Minden politikai letartóztatottat először olyan fogdába
vittek, ahol a köztörvényesekkel zárták őket össze. Ha apáca volt, akkor
strichelő lecsúszott prostituáltak közé zárták, ha férfi volt, akkor rablók,
alkoholisták, s ha nagyon ki akartak szúrni valakivel, hát gyilkosok közé.
Ám a dolog nem úgy működött, ahogy a hatalom gondolta. A
fogvatartás során minél inkább meg akart alázni a rendszer egy papot, a fogolytársak
nem hogy megvetették a kiemelten megbüntetetteket, de elkezdtek felnézni rájuk.
Márton Áront például láncon tartották egy ideig, ami a cellájában az addig uralkodó
rabot – akinek szavára mindenki azonnal engedelmeskedett – arra sarkallta, hogy
odamenjen a püspökhöz, megkérdezze, ki ő, és mit követett el. Elismerése jeléül
aztán cigarettát adott neki, ami pedig nagy értéknek számított. Ettől kezdve
pedig mindenki tisztelettel bánt itt Márton Áronnal, akiből ha főnök nem is
lett - a börtönhierarchia nem változott, az Isten az a magas férfi volt, aki
odament hozzá -, de őt se bántotta a rabtársak közül senki.
Márton Áron pere kicsivel megelőzte Pacháét. Itt maga Márton
Áron lett volna az, aki az államhatalomra tör, méghozzá nemzetközi
kapcsolatainak segítségével. Ebben az időben kezdte el az ellenségeskedést
Rákosi Mátyás Titoval, s nevezte őt „láncos kutyának”, s ekkor készültek
halálra ítéltni Rajk Lászlót. Mindkét személyt belekombinálták a Márton Áron-i
perbe, mintha hárman együtt készültek volna összeesküvésre. A szovjetek olyan forgatókönyvet
készítettek, melyben Márton Áron a magyar irredentizmus legfontosabb
személyiségeként fegyveres úton kívánja megbuktatni a kommunizmust, és maga
akar Románia miniszterelnöke lenni. Ehhez pedig a vád szerint neki nemzetközi
segítségre volt szüksége.
A perébe tartozó letartóztatottak: Korparich Ede, Szász Pál,
Lakatos István, Kurkó Gyárfás, Teleki Ádám, Venczel József és Bodor Bertalan.
Lakatos a szociáldemokraták, Kurkó pedig kommunistaként a Magyar Népi Szövetség
vezetője volt, azé a szövetségé, melybe a hívőknek és papoknak aztán
megtiltotta Márton Áron a belépést. A valóság tehát nem a klérus és a
kommunisták összefogása, hanem az eltávolodása volt. Azt mondanunk se kell,
hogy Tito vagy Rajk végképp nem tartozott Márton Áron társaságába.
A püspököt verték a kihallgatások időszakában, és ugyanúgy
bántak vele, mint a többi rabbal, noha Márton Áron visszaemlékezéseiben ezt nem
árulta el. Kevés szót szólt később a börtönéveiről, és akkor is csak olyan
esetek jöttek elő, ahol valaki kezet emelt rá, de aztán meggondolta magát. Azt
viszont nem tagadta, hogy gyomorfekélyéről tudtak, és szándékosan adtak neki
olyan ennivalót, amitől állapota rosszabbodott. Azt is tőle tudjuk, hogy az
előzetes hosszú hónapjaiban egész napi állásra kényszeríették – melytől
bedagadt a lábfeje és a bokája. Ez később, mikor már mozoghatott vagy
leülhetett, elmúlt. Sőt, csodával határos módon átmeneti rosszabbodás után a
gyomorfekélye rendbejött. Van az a pont, amikor a szorongás és a félelem
megszűnik, hiszen a rab látja, mit tudnak vele tenni, s megnyugszik, hogy
fogvatartói hatalma nem korlátlan.
Kenyeret nem adtak soha – bár ezt tartalmazzák a leírt
ellátási dokumentumok – és Márton Áron is gyakran álmodta azt, hogy kenyeret
eszik. A puliszka volt az alapélelmiszer, s némi kalóriaszükségletet
marmaládéval egészítettek ki. Ezt a lekvárszerű ételt csúfolták a rabok
„Sztálin-szalonnának”. A rabok éheztek, gyakoriak voltak az éhezésből származó
halálokok, és megviselte mindannyiukat a csontig hatoló hideg és nyirkosság.
Ezek a koncepciós perek nagyon ügyetlenül lettek
összefércelve, ám alkotóik valószínűleg elégedettek voltak a tejesítményükkel. Másokkal
elhitethetőnek tartották, hogy a nyolcak Rajk és Tito segítségével fegyveres
ellenforradalmi akcióra készültek. Rossz darabokat írtak, ami azért vigasztalt
néhány érintettet – másokat kétségbe ejtett -, mert az utolsó szó jogán
felszólalva nem volt nehéz dolguk.
A Márton Áron pernek egy nagyon pici ténybeli igazságtartama
volt. A narratíva kiindulópontja az volt, hogy vezetésével többen, a párizsi
békeszerződés előtt a határok igazságos meghúzására tettek javaslatot. A
népességi arányokból indultak ki és Venczel József segítségével az új határokat
javasló térképet készítettek. A lakosságcserében
látták a trianoni békeszerződés óta állandósuló probléma megoldását. Szép
gondolati ívet is készítettek hozzá, mely szerint nem az infrastruktúra alapján
kell a határokat meghúzni, mert azok újraépíthetők, ne a vasutakhoz, utakhoz,
ipari központokhoz igazodjanak a jövendőbeli határok, hanem az legyen a fő
szempont, hogy minél kevesebb embernek kelljen országot váltani, ha a saját
országában szeretne élni. E levelet pedig Teleki Géza elvitte az amerikai és az
angol külögyminiszterekhez, remélve, hogy a Párizsi béketárgyalásokon
megfontolják[1].
A másik vád, hogy a párizsi békeszerződés után Márton Áron
tiltakozni akart, amit a püspök el is ismert, noha a többiek javaslatára akkor
lemondott a tiltakozó levél megírásáról. Beismerte azt is, hogy körleveleiben,
a lelkigyakorlatok tartalmának javaslataiban, az iskolákba bevitt ideológiai
oktatásban szemben állt a kommunistákkal, de hogy szervezkedett volna a román
államhatalom megdöntésére, azt nem. Okozott némi meglepetést a tárgyaláson azzal,
hogy em rejtette véka alá, hogy a kommunista ideológia nem elfogadható a
számára, s e tekintetben nem látott okot a védekezésre.
Vádként jelent meg, hogy pénzt fogadott el a Vatikántól a
háború utáni években. Ez igaz volt, egyszer nagy összegű segély érkezett. A
kommunisták komolyan vették saját propagandájukat, mely szerint csak nekik van
ideológiai elhivatottságuk, de rajtuk kívül mindenkinél csak a pénz beszél. Ahonnan
pénzt kapsz – vélték -, annak szolgálsz. Az ügynökvád logikai építménye majd a
Pacha és társai elleni perben teljesedett ki igazán, itt a vádlottak „pusztán
csak” hazaárulók voltak. A püspök nem tagadta, hogy sok pénz érkezett, de a
román állam tudtával, engedélyével, és ezt a pénzt főként a tanárok fizetésének
kiegészítésére és számos szociális tevékenységre fordították, egyeztetve az
akkori hatalommal.
A koncepciós per másik vádlottja, Lakatos István a
következőképp fogalmazott: „ellenem nem lehet hazaárulási pert indítani, mert
én 1945-ben magyar állampolgár voltam…”
Mindközül azonban az utolsó szó jogán a legérdekesebb
kiselőadást a Sztálinnal és Rákosival magában beszélő, megbomlott elméjű Kurkó
Gyárfás tartotta[2]:
– Mondja, kérem – fordult a bíróhoz, aki elnézően hallgatta
–, mit akarnak ezek az oláhok éntőlem? Én már fiatal korom óta kommunista
vagyok. A románok pedig a legrégibb fasiszták Európában. Azt hiszik, hogy már
elfelejtettük, hogy a románok küldtek hadsereget Budapestre, hogy
megsemmisítsék a magyar proletárdiktatúrát, hogy elkergessék Kun Béla elvtársat?
A románok hozták Horthy Miklóst, a magyar fasizmust uralomra akkor, amikor sem
Olaszországban, sem Németországban nem létezett fasizmus, mert a román bojárok
féltették a bőrüket. – A kioktatás után jött a váratlan fordulat. Kurkó
felemelte az ujját:
– Ma délben Sztálin elvtárssal ebédeltem. Megmondta nekem,
hogy ezután soha ne higgyek az oláhoknak, mert soha nem voltak becsületesek.
Elkísérték a németeket Sztálingrádig, azután a szovjet csapatokat a Tátráig, és
most lesik az amerikai csapatokat, mert azokat is szívesen elkísérnék legalább
Moszkváig. Sztálin elvtárs azt mondja, hogy engem azért üldöznek a románok,
mert már fiatal korom óta kommunista vagyok, és olyan katonatisztek ítélkeznek
felettem, akik végigszolgálták Antonescut és a vasgárdistákat. Most
végeredményben mit akarnak tőlem?
A bíró megnyugtatta, hogy semmit, csak viselkedjék
csendesen, és akkor nem lesz baj. Úgy szólt hozzá, ahogy egy megbomlott elméjű
emberhez kell, de azért elítélte őt is 25 évnyi kényszermunkára és börtönre, hazaárulásért.
Az ítéletek előre meg voltak írva, a bírónak mérlegelési lehetősége csak annyi
volt, hogy elvállal vagy visszautasít egy tárgyalást.
Bármelyik másik „utolsó szó jogán”-beszédet nézzük azonban,
egy se olyan világos, mint ez. A középkorban az udvari bolondot még
intézményesítették, a XX. században viszont a valódi bolondok reagáltak kristálytisztán
a rendszerre, meg néhány olyan furcsa figura tudta még, mint páter Godo
kimondani, hogy mi is az igazság.
Maga Márton Áron inkább diplomatikus kősziklaként viselkedett.
Minden vádat igyekezett magára húzni a többiekről. Ő hívta össze a
megbeszéléseket, ő adott utasítást, minden az ő felelőssége stb. Komolyan vette
az érveket, és racionálisan érvelt, mintha legalábbis egy normális
igazságkereső demokráciában lett volna. Filozófiai fejtegetésekbe ment, hogy az
Egyháznak mikor van joga ellentmondani az államnak, hol van az a pont, ahol a
papok állampolgárként alávetik magukat a rájuk vonatkozó törvényeknek. A határ
számára a belső hierarchiába való beavatkozás volt, ahová az állam szerinte már
nem terjeszkedhetett.
Sok magyar és román kommunista, ha nem is értett egyet
Márton Áronnal, tisztelte őt. Leginkább maga a miniszterelnök, Petru Groza, aki
már az első kényszerlakhelyre köteleztetés, aztán a letartóztatás után, most
meg a börtönbüntetés és életfogytiglani kényszermunka ítélet meghozatala után
mindent megtett annak érdekében, hogy Márton Áront kiszabadítsa. Végül aztán
sikerrel járt, ami rajta kívül sok más szereplő kitartó és kockázatvállaló
tevékenységének volt köszönhető. Egy ember életének megmentése néha sokak
hősiességét és áldozatát igényli.
Hogy mi volt az oka annak, hogy Groza oly sokszor kiállt
Márton Áronért? Groza erdélyisége és világlátottsága, apja ortodox pópasága és a
maga magyarországi fiatalsága? Politikussága és a kommunista párttól való
tartózkodása hol befolyásos, hol pedig kirakatembert csinált belőle. A
szovjetek is benne látták az etnikumok közti megbékélés garanciáját.
Groza Erdély szabadságát ígérte. Úgy képzelte, hogy a határok
a kommunista blokkon belül szabadon átjárhatók lesznek. Márton Áron hozzá
intézett levelei és kérései mindig tisztelettudóak voltak, de persze nem
értettek egyek. A hangvétel kicsit több is volt ennél, inkább barátinak
nevezhető. Groza jó emberként igyekezett nyesegetni a rendszer működésének
vadságait. Úgy vélte, a Márton Áron elleni per hasonlóképp bűnben fogant, mint
a Rajk-per Magyarországon.
Grozának éles
esze volt, és már nem volt fiatal. Személyisége kiforrott, s mit sem
változtatott ezen – sőt talán érettebbé tette –, hogy saját politikai
tehetetlenségét is felismerte. Fiatalon is okosabb és toleránsabb volt már
társainál. Úgy tekintett az emberekre, mint akik etnikumuk rabjai. Később,
mikor megismerkedett az osztályharcos ideológiákkal pedig úgy, hogy az emberek
osztály-hovatartozásuk rabjai, de nem marxi értelemben, hanem véleményalkotási,
gondolkodási, bölcsességbeli értelemben. Nem tudják elfogadni a más osztályhoz
tartozót, nem értik igazán, nem toleránsak vele, s ezért lehet egymás ellen
uszítani őket. Ekkoriban minden beszédébe beleszőtt valamit a társadalmi
igazságosságról. Történetünk idején pedig még egy rabságát fedezte fel az
embereknek. Gyerekkori traumáikét, családi problémáikét. Ő maga egyik rabságban
sem szenvedett. Családja szabadon engedte, nemzettudata nem volt nacionalista,
s osztály-előítéletei sem voltak. S Márton Áront szellemi társának tartotta,
mert ő sem szenvedett egyik rabságban sem.
Miközben az
államelnök lobbizott a kiszabadításáért, Márton Áron egyre kevésbé hitt abban,
hogy bármit elér. A hétköznapok börtönhétköznapokká váltak, de volt azért öröme
abban, mikor átkerült Máramarosszigetre, mert itt görögkatolikus cellatársai
lettek, s valamit megint tanulhatott arról, hogy nem csak a magyar emberek közt
vannak hősök. Legjobban a nála tizenhat évvel fiatalabb Alexandru Todeát
kedvelte, akiről korábban mindenki azt hitte, meghalt, pedig csak bujkált
egészen 1951-ig. A bukaresti hadbíróság őt is
életfogytiglanra ítélte egy másik perben, s ezért alakult aztán úgy, hogy Todea
és Márton Áron három évet ültek együtt. Az udvari sétákon tudtak egymással
beszélgetni. Todea művelt ember volt, Rómában végzett, és olyan tehetségesnek
tartották, hogy a filozófia első évét rögtön átugorhatta.
Groza energiája Todea kiszabadításáig már nem
terjedt, a görögkatolikusok politikai helyzetén javítani reménytelen
küzdelemnek látszott, és Groza szerette megnyerni a csatáit. Todeának sokkal
többet kellett várnia, míg egyházi méltóságát viszaszerezhette, egészen a
rendszerváltásig. 89 éves korában mint Gyulafehérvár és Fogaras görögkatolikus
érseke halt meg – mert a görögkatolikusoknak épp olyan külön hierarchiájuk van,
mint a római katolikusoknak –, mintegy igazolva életével ő is Abelard azon
időskori tételét, hogy a világ igazságos, a dolgok a helyükre kerülhetnek, csak
nem ad minden embernek annyi időt a jóisten, hogy azt a saját szemével is
megláthassa.
[1]
Teleki Géza a magyar miniszterelnök rokona volt, és nem volt köze az erélyi
Telekiekhez, ám a koncepciós perben összekeverték a rokonságokat, és Teleki
Ádámot tartóztatták le. Grófként őt vádolták összeesküvéssel, noha nem
politizált soha, nem volt kapcsolatban sem Márton Áronnal, ennek ellenére 10 év
börtönbüntetésre ítélték.
[2]
Valószínűleg így beszélt Kurkó. Lakatos László írta meg évekkel később a
vádlottak felszólalásait.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |