Mikor Abelard az üres országúton robogott, gyakran gondolt
Eloise-ra. Ugyan fiatalkorából ismerte a nők beszűkülő, szerelmes, odaadó
tekintetét, de azzal az örömmel, melyet ő váltott ki – s egész biztosan ki nem
érdemelt módon – Eloise-ból, még nem találkozott, és tudta, hogy soha másnál
nem is fog. „A látás a szerelem bejárata a lélekbe” – szokta volt mondani
Eloise, aki a szerelemre is úgy tekintett, mint mások a csodákra, mint a
húsvéti feltámadásra, a megváltásra. Abelardnak feltűnt, hogy Eloise-nak a
szerelemre rá kellett hangolódnia. Amikor vele stratégiákról,
egyházkormányzásról vitatkozott, teljesen más volt, s azt is sejtette Abelard,
hogy amikor küldetését teljesíti is más.
Mikor azonban nyugodtak voltak a körülmények és egymással szemben
álltak, Abelard azt érezhette, hogy Eloise lassan ráhangolódik, és a tekintetén
keresztül mintha beléhatolna. Ez a tekintet kísérte aztán Abelardot útjain,
mert ez volt a páratlan és elvarázsoló, szerelmes Eloise tekintete.
Abelardnak és Eloise-nak volt egy közös jellemvonása, s ez a
kalandorság. Ami mást lehangolt és megfojtott, abban ők, úgy úszkáltak, mint
hal a vízben. Abelardnak teljes és sűrű volt az élete. Még tudományos és
nevelői tevékenységét sem kellett teljesen mellőznie, nem beszélve az
énekkarról, ahol néha még karnagyi feladatai is voltak. Ott volt Désen, meg
Lippán mert mindkét helyen szükség volt rá. Dés ellenállóközponti szerepe
növekedett, Lippán pedig lelkipásztorkodhatott. Járt aztán Kolozsvárra, és nem
csak ügyvédekhez, de volt olyan is, hogy magánháznál misézett. Akkor volt erre
szükség, mikor a templomból el kellett tanácsolni a híveket, mert a templomukba
békepap ült. Az üzenete ezeknek a magánházi munkáknak az volt, hogy senkinek ne
legyenek kétségei, ki fogják üríteni a Rómától elszakadó templomokat, mert a
hívek nem fognak oda járni. Abelard tele volt hittel. Nem csupán egy
intézményért harcolt, hanem azért a vallásért is, melynek papja volt, a
katolicizmusért, s magáért a szabadságért.
Volt az Egyházban egy másik legitimitást biztosító vonal is,
melyet még O’Hara indított útjára, és ez a vatikáni nunciusok utódlásának
megszervezése. Azt gondolhatnánk, hogy egy pápai követ kiválasztásában különös
képességek birtoklása az elvárt, mert magának a címnek a birtoklása is
rendkívüli jogosítványokat biztosít, például a kinevezések, a visszahívások,
sőt a kiátkozások terén. Bár Anaklét azt mondta Abelardnak, hogy jelen
pillanatban nincs más vezetője az Egyháznak, mint a katolikus orr, de azért
mégis volt, hiszen ott voltak a titkos nunciusok s az ordináriusok. Másfelől
viszont az újabb jelölteknek sokszor se képzettsége, se tájékozottsága, de az
üldözés miatt, érthető módon, bátorsága sem volt, s így mégiscsak maradt a
katolikus orr, vagyis egyfajta ösztönös jogérzék.
Gyulafehérváron egy jogászdoktor sajnos szépen levezette,
miért Adorjánnál van a jurisdictio. Bonyolult levezetés volt, tele kánonjogi
hivatkozással, és erre Anaklét ellenkörlevelet akart készíteni, mert láthatóan
a papság elbizonytalanodott. Az a kérdés, hogy ki is a főnök, kinek is kell
engedelmeskedni, megosztotta őket. Viszont a békepapság elítélésében már a
földalatti mozgalom nem állt rosszul. A gyulafehérváriak is elfogadták, hogy a
marosvásárhelyi gyűlés nem volt szerencsés dolog. Ágotha Endrét pedig, mint fő
mozgalmárt és szervezőt a Vatikán kiközösítette, és ezt is tudomásul vették
Gyulafehérváron Adorjánék.
A kiközösítési utasítás ezúttal is az olasz nagykövetségen
keresztül érkezett, és O’Hara utódja Menges adta ki. Ezeket a diplomatákat
kiutasították az országból, ezért a folytonosságot itt is tikosítással próbálta
a Vatikán biztosítani, így lett a Menges után kiválaszott személy a hatóságok
számára már nem ismert, egy bizonyos Dukát József. Dukát pedig épp az
Eloise-ről ábrándozó Abelarddal egy időben érkezett Désre, és épp Abelardtól
kérdezte, hogy hol találhatja Anaklétot. Abelard tudta, hogy aki távolról jön,
és Anaklétot keresi, az csak fontos ember lehet, mert csak a titkos vezetők
adták át egymásnak azt az információt, hogy kitől kérhetnek szakmai tanácsot.
Halandó ember Désre érve a rendházfőnököt kereste volna. A legújabb titkos
emberek már-már teljesen egyszerű plébánosok voltak, Dukát József is az volt, s
Anaklétnál kerek perec közölte, hogy voltaképp ő a titkos nuncius, csak éppen
nem tudja, most mitévő legyen.
Nagyszerű, gondolta Anaklét, aki először nem örült a találkozásnak,
mert még egy hatalmi gócponttal kellett egyeztetni. Elegendőek voltak neki a
jezsuiták, akik már Adorjánt is ki akarták közösíteni, ami pedig taktikai hiba
lett volna. De aztán megnyugodott, mert Dukát készségesen együttműködőnek
mutatkozott, és ráadásul legitimálta is mindazt, amit ők – a ferencesek és a
jezsuiták – a földalatti szervezésben elvégeztek.
A gyulafehérvári központ visszavágása az a kijelentés volt,
s ez okozott most fejtörést Anaklétnak, hogy náluk, azaz Gyulafehérváron kell
jelentkezni annak, aki a titkos ordináriusi megbízatást átvette valamelyik
letartóztatott elődjétől.
– Nyilván nem bánnák azt sem, ha a nuncius, azaz az Ön
kiléte is nyilvánosságra kerül, de nagyon jól tette, hogy nem náluk
jelentkezett – mondta Anaklét Dukátnak.
– Nos, annyit még én is tudok, hogy épp tőlük kell félnem.
– Ez a gyulafehérvári jogászdoktor – magyarázta Anaklét –
azzal indokolta, hogy rájuk száll Márton Áron utódlása, hogy nem tudják, ki az
utód. Ez esetben, mondják, a káptalannak kell választani, a Káptalan pedig
Adorján és köre. Ellenben, mondjuk mi, ha Gyulafehérvárott nem is jelentkeztek
a titkos vezetők, ettől még léteznek, tehát nem száll át rájuk a joghatóság.
Anaklét maga sem tudta, minek köszönheti, hogy nála viszont
mindegyik egyházi vezető bejelentkezik, ezt amolyan isteni gondviselésnek
tartotta, hiszen ő semmi ilyesmit nem kért. A katolikus orr ezek szerint
nemcsak nála működött, de másoknál is. Dukáttal abban állapodtak meg, hogy
fokozni fogják az egyházmegyék tájékoztatását. Később aztán utasításokat is
küldtek, bár azért ezeket sem mindenütt hajtották végre. Bukarest és környékén
kevés katolikus volt, hiába volt ez érsekség, nem fektettek oda energiát.
Nagyváradon eleve opportunisták voltak a vezető papok, ők túl nagy falatnak bizonyultak.
Iasiban próbálkoztak, oda Abelard vitt üzeneteket, de minek. Messze volt, nehéz
volt eljutni odáig, s ráadásul ott olyan mértékben féltek, ezért hiábavaló volt
az erőlködés. Igazán győzelemre csak néhány helyen álltak. A jezsuiták jól
működtek, és fogadókészségre találtak Szatmárban, s mivel Anaklétnak is ez volt
az utolsó tartózkodási helye, ő is jó kapcsolatokkal bírt itt. Temesvár is a
földalatti Egyházhoz igazodott, nem beszélve az erdélyi papokról, akik pedig
hajlamosak voltak leválni Gyulafehérvárról. Az igazi küzdelem Kolozsváron
zajlott, mely városért mindig versengett a két nemzet, a kommunisták meg a
keresztények számára is központi szerepet játszott, de komoly küzdelem folyt
Marosvásárhelyen is.
Dukátnak is elmondta Anaklét, hogy a jezsuitákkal közösen
készül egy ellenkörlevél, melyet brossúrának neveztek el, s hogy ehhez majd
kéri Dukátnak is az áldását, hisz most, hogy előkerült, nem is lehetne másként.
Dukát bólogatott, hiszen ő is csak annyit sejtett, hogy itt jó kezekben lesznek
a dolgok, de nem látta át a helyzetet teljes mélységében. Honnan is tudhatta
volna egyszerű plébánosként, mi zajlik Iásiban vagy Brassóban. Brassóról nem
volt több tudomása, mint bármelyik egyszerű állampolgárnak, hogy átnevezték
Sztálinvárossá, de hogy a papság helyzete milyen ott, arról neki nem voltak
hírei. Viszont egy dolgot ő is tudott, mert annak végzését még elődei adták ki,
ez pedig Ágotha Endre kiközösítése volt. Azt kérte Anakléttól, hogy ez ügyben
legyen még valamiféle kampány.
A kiközösítésnek voltak fokozatai, s a békepapság
szervezőjének, Ágotha Endrének sikerült kivívnia a pápai legsúlyosabbat.
Eszerint már Ágotha semmiféle papi tevékenységet nem folytathatott, és kerülni
kellett még a magánérintkezést is vele. A 2258-as kánon vonatkozott rá, és
ezért latinul vitandusnak, azaz
kerülendőnek bélyegezték. Mások, akik csak részt vettek az általa szervezett
rendezvényen, vagy kényszerből aláírták az állam békefelhívását, esetleg
információhiányos állapotban voltak, mert nem tudták, hogy az állami cél a
Rómától való elszakítás, azok átmeneti kiközösített állapotba kerültek. Papi
státusukat se kellett felfüggeszteni, de mindaddig, míg nem gyóntak,
kerülendőnek számított az ő prédikációjuk is.
Az állam sem tétlenkedett. A kormánypropaganda kiegészítette
és segíteni is akarta a békepapi szervezést, az anti-Pius akció ugyanis annyit
is tett, hogy a pápával szemben egy kampány folyt, melyben azt állították
középpontba, hogy a pápa nem a béke pártján állt, mert áldását adta a
kommunistákkal szembeni fegyveres harcra. A békepapság tehát egy morális üzenet
volt a népnek, melynek téziseivel nehéz lett volna nem egyetérteni, de
politikai értelemben a római pápával szembeni kiállást, s végső soron a Rómától
való egyházi elszakadást jelentette volna. Nem rögtön vált ez érthetővé a
plébánosok számára. Márton Áron, még elvitele előtt, csak megtiltotta a
békepapi mozgalomhoz való csatlakozást, de az egésznek értelmét átlátni időbe
került mindenkinek.
Anaklétnál gyűltek a békepapok nevei, a feladat tehát az
volt, hogy a hívek és a többi pap megkapja az értesítést arról, hogy Ágothára
kimondatott az excommunicatio specialissi
modo reservata, a legsúlyosabb pápai átok, de másokra is Dukát kimondta a
kiközösítés enyhébb verzióját. Faluhelyen mindez remekül működött. A hírvivőknek
csak meg kellett találni a falu szent asszonyait. Minden falunak megvolt
nemcsak a bolondja, de a szent asszonya is, akiről a többi asszony tudta, hogy
buzgó katolikus, és a világért se hagyna ki egyetlen vasárnapi misét sem.
Csupán csak őket kellett tájékoztatni arról, hogy a pap kerülendő,
kiközösített. Néhány hét után a falu többi asszonya érdeklődött, hogy mi van a
távol maradóval/távol maradottakkal. Netán megbetegedett? Mire a
„szentasszonyok” vérmérsékletüknek megfelelően, vagy attól függően, hogy
mennyire bíztak az érdeklődőben, elmondták a kiközösítés tényét, vagy csak
annyit mondtak, hogy hát nem megyünk, nem megyünk, mostantól itthon imádkozunk.
Példájukat a többiek is követték, az asszonyok meg megmondták a férjeiknek meg
a gyerekeiknek, hogy nincs mostantól templomba járás, legalábbis míg ez a pap
van itt.
Azt senkinek sem lehet parancsolni, hogy menjen misére, sőt.
Az állami propaganda épp ellentétes volt, úgyhogy ez nem is annyira az államnak
volt kellemetlen, mint inkább Gyulafehérvárnak. Ki kellett vonni hát a
gyulafehérvári vezetésnek is ezeket a papokat az adott templomokból.
Mondhatjuk, a hívek adták a kegyelemdöfést, s az ő meggyőzésükért folyt a
küzdelem. A küzdelmet bár férfiak vívták, akik jogászkodtak, és morális
elképzelések alapján léptek, viszont az asszonyok voltak azok, akik
eldöntötték, kinek van igaza. Valahonnan ismerős lehet mindannyiunknak ez a
leosztás. Itt is, a családokban már az asszonyok döntöttek. Nélkülük ezek a
csaták nem lettek volna megnyerhetők. A következmények pedig ütősek voltak a
békepapok számára, mert a templomok valóban kiürültek. Volt olyan templom, ahol
amikor megjelent a békepap misézni, a templomot karbantartó asszony az oltárra
dobta a kulcsot, és kirohant. Akkoriban még féltek az ördögtől, ma nyilván
másként menne az ilyesmi, hiszen az ördögben kevesen hisznek, és nem ijed meg
tőle senki.
Jóval nehezebb dolga volt a földalatti egyháznak a
nagyvárosokban, mert itt a „szentasszonyok” helyett értelmiségi közösségeket
kellett meggyőzni, s ezeket a feladatokat helyi hősökre kellett bízni, akik
között volt pap, akit a békepapok ellen folytatott prédikációi miatt
tartóztattak le. Kolozsváron ott voltak az egyetemisták is, akikben
tudatosítani kellett mindezt. Az óvárosi ferences templom tele volt, a nagytemplom
viszont üressé vált, ha nem is úgy, mint a falvakban. De a gyulafehérvári
katedrálisban sem tolongtak a hívek, bár itt eleve kevés katolikus magyar élt
már. Leginkább a görögkatolikusok jártak ezekbe a templomokba, de ők sem azért,
mert vonzódtak a békepapi mozgalomhoz, hanem mert a kommunikációs nehézségek
miatt nekik nem lett elmagyarázva a helyzet, vagy tán mert ők egyáltalán
örültek annak, hogy saját templomaikból kiszorulva, valahol befogadják őket.
Legalábbis azokra a román görögkatolikus hívekre volt ez igaz, akik nem voltak
hajlandók visszatérni az ortodox rítusokra.
Az óvárosi ferences templom is kiürült egyszer. Itt volt
talán a leglátványosabb, ha egy világi pap, aki ekkor helyettesítette a
kényszerlakhelyre vitt ferenceseket, nem felelt meg a ferencesek ízlésének,
akkor elég könnyen elérték azt, hogy ne látogassák a miséjét.
A hatóságok azt gondolták, hogy ezeket az akciókat az
aktuális nuncius irányítja, akit még nem sikerült beazonosítaniuk. Ami pedig az
ordináriusokat illette, tudták, hogy Márton Áron korábbi parancsa szerint, akit
letartóztattak, az már elveszíti ordináriusi státusát, ezért a fogaskerékmodell
alapján egy ízben már sikerült négy titkos várakozó ordináriust is elfogni.
Másnap kiengedték őket, de mivel megtörtént a letartóztatás, úgy vélték, végre
sikerült megszakítani a láncot, és Adorjánéknak átjátszani az erdélyi
egyházmegye irányítását. Az ellenállók trükkje viszont az volt, hogy az nem
számított tilosnak, hogy a kiengedett embert aztán valaki, aki épp jogszerűen
volt ordinárius, újrajelölje. Egy-egy ilyen taktika azonban csak néhány hónapra
biztosította a vezetés államtól való függetlenségét, míg valaki be nem súgta,
ki az új ordinárius. A kinevezésre lehetősége volt a titkos nunciusnak is, de
ezek a kinevezések is vesztes csatáknak bizonyultak a földalatti mozgalmárok
részéről, de talán nem volt a mártíromság mégse hiábavaló. A hívek alighanem
értékelték, és egyre könnyebb volt azonosulni azzal a vonallal, ahol
letartóztatások történnek, szemben azzal, ahol állítólag értük kötnek
kompromisszumokat a békepapok a kommunistákkal.
A macska-egér játékba új vitapontként jelentkezett, hogy
Kovács Béla joghatóságát Adorjánnak adta át. A vita azon volt, hogy Kovács ezt
jogilag megtehette-e, hiszen igaz, hogy tartalék volt, de a staféta épp nem
volt még a kezében, és amúgy is letartóztatott állapotban volt, ami még az
ordináriusi tisztség elvesztését is jelentette. Kovács Béla azt gondolta, ha ő
megbízza Adorjánt, akkor megszabadul a Securitatétól, miközben a megbízás
úgysem lesz érvényes. Tévedett. Ettől őt még börtönbe zárták később, Anaklétot
pedig nehezebb helyzetbe hozta, aki bár tudott érvelni a jogfolytonosság
ilyetén problémája mellett, de sokakat megint összezavart.
Kép a szerző motorja
Folyt. ld. itt.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |