A szerzetesi élet közös imádságokat és közös étkezéseket
jelentett, de közösségi tevékenységük ellenére mégis inkább a magány
életformájuk lényege. A magány keresése és megbecsültsége viszont koronként
változik. Amikor Anaklét szerzetesi pályára szánta el magát, akkor a szülei
kicsit méltatlankodtak: „A mai világban szerzetesnek menni”, csodálkoztak.
Mikor Abelard döntött hasonlóképp, és
mikor Eloise bevonult novíciának, nekik
is ugyanezt mondták. A XX. században szerzetes életet választók egyik
részét az elvonulás, másik részét a közösségi élet vonzotta. Eloise már nem
tudta volna megmondani a kettő közül őt melyik inspirálta.
– Az emberek általában sodródnak, lebegnek, valamiféle ár
viszi őket. Csak mi, szerzetesek próbálunk e sodródás mélyebb rétegeibe hatolni
– vélte Anaklét. Voltaképp ezért is csodálkoznak mindig a szerzetesi pályát
választókon, mert az emberek többsége nem igazán érti a kisebbségben munkálkodó
keresgélő szenvedélyt.
– A bolygó lakosai nagyon jól megvannak ezzel a sodródó élettel,
akik többre vágynak, okozzák maguknak és másoknak is a gondokat – vélte
Abelard.
– De ugye nem ránk gondolsz?
Nem, Abelard meg volt győződve arról, hogy nem a
kereszténység ideológiájával van a probléma, hanem a szektákéval, a
kommunistákéval, a freudistákéval, az extrém vallásokat követőkkel. E
tekintetben nem voltak kételyei. Az utóbbi időben lemaradt a Gyulafehérváron
történtekről, nem értett mindent. Talán míg ő a Fogarasokban volt, olyan
változások történtek, amit csak Anaklét tud neki elmagyarázni. Már a karácsony
utáni napokat töltötték, s Abelard úgy látta, néhány fontos gyulafehérvári
ember is megfordult Anaklétnál, s róluk se derült ki a számára, hogy miért. Itt
az ideje, gondolta, hogy megkérdezze.
Melegen felöltözve kettesben sétáltak ki a faluba, mert a
szabály rájuk is vonatkozott, hogy csak párban hagyhatják el a Radnai
kolostort.
– Azért kértem, hogy menjünk mi is ki, mert fantasztikus
dolgokat hallottam tegnap Budapestről a Szabad Európa Rádióban, és el akartam
neked mesélni – mondta Anaklét -, meg aztán úgy érzem, meggyógyultam, és egy
kis séta sosem árt.
Abelard nem térhetett rá az őt érdeklő témára, előbb meg
kellett hallgatnia, mi történt Budapesten. A 2 milliós romániai magyarság
többet tudhatott Budapestről, mint arról, hogy miért tartóztatják le az erdélyi
papi vezetőket, erről ugyanis nem beszélt annyit a Szabad Európa.
– Vigyázni kéne azzal az éjszakai rádióhallgatással –
figyelmeztette Abelard Anaklétot –, ha valamelyik testvér elárulja a
Securitaténak, már börtön járhat érte.
– Hogy te milyen bizalmatlanná váltál az utóbbi időben –
méltatlankodott mosolyogva Anaklét –, a fogarasi hegyek megváltoztatták a
székely lelked.
Aztán nekifogott a budapesti történet elmesélésének, aminek
az volt a lényege, hogy a Szabad Nép nevű újság belsejébe beleraktak valami
kommunistaellenes szöveget, ráadásul oroszul írva. Mindezt kiküldték postán
Párizsba, a levelezéseket ellenőrző szerveknek pedig mindez nem tűnt fel.
– Várjál csak – folytatta Anaklét. – Azon túl, hogy rendkívüli kockázatot vállalt
az írója, meg kellett szerveznie, hogy azokon a gépeken nyomtassák ki, amin
magát a lapot is, meg aztán a boríték, amiben feladták, az a Bőripari
Szakszervezetek borítékja volt, tehát oda is bejáratosaknak kellett lenniük a
hazafiaknak.
– És mi volt a szöveg tartalma? – kérdezte Abelard
udvariasan.
– Hát ez az. Az Egyesült Nemzetek Szervezetének könyörögnek
benne, hogy szabadítsák meg a magyarokat a kommunistáktól.
Anaklét nagyon mulatságosnak tartotta az esetet, teljesen
belelkesült attól, hogy egy magányos figura így át tudta verni a teljes
államapparátust Magyarországon, és ki tudott juttatni a vasfüggönyön túlra egy
ilyen szöveget, ráadásul a párt fő lapjában.
– Ilyenek vannak benne, hogy „szeretnénk megszabadulni a
szovjet rabigától”. Képzeld csak Abelard, francia, angol és amerikai nyelvű
adókon is bemondták a hírt. Az egész világ erről beszél.
– Engem az egész egy palackba zárt üzenetre emlékeztet –
mondta Abelard –, mert mi volt a garancia arra, hogy Párizsban az unalmas
Szabad Nép belső oldalát elkezdi böngészni valaki, és nem akadály neki az orosz
nyelv sem? Szinte semmi, és mégis bejött neki.
– Ez jó – mondta Anaklét, és láthatóan töprengett valamin. –
Nekünk is kellene gyártani ilyen palackba zárt üzeneteket.
Ekkor érezte elérkezettnek az időt Abelard, hogy rátérjen az
őt érdeklő témára.
– Nem illik kíváncsiskodni, tudom, s már elég hosszú ideje
vissza is tartom magam a kérdezősködéstől. És nagyon kellemes az életünk itt,
Máriaradnán, de most már csak szeretnék valamit megtudni arról is, ami a mi
kényszerlakhelyünkön kívül történik, és ami mégiscsak ránk vonatkozik.
– Mit szeretnél tudni? – kérdezte Anaklét.
– Hát hogy mi a csuda van Gyulafehérvárott? – bökte ki
Abelard.
– A helyzet elég egyszerű – magyarázta Anaklét. – A káptalan
letért a helyes útról. Mondhatnám, fellázadt. Adorján fogadta a kommunista Luka
Lászlót. Hogy ők miről beszélgettek, azt nem tudom. Luka nagykutya, talán
megfenyegette őket, talán ígért nekik valamit, tény azonban, hogy nagyon
aktívvá váltak, és mindenáron azt próbálják elérni, hogy ők választhassanak
Gyulafehérvár élére, és így az erdélyi egyházmegye élére is vezetőt. De
pechükre mindig előkerül valaki, aki miatt ezt nem tehetik meg. Valaki, aki a
Márton Áron-vonalat képviseli. Ha van, mondjuk, egy várakozó ordinárius, akkor
ő a saját jelöltségét továbbadhatja. Olyan ez, mint a staféta, és ha a staféta
birtoklóit nem fogják meg, akkor a káptalan tehetetlen.
– Rendben, dobálják ezt a stafétát, a szeku meg rohangál, ez
jó móka, csak közben, akinél volt a staféta, azt meg lelövik – mondta Abelard.
– Legalábbis bebörtönzik – helyesbített Anaklét. – De a kép,
amit felvázoltál, helyes. Épp ezt kéne megoldani. A feladat az volna, hogy a
Securitate ne tudja, kinél van a staféta, de az Egyház tudja, hogy van
valakinél, és ő irányít. A személyének nem kell a nyilvánosságban ismertnek
lenni. Így aztán nem volna kit börtönbe zárni.
– S azt meg hogyan? – kérdezte Abelard. – Ha nem ismert a
személye, honnan lehet tudni, hogy van?
– Valami ilyesmire gondolhattak a káptalani tagok is. Az már
mind békepap – legyintett rájuk Anaklét. – Adorján körlevelet adott ki, hogy
jelentkezzen náluk a titkos ordinárius. De hát ezt te is tudod, mert nálunk is
felolvasták. Mi meg hozzátettük itt magunk közt, hogy nem kívánjuk, hogy a
titkos ordinárius neve kitudódjon, anélkül is engedelmeskedünk neki. Ha
tudnánk, ki ő, mitől volna ugye titkos? Olyan jellegű palackokat kéne
eleresztenünk, amely arról győzi meg a papságot, hogy a titkos ordinárius
maradjon titokban a saját biztonsága érdekében. S akkor a káptalan nem tud
helyzetbe kerülni. De hogy a kérdésedre is válaszoljak: Jakab Antal, aki megleckéztette
a káptalant, mikor pedig őt akarták sarokba szorítani, megmondta, hogy mindig
lesz jogszerű örököse Márton Áronnak, ezért nyugodjanak meg, és vegyék
tudomásul, hogy a káptalan nem választhat egyházmegyei vezetőt.
– Ez nekem, már bocsánatot kérek, de nem tűnik elegendőnek –
vetette ellen Abelard. – Attól még, hogy valaki, aki jogszerűen örököse a
hatalomnak, azt mondja, hogy mindig lesz utódja, még nem biztos, hogy lesz.
– Ebben igazad van, Abelard. A feladat az, hogy a titkos
vezetők titkosak tudjanak maradni, és ugyanakkor vezetni is tudjanak. Ezen kell
gondolkodnunk, mert annyit elárulhatok, hogy az újabb vezetők már nem a
gyulafehérvári papok közül fognak kikerülni. Azt javasoltam, hogy a staféta
kerüljön ki abból a rablótanyából, ahol az árulók rögtön feljelentenek
mindenkit az állambiztonságnak.
– Ezek szerint Gyulafehérvár elesett – állapította meg
Abelard.
– Az épület meg a hely nem számít, a jogfolytonosság, az mindennek az alapja. Aki azt kétségbe vonja, kiközösíthető, és megszűnik katolikusnak lenni. Adorjánék pedig nem mernek olyan lépést tenni, ami miatt a Vatikán kiközösítené őket, egy kiközösített pappal pedig az állam sem tud mit kezdeni. Érted már?
Kép Szabad Európa Rádió, forrás itt.
Folyt. ld. itt.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |