Erőss Lajos egyidős volt Abelarddal, s mindkettejüket Márton
Áron szentelte fel. Ennyi volt csak a közös bennük, Erőss ferences sem volt. De
hogy összetalálkoztak és együttműködtek, sőt, hogy nézeteik is találkoztak,
annak egészen különböző útjai voltak. Abelard székely parasztgyerekként nem is
találkozott a városi munkásosztállyal, Erőss Lajos viszont igen.
Abban nem volt teljesen igaza Jánosnak, hogy Abelardot ne
érdekelték volna a munkások. Ahogy a faluszéli cigányok konfliktusait a szívén
viselte és igyekezett megoldani, úgy látott maga előtt számos más megoldandó
keresztényi feladatot is. Ezek közé tartoztak a munkások szociális problémái
is. Lehetséges, hogy ha nincs Eloise, akinek pedig János tulajdonképpen a férje
volt, ha nem is szexuális meg jogi értelemben, de közös családi háztartási
értelemben igen, akkor a munkásság problémái iránt is kevésbé lett volna
fogékony.
Eloise apja volt a példája a régi igényes
munkásarisztokráciának, János pedig a kommunista időszak munkásának. Abelard
pedig Eloise-zal egyetértett abban, hogy a munkásokat a vallás számára a
„szociális igazságosságon” keresztül lehetne megnyerni. A szociális
igazságosság gondolatába aztán mindketten belefeledkeztek. A szegények
felkarolása amúgy is jézusi gondolat volt, számos apácarend az elesettek
megsegítésére jött létre, így a Szatmári Nővérek is – Eloise egyébként a
napokban megkapta a világi státusba való visszameneteli engedélyt, (reductio ad
statutum laicalem), és a ferences életérzéstől sem állt távol a szegénységgel
való aktív foglalatosság. A gondolat azáltal vált általuk modernebbé, hogy a
megsegítést nem felülről, hanem belülről próbálták értelmezni. Nem azt
prédikálták, hogy a gazdagok adakozzanak a szegény munkásoknak, mint ahogy ezt
általában a konzervatív katolikus vezetők képzelték a világon mindenütt –
többek közt Mindszenty is – hanem hogy a munkásoknak jár az önszerveződés, az
önsegítés és a magasabb életszínvonal.
A szociális gondolat megszállottja volt Erőss Lajos, aki a
Duna-csatornai kényszermunkatáborból hazaérkezve Kolozsvár környékén a
kényszerlakhelyre telepített papokat fogta össze. Erőss maga is baloldali ember
volt, még a békepapságban is hitt az elején, bár a csatornához már azért
vitték, mert csúnya dolgokat prédikált a békepapokról.
Akkor esett le neki a tantusz, mikor rájött, hogy a
békepapok azért nem akartak dolgozni és téríteni a munkásosztály közt a
szociális igazságosság hirdetésével, mert szerintük a munkásosztály már jó
kezekben van. Ezt nagyon vonalasnak és megalkuvó álláspontnak tartotta Erőss.
Hamar eljutott nemcsak addig, hogy megalkuvókra és bátrakra ossza a papságot,
de addig is, hogy a népi demokrácia ugyanúgy kizsákmányol, mint a kapitalizmus.
A békepapok tényleg féltek a kommunistáktól, féltek segíteni a
szakszervezeteket, a szociáldemokrata érzelműeket, s a valódi munkás élet
problémái nem érdekelte őket. Erőss volt a baloldali, nem a békepapok.
Abelard is eljutott hasonló felismerésekig. Ő is rájött
arra, hogy Mindszentyék és általában a hagyományos katolikus felső osztály
azért nem rajong a „szociális igazságosság”gondolatért, mert nem a
munkavállalókat akarja aktivizálni – ez ugyanis baloldali módszer volna. Ettől
idegenkedtek rettenetesen, s ezért akarták inkább a munkaadókat rávenni arra,
hogy legyenek emberségesek, legyenek könyörületesek, adjanak megfelelő béreket.
A szociális igazságosság számukra a forradalom előszobáját jelentette.
Mikor Abelard és Eloise arról tanakodtak, hogy miképp
lehetne összeírni azokat a szempontokat, amelyek alapján egy békepap jól
beazonosítható, akkor eljutottak a munkásokat agitáló szociális igazságosság
témájához, s felfigyeltek Erőss Lajos tevékenységére is.
– Ha megemlíted egy papnak, hogy szerinted a munkások
helyzetén segítened kell, egy békepap ez ellen tiltakozni fog – mondta Eloise.
– És az arcán is látni fogjuk, hogy megijed – tette hozzá
Abelard.
– Megijed, mert azt gondolja, lázítani akarsz a népi
demokrácia ellen, amely nem lehet kizsákmányoló, hiszen a munkásosztályért
adták az életüket a kommunisták, és most kommunista hatalom van. Tehát olyasmit
nem mondhatsz, hogy dolgozni kell a munkásosztállyal, meg hogy a magyarországi
KALOT mozgalomhoz hasonló dolgokat kell szervezned – mondta Eloise. Abelard és
Eloise rátalált tehát a rendszer alapvető abszurditására, és ugyanakkor arra
is, hogy hogyan tesztelheti a békepapságot.
– Viszont – finomított a lakmuszpapíron Abelard – ha egy
őskövületű katolikussal találkozol, ő nem megijedni fog az ötlettől, hanem
butaságnak fogja tartani, mert szerinte meg a munkásokat összegyűjteni,
jogaikért szólva vezetni őket a hithez túlságosan kommunista módszerű agitáció.
Eloise és Abelard egymásba illesztették a gondolataikat, de
ha vitatkoztak is valamilyen kérdésen, mintha egy ember vitatkozott volna
önmagával. Mindez azért lehetett, mert ugyanazt a célt látták maguk előtt;
tágabban a kereszténység javítását, szűkebben a békepapok beazonosíthatóságát.
A szociális igazságosság kérdése benne volt a korszak
levegőjében, és úgy tűnt, a kommunisták adtak rá egy olyan utópikus választ,
mely terjedt még akkor is, ha a valódi világ, melyet megteremtettek,
kegyetlenebbnek s igazságtalanabbnak tűnt, mint a régi. Eloise-nak ráadásul
módja is volt találkozni Roncallival a Vatikánban, akiből szintén áradt az
evangéliumi szegényekkel való azonosulási készség, s nem valami romantikus vagy
giccses módon, hiszen Roncalli maga is igen nagy szegénységből jött. De nem
kellett mindenkinek a Vatikánig menni, hogy megismerje a szociális igazságosság
keresztényi megközelítését, mert maga Márton Áron is, ilyen értelemben, jóval
közelebb állt Roncallihoz – a későbbi XXIII. Jánoshoz, akit szabadkőműves
pápának csúfoltak –, vagy akár az őt követő VI. Pálhoz – akit meg kifejezetten
támadtak, amiért fogadta Gromiko-t, Ceausescut, Zsivkovot, Kádárt, ahelyett
hogy keményen bírálta volna a szovjet, a román, a bolgár vagy a magyar államot.
A pápák tehát csúsztak egyfelől a baloldali érzékenység, másfelől a
kommunistákkal való tárgyalási hajlandóság felé. Ezzel szemben mindazt, amit
Mindszenty képviselt, a konzervatív felülről segítő, de a problémákkal alul
igazából nem együttérző, valamint a saját pozíció melletti bátor, sőt vakmerő
kiállás, elhibázottnak bizonyult. Mindszenty az amerikai beavatkozásra, a
nyugati segítségre tett fel mindent. A magyar királyság visszaállítása lebegett
a szeme előtt, és Habsburg Ottó megkoronázása. Elvszerűnek, következetesnek
tűnt, de inkább követelte az egyházi vagyon visszaadását, mint hogy a
rászorulókkal törődött volna. Márton Áron értéksorrendje, preferenciái viszont
eleve jobb, morális fogódzót jelentettek az erdélyi papoknak, mint akár
Mindszenty, akár az aktuális pápa, s Márton Áronon kevésbé fogott a negatív
kommunista kampány is, mint a másik két vezetőn.
Mindezeket az összefüggéseket természetesen nem láthatta még
ilyen világosan Abelard és Eloise, de ráéreztek. Kis különbség is adódott azért
köztük, melyet nevezhetnénk ízlésbelinek is, de akár ennél lényegesebbnek is.
Eloise, ha ismerte volna Erőss Lajost, akkor lelkes híve lett volna, de csak
Abelardtól hallott róla. Eloise számára izgalmasabb volt egy kommunistákból
kiábrándult, baloldali elkötelezettségű pap, mint Abelard számára, aki kicsit
fanyalgott azon, hogy miképp sodródhatott valaki a békepapok közé, de Abelard
is elismerte, hogy mindenki hibázhat.
– Ahogy Montaigne mondja – vetette fel Abelard –, nem benne
lenni bűn, hanem benne maradni, és Lajos atya nem ragadt bele. Nagyszerű és
bátor harcostárs.
Abelard azt mesélte Eloise-nak, hogy Erőss úgynevezett bojkott-miséket szervez, amire neki is el kéne egyszer menni. Egyáltalán nincs hasra esve a Magyar Autonóm Tartomány létrehozatalától sem. Kolozsvár szerinte kárvallottja lesz ennek, hiszen nem került bele a MAT-ba. A bojkott-mise talán nem a legszerencsésebb elnevezés, de akik jártak ezekre, tudták, hogy a békepapsággal szembenálló papság híveket megmozgató miséiről volt szó. Erőss Lajos azért találta meg olyan könnyen a legrátermettebb papokat, mert az állam megkönnyítette a beazonosíthatóságukat. Korábban a kolozsvári papok voltak, akik elvileg nem jöhettek volna be a városba. A környéken lettek elhelyezve kis plébániákon, mert az állam megbízhatatlannak tartotta őket. Aki pedig megbízhatatlannak számított az államnak, az igazi papnak számított Erősnek. Ráadásul Erőss atya kiváló szervező volt, tartotta e kitelepítettek közt a kapcsolatot, találkozókat is szervezett a számukra, elérte, hogy egy-egy mise megtartása végett merjenek bejönni Kolozsvárra, dacolva a hatóságokkal. Megszervezte a misékhez a hallgatóságot, mert az ő filozófiája szerint a lényeg nemcsak a papok kiállásán, hanem a hívek véleményében van. Míg tehát a békepapok körül fogyatkozni kezdtek a hívek, az ellenállók bojkott-miséire tömegek érkeztek. A váratlan szervezéseket nem tudta lekövetni a Securitate, vagy ha le is követte, valóban csak követte, de előre megakadályozni nem tudta, mert sosem lehetett tudni, hol lesz a következő, s ki fogja tartani. A hívek és a papok hálózata aztán túlélte Erőss letartóztatását is.
Kép Montaigne, forrása itt.
Folyt. ld. itt.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |