Szentmártoni eredetileg Stöckl névre hallgatott, ám sváb
nevét átcserélte magyarra, ő volt hajdanán a dési rendház főnöke,
értelemszerűen Désre lett beosztva, ám
valamiért a milíciánál felmerült, hogy egy akkora kegyhelyet, mint Máriaradnát
mégsem lehet pap nélkül hagyni. Máriaradnáról már elvitték az apácákat is
Szászvárosra, üres lett a korábban nyüzsgő rendház.
Benedek Fidél Odorikot javasolta, hogy maradjon, amelyre a
Securitate szintén rábólintott, és még ahhoz is hozzájárultak, hogy egy kántort
is megtarthasson. Fidél atya ismerte az ortodox szokásokat, ahol is kántor
nélkül nem pap a pap, és így könnyen el tudta fogadtatni a kérését, noha neki
csak az volt a szempontja, hogy ott, ahol olyan nagy a hívek forgalma, mint
Radnán, legyen gyóntató elég. Így lett kinevezve Abelard kántornak, mert őt el
lehetett adni a hatóság felé így is. Abelard ugyan nem kottából orgonált, mert
csak annyit tudott kottából olvasni, amennyi az énekléshez kellett, viszont a
billentyűknél is tudott a füle után menni. Az akkordokat könnyen megtalálta, a
főszólamot pedig előzetesen kipötyögte. Még a pedálokkal is tehetségesen
kísérletezett. Első hallásra senki nem mondta volna meg, hogy nem képzett
kántor.
Hamarosan a Duna-csatornától visszatért Máriaradna régi
házfőnöke, aki viszont átvette a kántori pozíciót, ezért Abelardot új
feladattal bízták meg, ő lett a harangozó. A harangozó, a kántor és a
rendházfőnök végezte ettől kezdve a hétköznapi munkákat, a titulusoknak itt már
nem volt szerepe. Abelard volt a legfiatalabb, s neki nagyon mehetnékje volt.
Ment volna Eloise után, de ment volna a désiekhez is Anaklét után, mert mióta
három részre osztották a rendet, Dés lett az a hely, ami eddig Máriaradna volt.
Hamarosan újabb szerencse érte őket, már ami az utazási
lehetőségeket illette, ezzel a későbbiekben csak Abelard élt, ő viszont épp
olyan szerepbe került ezáltal, mint Eloise a Gyulafehérvár közeli Szeben
környékén, vagy mint páter Godó titokzatos apácái, akik Észak-Erdélyt látták el
az Anaklét által írott palackpostákkal. Történt ugyanis, hogy Máriaradnára
érkezett Céza Ferdinánd, aki a temesvári egyházmegyét képviselte, de a
ferencesek által nem elfogadott Gyulafehérvár megbízásából. Magát úgy nevezte,
hogy ő a vikárius generalis, azaz ideiglenes főpapja az egyházmegyéjének,
tekintve, hogy nem tudni, ki az ordinárius. Csakhogy épp a ferencesek tudták,
hogy van ordinárius, s Anaklét tudta, hogy személy szerint ki az, hiszen immár
segített is az újabb és újabb Márton Áron-utódoknak, hogy kit jelöljenek. Ilyen
értelemben Céza Ferdinánd a legrosszabb helyen kopogtatott, ám Odorik atya,
udvarias ember lévén – az ember az ellenségeivel legyen udvarias –, nyájasan
fogadta őt. A bizalmatlanság és a félelem kissé bizáncibbá tette a
katolikusokat is, mint korábban voltak. Igaz volt ez Cézára is, aki nem győzte
dicsérni, hogy milyen rendben tartják a radnai kolostort, pedig csak hárman
vannak, s a személyzet létszáma is karcsú, az épület, a templom és a hozzá
tartozó kert pedig hatalmas.
– A rendezettséget még annak köszönhetjük, hogy nemrég még
120-an voltunk itt, és mindenki szorgosan végezte a dolgát. Most már csak
szinten kell tartanunk.
– Igen, igen, tudom, tudom – mondta Céza, aztán csak
kinyögte, miért jött valójában. A Maros másik oldalán üresen maradt Lippa
temploma, és ha már attól a templomtól mindössze egy-két kilométerre ilyen szép
számmal itt vannak a ferencesek, ezzel rájuk, hármójukra utalt, igazán
elláthatnák ott is a teendőket. Abba nem akart belemerülni, hogy miért maradt
pap nélkül Lippa, de annyit elárult, hogy a plébánost letartóztatták.
Furcsa helyzet állt elő. Korábban ugyanis a világi egyház
segített a felszámolt szerzetesrendeknek a papi munkahelyek megtalálásában,
most viszont még a környékről sem tudtak papot odairányítani. Nos, ez az, amit
nem akart részletezni Céza, mert neki kellemetlen lett volna Pacha püspök
helytállását méltatni. A püspökre már egy éve mondták ki a bírósági ítéletet,
hogy hazaáruló, de valójában az egyházmegyében hősként tekintettek rá, így
aztán Temesvárról és környékéről azután is több papot tartóztattak le, lázítás
miatt.
– Miért vitték el a lippai plébánost? – kérdezték Cézától,
de az vagy nem akart, vagy nem tudott válaszolni. Később megtudták, hogy a
lippai papnál, aki egy békés ember volt, házkutatást tartottak, és a pincében
fényesre pucolt puskákat találtak. Ráadásul a töltények dobozai
piros-fehér-zöld papírba voltak csomagolva. Ráraktak aztán vagy hat puskát a
plébános vállára, és gyalog kísérték be a rendőrőrsre, hogy a demonstrálással
megfélemlítsék a népet. Céza látogatásának okát tehát egyszerűen úgy lehet
megfogalmazni, hogy Lippára kellett egy pap.
– Kérem, nekünk van egy problémánk – mondta Abelard, akinek
mint harangozónak illett volna hallgatnia. – Nem tudunk Lippára átmenni, mert
nem hagyhatjuk el Radnát.
– Majd én gondoskodom erről, ha csak ez a baj – felelte
Céza, és valóban, még aznap elintézte a milícián, hogy okmányaikból töröljék a
DU jelzést, azaz a Domiciliu obligatoriu-t. Úgy tűnt, Céza már tényleg jó
kapcsolatokat ápolt a hatóságokkal.
– Aztán figyeljenek oda, mikor kell németül, és mikor
magyarul misézniük Lippán, mert ha eltévesztik, a hívek maguknak esnek. – Ez
rendben is volt, erre bólintottak, hiszen még azt is tudták, hogy a radnai
plébániát a sokácok alapították, és azóta élt az a joguk, hogy a karácsonyi
éjszakán sokácul énekeljenek. Az ilyen nyelvi jogokra meg hagyományokra nagyon
kényes volt mindenki Romániában. Ezt a három ferences akceptálta is, ám amit ez
után mondott Céza, attól – vagy pontosabban, ahogy ők reagáltak arra –, kicsit
megfagyott a levegő:
– Jurisdictiot adok önöknek Lippára.
– Párdon – mondta Szentmártoni Odorik, a házfőnök – ha
Jurisdictiót ad, akkor nem tudunk átmenni. – Abelard úgy figyelte a jelenetet,
hogy egyfelől minden elismerése a házfőnöké volt, másfelől gúnyosan várta, mit
felel erre a „vikárius generális”. Igyekezett azonban, hogy arca a helyzetet
nem értő egyszerű harangozó ábrázatát öltse. A „kántor”, azaz a régi házfőnök
kicsit oldotta a feszültséget:
– Lippát el tudjuk látni, de csak akkor, ha nem akar nekünk
gyulafehérvári joghatóságú megbízást adni.
– Mit bánom én – felelte Céza –, csak lássák el a
lelkipásztori teendőket.
Így esett meg, hogy jurisdictio nélkül jártak át Lippára, ami nélkül egyébként egy pap se végezhet tevékenységet, mert ez olyasmi, mint hogy lehet valaki jogász vagy építész végzettségű, de nem űzheti a mesterségét, ha a kamarája nem nevezi ki, vagy lehet valaki valamely tudomány doktora, de ahhoz, hogy taníthasson, kell valamely egyetem megbízása. Céza nem árulta el Adorjánnak Gyulafehérváron, hogy a jurisdictiót a ferencesek visszautasították. Jártak át rendesen Lippára, s akárhányszor átmentek, mindig elégedettséggel töltötte el őket, hogy megleckéztették a pozicíóba került békepapokat. S ami még fontosabb volt, hogy azáltal, hogy be se került Abelard papírjába a tartózkodási helyhez kötés, ő nem csak Lippáig gyalogolt át. Megint övé volt egész Erdély, s a ferencesek szabadon mozgó követe lehetett újra. Alighanem ennek tudható be, hogy Abelard nem csatlakozott később sem a dési titkos papneveldébe, ahol az utánpótlásról gondoskodtak a többiek, viszont továbbra is az események középpontjában maradt.
Kép forrás itt.
Folyt. ld. itt.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |