A reggeli névsorolvasásokat leszámítva – melyet már
valamelyik ferences testvér végzett – a Securitate alig jelent meg a
rendházban. Nem csodálkoztak már azon sem, hogy a fazekak tele vannak mindig a
környékbeli parasztok által hozott élelmiszerekkel, épp ezért volt furcsa,
mikor minden kíséret nélkül egyikük megjelent, magyarul beszélt, és még
udvarias is volt.
– Nem akarok imádkozási időben zavarni – mondta, és Benedek
Fidélt kereste. Fidél atyát gyorsan elő kellett keríteni, ami nem volt könnyű,
mert a rendházban minden órában valamilyen program ment. Történetesen ekkor
Fidél Abelarddal együtt épp énekkaron volt, a kórusból kellett kihívni.
– A komité autokritikájának köszönhetően megváltozott az
elképzelésünk az Önök máriaradnai elhelyezését illetően. Többszöri
iniciativájukat, hogy túlzsúfolttá vált a rendház, méltányolták az elvtársak. A
mi dolgunk ugye a nacionalista túlkapások megfigyelése és a vallásszabadság
biztosítása. Ezért aztán kérvényüknek megtörtént az approbálása.
Fidélnek igencsak koncentrálnia kellett, hogy a román
szavakkal teletűzdelt securitátés blikkfanyelvből kihámozza a lényeget. S azt
még nem is tudta, hogy nem csupán a hivatali nyelvre oktatták a tiszt
elvtársat, de arra is, hogy most miért kell nyájasnak lennie. A tisztnek a
klérust ellenőrizni és terelni kellett, úgy tudta, ezek a férfiak reakciósok, s
valóban, szabotálták az állam döntését, megtagadták a feloszlatást. A taktika
lényege nem volt túl bonyolult: a nyomás fokozatos növeléséről szólt, hiszen a
ferences is csak ember, előbb-utóbb hajlania kell neki is.
– Ön ugye itt a főnök? – kérdezte a tiszt.
– Én a – felelte Benedek Fidél székelyesen, mert gondolta,
hogy akkor mindenki beszéljen a maga nyelvén. – S vót más oka is, hogy a
kérvényünk befogadták, igaz-e? – kérdezte.
– A szovjet laktanyaparancsnokot itt zavarják – mondta a
szekus, majd folytatta:
– Az Ön reszortja lesz akkor, hogy három,
nagyjából-egészéből egyenlő részre ossza fel az embereit. Kőrösbánya, Esztelnek
és Dés lesznek a kijelölt lakhelyeik. Az igazolványukba bekerül majd a
Domiciliu obligatoriu. Így ha netán mégis elhagynák a kijelölt körzetüket, és a
milícia elkapja magukat a lakhelyükön kívül, akkor azért szigorú büntetés jár.
Fidél nem akart kötekedni, és helyrerakni a szekust, hogy
neki nincsenek emberei, ez nem egy erőszakszervezet, hanem egy önkéntes
szerzetesi közösség, helyette inkább csak azt kérdezte:
– S a három rendház hogy tud akkor egymással kapcsolatot
tartani?
– A helyi hatóságtól kell külön engedélyt kérni, s akkor
utazhatnak. Vagy pedig ugye levélben, táviratban, vehetnek telefont is.
– Vehetünk? – kérdezte Fidél, de aztán rájött, hogy a szekus
megint a román tükörfordítást használja.
– Úgy értem telefonálhatnak, azt is a postáról.
A költözködéshez kijelölték a ferencesek számára a napot is,
hagytak elég időt a felkészülésre. Jönnek majd teherautókkal, s azzal viszik
őket, ígérték. Ugyan nem a kérésüket teljesítették, nem kapták vissza a
rendházaikat. Az, hogy korábban kis csoportokban laktak szerte Erdélyben, lehetővé
tette, hogy az adományokból megéljenek, így viszont okozott némi aggodalmat,
hogy három koncentrált helyen negyven körüli létszámukkal nem halnak-e éhen,
hogy az ottani környék is hasonlóan adakozó lesz-e, mint itt a vallásos svábok.
Talán a szétosztásuk sem pusztán a jóindulat szülte elhatározás volt, hátha
ettől megint az éhenhalásukra játszanak, de az, hogy hagyták, hogy önmaguk
döntsenek a tagok elhelyezésében, nagyobb engedmény volt, mint azt a
securitások képzelték. Ezt Abelard is alátámasztotta:
– Egy román kutatótól, akit úgy hívtak, hogy Moreno,
származik az a felismerés, hogy ha az emberek maguk dönthetik el, ki kivel
lakhat, akkor a közérzetük is összehasonlíthatatlanul jobbá válik. Ebből
alakult ki aztán az Amerikába emigráló Moreno általi szociometria.
Anaklét erre valamit dörmögött, hogy Abelardot nem hiába
járatták a Bólyai Egyetemre, aztán hozzátette:
– Más szempont is van, mint hogy a testvérek baráti
kapcsolatai hogyan alakulnak. Szerintem folytatnunk kell a tanítást, hogy
legyen Erdélyben utánpótlás. Gyulafehérváron a teológiát többen otthagyták,
mióta a békepapok elfoglalták. Ha mi oszthatjuk szét magunkat, szerintem te és
én Désre fogunk kerülni, mert ott a legjobbak a feltételek a tanításra. A
tanárokat oda érdemes csoportosítani. A másik két helyen végül is lehetne
önkéntes alapokra bízni a helyválasztást.
– Én szívesen megcsinálom a szociometriai felmérést –
ajánlotta Abelard.
Anaklét meg is kérdezte Fidélt, hogy mit szól Abelard
ajánlatához, de Fidél azt mondta, hogy a másik két helyen aszerint tartja
praktikusnak a csoportosítást, hogy a rokonaikhoz kerüljenek közelebb a
testvérek. Ezúttal ugyanis nem a pasztoráció, hanem a megmaradás a cél, és ahol
az emberekkel már kialakult a korábbiakban egy kapcsolat, ahol vannak rokoni
szálak, ott nagyobb a valószínűség, hogy a rendházakat ellátják.
– Az ebédnél az asztali áldás előtt kihirdetem az új
helyzetet, és elmondom a döntésem szempontjait is – mondta Fidél.
– Kedves testvérek – kezdte az ebédlőben Fidél. – Úgy tűnik,
attól, amitől korábban tartottunk, hogy mégsem tudunk tartósan megmaradni, és
ha szükséges, feloszlunk inkább, mint hogy elfogadjuk Gyulafehérvár
törvénytelen segítségét, immár nem kell tartanunk. Három helyen folytathatjuk
tovább a tevékenységünket. Désre kerül a vezetőség, Esztelnekre mennek a
székelyföldi papok, és Körösbányára a korábban délerdélyi zárdalakók, Bálint
Szálvátor atyával. Ez kisebb győzelemmel ér fel, hiszen az állam ettől fogva
félhivatalosan elismeri a létezésünket, csak mozgásszabadságunkat akarják a továbbiakban
is korlátozni.
Az ováció után hozzátette, hogy Dés kivételével, akik találnak társat a helycserére, végül is cserélhetnek, de jobban örülne annak, ha mindenki elfogadná a besorolását. Mégiscsak hatott valamit Abelard szociometriai ajánlkozása? Majd kérte, hogy mindenki álljon fel, s a százhúsz szerzetes, ahogy kilenc hónapja mindennap tették, ezúttal is együtt adott áldást az Úrnak, aki ételt és italt adott nekik.
Kép Máriaradna
Folyt. ld. itt.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |