Abelard emlékezett rá, hogy mikor Sándor Imrét
Gyulafehérváron meglepte a gyóntatófülkében, a helyettes ordinárius milyen
tanácstalanul magyarázta neki, hogy Boga után ő következik, s nem tudja miképp
kerülhetné el a letartóztatást, de az egyházban szükséges intézkedéseket
mindenképp megteszi. 1951. március 10-én be is következett, amitől tartott. A
ferences konspirátorok még gondolhatták azt, hogy Sándor megtiltotta a papi
békemozgalomban való részvételt, akadályozta az állam és az egyház
együttműködését, de a vele együtt elvitt, és a Boga által kijelölt Gajdátsynak
még intézkedési lehetőséget sem adtak. Pusztán az a tény, hogy Márton Áron
jogfolytonosságát birtokolta, elegendő volt ahhoz, hogy elvigyék, és ez világos
üzenet volt Abelard számára: itt már indoklás nélküli vallásüldözés folyik[1].
Luka Lászlót nem érdekelte, mi lesz ezekkel az emberekkel,
helyesnek tartotta az oktatás állami kézbe vételét, a rendek feloszlatási
kísérletét, és mindazt, ami azóta történt velük. Az ő irányítása alatt a Magyar
Népszövetség már vegetált. Úgy gondolta, ez a szervezet is teljesen felesleges,
Kurkó pedig azért bolondult meg, mert nem tudott lépést tartani a fejlődéssel.
Ő is kommunista volt, mint Kurkó, de vele ellentétben, ő volt az egyetlen
magyar, aki a román kommunista párt legbelsőbb köréhez tartozott, a Politikai
Bizottsághoz. Kurkó azért is zavarodhatott össze, mert Márton Áron rokona volt,
ám Lukát hidegen hagyta, hogy a sztárpüspököt koncepciós perben ítélték el,
hiszen szerinte a lényeg stimmelt: Márton Áron a klerikus reakció vezetője
volt, ugyan nem egy nemzetközi összeesküvés főnöke, és nem vatikáni ügynök
volt, nem is kém, de nemzetbiztonsági kockázatot jelentett, és a szocializmus
építésének akadályává vált. Petru Grozához képest neki nem volt bűntudata
Márton Áron sorsát illetően, mert nem tisztelte, ugyanakkor ne gondold, kedves
olvasó, hogy Luka László személyében maga a gonosz testesült volna meg, vagy
hogy ő lett volna az „identitások nélküli” ember, ahogy egyébként később
elemzői nevezték. Ámbátor ez az elnevezés nem áll messze az igazságtól, ha az
identitást nemzeti hovatartozáshoz kötjük.
Székely volt maga is, de ennek nem volt különösebb
jelentősége számára, s épp mert ez nem érdekelte, nem is akarta kompenzálni,
mint ahogy oly sok magyar kommunistánál ez megfigyelhető volt Romániában. Az ő
életútja, a munkásosztályhoz tartozás, a szakszervezeti tevékenység, az
illegalitás, a börtön – ahonnan az oroszok szabadították ki. Aztán a
szovjeteknél a politikai tiszti tevékenység arra predesztinálta, hogy jóban legyen
a párton belül a moszkovitákkal, s hatékony riválisa legyen Gherghiu-Dejnek.
Groza kormányában pénzügyminiszternek tette meg, s Luka vagy Luca – attól
függően, hogy magyar vagy román nyelvű újságok írták le a nevét – pechére
értett is a miniszteri munkájához. Azt is tudta, hogy a Székelyföldön nincsenek
kulákok, mert kisebb parcellákat művelnek, s így a kuláklisták sincsenek
rendben.
Ezekre a listákra azért volt szükség, mert a kulákoknak
beszolgáltatási kötelezettségeik voltak, és az állam adóbevételeit a gazdagok
garantálták. Azzal még nem szembesült Románia – ahogy a többi szocialista
ország sem –, hogy a gazdaságot a beszolgáltatások verik szét, ami miatt a
kollektivizálás nem tud majd gyors eredményeket felmutatni. Ezt az
összefüggést, bármilyen okos volt, Luka sem látta, azt viszont tudta, honnan
mennyit lehet elvenni, mert egyszerűen ismerte a székelyek kapacitásait. Nem
véletlen áramlottak ki ebből a térségből rendre az emberek. Nem a közösség
elosztási egyenlőtlenségei, hanem egyszerűen a föld eltartó-képességének
korlátai miatt kellett a székelyeknek már évszázadok óta, időről időre
gazdagabb területekre vándorolniuk.
A kollektivizálás elleni tiltakozásokat Luka reakciósnak
tartotta. Már Márton Áron is azzal érvelt, hogy a meglévő szövetkezeteket az
egyszerű emberek hozták össze Erdélyben, és nem tőkéscsoportok, ezért elvenni
tőlük nem igazságos. Vagy ott volt Gidófalván 1950-ben a kollektivizálás elleni
parasztlázadás is. Luka László számára megannyi külső és belső ellenség
veszélyeztette a szocializmust, és pragmatikus keménységgel akart leszámolni
mindegyikkel.
Pénzügyminiszterként egyáltalán nem tetszett neki, hogy a
szovjetek növelni akarták a hadi kiadásokat. Sejtette, hogy Jugoszlávia
lerohanását akarták előkészíteni, bár erről senki nem beszélt, ő sem, arról
viszont igen, hogy ilyen arányú fejlesztéshez nincs elég kapacitása a román
gazdaságnak. Ezzel az álláspontjával nem is maradt egyedül, mert a
magyarországi elvtársak is ugyanígy nem teljesítették a szovjetek kérését.
További elvárások teljesítésének viszont nem látta akadályát, s lehetőségét sem
látta a megakadályozásának. A közigazgatás átszervezésében a moszkoviták
tudták, hogy Sztálin, a szovjet ember ideáját nem a nemzetiségek nyelvi
háborúskodásában látja, szerinte a birodalom minden polgára legyen boldog a
maga kultúrájával, a maga nyelvével, de másfelől meg legyen engedelmes.
Két oka volt Luka Lászlónak, hogy Gyulafehérvárra
látogasson. Egyrészt, mert tudta, hogy Sztálin szeretné, ha létrejönne egy
autonóm magyar közigazgatási terület Erdélyben, és az új román alkotmányt,
ahogy a ’48-ast is, majd a szovjetek engedélyével lehet beélesíteni, másrészt
mert a Securitate bizalmas jelentései alapján tisztában volt azzal is, hogy
Sándor és Gajdátsy elvitele után megüresedett az erdélyi püspökség, és
hamarosan olyan ordináriust nevezhetnek ki, aki már együttműködő lesz. A
katolikus reakció bosszantó volt a számára, de a papságot megnyerhetőnek
tartotta, hiszen szerinte a katolikus magyarokat egyáltalán nem a hitük
mozgatja, hanem épp a magyarságtudatuk. Ilyenformán, ha megsúgja nekik, hogy
lesz autonómiája a magyarságnak, kihúzza az ellenállás méregfogát.
Luka érkezését előre bejelentette, s kérte, hogy ezt a sajtó
előtt ne is említsék, bár mint mondta, pénzügyminiszterként az Egyház pénzügyeinek
stabilitásáról kíván tájékozódni, s Adorjánnal, mint a gyulafehérvári pénzügyek
ismerőjével kíván beszélni. Adorján sejtette, hogy egy ilyen magas rangú
látogató esetében, aki nemcsak kormánytag, lehet szó majd a békepapság
felfuttatásának sikertelenségéről is, ezért értesítette Ágotha Endrét, akinek
pontos adatai voltak arról, hogy az Egyház papjainak hány százaléka hajlandó
nem elutasító módon reagálni a békepapi gyűlésekre. Ha valaki, hát Ágotha tud
olyasmit is mondani, vélte Adorján, ami Luka kedvére lesz.
– Főként a székelyekkel vannak gondjaink, miniszter elvtárs
– mondta Ágotha, miután közölte mennyi békepapot számlálhatnak már.
– Ne aggódjanak emiatt, jó hírt hoztam maguknak – kezdte
Luka s egy pillanatra körülnézett, hiszen a falnak is füle van, noha egyáltalán
nem tartott attól, hogy amit mondani akar, az ne volna legitim, s át is
gondolta már, hogy hadd terjedjen a legbelsőbb elvtársi körökben. Ugyanakkor
tudta, mekkora meglepetéssel fog szólni a magyar kommunisták közt is, mert
senki sincs rá felkészülve:
– Olyan új alkotmány lesz a ’48-as után, amelyben a
magyaroknak Romániában autonómiájuk lesz. Két változat létezik, az egyikben a
központ Kolozsvár, a másikban Marosvásárhely. Mindkettőnek vannak előnyei és
hátrányai.
A hír hallatán Adorján és Ágotha valóban megdöbbent, és nem
akarták elhinni jól értik-e, ezért a vendégnek újra meg kellett ismételnie.
Luka több lelkesedést várt volna tőlük, és az is bosszantotta, hogy esetleg nem
hisznek a bizalmas információnak, kétségbe vonják a szavait.
– Nem szoktam a levegőbe beszélni - mondta. – Talán nem
minden elvtársnak fog tetszeni, talán maguk közül is lesz olyan pap, aki majd
félni fog a magyar vezetéstől, de mindegy is ki mit gondol róla, mert ezek a
dolgok magasabb szinten dőlnek el. Mindenkinek meg kell majd értenie, hogy a
szocializmus más, mint a korábbi elnyomó rendszerek. Nálunk meghaladásra kerül
a nemzetek közti versengés. Ezek tejesen értelmetlen XIX. századi eszmék.
Dolgozó nép van, melynek ellensége a német, a magyar, meg a zsidó tőkés.
Egyébiránt a zsidók értették meg a leggyorsabban, de hisz érthető is, mert ők
kapták a legkeményebb leckét, hogy hová vezet a fajban gondolkodás. Hasonlóképp
a nacionalizmus meg a sovinizmus is. Ennek meghaladása nem úgy történik majd,
hogy tiltjuk a nyelv gyakorlását, épp ellenkezőleg – tartott előadást Luka -,
engedni kell a kultúra kivirágzását. A maguk munkájának a gyümölcse tehát épp a
nemzeti autonómia megteremtése lesz egy nagyobb és igazságosabb román államban.
Egyetlen államalakulat nem volt eddig ilyesmire képes, különösképp a magyar
hatalom, melynek hátulütőit a székelyek is megtapasztalták, de a román királyi
állam sem vallotta soha, hogy sokszínűség kell az egységben.
Luka tehetséges szónok volt, s ekkor már lelkesedni kezdtek
az atyák is, noha elég furcsa autonómiáról meg elnyomás nélküli rendszerről
beszélni abban az épületben, ahonnan sorban vitték el a püspököket. Luka László
viszont pontosan érezte, hogy nagyot lendített most a kommunisták és a
keresztények ügyén. Pragmatikusan állt ehhez a kérdéshez is. Úgy vélte, nem
lehet folyamatosan a megfélemlítésen keresztül sikereket elérni, szükség van
közös pontokra, s ehhez neki és ügyének nem megalkuvó papokra, hanem olyan
szövetségesekre volt szüksége, akik megértik, hogy milyen magasabb eszmék
szolgálatába kell állni. Adorján és Ágotha megértette, az pedig hízelgett
nekik, hogy a kommunistáknál is előbb szereztek tudomást valami nagyon fontos
dologról.
– Kérem – mondta Luka –, ezek az információk maradjanak
köztünk, de ha tévedtem volna, vállalom a felelősséget. Szembesíthetnek majd a
tévedésemmel.
A két pap számára utolsó szavai is rendkívül megnyugtatónak
és nagyvonalúnak tűntek. Ágotha és Adorján sem találkozott még olyan
kommunistával, aki felelősségvállalást emleget, s pláne olyannal, aki felhatalmazza
őket tévedésük szembesítésével. Ez igazi úriember-mentalitás, gondolták,
ugyanakkor nyilván nem lett volna se fórum, se lehetőség arra, hogy a papok
Lukát szembesítsék, ilyenformán a felhatalmazás teljesen irreális volt, de a
hatás nem maradt el.
A román és magyar kommunisták legnagyobb megrökönyödésére,
az 1952. szeptemberi második alkotmány valóban megteremte a Magyar Autonóm
Tartományt. A szovjeteknek kiküldött tervezetbe Sztálin egyszerűen csak
beleírta, és ennek kellett lennie a végleges verziónak. A tartomány nyolc évig
állt fenn, s aligha tudott igazságosan működni, s három egymást követő történés
mutatja, miért is nem. Először a románok menekültek innen különböző álhírek
terjedése miatt. Másodszor a központi hatalom nem tűrte a románság háttérbe
szorulását, és kikényszerítette az egyenlő bánásmódot. Harmadszor a tartományon
kívül rekedt magyaroknak viszont azt mondták, ha bármivel elégedetlenek, akkor
költözzenek a maguk megyéjébe. Több mint 1 millió magyar élt MAT-on kívül. De
volt ennél egy nagyobb probléma is. A kommunista rendszerekben olyan, hogy
autonómia, nem létezett, az egyetlen kivétel ez alól épp a katolikus egyház
maradt.
Luka Lászlóra később rákényszerítették, hogy gyakoroljon
önkritikát, amiért gazdasági nehézségek alakultak ki. Megtette, majd
visszavonta az önkritikáját, amolyan Galillei „mégis mozog a Föld”-módon.
Tényleg nem lehetett a székelyek közt annyi kulákot találni, mint amennyit a
központi előírás és a kötelező beszolgáltatások alapján neki teljesíteni
kellett volna. A Duna-csatorna építését értelmetlen és gazdaságtalan
vállalkozásnak nevezte, s valószínűleg szintén csak racionális alapon, mert az,
hogy főleg magyarok halnak meg a csatornaépítésben, ő is úgy értelmezte, hogy
nem magyarok azok, hanem a szocializmus ellenségei.
Az új valutanem bevezetését a lejjel szembeni szovjet
alárendelési kísérletnek tartotta, és a hadi kiadások növelésének
teljesíthetetlensége mellett ismételten kiállt. 1952-ben már félreállították, s
hamarosan letartóztatták. A katonai bíróság vádja az volt, hogy kapitalistákat
támogat, a kulákok érdekeit képviseli, meg hogy nacionalista magyar frakciót
akart szervezni a párton belül. 10 évet ült börtönben, és ott is halt meg.
Félreállításával megszűnt az ellensúly a párton belül Gherghiu-Dejjel szemben,
és a sztálini szándékok ellenére felerősödtek a nemzeti identitások. Újra lábra
kapott még az antiszemitizmus is, hiszen a MAT területén, Marosvásárhelyen az
orvosok többsége például zsidó volt, és a magyarok ezt is nehezményezték.
Románia a MAT megszüntetése után, a ’60-as években indult el, a rá oly jellemző, szovjetellenes nemzetállami diktatúra felé, melyet az amerikai és a francia diplomácia elismerően figyelt, hiszen a szovjetellenes politika tetszett nekik. Kurkónak az utolsó szó jogán tartott beszéde, hogy a románok szívesen követnék az amerikai katonákat Moszkváig nem is volt olyan bolond beszéd.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |