Az élet-halál meccsnek nem volt vége a katolikus egyház
erdélyi központjában. Ugyan már nem lehetett tudni, hogy valójában ki is a
vezető. Történetesen egy csíkszentdomokosi plébános lett az, akit Márton
Mózesnek hívtak. A baj ekkor már az volt, hogy a gyulafehérvári kanonokok közül
mindegyik csak annak köszönhette a szabadságát, hogy békepap volt, és
ilyenformán tetteket is várt tőlük a minisztérium.
1951. szeptember 3-án Adorján elfogadta a káptalani gyűlés
felszólítását, hogy ő, mint helynök vigye tovább a gyulafehérvári ügyek
intézését, beleértve a kinevezéseket, az egyházi életet, a tanítás
megszervezését és mindent, amit kell. Márton Mózes úgy döntött, hogy ellátogat
a tőle egyébként távol levő Máriaradnára. Annyit tudott, hogy Páter Anaklét
jelen volt, mikor Márton Áron a hatalommal szembeni, a jogfolytonosságot
biztosító védekező stratégiáját kidolgozta. Tudta ezt, mert Abelard, mikor
meglátogatta Sándor Imrét, beszélt neki Anaklét szerepéről és a védekező
mechanizmus kidolgozásáról. Márton Mózes ugyan közvetlenül nem Sándor Imre
jelöltje volt, de Sándor Imre még tudott beszélni Bogával. Tulajdonképp nem is
fontos felderítenünk, pontosan, hogyan jutott tovább ez az információ, a
lényeg, hogy igen szűk körben maradt, ennek köszönhetően, bár Anaklét mindig
tudta, hogy ki az ordinárius, az ő személye és szerepe titokban maradt.
Mikor Márton Mózes belépett a rendházba, itt a vezetőt,
Benedek Fidélt kereste. Ám Fidél is azt tanácsolta neki, hogy Anakléthoz
menjen. Ekkor már biztos volt benne, hogy jó helyen jár, és feltárhatja a
problémáit, nevezetesen azt, hogy miképp is törje le a gyulafehérvári
lázadókat.
- Ehhez nyilván Adorjánnak tudnia kellene, hogy ki az
ordinárius, de nem úgy, ahogy Jakab Antal hozta tudomására – gondolkodott
hangosan Anaklét, és rögtön javasolta is a megoldást. Abelard esete jutott
eszébe, aki gyónással osztotta meg vele a magánéleti szerelmi gondjait. S igaz,
hogy azt a próbálkozást ő lerázta magáról, mint kutya a vizet, s még jogi érve
is volt, mely szerint a bűnbánat nélkül nem gyónás a gyónás, de azért a titkát
megőrizte. Most meg arra a következtetésre jutott, hogy Mózes is valami
hasonlóval élhetne. Tanácsára aztán Mózes valóban a kanonokját küldte
Adorjánhoz, hogy gyónjon meg nála, és a gyónási titok terhe mellett árulja el,
hogy Mózes lett az ordinárius. Valamelyest ismétlődni látszott mindaz, ami
Jakab Antallal történt, csak a két oldal jóval óvatosabbá vált. A szentszékhez
hű vonal, azaz a Márton Áron-i követők jobban vigyáztak arra, hogy titokban
maradhassanak, a békepapi oldal pedig arra, hogy tettei ne keltsenek olyan
visszatetszést, ami jóvátehetetlen lett volna a Vatikán, a többi pap vagy a
hívek számára. Ebben az esetben már nemcsak a vatikáni hűségről volt szó, hanem
az alapvető hittételek áthágásáról is. Ezek intézményes szintű megjelenése
nemcsak lelkiismereti problémákat vethettek volna fel, hanem a hívő közösség és
a többi pap elutasításának veszélyét is. Nemcsak egyes ordinárius kiléte
okozott ugyanis gondot a békepapoknak, hanem ott volt például Erőss Lajos is,
aki Kolozsváron hangosan prédikált ellenük, és teljesen lejáratta őket, s
nemcsak a vallásosok körében, de a magyarság nagy részében, az egyetemi
ifjúságban. Igaz, „szerencséjükre” elvitték a Duna-csatornához. A székely
papság konoksága pedig eleve nehéz helyzetben tartotta az államot, de ami
igazán aggasztó volt ebben a vallásháborúban a kommunisták számára, hogy a
szellemi központot Kolozsvárt se tudták megnyerni.
Hogy Márton Mózes kihasználta azt a lehetőséget, hogy gyónási titokkal adta át az ismeretet arról, hogy most is van legitim vezetés, nem meglepő, ám Adorjánnak mégis akadt rá egy válasza, ő sem hagyta a dolgot annyiban: körlevelet adott ki, melyet egész Romániában, az összes katolikus templomban felolvastatott, mely szerint kéri, hogy aki ordinárius, az jelentkezzék a káptalannál. Abszurd egy lépés volt, hiszen épp a káptalan elől kellett titkolni, ki is az ordinárius. Ők voltak a feljelentők, mégis annyi ravaszság volt benne, hogy a körlevél alapján úgy tűnt, mintha a vezetés a kezükben volna, mintha ők együttműködők volnának. Hát aztán, hogy kivel voltak együttműködők, megint világos lett, mikor Mózest is letartóztatták 1952 januárjában.
Kép Máriaradna.
Folyt. ld. itt.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |