság adta az éltető erőt, amely egy
ferencesben sokszor ott bujkál, míg Godó szüntelenül az énjével harcolt, akár
egy középkori önmagát ostorozó szerzetes. A külvilág az ÉN-hez képest Godónál
másodlagos volt. Godó a saját hiúságát akarta legyőzni, de nem úgy, mint
Anaklét, annál sokkal keményebben.
Míg Abelard könnyedén vette önnön gyöngéit, Godó Isten
fenyegető ujja volt. Abelard prédikációival mindig lelkesített és
szórakoztatott, Godó, ha kellett, kiátkozott. Eltérő stílusuk, ízlésük,
Abelardnak franciás könnyedségű műveltsége, Godónak németes típusú
fegyelmezettsége volt az oka, hogy lassan barátkoztak össze, noha azonnal egymást
tisztelő és támogató harcostársakká váltak. Egymásról mindig csak jót mondtak
vallatóiknak, s annál sokkal nehezebb körülmények közt, békeidőben is. De
lelkük legmélyén Godó kicsit irigyelte Abelard sikerét, Abelard pedig maga is
őrültnek tartotta Godót, hisz tényleg úgy viselkedett, mint aki mártír akar
lenni.
Godó imáiban küzdött a mártír-kérdéssel. Az tulajdonképpen
egy kegy, azt kérnie neki nem szabad, neki csak az a feladata, hogy jelezze, ha
valahol igazságtalanságot lát, talán ez kellőképp a helyén tartja az egóját.
Fordítsuk hát figyelmünk kicsit jobban a jezsuitára, annál is inkább, mert
Eloise számára személyes szerencsétlensége épp Godó egyik megbízásából eredt.
Godót az emberei Spiritus Rector fedőnévvel látták el, amit
szintén el kell fogadnunk, és illik meg is fejtenünk. A csúcsponton már
hatvannégy emberről volt szó, férfiakról, nőkről – köztük Eloise-ről –, akiket
Godó foglalkoztatott másolóként, küldöncként, üzenetvivőként,
információhozóként, tárgyaló diplomataként. Godónak a páter provinciálisa már a
legelején azt ajánlotta, hogy a segítői minél kevésbé ismerjék egymást, és csak
vele legyenek kapcsolatban. Végül is ez csak szervezés kérdése volt, és Godó
sok mindent átgondolt, s tudta, hogy ez az eljárás helyes.
Átgondolta azt is, hogy neki miért kell Isten kutyájának
lenni. A „jaj a néma kutyáknak” bibliai mondatban talált magára, hiszen ha jaj
nekik, akkor a helyes viselkedés a csaholás. És ez legyen akkor az ő szerepe. A
madarak vagy a halak közt megfigyelhető, hogy kiválik egy egyed – halaknál
kisebb raj –, hogy magára vonja a ragadozó figyelmét a célból, hogy felderítse,
kell-e félni a tőle. Ennek a kockázatvállalásnak, a figyelem magára terelésének
megvan az a haszna, hogy a terelő védi a nálánál fontosabbakat. Godó, amikor „csaholt”,
nemcsak Isten ujja volt, de a hatóság figyelmét is magára terelő, a hatóság
lépéseit tesztelő. Igazi katonai mentalitás. Egy jezsuita feladata, hogy
harcosan védje a pápát, védelmezze a testvéreit és legelsőként a hitet.
Mikor elítélték és börtönbe került, bosszantotta, hogy csak
16 évet kapott, mert a fontosabb embereket mind 25 évre szokták ítélni. Persze
16 év alatt is meg lehetett halni a román börtönökben, vigasztalta magát. Godó,
Eloise és Abelard sorsában volt még valami közös. A sok testi szenvedés
ellenére túlélték a börtönt, sőt a két férfi az amnesztia után a másodszori
börtönéveket is. Mindhárman a halál torkából jöttek vissza, mert volt, mikor
nagyon legyengültek vagy megbetegedtek.
Godót 1952. november 15-én tartóztatták le. A vád hazaárulás
és lázítás volt, ám a kihallgató tiszteknek nemcsak az volt a célja, hogy Godó
beismerje, ő írt bizonyos körleveleket – merthogy Godó örömmel elismerte
ezeket, s pláne akkor örült, hogy elismerheti őket, amikor nem is ő írta –,
hanem hogy neveket szedjenek ki belőle.
Godó hívén a pletykáknak, hogy létezik valami orosz
csodainjekció, amitől mindenki bódult állapotban „dalol”, éhségsztrájkba
kezdett. Rettegett attól, hogy kiszednek belőle neveket. Éhségsztrájkja miatt
aztán szembesítették a jezsuiták provinciálisával, akit szintén vele egy időben
tartóztattak le. A kihallgató tiszt ezt kérdezte a provinciálistól:
– Szabad-e egy jezsuitának öngyilkosnak lenni? Akarom
mondani, megengedett-e az ilyesmi egy katolikusnál?
– Nem szabad – felelte a provinciális, majd fáradt,
meggyötört szemét Godóra emelte, és neki is azt mondta, hogy nem helyes, amit
csinál, az éhségsztrájkkal csak megöli magát. Godó elmagyarázta, hogy ezzel
csak az a célja, hogy legyöngítse a szervezetét, hogy ne bírja ki, ha azt az
injekciót beadják neki. Godó úgy érezte, hogy a provinciális áldását adja rá,
és amikor pár nappal később az erdélyi jezsuiták vezetője a cellájában meghalt,
akkor arra gondolt, hogy milyen jó, hogy a magatartását még meg tudta értetni
vele. Pedig a provinciális nem Godó viselkedésével volt elfoglalva haldoklása
napjain. A páter provinciális gondolt a szüleire, főleg édesanyjára, gondolt a
saját életének fordulataira, tévedéseire, és sokat imádkozott. Godó napokban
történő éhségsztrájk-magyarázata eszébe sem jutott.
Godót nem is hívták ankétra – így nevezték a kihallgatást –,
amíg nem fejezte be az éhségsztrájkját. Akkor azonban megindult a kínzás, az
alvásmegvonás, a leülési tilalom és hasonlók. Bódító injekció nem volt, azt
csak pletykálták, mint ahogy pletykáltak sok minden mást is. Például, hogy a
Magyar Autonóm Tartomány tulajdonképpen a magyar közigazgatás előszobája, hogy
a Magyarországhoz való területi visszacsatolást fogja jelenteni és hasonlók.
Godó is legyengült, volt, mikor ankétra víve összeesett, és
elveszítette az eszméletét. Raktak aztán mellé a cellájába besúgót is, akit
viszont ki kellett menteni mellőle, mert azonnal tudta, mi a háttere a
barátkozásnak, s még legyengülve is könnyedén agyon tudta volna csapni a
spiclit, mert egy medve ereje volt a testében. A tárgyalás közeledtére aztán
igyekeztek felerősíteni, tartalmasabb ételeket adtak, felkészítették, mire mit
kell majd válaszolnia, s Godó bólogatott, hogy jól van, jól van. Már nagyon
várta a rendes börtönt. Egy rendes munkatábort, például egy ólombányát, mert
azt hallotta, hogy ott sosem éheztetik a foglyokat, és a fizikai munkát is
szívesen vette volna.
Egy ízben aztán meglátogatta a cellájában egy politikus. Nem
mutatkozott be, de a beszédéből olybá tűnt, hogy művelt ember.
– Miért viselkedik így, atyám? – kérdezte. – Miért nem
árulja el, kiknek adott utasításokat? Miért ilyen makacs?
– Azért – hangzott a válasz –, mert az okot adna arra, hogy
a vallomásom alapján azokat a szerencsétlen embereket letartóztassák.
– És mi a baja a békepapokkal?
Godó pedig megint, mintha egy gyereknek kéne türelmesen
magyaráznia:
– Mert ők nem tartják be az Egyház utasításait, tovább
tanítanak például az ateista iskolákban, miután elvették az Egyháztól az
iskolákat, márpedig a Vatikán ezt megtiltotta. Az ilyen emberek árulók, kérem.
Nincs semmi keresnivalójuk az oltárnál. Tanítsanak, de akkor takarodjanak is az
Egyházból.
Ez egy békülékeny hangvételű beszélgetés akart lenni, már
amennyire a hatalom birtokosa és az erőszaktevő képes gesztusokat nyújtani az
üldözött és megerőszakolt fölött. Mert a miniszter egyébiránt meg volt győződve
arról, hogy a katolikusok egy jól szervezett hadsereghez hasonlók, akiket a
Vatikánból irányítanak, s ilyenformán a hidegháború legfélelmetesebb katonái, a
Nyugat képviselői. Ezen felül még a magyarok bázisa is, akik pedig még az
Autonóm Tartománnyal megkapnak mindent, és mégis folyamatosan elégedetlenek. De
nem akart provokálni, csak békésen győzködött.
– Mit szeretne? Tehetek Önért valamit? – kérdezte a
látogató.
– Szeretnék az udvaron sétálni, mert minket, míg nincs
ítélet, nem engednek ki. Szeretnék egy szál cigarettát, szeretném, ha lenne a
cellámon ablak, és nem csak a folyosói lámpa világítana be éjjel-nappal.
Szeretném, ha napközben lefeküdhetnék az ágyamra. Egyébkén, ha én is
kérdezhetek valamit, megmondaná, hogy milyen címen beszélnek maguk vallásszabadságról?
Már az előző vágyaim fényében ezt csak megkérdezném.
A látogató nem felelt, inkább megint csak kérdezett, mert
aki hatalommal rendelkezik, annak nem kell válaszolnia, viszont joga van
kérdezni:
– Mit szólna ahhoz, ha mi prédikálnánk a templomokban?
– Nyugodtan – felelte Godó. – Csak előbb végezzék el a
filozófiát meg a teológiát, és szenteltessék magukat pappá. Amikor műtrágyáról
van szó, akkor azért képesek olyan minisztert megszólaltatni, aki valamit ért a
dologhoz, de amikor vallásról, akkor hozzá nem értők akarnak irányítani.
Godó persze nem tudta, hogy épp a vallási ügyekkel megbízott
miniszterrel beszél, ezt a börtönőr mondta meg neki szörnyülködve, miután
visszakísérte őt a cellájába.
– Tudja egyáltalán, kivel beszélt maga? – kérdezte.
– Miért? Csak az igazat mondtam – ugyanakkor, mikor megtudta a látogató kilétét, nagyon élvezte a dolgot, s arra gondolt, maximum agyonverik, de nem verték agyon. Egyszerűen a rendszer nem tudott mit kezdeni azokkal az emberekkel, akik nem fogadták el, hogy a kommunista állam legitim, ha azon az alapon álltak, hogy a kommunisták csalással jutottak hatalomra, ha úgy ítélték meg, hogy vallásüldözést folytatnak, ezt a türanniszok vétségének tartották, mellyel szemben, a filozófia kezdete óta, a lázadás jogos.
Kép Godó Mihály forrása itt.
Folyt. ld. itt.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |