Hitler egy ízben tömeg előtt nyilatkoztatta ki, hogy ő maga
Isten akaratát teljesíti be. Tervbe vette, hogy idővel felszámolja magát a
kereszténységet, mert már magát képzelte mindennek a közepébe. A nácikkal
szemben a kommunista rendszerek kegyetlenül, de nem őrült módjára rontottak
neki a társadalomnak. Nem új kultuszt
akartak teremteni, hanem a tudományra hivatkoztak. Az emberi természet
megváltoztatását tűzték ki célul, kollektivista és racionális lényt akartak
faragni mindenkiből és lenéző megvetéssel, atyai sajnálattal, enyhe undorral
tekintettek a vallásos tömegekre. A modern kommunista külsőleg is azonal
felismerhető volt: Lenin-sapkát hordott.
A papság a kommunista utópia számára nem volt más, mint egy,
az osztálytársadalmak által teremtett kizsákmányoló csoport, a vallásra
primitív babonaságként tekintett, vagy ahogy Romániában nevezték, „miszticizmusnak”.
Ha megszűnnek az osztályok – vallotta ez az ideológia – és megszűnik a
babonaság is, akkor megszűnnek a vallásokkal kapcsolatos intézmények. De a
folyamatot fordítva is katalizálni kell, ezért első lépésként az oktatást vették
ki az egyházak kezéből. Mennyivel logikusabban jártak el Romániában, mint
Magyarországon, ahol néhány tanító rendet azért hagytak meg, mert azok legalább
valami „hasznosat” is csináltak. A babonaság megszüntetése erkölcsileg
helyesként és hosszú távúlag is hatékony stratégiaként jelent meg. Gyerekeknek,
szülőknek, vallásos voltukat szégyellni illett. Mindenki, így az olyan főpapok
viselkedése, mint Márton Ároné vagy Pacha Ágostoné, azzal, hogy büszkén vállalták
vallásosságukat, voltaképp provokáltak.
A kommunisták hitük szerint nem a hatalomért állították az
államot a központosítás szolgálatába, nem saját előjogaik biztosítása végett
számolták fel a szervezeteket, alakították át a tulajdonviszonyokat, hanem egy
utópia megvalósítása érdekében. A korábbi értelmiség is azért volt útban, mert
az emberiség fejlődését akadályozta. A vallások és intézményeik megkímélését az
a felismerés biztosította, hogy úgy gondolták, ha túl gyorsan számolják fel a
vallási intézményeket, az emberek bölcsessége még nem lesz azon a szinten, hogy
ezt megértsék. Előbb inkább ki kell művelni őket – tanították -, és az
tudvalevőleg hosszabb folyamat.
A kommunista rendszerekben a sátán nem az egyéni önzésben
bújt meg, e tekintetben nem lett volna más és veszélyesebb, mint más diktatúra.
A sátán a kommunisták felsőbbrendűségi önhittségében lapult. Az ideológia mint
vírus, fertőző módon terjedt, és gócpontja jó ideje a Szovjetunió volt. A
módszereket is onnan vették át, sőt a fontosabb helyi koncepciós pereket is
szovjet globális politikai érdekeknek megfelelően tervezték meg.
A tudomány és a vallás több évszázados rivalizációjában a
kommunisták voltak az elsők, akik tartósan megkaparintották az államokat, és
akik azt állították - bizonyára sokan hitték is -, hogy nem a hatalmi érdekeik
miatt küzdenek a vallásossággal, hanem a boldogabb jövőért. A felvilágosodás
leszármazottai voltak ők. Értékekkel és eszmékkel jöttek. A vallás ezekben a
társadalmakban konzervatívvá, avittá, divatjamúlttá, Romániában még a
nacionalizmus melegágyává is vált, míg a kommunisták a haladás, a racionalitás,
az emberi önzéssel való leszámolás (a nemzeti önzéssel is), a béke
megtestesítőiként tekintettek magukra. Csak hát sok volt az ellenség. A háborúk
felelősei, az előző világ stréberjei és kiszolgálói, a gyanús uraságok, kulákok
és tollforgatók, a papok, a reakciósok s mindenki, aki nemzetben vagy fajban
gondolkodott. Ezekkel mind ki kellett egyezni, vagy el kellett takarítani az
útból.
Mint minden diktatúra, a kommunista is nemcsak paranoiái
miatt beszélt az ellenségről, de politikai szükségből is. Kereslet támadt az
ellenségek iránt. A kommunisták az uralmuk alá hajtott néptől megfelelő
alattvalói magatartást vártak el, hiszen a haladás ellenségeivel való küzdelmeikért
cserébe úgy gondolták, ezt elvárhatják. Az élcsapat a múlt ellenségei közt
nevezte meg a nácikat és kollaboránsaikat, a papokat. A jelen ellenségei így
nem csak a vasfüggönyön túli világ lett. A vasfüggönyön túl volt ugyan a
Vatikán, de a neki engedelmeskedő papság itt volt az ország határain belül. Sok
mindent el lehetett képzelni az Egyházról: az állam megdöntésének kísérleteit,
kémtevékenységet, álságosságot. Felmerült a gyanú, hogy a vezető papok csak úgy
tesznek, mintha a lelki dolgok foglalkoztatnák őket. Pacha például a bíróság
előtt előkerült vádak és a korabeli sajtó szerint még a 20-as években kezdett
kémtevékenységbe és a Vatikán ezt jutalmazta azzal, hogy később kinevezte
püspöknek.
Pacha hosszú élete során a németek és a svábok hitéletével
foglalkozott. Ereje teljében akkor volt, mikor a németek világuralmi törekvései
a nemzettársai jó részét is lelkesítette, azaz a világháború előtti években. Az
ilyen helyzetek a tisztesség szempontjából a legnehezebbek. Később is, a
sanyarú időkben is igyekezett a németség érdekeit védelmezni, ami miatt a
székely papok már úgy tekintettek rá, mint szövetségesre, akit hozzájuk
hasonlóan üldöznek. Viszont volt ebben egy kis távolságtartás. Elismerték, hogy
betartja a szabályokat, és általában is kiszámítható. Tán csak az élete végén,
azért, hogy kiengedjék a börtönből, és orvosi ápoláshoz jusson, hagyott alább
szabálykövető vatikáni hűsége, s hajlott az állammal megegyezésre.
Ráadásul Pacha találkozott Hitlerrel, amit lehetett úgy
kommunikálni, hogy „Pacha tisztelgő látogatást tett”. Valójában panaszkodó
látogatás volt ez, melyhez engedélyt kért, sőt témáját is előzetesen egyeztette
a nunciusssal. A kérése az volt, hogy a nemzetiszocialisták ne uszítsák a
vallás ellen a svábokat. Vagyis épp hogy nem gazsulált Hitlernek, de ez a
propaganda szempontjából mindegy volt, s a propaganda még a székelyeket is
elbizonytalanította.
A lejáratáshoz nagyszerűen lehetett használni az újságokat.
A kommunisták államosították a médiát, s ezzel leegyszerűsítették a diktatúrák
számára gyakran megjelenő problémát, nevezetesen az újságírók megfélemlítését. Államosítva
nem kell minden újságírót egyenként megfenyegetni, hiszen maga az újságírói
közösség kezdi el a párt érdekeinek megfelelően szelektálni és torzítani a valóságot.
Verseny kezdődött ki tudja jobban lejáratni Pachát. A vicclapok úgy ábrázolták,
mint egy dollárt imádó, pénzért miséző figurát, aki a többi papot tanítja arra,
hogy kit kell valójában imádni, és csontos ujjával egy szivarozó kövér tőkésre
mutat.
Pacha és „tettestársai” perét 1951 szeptemberében arra fűzték fel, hogy ők mindannyian kémek. A kémperek elítéltjeit csak 1997-ben rehabilitálta a román állam. S mióta tudjuk, hogy a történelemnek soha sincs vége, nem csodálkozhatunk azon, hogy máig megjelennek írások román nacionalisták tollából arról, hogy ők igenis kémek voltak, ha nem is abban az értelemben, ahogy a klasszikus kémek beépülnek a hatalomba és például titkos fotókat készítenek. Azon se lepődhetünk meg, hogy az igazságtételről 1997-ben – mikor mégiscsak kimondatott Pacha teljes ártatlansága – a nyilvánosságot nem tájékoztatták.
Kép forrása itt.
Folyt. ld. itt.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |