Hátizsákját hátul, a felakasztott szalonnáját pedig az
edényke fölött érintetlenül találta. Akár itt is maradhatott volna, de ha már
bakancsa és térképe is volt, úgy érezte, mennie kell tovább, s változatlanul
nem adta fel azt az elképzelését sem, hogy antikommunista ellenállókra lel. Már
olyan magasan járt, hogy az ösvényeket csak a szélére elhelyezett kövekről
lehetett felismerni. Emberi kéznek
másutt nyoma a hevenyészett kőelrendezésen, meg egy-két útjelző, iránymutató
táblán kívül nem volt. Felül fehéres hósapkák világítottak, a közepén meredek
barna sziklák meredeztek, lejjebb zöldes apró fű vagy moha nőtt. Ezt a három
eleven színt tarkította néha a felhőzet, ha esetleg Abelard szintje alá került,
vagy megesett, hogy kicsit lejjebb egy tó látképe rajzolódott ki, melynek
felkeresése ellenállhatatlanul vonzotta.
Egyszer megpillantott odalent egy birkanyájat is, de inkább örült, hogy
olyan messze van, és így a találkozás könnyen elkerülhető volt. Nem is mutatta
magát, inkább behúzódott takarásba, bár őt észrevenni a barna ruhájában sokkal
nehezebb volt, mint a zöld füvön fehérlő birkanyájat, de azért a pásztor is
tisztán kivehető volt. Órákat töltött el az érett hegyi gyümölcsök
szedegetésével. Ez persze inkább szórakozás volt, s bizonyára némi
vitaminbevitel is, de összeszedni annyit, hogy jóllakjon vele, lehetetlen volt.
A szombatfalvi-völgy, a Fogarasok északi lejtőin olyan sok
csobogó patakot rejtett, hogy ez a hűvösebb és borúsabb időjárás ellenére is
előnyt jelentett egy tartósan túrázó számára. Mikor Abelard felfedezte a
pisztrángozás lehetőségeit, s kitanulta ennek csínját, hirtelen megoldódtak az
élelmezési problémái, ritkábban kellett visszatérnie Brassóba élelmiszerért,
így egyre messzebb jutott. Amikor a városban volt, már idegennek érezte magát,
akár a tengerész a szárazföldön, vágyott vissza a hegyekbe. Ismerősen tekintett
a csűrre, első szálláshelyére, amit továbbra is legfontosabb bázisaként tartott
számon, de már nem halmozta ott fel a konzerveket.
Miután megtanulta, hogy a testnek meg kell adni a magáét,
nem szabad megáznia, nem szabad fáznia, s ha tartósan gyalogol, akkor pedig nem
szabad túlöltöznie, egyszóval, miután ezekre odafigyelt, kezdett egyre
könnyebben menni minden. Egy hét alatt elválik, hogy valakiből a Fogarasok
barátja vagy az ellensége lesz, s ha a barátja, akkor időmilliomossá válik. Akár
a motoron, mikor már a kátyúkra való odafigyelés rutinná válik, és kerülgetésük
az agyat egy könnyed meditáló helyzetbe juttatja, úgy a hegyek közti lassú
bandukolás, a menedékházakban való megpihenés is egy meditációs állapotot
teremt. A gondolatok könnyedén jönnek, s csak a fontosabbak maradnak meg.
Nem véletlen, hogy minden vallásalapítónak, Jézusnak,
Mohamednek, Buddhának van egy vándorlós életszakasza, melyeket az utókor és a
hívek a megvilágosodás időszakaként szokták jellemezni. Az történik ilyenkor,
ami Abelarddal is történt: a kételyek nyugvó pontra jutnak, a továbbiakban nem
bosszantanak. Ilyesmire még egy klastrom sem képes. Épp a közösség hétköznapi
tevékenysége a zavaró, s hiába a kataton imádságok, azok nem megvilágosítják,
csak eltompítják az agyat. Ami megváltást hoz, az a véget nem érő séta a
természetben.
Egészen eretnek gondolatai támadtak Abelardnak. A keresztény
szokások, teológiai tételek megannyi abszurdumával szembesült. Miért is, hogy
egy felnőtt férfi számára a szüzesség központi kérdéssé válik? Miért, hogy egy
ostyának a szájba vétele egyenlő egy másik emberi lény szájba vételével, s hogy
ráadásul ezt a férfit, aki Isten is, meg is kell enni? Miért, hogy ha egy
bizonyos eseményen részt vesz, akkor pusztán ezért megszabadul minden korábbi
bűne alól? Mitől olyan jelentős ez annak számára, aki mondjuk amúgy is minden
héten gyón, és tiszta a lelkiismerete? Miért ezeknek a lelkiismeretes
embereknek a legfontosabb a búcsú? Miért nem elég soha a szent embereknek a
feloldozás, s miért van az, hogy én,
Abelard a tökéletlen és bűnös ember, megvagyok búcsú és feloldozás
nélkül?
Arra jutott, ha ezeket a hiedelmeket sokan képviselik, máris
nem azt mondjuk valakiről, hogy bolond dolgokat mond, sőt a bolondság fel sem
merül a kollektív hiedelmek követése esetén, sőt azt mondjuk, az a bolond, aki
ezeket tagadja.
A hit ilyenkor győzedelmeskedik a gondolat felett – vélte
Abelard –, s miközben leszokunk a gondolkodásról, egy kényelmes állapotba
kerülünk. Rendkívül normálisnak fogunk tűnni a kollektív hiedelmek gyakorlása
során a magunk gondolkodás-nélküliségével. Ám épp a második világháború
nácizmusa kell, hogy felébressze bennünk – vélte –, hogy a többség normalitása
nem garancia semmire. Melyik nácira lehetne rámondani, hogy komplett őrült,
sokkal inkább megdöbbentő, hogy normálisabbak bármelyikünknél. Ezért kell, hogy
előbb megjelenjen az ész a hit előtt, hogy a szokások és a hit ne vigyen el
minket a gazemberségbe. Intelligo ut
credam, azaz értem, hogy higgyem.
Abelard tudta, hogy Eloise másként áll a hithez, mint ő.
Neki misztikus élmény, és az értelem az esetében mindig csak rombol.
Megtapasztalta a Vatikánban a pápaság jelenkori problémáit, és ez kiölte belőle
a naivitást, de a naivitással együtt el is szakította az Egyháztól, mintha az
Egyházhoz csak és kizárólag tudatlan hitként lehetne ragaszkodni. Ki tudja,
valaha lesz-e belőle még apáca, s hogy egyáltalán mi lesz vele? Most
belekapaszkodik Balázskába, és ez eltakarja a szeme elől azt, amire neki
szüksége lesz, mert ő nem olyan, mint Lilla, a testvére. Majd Abelard
szerénytelenül arra gondolt, Eloise-t ő köti az élethez, mert Eloise rajta
keresztül kapcsolódik valami többhöz.
A csecsemőről pedig azt gondolta, ha jó kezekbe kerül
Jánoséknál, akkor minden rendben lesz. Továbbra sem érezte apának magát, és
most először tűnődött el azon, hogy ez az érzés miért nem alakult ki benne. –
Talán túl fiatal vagyok – gondolta, de elmúlt 30, és egyáltalán nem volt
fiatal. – Talán azért, mert nem voltam ott Eloise terhessége alatt – de ez sem
tűnt meggyőzőnek. Hogyan tudná, és egyáltalán kell-e pótolnia ezt az érzelmet,
vagy racionálisan nem tehet mást, mint dönt arról, hogy gondoskodnia kell, s
aztán a többi kialakul. Megszült egy következő etikai tételt, mely szerint az
ember csak azt döntheti el, mit fog tenni, de azt nem, mit fog érezni. Utóbbi
fölött hatalmunk nincsen.
Abelard sok minden általánosabbat megértett abból, hogy
Eloise-t elemezte. Az ész a hit előtt ugyanis nem azt jelenti, hogy egy
racionálisan lecsupaszított technikai kérdéssé váljon bármi. Nagyon is erkölcsi
kérdés kell, hogy maradjon, mely erkölcsi kérdés mélyen a lelkiismeretünkből
kibontható. Ez lesz az érvek és ellenérvek világában aztán a hit megértéséhez
vezető út.
Visszatért a szüzesség, a bűnbocsánat és Krisztus teste
töprengéseihez. Nem a kollektivitásában van a bolondság alól való felmentés,
mint ahogy egyetlen vallási teológiai tétel sem attól jobb a másiknál, mert
kevésbé tűnik őrületnek. Ezek mind metaforák. Csak fogódzók, amin keresztül
elérhetjük a hitet az élet értelmében. Másként is elgondolhatók volnának, ámbár
Abelard a saját teológiai tanulmányaiból kiindulva, épp racionális úton úgy
gondolta, jók a katolikus tételek. Jó, ha nem feledkezünk meg Jézus kapcsán
Máriáról sem, jó, hogy a búcsúk bűnbocsánatot ígérnek, de ezek csak
megváltoztatható keretek.
Abelard igazi reneszánsz ember volt. Imádta a vitatkozást,
jobban, mint magát a végeredményt. Őt magát már nemcsak az érvek és ellenérvek
paradoxonai érdekelték, de az is, hogy mikor, melyik hat jobban a befogadóra.
Ez persze már a manipuláció kérdése. Reneszánsz ember volt azért is, mert a
tekintélytisztelet helyett a gondolatokat tartotta tisztelni valónak. Azért is,
mert mindenhonnan igyekezett műveltségre szert tenni, és hatékony prédikációnak
azt tartotta, amelynek során ki is bontakozik a sokrétű érdeklődés. Hátha így meg
lehet ragadni a hallgatóság érdeklődését, meg aztán mindannyiunkban lakozik
valamennyi közgazdász, politikus, tudós vagy művész. A reneszánsz ember ezen
felül a kritika elsődlegességéből indul ki, és nem a tekintélyelvű
hittételekből. Viszont nem volt reneszánsz ember, amikor aztán mégis lemondott
az ész hatalmáról, és hagyta, hogy a szimbólumok hassanak rá, s a hegyekben
való elmélkedései során toleranciája kiteljesedjék. Az inkább hit volt.
Szeder majszolása és pisztrángsütögetés közben át kellett
értékelnie korábbi zetelaki szereplését, ahol egyszerűen csak kulturálatlannak
nevezte az istentelen világot hirdető kommunistákat, merthogy számára
empirikusan igazolhatónak látszott, hogy komplex és gazdag kultúrát egyetlen
civilizáció sem tudott még teremteni vallás nélkül. De hátha a jövőben ez
másként lesz. – Ez az érvelése végül is tekintélyelvű volt, mert a vallás
melletti kiállás híres emberekre való hivatkozással történt a részéről, de ha ő
nem fogadja el a tekintélyre és hatalomra alapozott érveléseket, miért várja el
ezt mástól? Persze erővel szemben erőt kell állítani, mégis más a propaganda,
és más a valódi kritika. Akarja-e a későbbiekben, hogy pusztán harcos
katonaként szerepeljen, vagy inkább érveljen úgy, ahogy őt is meg tudná más
győzni?
Mondjuk, mit tegyen, ha látja, a székely asszonyok már nem
szülnek annyi gyereket, mint az ő szülei, míg a románok szaporulata magasabb?
Ennek így demográfiailag nem lesz jó következménye a magyarok számára, a
háborút nem fegyverrel fogják megnyerni a románok, hanem gyerekvállalással.
Hogy mondja majd ezt el? Pusztán racionálisan, vagy vigyen a prédikációiba
érzelmet, hogy mondjuk, szívesebben gondoskodnak városban kutyák tartásáról,
mint gyerekvállalásról? Milyen képeket fessen, hogy ereje legyen a mondandójának?
A rábeszélés módja egy tipikus lelkiismereti kérdés, melyre
a katona a hasznosság oldaláról fog válaszolni, miközben a hasznosság
kiszámíthatatlan. Fontosabb a szándék, mint a következmény. Abelard
filozófiájában az etikai kérdések úgy merültek fel, hogy ne a következményekből
akarjuk megítélni, mi a helyes. Ha történetesen holnap a Máriaradnára,
kényszerlakhelyre szállított testvéreit kivégzik, az nem jelenti majd azt, hogy
Anaklét erkölcstelen volt, csak mert a rend felszámolása ellen küzdött. Nem ez
fogja a tettét meghatározni. Jelen állapot szerint ugyanis nem tudni, hogy mi
lesz az ellenállás következménye, de azt tudni, hogy a békepapság elleni
fellépés helyes, mert a kommunisták szándékaiból és tanításaiból világosan
lehet látni, hogy nem a vallásszabadság lebeg a szemük előtt, s ez egy álságos
érvelés a részükről. Az ő végső céljuk a vallások megsemmisítése, és az állami
befolyásolás is csak ehhez kell nekik. A békepapság megszervezése ehhez az első
lépcsőjük. Ilyenformán helyes ennek a folyamatnak a megakadályozása, és ez a
tiszta szándék akkor is tiszta és erkölcsös marad, ha mindenki vértanúvá lesz,
és írmagja nem marad a ferenceseknek Erdélyben. Szomorú következmény lesz, de
nem lesz tőle helytelen Anaklét, a nunciusok, az ordináriusok áldozata.
Abelard nyilvánvalóan másként is eljuthatott volna ahhoz a következtetéshez, hogy az intézményeik védelme érdekében társaikat és magukat is a halálba küldik. Gondolkodhatott volna katonai logikával, ahogy némely jezsuita. Ez a parancs odaföntről, és kész. Csakhogy sokkal jobb volt így, hogy racionálisan jutott el ide, és nem engedelmességi alapon, mert ez azt is jelentette, hogy rugalmasabban is kezelte a kérdést. A későbbiekben ugyanis megjelent az a probléma, hogy ha a jezsuiták és a ferencesek túl sok békepapot akarnak kiközösíteni, akkor is elveszíthetik a csatát, ezért kompromisszumokat is kellett kötni, míg aki tisztán egy hitbeli parancs alá rendeli a viselkedését, az nem képes hajolni. S bár Abelard a szándékok tisztaságából indult ki, mégse veszítette szem elől a célt, míg aki lemond az állandó méricskélésről, a kritikai kérdések feltevéséről, és beleszeret az eszmébe, az szörnyeteggé válhat. Ebben az értelemben a szándékok tisztasága sose szakadhat el a következmények méricskélésétől, bár kétségkívül az előbbi fontosabb az utóbbinál.
Kép Fogarasok
Folyt. ld. itt.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |