Abelard Kolozsváron két ügyvédet talált, de hamar rá kellett
jönnie, hogy az ügyvédek teljesen tájékozatlanok a tekintetben, hogy mit kell
tenniük a papokkal szemben folytatott kémperekben. Órákon keresztül magyarázta
nekik az érvelési metódust, meg aztán azt is, hogy mit kell kérdezniük a
vádlottaktól. Tulajdonképpen egyházjogot kellett tanítani az ügyvédeknek.
Anaklét szerint, aki egyházjogász volt, ezen keresztül lehet elérni a
felmentést. A vádak mindig arról szóltak – még a lippai papnál is –, hogy az a
pap, aki nem akart békepap lenni, bizonyára vatikáni kém is. Ezzel szemben
viszont egy katolikus papnak be kell tartania bizonyos szabályokat, ha pap akar
maradni. Ezek közé tartozik az is, hogy ő maga nem vehet részt olyan
mozgalmakban, melyekre bátorítást a vezetőitől engedélyt nem kap, vezetőinek
legitimitása pedig a pápától származik. Vagyis, az ügyvéd uraknak nem azzal
kellene foglalkozniuk – magyarázta Abelard, persze csak udvariasan -, hogy a
védendő pap nem ügynök, hanem hogy amiként viselkedik, az az ő legitimitásának
egyenes következménye. A puskák kérdésében már az ügyvédek jártasabbak voltak,
ott amellett érveltek, hogy a plébános nem tudott a rejtekhelyről, s ebben
Abelard nem is kívánt instruálni.
A lippai papnak történetesen ugyanaz volt a vezetékneve,
mint Abelardnak. Mivel csak családtagok vehettek részt a tárgyaláson, ezért a
védőügyvéd azt mondta, hogy Abelard testvére a vádlottnak. Kicsit csaltak, de
így Abelard fültanúja lehetett a tárgyalás menetének, és szeretett volna a
későbbiekben is hasznára lenni az ügyvédeknek. Ám mégsem ment simán a
tárgyalásba való aktív bekapcsolódás, mert egyszer csak Abelardhoz odament egy
securitátés:
– Mije is maga a vádlottnak? – kérdezte. Volt már a szekus
magasabb beosztásban, ami pechje volt Abelardnak, mert az átlagnál jobban
képzett emberrel találta magát szembe. Nemrégen a szekus a főpapok levelezését
ellenőrizte, csak valami nézeteltérés miatt lefokozták. Tudta, hogy
Magyarországon és Romániában gúnyosan bajszos püspököknek hívják őket, és épp
elég bizonyítási vágy volt benne ahhoz, hogy Abelardra rászálljon.
– A testvére vagyok – mondta Abelard.
A szekus nem hagyta annyiban. Kijárta főnökeinél a bírói
engedélyt, hogy ne csak a folyosón vonja kérdőre Abelardot, hanem a
tárgyalóteremben kaphasson szót.
– Kije maga ennek az embernek? – kérdezte a lippai paptól,
és Abelardra mutatott. A vádlott pedig erre azt felelte, ami az igazság, hisz
nem is ismerte Abelardot.
– Szóval nem a testvére.
– Nem.
Kipenderítették hát Abelardot a tárgyalásról, de a szekus
még utána menve számon kérte rajta a hazugságot:
– Milyen testvére maga? Mi?
– Paptestvérem – felelte Abelard, mire a szekus úgy
elkezdett ordítani, hogy a tárgyalóterembe is behallatszott:
– Ha ne adj’ Isten a Szabad Európa Rádióban bemondják, hogy
Romániában papokat zaklatnak, és alaptalanul bíróság elé citálják őket, akkor
magának vége, akkor tudni fogjuk, hogy maga egy áruló. Az életével fog lakolni.
Megértette?
Abelard vagányságból mondta a „paptestvérem”-et, és Godóval
egy húron pendült az ilyesmiben. Ideológiával szemben ideológiát kell állítani,
nemde? – kérdezgették egymástól, mikor a történeteiket mesélték egymásnak.
Hányféleképpen lehetett ezt a tételt gyakorolni? – ezt mondta tűnődve Anaklét,
de nem nevetett közben, és ezt udvarias módon fogadta Márton Áron, aki, szemben
Abelarddal, sohasem húzta ki a gyufát vádlóinál. A hatalom mindhármuk stílusába
ütközve elveszítette felsőbbrendűségét.
Abelard, noha egész elégedett volt magával, amiért eredeti módon tudott visszaválaszolni a szekusnak, azért halálra rémült odahaza, mikor bekacsolva a rádiót, és a Szabad Európára tekerve azt hallotta, hogy Romániában egyházüldözés folyik. Nem pontosan arról a perről volt szó, melyen ott volt, de lehetett akár úgy is értelmezni. Aztán a műsor azzal foglalkozott, hogy Luka Lászlót először a kormányból, egy hónapja pedig a pártból is kizárták, s ezzel Gheorghe Gheorghiu-Dej aligha fogja beérni. Minden bizonnyal Lukát perbe fogják majd, és ahogy az a vasfüggönyön túli sztálini világban lenni szokott, akármi lehet az ítélet. A bukott kommunistát likvidálni szokták, magyarázták a rádióban a hírt, de erre Abelard már nem tudott odafigyelni. Jobban aggódott magáért, mint a kommunistákért. Felmerült benne megint, hogy el kell bujdosnia, de aztán szerencsére nem lett következménye az incidensnek. Ami pedig a lippai pap kimentését illette, nem koncepciós per volt, így csak 5 évet kapott, amit sikernek könyvelhettek el az ekkoriban durván hosszú börtönítéletek közt.
Kép forrása Kolozsvár itt.
Folyt. ld. itt.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |