Mióta megszületett Eloise és Abelard közös gyermeke, Eloise
új tulajdonságokat fedezett fel magán. A legjobb kifejezés erre talán az, hogy
szerelmes lett a fiába. De volt egy önreflexiója is, megfigyelhette közelről
Lillát, s akár más kismamákat is, és azt vette észre, hogy a saját gyerekük
iránti rajongása a kismamáknak eltérő. Az övé más volt. Nem intellektuális vagy
önző, nem gondolta azt, hogy az ő gyereke mindenekfelett álló, s arról sem volt
meggyőződve, hogy szükség esetén tudna-e anyatigrissé válni. Azt viszont tudta,
hogy erős érzelmeket él át a gyereke mellett. Órákig tudta nézi, ahogy alszik,
csak gyönyörködött benne. Hallott már olyanról, hogy valaki a szülés után
depresszióba esik, viszont olyat, hogy folyamatos boldogságérzet áraszthatja
el, még nem. Ezt az intenzív élményt elsősorban a fiának tulajdonította, hozzá
kötötte.
Jó katolikusként nem önző módon magának akarta nevelni a
gyerekét, és nem is érezte úgy, hogy birtokolhatja. Imái is a Szentlélekhez
szóltak. Míg Abelard folyamatosan Jézushoz imádkozott, hogy meg legyen a
tettekhez az ereje, addig Eloise a Szentlélekhez, minek segítségével felül
tudott emelkedni Abelard iránt érzett haragján. Ritkább találkozásaik során
Abelard minél jobban megszeretgette, neki aztán annál jobban hiányzott a férfi,
míg Abelard fordítva volt ezzel: Eloise-zal való találkozása után újra
feltöltődött, és megint neki tudott vágni a világnak.
De térjünk vissza Eloise-nak a gyerekéhez fűződő viszonyára.
Eloise intenzív érzéseiből nem birtoklás, hanem egy egészséges kapcsolat jött
létre közte és a fia közt. Nem tudott más magyarázatot adni minderre, minthogy
ez a neki járó kárpótlás mindazért az élethelyzetért, amibe került. Jó
viszonyban volt mindezért a teremtővel, és sokat járt templomba imádkozni, de a
papok prédikációira nem volt kíváncsi, és nem vett részt szentáldozáson sem, a
szokásos katolikus rítusokból, a gyónásból is kivonta magát. Eloise személyes
kapcsolata a teremtővel tehát a fia iránti szerelemérzetből bontakozott ki: a
Szentlélek áldását érezte magán, olyan volt, akár egy református vagy unitárius
hívő.
Ahogy elemezgette magát, rájött, hogy az anyjának is voltak
szeretethullámai, de mivel máskor az anyjuk kiszámíthatatlanul rideg volt vele
és Lillával, ezek a szeretetrohamok inkább megijesztették. Ha nem lett volna az
apjuk, sohasem érezték volna, hogy más szeretete végül is elfogadható, és ők,
az ikrek, végképp csak egymásba kapaszkodnak. Ahogy Eloise belenézett a
tükörbe, szülés óta először szépnek látta magát. Apácaként erre nem kellett
figyelnie, a novíciaévekben nem egymás szépségére, mint inkább hangulatára
voltak érzékenyek, de Abelard óta Eloise-nak szeme lett a szépségre.
Nyughatatlan természete megint feltámadt benne, Balázskát pár napra rábízta
testvérére, s elutazott Máriaradnára. Az időjósok enyhe, kora tavaszi időt
ígértek. 1952. március 4-e volt.
A szerzetesek a közös imádságukon voltak, mikor a rendházba
érkezett, ezért rögtön a hatalmas konyhába ment, ahol több ismerőssel is
találkozott. Voltak elegen, noha azt állították, el kéne még ide egy dolgos
kéz. Eloise értette a célzást, de nemet rázott a fejével, mondván, hogy most
nem alkalmas, neki most más dolga van. Anaklétnál is hasonlóképp nemet mondott
a beköltözési ajánlatra, aztán a páter a babája hogyléte felől érdeklődött.
Eloise-nak olyan érzése támadt, hogy Anaklét mindent tud. Megrezzent a gyerekre
vonatkozó kérdéstől, de Anaklét mosolyából ezúttal is a tapintatosság áradt,
így Eloise végül nem érezte kellemetlenül magát.
– A mindenről mindent tudó páter – gondolta magában Eloise.
Anaklétnak a tekintete volt megértő és érdeklődő, ami az emberek lelkét
megnyitotta. Őt magát is zavarta a gyóntatószékekben lévő rács, jobban
szeretett nyugodt sétákon papi tevékenységet gyakorolni, ahol láthatta a
gyónót, és ahol őt is láthatták.
Eloise hamar megtalálta gyereke apját, hiszen miatta jött, de
megígérte Anaklétnak, hogy benéz hozzá mielőtt hazautazik.
– Az jó is lesz, mert kérésem lesz hozzád – mondta, majd
nekiállt „palackposta-üzenet” legyártásához. Elegánsabban nevezhetnénk
körlevélnek is.
Eloise már idefelé a vonatban arra készült, hogy miket mond
majd Abelardnak. Hogy mit érez most, és mit szeretne, majd aztán a végén úgy
foglalta össze – mert végül el is mondta, amit eltervezett –, hogy voltaképpen
most már nem kívánja Abelardtól, hogy kilépjen a rendből, bár korábban gyakran
voltak ilyen gondolatai, de mióta Abelard a Fogarasokban bujkált, megértette,
hogy inkább választja Abelard a hegyeket, mint hogy vele éljen egy kisvárosban.
Nem szomorúan vagy számonkérően beszélt, inkább tárgyilagosan, és a hangsúly
azon volt, hogy el tudja fogadni ezt az életet. Nem volt ismeretlen számára az
elhagyatottság.
Abelard csak bólogatni tudott. Figyelmesen hallgatta, majd
így szólt:
– Most mi nem hagyhatjuk el Máriaradnát, ezért így tudunk
többet találkozni, ha te jössz ide.
Mindezt azonban némi aggodalommal is mondta, mert ha Eloise
miatta fog gyakran megjelenni a kolostorban, az hamarosan pletykákat szülne. Ha
itt dolgozna, az más volna. Bár örült annak, hogy Eloise-t láthatja, de igazán
a fordított helyzetet tartotta volna kívánatosnak, ha ő tudná megkeresni
Eloise-t. A kényszerlakhely megfordította a férfi-női szerepeket.
Abelard Fidéltől engedélyt kért egy rövid sétára, hogy
egyedül mehessen ki a rendházból, pontosabban nem egyedül, hanem Eloise-zal.
Nem a Maros felé mentek, hanem felfelé a kesze-kusza lépcsőkön a stációk közt,
neki a hegynek. A stációkat 1914-ben újították fel, s minden egyes kövön ott
állt, hogy melyik településnek köszönhetően néz ki olyan takarosan. Leültek az
egyik kőpadra, de zavarta őket néhány arra járó ember, így följebb mentek. Az
egyik stációt épp egy mesterember javítgatta, nagy műgonddal, s ügyet se vetett
rájuk. Köszöntek azért neki, majd továbbmentek. A sok szorgos kéz most a
kegyhelyjáró hely hasznára vált. Egyszerre érződött a hagyományok ereje és a
frissesség. A patinát ápolni kell ahhoz, hogy a régiség gazdagságát sugározza,
másként csak az elhanyagoltság és a pusztulás szagát árasztja.
Olyan helyen jártak, ahol már senki sem volt, túlmentek a
stációkon, kapaszkodtak fel egy ösvényen a hegyre, s megálltak néha csókolózni.
Most, hogy Eloise érezte, hogy Abelard kívánja őt, a pillanat hevében megszűnt
a magányossága. Hamarosan behúzódtak egy félig leomlott kövekkel körberakott
helyre, ahonnan csak ők láttak ki. A „behúzódás” nem pontos kifejezés, mert
Eloise húzta be Abelardot a férfias testrészénél fogva. Abelard erotikus
játékként fogta fel ezt, mintha kötélen keresztül irányítanák. Mindez mást
jelentett Eloise-nek. Volt benne harag, és így, szadomazochisztikus módon
uralmát juttatta kifejezésre. Ő irányított. Ott voltak édes-keserű emlékei is
az elválásokról. Mert minél közelebb került a szeretkezésben a lelkük
egymáshoz, ő annál jobban szenvedett aztán Abelard hiányától. A vegyél föl,
ölelj át, tegyél le hármas nála nem működött. Vegyél föl, ölelj át, ölelj át volt
az, amit ő korábban mindig átélt, és most már azt se akarta, hogy felvegyék.
Jobb inkább irányítani.
Eloise a végén meg is állapította:
– Most aztán mehetsz, és meggyónhatod mindezt.
Abelard nem válaszolt, nem mondta, hogy mióta ők együtt
vannak, ő nem gyónt, és már a próbálkozását is szégyelli. Eloise csúfolódott,
de igazi harag volt emögött, melyet valamiképp diplomatikusan próbált kezelni.
– A rabszolgád vagyok, Királynőm – mondta.
Máskor nem lehetett ennyivel kibékíteni Eloise-t,
neheztelése mélyebb gyökeret vert, s elégedetlensége kiült az arcára. Abelard
ilyenkor mindig első találkozásukat idézte fel magában, azzal tudta
ellensúlyozni a komor felhőket.
Mikor visszamentek a rendházba Eloise elment pisilni, és
Abelard is kicsit rendbe szedte magát. Megbeszélték, hogy együtt keresik majd
meg Anaklétot. Abelard tudta, hogy Anaklét a palackpostát akarja Eloise-ra
bízni, s ott akart lenni mikor ezt megbeszélik. Eloise-nak először nem tetszett
az ötlet, hogy együtt menjenek be a páter szobájába, mert attól tartott, hogy
Anaklét rájuk néz, és még azt is rögtön kitalálja, mit csináltak a
kálváriadombon, de Abelard igyekezett megnyugtatni, hogy bár Anaklét nagyon
okos, de nem lát át a falakon, és csak annyit tud, amennyit elmondanak neki.
Eloise ebben nem volt ennyire biztos, de végül is a viszonyuk vagy a közös
gyerekük Abelardot, és nem őt kell, hogy zavarja – vélte. Számára a ferences
rend olyasmi volt, mint egy jó feleség a szeretőnek: rivális, akinek eltűnte a
szeretőnek érdekében állna, s akin mégis segít az ember, ha bajban van, tán a
férfi miatt, ki ragaszkodik az asszonyhoz, tán csak női szolidaritásból.
– Jó, hogy mindketten itt vagytok – örült Anaklét, s
hangosan beszélt, mert a rádió is hangosan szólt. – Fidél atyának és Páter
Szálvátornak már megmutattam, de nézzétek meg ti is, hátha kéne valamit
módosítani rajta. – S bár többes számban szólt hozzájuk, az írást Abelard
kezébe nyomta és lehalkította a rádiót
Mi Márton Áron
kiszabadítását tűztük ki célul. Békés eszközökkel. Nem teszünk mást, mint
elfogadjuk a Szentszék és Márton Áron által kinevezett titkos ordináriusok
irányítását, és odafigyelünk minden áruló békepapi megnyilatkozásra.
Abelard odaadta a levélkét Eloise-nak, megvárta, míg ő is
elolvassa, aztán épp kérdezni akart valamit, de Anaklét megelőzte:
– Talán arra vagytok kíváncsiak, hogy egy ilyen üzenetnek ki
is lehet a címzettje.
– Meg hogy ki az a „mi”. Mi itt, a ferencesek? Vagy mi itt
hárman, plusz a tartományfőnök és Szálvátor atya? – kérdezte Abelard.
– Emlékszel Abelard, hogy volt idő, amikor
sokszorosítgattunk leveleket, és te ajánlottad, hogy azokat biztonsági
szempontból ne mi tegyük, hanem ahová eljuttattuk. Nos, a „mi” nem mi vagyunk,
hanem bárki, aki hajlamos továbbadni lemásolva a levelet. A címzett pedig
minden katolikus Erdélyben, mind a másfél millió hívő támogatására szükségünk
van.
Elég grandiózus vágynak tűnt, hogy egy palackposta ilyen
hatással tudna lenni, kételkedett magában Eloise.
– El fog halni az üzenet, mert az emberek megszokták, hogy
utasításra lépnek, s maguktól nem fogják lemásolni – vetette ellen.
– Márpedig át kell törnünk egy falat. A papság, még a
legjobbak is most olyanok, mint egy fal. Szórólapokat nem tudunk kifüggeszteni.
De persze rosszul mondom. A csíki papság egész biztos elkezd majd beszélni
arról a hívekkel, hogy létezik az a „mi”. Azt nem fogják tudni, hogy ők maguk
azok. A szószékről nyilván nem fogják hirdetni, hogy a Márton Áronhoz hű vonal
és a békepapság elutasítása egy és ugyanaz, de személyes beszélgetések során el
fogják magyarázni.
– A fő cél akkor a csíkiek – mondta Eloise. – Oda kéne
vinnem ezt az üzenetet? – a pár soros írás mivel az ő kezében volt, visszatette
az asztalra. Közben rácsodálkozott az írógép mellett lévő papírkötegre.
– Mivel foglalkozik az atya, ez mind körlevél-fogalmazvány? –
kérdezte.
– Nem – mosolyodott el a páter, mert alapjában véve kedvelte
a tudásszomjtól fűtött kíváncsi embereket. – Egy karakterológiai könyvet írok.
– Elképesztő – állapította meg Abelard –, hogy mi mindenre
van ideje.
– Térjünk csak vissza a ti dolgotokra – terelte a feladatra
a beszélgetést Anaklét:
– Hogy mi is legyen az út, arra már van egy lehetséges
elképzelésem, de a csíkiek a könnyebb falat. A legfontosabbak az értelmiségi
központok, Kolozsvár, meg például az a környék, ahol te laksz, Eloise. A szövegnek
egységesnek kell lennie egész Erdélyben. A szétosztását pedig a volt kedves
nővérek tudják megoldani, mert ők tudnak utazni. Páter Godónak már egész kis
hadserege van bátor volt apácákból. Barisnyáknak nevezi őket[1].
Vele kell koordinálnunk. El tudnád vinni Eloise ezt a levelet Godónak
Szamosújvárra? – s meg sem várva a választ folytatta: – A jezsuitákat a mi volt
rendházunkban találod, ők is, hasonlóképp hozzánk, nem hagyhatják el a várost.
Mondd meg nekik, hogy el kéne érniük Kolozsvárt. Mi meg eljutunk a többi
területre. Neked, Eloise. a szász térség maradna. Tudod például ugye, hogy
Szászsebesben ki a megbízható pap?
– Templomba sokat járok, de misékre alig – árulta el
hirtelen kicsit meggondolatlanul Eloise, és már bánta is, hogy ilyesmit mondott,
aztán hozzátette:
– De pillanatok alatt ki tudom deríteni, kinek adható át az
üzenet.
– Nem kell vele személyesen találkoznod – felelte Anaklét,
mintha meg se hallotta volna, hogy Eloise nem jár misékre –, s ne vedd
önzésnek, de ha valaki téged feljelent, akkor eljutnak hozzánk is. A
palackposta lényege, hogy véletlen halásszák ki, hogy nem tudni, ki a feladó.
Godóban megbízom, ő tudhatja, hogy tőlünk származik, de emlékeztesd majd, hogy
a barisnyák már ne tudják. A területek elosztását is egyeztesd vele, kérlek.
Abelardnak tetszett az ötlet, Eloise bevonása, mert ezek alapján többet találkozhatnak, Eloise többször jöhet ide hozzá, és senki nem fogja azt gondolni, hogy miatta jön. Anaklétnak meg azért is tetszett Eloise, mert ő meg úgy vélte, mindenki azt fogja gondolni, hogy Abelard miatt jön, s nem azért, mert konspirál vele. Ha nem is tudta, mi történt egy órával korábban a kálváriadombon, azt azért látta, hogy ez a két ember egymásba van habarodva. A jóisten talán megbocsátja nekem – vélte –, ha most nem az ő magánéletüket akarom rendezni, sőt, hogy ezt kicsit kihasználom.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |