Lilla lányt, Eloise fiút szűlt, kit Balázsnak kereszteltek.
Abelard után kapta a nevét, igaz, Abelardnak a vezetékneve volt Balázs.
Eloise-nak a szülés után volt egy kis problémája, jobban
szétszakadt a kelleténél, és lassabban gyógyult, mint Lilla. Abelard pár napott
az újszülöttel és az ülni még nem tudó Eloise-zal töltött. Balázska az első
héten még jó alvónak bizonyult, ami azért volt szerencse, mert így elővehették
régen félbehagyott közös könyvüket. Abelard megint felolvasott Eloise-nak.
Békés napokat töltöttek. Hol a két csecsemőben
gyönyörködtek, s végezték a napi teendőket, hol pedig Krúdyt olvasták, mely
kötet még most is abban a bőrkötésben volt, amit Bibiliának lehetett nézni. Rezeda
Kázmérről végre megtudták, hogy szerelme azért adott pénzt, hogy hagyja ott a
kuplerájt, ahol egyébiránt szállása volt, s vele együtt hagyja ott hűséges
kurtizán barátnőjét is. A könyv nem szólt emberi romlottságról, csak szépen
csordogált kedélyes nyájassággal, ahogy Krúdy látta a nőket és férfiakat, s
csak a háború iránti vonzalmak tették ki az ellenpontot, amiképp egy irodalmi
műben illik az ilyesmi, hogy az egyensúly esztétikailag megmaradjon. Eloise
azonban nem tudta úgy átadni magát Abelard felolvasásainak, mint régen, néhány
hét után pedig Abelardnak el kellett utaznia.
Míg Eloise számára az év első fele aztán viszonylagos
nyugalomban, a világot kizárva telt, addig Abelardot korábban még nem érzett
szorongás kerítette hatalmába. Anaklét sem volt a régi, a szemét megműtötték
szürkehályoggal, azután pedig több betegséget elkapott, kezdte
tüdőgyulladással, volt asztmája, majd még sárgasága is, mintha a betegségekbe
menekült volna, s mintha majdnem túl jól sikerült volna neki ez a menekülés,
mert épp hogy csak bele nem halt. Viszont a rendházból egy huszonnégy éves
fiatal páter balesetben valóban meghalt. A szíve mondhatta fel a szolgálatot,
mikor a Szamosban fürödtek. Egy másik testvérnek meg a fülét operálták, egy
harmadiknak a lábát, úgyhogy a szatmári ferenceseknél egyik baj követte a
másikat.
A betegségeknek volt lélektani oka is. Mindannyian rettegtek
a börtöntől, mert még nem jutottak el addig, hogy felkészüljenek rá. Nem is
tudták elképzelni, milyen lenne valójában. A tárgytalan félelem a legrosszabb,
és ők még ebben az állapotban voltak.
Anaklétnak sikerült annyi információt szereznie, hogy tudta,
mi zajlik másutt Romániában, s mikor ezt megosztotta Abelarddal, mindketten
pánikhangulatba kerültek. Scheffler Jánost egyre jobban tisztelték, aki ugyan
már nem volt hivatalban, és kényszerlakhelyre Körösbányára vitték, de tudták
róla, hogy kinevezte a maga helyére beugrókat, ahogy Márton Áron is. A
szatmári-nagyváradi egyházmegye élére titokban felszentelte Czumbel Lajost,
akit 1951-ben letartóztattak, s a jilavai börtönbe vittek. Erről a földalatti
börtönről az a hír járta, hogy ide viszik azokat, akiket tulajdonképpen meg
akarnak ölni.
Temesváron Pacha Ágoston volt az egyházmegye vezetője. Ő
volt a püspökök közt a legidősebb hivatalt viselő, de őt is elvitték az elmúlt
évben. Az ő pere párhuzamosan folyt Márton Áronéval szintén 1951-ben, aminek
vége egy szigorú ítélet lett. Pachát egy Boros Lajos nevű titkos püspökkel
együtt ítélték el, tizennyol évre, noha már elmúlt 80 éves, míg Boros életfogytiglant
kapott. A bukaresti érsek, Alexandru Cisar jobbnak látta, ha enged az állami
nyomásnak, ő lemondott. Az itteni titkos segédpüspököt, Schubert Józsefet pedig
szintén életfogytiglanra ítélték.
Iasi egyházmegye kapcsán Anton Durcoviciről úgy tudták, hogy
meghalt a börtönben. O’Hara szentelte fel, és sajnos, bár erről nyilván nem
tehetett a nuncius, azokat tartotta a hatóság a legveszélyesebbeknek, akik
O’Harával voltak kapcsolatban, s főképp, akiket ő szentelt püspökké, s mint
írtuk, a nála végzett házkutatás során az általa szentelt titkos püspökök
névsora a hatóság kezébe került.
Iasi, és Bukarest tehát elesett. Bukarestben már egy
Stanislau Iovanelli nevű békepap irányított, akit Abelardék nem is ismertek.
Szatmár-Nagyvárad és Temesvár a titkos ordináriusokon keresztül még tartotta magát,
s Gyulafehérvár vezetése Márton Áron által kitalált fogaskerékmodell miatt még
jó kezekben volt – bár hamarosan belső kézitusára kerül majd sor, s egyre
inkább birtokon belülre kerülnek az állam emberei. Anaklétnak rossz előérzete
támadt. Először érezte úgy, hogy össze fog roppanni a független Egyház. Akik
nem hódolnak be, mind börtönbe kerülnek, az állam egyszerűen felőrli őket. A
Márton Áron elleni per volt a legárulkodóbb jele annak, hogy a kommunisták a
koncepciós perektől sem riadnak vissza, azaz hogy a jog mégsem fog az
ellenállóknak segíteni. Márton Áron és a romániai államot „megdönteni akaró”, a
„Vatikán kottájából játszó összeesküvők” elleni per is ez év júliusában kezdődött.
Hamarosan visszatérek erre a perre és a gyulafehérvári házon
belüli helyzetre is, miképpen arra is, hogy ez év augusztusában nagy változás
állt be az egész rend életében, de előbb mondanom kell valamit Abelard és
Eloise további sorsáról. Eloise időről időre úgy érezte, Abelard cserbenhagyta
őt, és Abelard is látta Eloise szemében a gyötrődést. Hiába volt hát a kamuesküvő,
pont úgy járt Abelard is, mint minden férfi, aki szeretőt tart. Kénytelen
időnként szembenézni szeretője haragjával, s Abelard tartott ettől a haragtól,
de aztán valahogy mindig meg tudta nyugtatni Eloise-t azzal, hogy nincs nő, aki
nála fontosabb volna a számára. A helyzet azért nem volt könnyű sosem, mert a
harag mögött egy másik érzés bujkált, a magárahagyottság kétségbeesése, a
becsapottság.
Abelardot áthelyezték Zetelakáról Fogarasra, mert a rendházfőnök
fülébe jutott, hogy Abelard kissé harcosabb prédikációkat tart a kelleténél, és
talán közvetítő tevékenységét sem nézik jó szemmel a hatóságok. Márpedig most
inkább a megbújás kell legyen a túlélés záloga, vélte a rendházfőnök, aki
tartott attól is, hogy Anaklét és Abelard párosa szintén gyanút kelthet. Abelardnak
azon túl, hogy a hatóság elveszítse szem elől azért is kellett Fogaras városába
áttelepülnie, hogy messzebb legyen Anakléttól, és ritkábban tudjon találkozni
vele. Ennek nyilván nem örült, annyi szerencséje mégis volt, hogy így sem került messzebb Eloise-től, csak most
keletebbre volt tőle, sőt, mivel ámenetileg a szülei is, Nagyszebenben éltek, hozzájuk
meg közelebb lett.
Eloise eközben végleg
lemondott arról, hogy normális családja legyen, és Abelard mellette és kisfia
mellett maradjon. Nem ment dráma nélkül a lemondás. Először Eloise Abelard
ígéreteit kérte számon.
– De hát mit ígértem én? – mentegetőzött Abelard.
– Nem azt mondtad, hogy én vagyok a legeslegfontosabb neked?
– kérdezte, majd hazugnak nevezte, és azt követelte, hogy Abelard hagyja
magára, és soha többet ne is lássa.
Nehéz ilyenkor bármit mondani, különösképp, ha az ember úgy
érzi, a másik baja összetett, hogy Eloise számára annak az életnek a szálai,
melyet korábban eltervezett és felépített, fokozatosan pattannak el. Az
apácaélettől távolodott, s cserébe nem kapott Abelardtól semmit, csak egy izgő-mozgó
jelenést és némi emléket a múltból. Úgy sírt azonban, hogy közben Abelardot
kellett átölelnie, és senki más nem is tudta volna megvígasztalni.
Pedig Lilla is butaságnak tartotta, hogy Abelardot megóvva
akarja Eloise a gyerekét felnevelni. Lilla, mióta anya lett, egyébként is
sokkal magabiztosabbá vált, míg Eloise tépelődővé, bizonytalankodóvá. Viszont
Eloise tudta, hogy Abelard árulásként fogta volna fel a ferences rendből való
kilépést, nem mutathatott a többieknek rossz példát pont ő, aki
kapcsolatteremtő készségével lelket öntött bárkibe, aki a betegeskedő Anaklét
pótolhatatlan, bár ekkor mégis eltávolított jobbkeze volt. Hogy voltak-e
Abelardnak olyan gondolatai, mely szerint a vértanúság menti meg a cölibátusi
fogadalma áthágásától, azt Eloise nem tudta, de neki magának voltak eleven
álmai. Azt álmodta, hogy fogja Jézus egyik kezét, a másikat pedig római katonák
rángatják, de érdekes módon ő, Eloise egyáltalán nem gyengébb a katonáknál. És
mégis egy kis idő után elengedi Jézus kezét, és emiatt bűntudata van. Többször
visszatérő képvolt ez. Kézenfekvőnek tűnt úgy értelmezni, hogy ő maga volt
Jézus menyasszonya, s tényleg a Krisztust engedi el, s így noha
megakadályozhatná a keresztre feszítést – mert mi más jöhet ezután –, mégse
teszi. De mitől olyan erős ő fizikailag ebben az álmában, s mitől olyan
bizonytalan lelkileg? – tűnődött. Hatalma és ereje még Abelard fölött sincs, talán
csak saját kisfia fölött van. Azt álmodja, amiről már lemondott, azt, amiről
épp lemondani szándékozik, vagy amiről le fog mondani?
Magába roskadva ült az ágyon, mikor a baba felsírt. Lilla
vette fel, és először rosszalló pillantást vetett Eloise-ra, de aztán látta,
hogy baj van. Elég jól működött kettejük kismamasága, tulajdonképpen Eloise
volt többet a bébikkel, mert neki volt több ideje, a háztartást inkább Lilla
vezette, és neki ott volt János is. Oly sok mindent csináltak gyerekkorukban is
együtt, hogy számukra a közös szülés és gyereknevelés magától értetődőnek tűnt.
De Lilla azon se lepődött meg, mikor Eloise azt mondta:
– El fogok menni.
– Te mindig elmész – mondta Lilla, és nézte a testvérét,
hogy akar-e még valamit mondani, aztán átölelte. A baba is megnyugodott a
karjukban.
– Újra kéne írnunk ezt a családi szereposztást, melyben én
vagyok a céltudatos, te meg a tanácstalan – javasolta Eloise.
Amit jogosan vár el egy kisbabás nő a férjétől, az a
jelenlét és a biztonság. Eloise egyiket se kapta meg, ezért is veszítette el
hajdani határozottságát. Az sincs kizárva, hogy a határozottsága csak
kompenzálása volt a nyughatatlan keresgélésének, s ahogy ő érezte, ez tényleg
csak egy téves családi kártyaleosztás.
Abelard nem volt jelen, s mikor látogatóban volt náluk sem
biztonságot hozott, hanem a maga szorongásait. Mégsem tudott rá rossz szívvel
gondolni. Inkább csodálta szilárdságát, hitét, kitartását, s ezt meg szerette
volna érteni, valamiképp szeretett volna felnőni ehhez ő is. Lilla volt
kettejük közül a kemény, Abelarddal szemben elvárásokat megfogalmazó, Eloise
pedig a védőügyvéd.
Mikor Lilla és Eloise közt a fenti rövid párbeszéd
elhangzott, hangosan ugatni kezdett a kutya, de nem úgy, mikor idegen jön. S
Eloise már meghallotta a motor hangját is, és földöntúli boldogság kerítette
hatalmába. Itt van Abelard…
– Ma enyémek a babáink – mondta Lilla, és ő is örült, hogy látta,
miként változott át testvére szomorú levertsége izgatott boldogsággá.
Ugyanakkor volt egy olyan érzése is, hogy ők, mint nők nem elég okosak Abelard
megszelidítésében. Megmondja-e Eloise-nak – futott át az agyán –, hogy nem neki
kellene ilyenkor átvennie a baba felügyeletét, hanem épp olyan helyzetet
kellene teremteniük, amiben Abelard, míg itt van, egyedül kell ellássa a saját
gyerekét? Megtanítani pelenkázni, s itt hagyni őket kettesben. Hátha úgy jobban
érezné a tettének következményeit, hátha kialakulna közte és a csecsemő közt
egy apa-fia kapcsolat? De aztán csak annyit mondott:
– Azért Abelard rá fog nézni ugye Balázskára is?
Abelardnak nem kellett semmit sem tennie Eloise szerelméért.
Pontosabban nagyon-nagyon keveset. Csak beszélnie kellett, de hogy miről, az majdnem
mindegy volt. Ahogy beszélt, amilyen volt a hangja, azt szerette Eloise. E
célból jobban is megfelelt Eloise számára egy felolvasás, mint az erdélyi
katolikus egyház helyzetéről szóló beszámoló. Utóbbinak ugyanis a jelentésére
is oda kellett figyelni, viszont ha több lehetősége volt a szavak dallamára
koncentrálni, akkor az szerelemmel töltötte el. Így volt a tekintettel is. A
szemet a lélekhez vezető útként használta, és nemcsak egyszerűen megpihent
Abelard arcán, hanem befúrta magát a tekintetébe, és ahogy így belekalandozott
a hangján és a szemén keresztül a lelkébe, már a teste is összeolvadt vele.
Eloise megszelidíthető, elvarázsolható és szenvedélyes
szerető volt. Tényleg nem arra született, hogy apácaként egy zárdában mindezt
magába fojtsa. Mikor aztán a szeretkezésük is véget ért, úgy olvadt és simult
kettejük teste egymáshoz, hogy Abelardnak a Platóntól származó elmélet jutott
az eszébe. Ketten igazolták az ókori filozófus metaforáját, mítoszát.
– Valamikor, még az istenek világában az embereknek két
feje, négy lába és négy karja volt, és nagyon erősek voltak – mesélte
Eloise-nak. – Olyan erős volt az ember így, a maga teljességében, hogy az
Istenek kettévágták. Azóta gyengék vagyunk, és keressük a másik felünket.
– Mondja Platón és Abelard – mondta Eloise, mert maga is
ismerte a mítoszt.
Nem az a pillanat volt ez, mikor Abelard filozofálni akart,
de annyit elárulhatunk, hogy Abelardnak a szerelemfilozófiában további
eszmefuttatásai is voltak. Voltaképp azzal nem értett egyet, hogy addig kell
keresgélni, míg az igazi párunkat meg nem találjuk, mint ahogy azt Platón
története sugallta, hiszen ez a romantikus felfogás szerinte minden kapcsolatot
váláshoz juttatna. A szerelem inkább egy képesség, mely gyakorlás során
tökéletesíthető. Ám hátha ő azért veszett el, mert tényleg a másik felét
találta meg...
Érezte, hogy jó irányban változtat rajta Eloise. Míg karjában tartotta, járt az agya. A szerelem a férfit megerősíti abban, hogy megfeleljen az önmagával szemben támasztott elvárásainak, míg a nőt, ha aggódik a férfiért óvatossá és megfontolttá alakítja. Nem ugyanazt teszi velünk – gondolta.
Kép forrása itt.
Folyt ld. Harmadik rész itt.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |