Székelykeresztúron többször átment Abelard, mikor saját
bázisa és Eloise között tette meg az utat. Keresztúron néha megállt, mert itt
lakott egy falubelije, Fenyvesi Tibi barátja, akit ugyan katolikusnak
kereszteltek, de valahogy a katolikusság sehogy se volt ínyére. Az fel se
merült, hogy olyan aktív vallásos érdeklődése legyen, mint Abelardnak,
túlzottan nem érdeklődött se a túlvilág, se a filozófia iránt, ezzel együtt
vágott az esze, ha matekról vagy történelemről volt szó. Iskolás korukban ő
oldotta meg mindig leggyorsabban a feladatokat. Volt azonban ennél néhány fontosabb
tulajdonsága is, ilyen volt az ereje, birkózásban ez rögtön kiderült, s ami
akkor még ennél is fontosabb volt, hogy a társak hallgattak rá. Abelard amolyan
ötletadóként szegődött Tibi mellé, aki viszont bármikor megvédte őt, ha valaki
ki merte kezdeni vallásos buzgósága és papi pályára történő korai készülése
miatt.
Tíz-tizenegy évesek voltak. Abelardnak ezek voltak a
katolikus kollégium előtti évei, s egyszer valóban azért akarták megverni, mert
mint mondták a többiek szoknyás pap lesz belőle, s szokja csak hogy még nem
tekintik úrnak. Abelard barátjának köszönhette, hogy végül senki sem merte
bántani, sőt, hogy aztán a fiúk között vezető szerepet töltött be. Aki akkor e kis
csapatot látja, minden bizonnyal azt jósolta volna, hogy Abelardot akár hová is
sodorja az élet, másodhegedűs szerepe lesz, barátját viszont az Isten is
vezérnek teremtette. Lehetett volna országos politikus, vagy akárcsak
Szárhegyen, a szülőfalujukban valamiféle megkerülhetetlen helyi tekintély.
E predesztinációk azonban nem váltak valóra, Abelardnak
sokszor kellett vezetővé válnia, barátja pedig számára is érthetetlen okból, nem
csak hogy vallásos pályára lépett, de remetévé is vált. Sokáig az unitáriusok
közt, lelkészként találta meg önmagát. Azt mondta egyszer, szívesen lenne szerzetes
is, mint Abelard, de a regulákat valósznűleg nem viselné. Ha lenne buddhista
kolostor errefelé, hát alighanem azt választja, mert nem a hitbeli keresgélések
hajtották, hanem a hétköznapi élettől való elfordulás.
Abelard ellentéte volt, mert míg Abelard meg akarta érteni
és befolyásolni akarta a világot, addig barátja úgy döntött, hogy már így is
többet tud az emberekről, mint szeretné. Nem olvasott újságokat, nem hallgatott
titkos rádióállomásokat. Az unitárius lelkésszé váláshoz szükséges tudást a
lehető legkönnyebben, a legkisebb energiabefektetéssel elsajátította. Nem úgy,
mint Abelard, aki szorgalmasan tanult, aztán fogadalma ellenére sem tudott
ellenállni a női szépségnek. Tibor bár lelkészként házasodhatott volna, mégsem
keresgélt. Vagy keresgélt és nem talált. Próbálta az alkoholt is, de túl jó
eszű volt ahhoz, hogy el tudja inni az eszét, és a szervezete is túl erős volt
ahhoz, hogy el tudja pusztítani. A katonaévek sem látszottak meg rajta,
legalábbis nem fizikailag. Lelkileg pedig már a katonaság előtt is átesett a
„nem akarok irányítani, mert uralkodni bűn”-megvilágosodáson, amit aztán a
háborús tapasztalatok teljesen bizonyossá tettek. Hosszú szakállt növesztett,
és elhanyagolta a külsejét. Ha tehette volna, sose nyírja a szakállát, de senki
sem teheti, hogy valamennyit azért ne törődjön azzal, hogy néz ki, mert a
remetekülső is közli a környezettel, hogy akkor ő most úgy akar kinézni, mint
egy remete.
Mikor a kommunista állam Keresztúron az unitáriusoktól is
elvette az iskolát, ő kilépett az egyházból, amit Abelardnak a következőképp
magyarázott:
– Ti, katolikusok sokan vagytok, ezért nem lehet csak úgy
elsöpörni titeket, de mi kevesen. A mi megmaradásunk reménytelen. – E jóslata
nem vált valóra, de Abelardot akkor azért kicsit meghökkentette. Ő ugyanis úgy
tekintett a protestáns felekezetekre, mint amelyek a kényelmes utat választják,
de el kellett gondolkodnia azon, hogy ez a kényelmes út őket jobban
megviselheti, mint a katolikusokat az ellenállás.
Ami pedig barátja kinézetét és életét illette, arra gondolt,
hogy ha talán katolikus pap lett volna belőle, tudna életet verni bele,
megmutatni neki a célokat, mint gyerekkorukban, megmondani, mit kell tenni, de
így… Abelard barátja, miután kilépett az unitárius egyházból, visszatért a
katolikusokhoz. No, nem vallási értelemben, hanem mint munkaerő. Őt
foglalkoztatták a katolikus templomban mindenesként, ő kaszálta le a füvet,
rakta rendbe a temetőt, javította az épület hibáit. Ezermesterként mindenre
alkalmas volt, és akármennyit is ivott, a tetőn mindig magabiztosan, ingadozás
nélkül járt.
Abelard tisztelte és érteni vélte barátja
életmódválasztását, remetékről szóló olvasmányaira emlékeztette. Modern remete
volt Tibor, olyan, akit a környezete már nem vesz észre, nem értékeli a
visszahúzódását. A középkorban még látták ezeket az embereket, a XX. század
közepén viszont már nem volt rájuk szeme senkinek. Abelardnak is csak azért,
mert tudta, hogy ugyanez az ember gyerekkorában vezéregyéniség volt. Tudta,
hogy egy tudatos döntés eredménye, hogy most már nem irányít, hanem mindenkinek
szó nélkül segít, hogy nem papi ruhában, tiszta fehér gallérral, hanem
piszkosan és elhanyagoltan jár. Mások a folyamatot egyszerű lecsúszásként,
rossz példaként értékelték, Abelard viszont mélyebben ismerte barátja lelkét, a
versenyektől, az erőszaktól, a helyezkedésektől megcsömörlő, abból kimaradni
akaró személyiségét. De Tibor a szent élete kapcsán nem lett több, inkább
olyanná vált, amilyennek a falubeliek látták: egy szerencsétlen emberré.
Abelardnak nem volt napi kapcsolate vele, évente néhányszor
beszélgettek csak, és beszélgetéseik is egyre kurtábbá váltak, de azért tőle
lesett el békítés fontosságát, s egynámely technikáját. Jó embernek látta,
talán mert nem ismerte önpusztító, önmagát elhagyó-elhanyagoló hétköznapjait.
Ha valakinek a szent és a profán arcából csak az előbbit ismerjük, akár még
példaképünké is válhat.
Abelard úgy vélte,
hogy minden ember két szférában él, az egyik a napi rutin, a másik a
létbevetettséggel való küzdelem. Sokan a napi rutin győztesei, viszik valamire,
elérnek valamit, de ezer kísértés éri őket közben, mert a sátán elkaphatja a
hiúságuknál, a nagyravágyásuknál, az önzésüknél fogva. Barátja viszont a másik
létezés győztese. Ha vesztes is a trivialitásokban, de győztes az élet
értelmének keresésében. Azt nem tudta, hogy Tibor élete örömtelenné is vált.
Régen például, ha volt egy bicska meg egy fadarab a kezében, azonnal farigcsálni
kezdett, de most már nem csinált ilyesmit.
Abelard Keresztúron át tartott Szászsebes felé, és ahogy a
motoron az állapotos Eloise-ra gondolt, azt érezte, hogy elementáris erővel
vágyik rá. Mondhatni, állatias vágyódást érzett, ez a helyes kifejezés, ha
tudjuk, hogy az állatvilágban milyen áldozatokra készek az egyedek, csak hogy a
párjukat megtalálják. Nőstények megbabonázva követik a hímeket, a hímek pedig
életüket kockáztatják, és olyan akadályokat győznek le, melyek meghaladják
feltételezhető képességeiket. Abelard is ilyen mindent felülmúló vágyakozást
érzett a régebb óta nem látott Eloise iránt. A rokonok haragja meg fenyegetése
elhessegethető mellékkörülményként jelent meg a tudatában, ám egyvalamin
mégiscsak megdöbbent, és ez nem volt más, mint a saját magában megfigyelt vágy.
Ez most csak és kizárólag Elois-ra irányult. Az ő testét és illatát, az ő
mozdulatait kívánta, az ő közelségét, az ő tekintetét, hangját, szavait. A
hiányérzet olyan erős volt, hogy ült volna fel a motorjára, hogy ezt a szomjúságát
csillapítsa, de mégiscsak erőt vett magán, és ha már Keresztúron volt úgy
döntött, megáll és felkeresi remete barátját. Otthonában talált rá, egy kis
házban, melynek udvarán, szemben a többi udvarral, sem kutya, sem tyúkok nem
voltak, és a disznóólak is csak üresen rogyadoztak. Tibor leültette őt az
asztalhoz, maga pedig egy zsámolyon foglalt helyet. Kínálni nem kínálta
semmivel, ami a székelyeknél ritkaság, de Abelard nem is akarta, hogy most
bármivel kínálják. Nem társalogni jött.
– Figyelj csak ide, Tibor – mondta. – Van nekem egy
szerelmem, Eloise. Te fogsz minket összeadni, merthogy én egy ferences
szerzetes vagyok, és se az egyházam, se az állam nem adhat minket össze.
Tibor nem válaszolt rögtön. Végiggondolta a kérésben megbújó
ellentmondásokat. Teljességgel abszurdnak és lehetetlennek tartotta a dolgot,
de hát nem kérés érkezett hozzá, hanem felszólítás.
– Kellenek ám tanúk is – mondta.
– Megyek Szászsebesre, felülsz a motoromra, ott vagyunk két
óra múlva, ott keresünk tanút, aztán estére már visszahozlak.
– Az nem úgy van – ellenkezett a barát. Abból nem csinált
problémát, hogy ő már egy kiugrott pap, hogy az egész sehogyan sem törvényes –
én innen nem megyek. Nektek kell idejönnötök.
Voltaképp ez természetes, jött rá Abelard, egy remetét nem
lehet csak úgy rángatni. Akkor már fel kéne öltöznie, meg kéne tisztálkodnia,
le kéne vágni a hasáig érő borzalmas szakállát, mert ha meg is szokták már itt
a környéken, nem tudna levegőt sem venni, ha innen elvinné. Átalakítani meg
bajosabb, mint idejönni neki Eloise-zal. Ugyanakkor egy terhes asszonyt csak
autóval hozhat ide, tehát a leküzdendő akadály egy autó szerzését jelentette, s
még Eloise sem mondott igent, még tanúk sincsenek.
Abelard rohant Eloise-hoz, állatias vágyódása átalakult
energikus cselekvővé. Eloise arról kezdte el faggatni, hogy ki is Tibor
voltaképp, s nem mintha nem lett volna mindegy neki, ki adja össze őket, hisz
az világos volt, hogy ez nem lehet igazi házassági szertartás. Furcsa keveréke
a komolynak és a komolytalannak, egyszóval olyan, amilyet már megszokott
Abelard érveléseiből, logikai játékaiból.
– Kicsoda Tibor? Röviden azt mondhatnám róla, hogy egy szent
tévedés. A legtiszteletreméltőbb emberi sors az övé, amit el tudok képzelni, de
a leghiábavalóbb is – felelte Abelard.
Aztán a részletekről kezdtek el beszélni, és Eloise
felvetette, hogy nem Székelykeresztúron kéne az „esküvőjüket” nyélbe ütni, mert
ha már ők ilyen bolondok is, nem kéne Tibort kellemetlen helyzetbe hozni, hisz
mi van, ha lebuknak. Tibor betörne az unitárius templomba a kedvükért? Eloise
ilyen kockázatokat nem volt hajlandó vállalni, ragaszkodott ahhoz, hogy olyan
templomba menjenek, ahol befogadják őket.
Nem volt hát könnyű a szervezés, de egyik ötlet szülte a
másikat. El kellett érni, hogy Tibor mégiscsak hajlandó legyen kimozdulni.
– Van nekem egy derzsi papbarátom – dobta fel az ötletét
Tibor. – Ő bizonyára átengedi nekünk a templomot egy órácskára, csak jókor kell
beállítanunk hozzá.
Eloise tanúként egy apácához ragaszkodott, akivel már
korábban megosztotta a titkát, őt is meg kellett találni, akit persze meg is
eskettek, hogy nem mond el semmit. A férfi tanú Tibor egy ivócimborája lett.
Abelard kérésére Tibor még a szakálla felét is levágta, s tiszta ruhát öltött. Kiderült,
még mindig jóképű férfi. Hetek teltek el a szervezéssel, Abelard eközben
elhanyagolta a papi munkáját, mert folyamatosan fel-alá rohangált Tibor, Eloise
és az apáca közt, de a végén már csak egy autó kellett volna. Románia útjain
ekkor már jártak olyan új teherautók is, melyeket jóvátételként Magyarországról
szállítottak. Egy ilyen kisteherautót sikerült Abelardnak szereznie, sofőrjét
megfizetnie.
Nem egyszerű egy idegen faluba feltűnés nélkül beállítani, s
ez nekik sem sikerült. Bedöcögtek Székelyderzsbe a rossz úton, s azonnal híre
kelt, hogy furcsa alakok érkeztek. Míg Tibor tárgyalt a lelkésszel, a kis
csapat izgatottan sétálgatott a templom körül. Most minden attól függött, hogy
a derzsi lelkész tényleg olyan-e, mint Tibor állította. Míg vártak és
sétálgattak, az eső is eleredt, s ők a templomot körbevevő falak
tetőgerendázata alá húzódtak. Ez egy olyan erődtemplom volt, melynek kapuit estére
mindig gondosan bezárták. Ahol az eső elől menedéket kerestek, ott faszögekről
lógtak a nagy szalonnák, a szuszékban pedig a falusika tárolt a gabonája volt.
Az apáról fiúra szálló faszögeken egy-két sonkát is lehetett látni. Az
erődtemplom a közösség közös raktára volt, és megannyi szabály fölött őrködött
a lelkész. Például a saját pálinkáért csak szerdánként lehetett jönni.
– Alig ismertelek meg ezzel a nagy szakálladdal – mondta a
derzsi lelkész, mikor beléptek ketten a parókiára, s közben arra gondolt,
Tibornak már a szeme csillogása sem olyan eleven, mint régen volt.
Tibor vidáman adta elő a kérésüket, s a derzsi unitárius
papnak annyira megtetszett, hogy egy ferences atya és egy apáca házasságában
működhet közre, hogy szinte örömmel állt kötélnek. Azt mondta Tibornak, úgy
érzi magát, mintha Rómeó és Júlia esküvőjét segítené. Tibor jól sejtette, hogy
a lelkész a házassági szertartásra nem vállalkozhat, de a templomot miért ne
engedné át ilyen szimpatikus turistáknak, sőt szívélyesen elszállásolta őket
sofőrüstül, apáca tanústól. A falubeliek végül csak annyit tudtak meg, hogy a
lelkészükhöz régi barátok érkeztek.
A derzsi pap büszke volt a templomára, mert a székelyek
szabadságát látta benne. Hasonlóképp Abelard és Eloise viszonyában is
valamiféle független lázadást vélt felfedezni, ami az ő lelke mélyén lévő
beállítódásának megfelelt. Nem arról volt szó, hogy egy rivális felekezetnek
bukott szereplői fölé képzelhette magát. Bár ez az értelmezés is leírhatná e
jelenetet, de nem volna igaz. Benne nem voltak felekezeti ellenérzések, ő, ha
tehette a székelyt látta más vallás tagjaiban is. A templom történetéről
szívesen mesélt hívinek, olyankor tudta kifejteni, hogy a székelyek miért nem akartak
várakat meg kastélyokat: a várurak épp az ő vérüket szívták, ezért aztán mivel
védekezni meg kellett, találták ki az erődtemplomot.
Estére aztán visszahúzódott a szobájába, mert bámennyire
volt szabadságszerető, aktív részese nem kívánt lenni e szentségtörésnek. Másnap
reggel aztán megkérdezte , hogy minden rendben ment-e. A vendégek bólintottak,
s megpróbáltak valamivel kevésbé feltűnő módon távozni, mint ahogy érkeztek.
Sietniük kellett, nehogy szerdai nap lévén összefussanak a szomjas falusiakkal.
Tibor szép beszédet mondott arról, hogy a házasság nemcsak
az unitárius vallás szerint magánügy, de a katolikusok szerint is olyan
szentség, melyet nem a papok szolgáltatnak ki a feleknek, hanem mely
szentséggel a felek ajándékozzák meg egymást. Protestánsként pedig a papi
házasságot eleve Istentől áldottként értelmezte, ha egyáltalán, mert élhetünk a
gyanúperrel, hogy nem is hitt Istenben. Amennyire Abelard erre tizenéves
korukból vissza tudott emlékezni, barátja akkoriban egész biztosan nem volt
hívő. A születendő babának pedig – melyen Tibor szintén nem lepődött meg, mikor
meglátta Eloise pocakját – földi sikereket kívánt.
A templom belső falai fehérre voltak festve, de a fehér
réteg alatt egy középkori freskó lapult, várva arra, hogy feltárják. Szent
László cselekedeteit ábrázolta, köztük a híres legendát a kun vitézzel. A
freskó néhány megmagyarázhatatlan elemet őriz. A lány a kun mögött ül, s ha
elrabolnák, és nem önként menne a kunnal, alighanem előtte ülne vagy hason
feküdne a lovon a kun előtt. Minden leírás megszépítve a valóságot lányrablást
említ, akit megment a szent, de itt valami másról lehetett szó. A fehér fal
alatt megbűvó freskó első jelenetében Szent László a magyar lánynak
odakiáltott, hogy rántsa le a lóról a kunt. A következő jelenete azt ábrázolja,
hogy a kunt lerántja a lány, majd jön az igazi horror, mert a legyőzött kun
fejét Szent László hátrafeszíti, s a lány vágja el a torkát. Évtizedekkel
később a templomba látogató turisták a retusált freskón jól láthatják a
jelenetsort. Van még egy további kép, a történet nem ér még véget. Szent László
és a lány testüket egymástól távol tartva, de fejüket egymásra hajtva azt
jelenítik meg, hogy lélekben összetartozóvá váltak. Mi ez, ha nem egy drámai
történet, ahol a közös bűn lesz az összetartó erő? Abelardot és Eloise-t is a
közös bűnük kötötte immár össze, talán ezért is kellett ebben a templomban
megházasodniuk.
Kép forrása itt.
Folyt. ld. itt.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |