Kaptam Erdélyben
jártamkor – Páter Pap Leonardtól – A/5-ös pauszpapírra gépelt, pontosabban arra
sokszorosított ferences életrajzokat. Mára
ezek az interneten is megtalálhatók. Tizenhárom részletes életrajzot őrzök, de nincs
közöttük Boros Fortunáté. Ha az interneten kutatunk utána, más ferencessekkel
szemben, nem életrajzi adatok jönnek fel róla, hanem az általa írott könyvek, s
a róla elnevezett intézmények. Zetelakán a róla elnevezett iskola előtti
vitrinben olvashatók az életrajzi adatai.
Azt persze nem tudhatjuk ma sem, hogy Fortunát a békés hely keresése,
netán menekülés végett maga választotta-e Brassót, vagy pedig a Káptalannak
engedelmeskedett. Utóbbi még sem valószínű, mert a Káptalan döntései egy
szerzetes felett nem lettek volna jogszerűnek, rendházfőnökként pedig magát oda
küldte, ahová akarta.
A vatikáni játékszabályok szerint a szerzetesrendeknek
teljes önállóságuk van. Ha a pápa elfogadta egy szerzetesközösség működési
rendjéről szóló dokumentumot, attól kezdve a helyi világi papságnak nincs
felettük irányítási joga. Amennyiben tehát a Káptalan ki akarta jelölni
Fortunát páter tartózkodási helyét, úgy az állami logikának engedelmeskedett
volna, hiszen e szerint nem is léteztek a ferencesek.
Fortunátot Brassóba érkezése után nem sokkal elvitték a
Duna-csatorna építésére, kényszermunkára, így már nem tudott bekapcsolódni a
földalatti mozgalomba. Egy parasztember beszámolója szerint csak annyi volt a
bűne, hogy figyelmeztetett néhány békepapot arra, hogy engedelmeskedniük nem az
államnak, hanem az Egyháznak kell. Valószínűbb azonban, hogy a hatóságoknak
ürügy kellett arra, hogy a rendet lefejezhessék. Fortunát sodródott rendtársai
hősies kitartásával, s ha már így alakult, támogatta is őket. A háború idején
is mindig igyekezett kihozni a lehetőségekből a maximumot, de Anaklétnál jóval
nehézkesebb, lassúbb és bizonytalanabb alkat volt.
Arra energia, hogy
Fortunát köré is egy koncepciós pert tervezzenek, nem volt. A koncepciós
perekben, mint amilyenre Márton Áron is várt, a forgatókönyvek megírásában az
oroszok is részt vettek. Később a nemzetközi szintre emelt
összeesküvéselméletek gyártásába belejött az összes kommunista ország, Boros
Fortunát esetében azonban nem bíbelődtek ilyesmivel.
1950 amúgy is egy olyan év volt, mikor beindultak a gyárak
és az állami beruházások, és nem volt elég munkáskéz. Romániában épp ezért
például megváltozott a németekkel szembeni politika. Addig próbáltak
megszabadulni tőlük, ettől kezdve viszont nem kitiltották őket az országból –
vagy nem engedték vissza a hadifogságból hazabotorkálókat –, hanem elvitték
őket munkatáborokba.
Eloise apjának és Péterfalva német és szász lakóinak
szerencséje volt abból a szempontból, hogy amúgy is gyári munkásként dolgoztak,
és szükség volt itt a papíripar fenntartására, melyet még a két háború közt a
németek hoztak létre, őket tehát nem bántották. Sokakat viszont igen. A
munkatáborokba nemcsak németeket vittek, hanem köztörvényeseket, vagy
politikailag nemkívánatos elemeket, a rendszer ellenségeit. Az eleinte hazafiúi
lelkesedéssel jelentkező fiatalokat ki kellett egészíteni az osztályellenségekkel,
s Romániában jól jött a projekt a nemzetiségi kérdések reménybeli megoldásához
is. Egyes adatok szerint a több évtizedig tartó, időnként szünetelő, majd
újrainduló munkálatok kényszermunkásainak 75%-a magyar volt. Ide már protestáns
felekezetek lelkészei is kerültek, többnyire Boros Fortunáthoz hasonlóan,
bírósági ítélet nélkül. A besúgók jelentettek fel olyan embereket, akiket az
egyre cizelláltabb, erre kialakított jogszabályok segítségével azonnal
kényszermunkatáborokba lehetett internálni. Csak így lehetett pótolni az
állandóan hiányzó munkaerőt. A szocializmusban elég volt valakit közveszélyes
munkakerülőként elfogni ahhoz, hogy az illető nevelési célból a Duna-deltában
találja magát, de hasonlóképp elegendő volt az 50-es években a Szabad Európa
rádió hallgatása is, valamint sok börtönbüntetését letöltő is itt kötött ki. A
szörnyű állapotokról a nemzetközi közvélemény az Amnesty Internationaltől
szerezhetett tudomást a 60-as évektől. Az 50-es években viszont még nem volt a
sztálini rendszerekkel szemben semmiféle kontroll, mégis az úgynevezett
adminiszratív alapú internálási rendszert – melyet a Securitate irányított – Sztálin
halála után, 1954-ben eltörölték.
A rabok féken tartására őrtornyok épültek, de akadtak
patyomkinfaluhoz hasonlatos megoldások, hiszen amikor propagandafilmeket forgatta,
újságírókat vártak, vagy csak a kormány tagjait, akkor számukra a „boldog
parasztok építik a csatornát” képet kellett kialakítani. Arra az időre a
foglyok jó részét távolabb vitték a reprezentatív eseménytől, néhány őrtornyot
pedig lebontottak. Valójában a foglyok rettenetes hőségben, maláriafertőzésnek
kitéve, talicskával hordták a földet. Mindez inkább a nácik és Sztálin „megoldásaira”
emlékeztetett, mint az ókori rabszolgaságra, mert az ókorban valamelyest
mégiscsak értéknek számított az a rabszolga, amelyik tudott dolgozni, de ezek a
táborok hallgatólagosan és a közvélemény szemében is haláltáborokká váltak: a
céljuk épp az volt, hogy a rendszer ellenségei meghaljanak.
Akiket elvitt a „meseautó”, azokat láncban, túlzsúfolt
vagonokban szállították tovább. Olyanok dolgoztak itt, akiket a párt szíve
szerint azonnal likvidált volna. A kommunisták rájöttek arra, amire a nácik
nem, nevezetesen, hogy nem kell utasításba adni a gyilkolást, nem szükséges
gázkamrás munkatáborokat létesíteni, melyek aztán túlterhelik még az őröket is.
Elegendő csak rossz körülményeket biztosítani a rabtartóknak, és hagyni, hogy
az unalomban és kétségbeesésben önmaguk szórakoztatására szárba szökkenjen a
gonoszság. A gyilkolás itt nem vált üzemszerűvé, a „hatékonyság” nem volt olyan
nagy, ezzel együtt azonban a rendszer két legyet ütött egy csapásra: nem volt,
mint a náciknál, ellentmondás a munkateljesítés és a megsemmisítés közt. Ott
néha összezavarodtak a tisztek, hogy melyik a fontosabb. Itt világos volt, hogy
a feladat a csatorna építése, a halálesetek csak melléktermékek, ámbátor
üdvözlendők.
A táborok túlzsúfoltsága, az ételek rossz minősége, a
tisztálkodási lehetőségek korlátozottsága járványokat eredményezett. Boros
Fortunát tüdőgyulladást kapott, magas láza lett, és teljesen legyengült. Ez az
őröket itt nem érdekelte, míg börtönben kapott volna orvosi ellátást. Sokat
persze nem gyógyítottak ott se, hiszen elég kevés eszköz állt a rendelkezésre,
de néha az udvari séta, a könnyített munka, a nagyobb adag étel felírásával a
doktorok megmentettek emberéleteket.
A nagyobb zsúfoltságon és rosszabb körülményeken kívül más
különbségek is adódtak a börtönökhöz képest. A börtönbüntetéseknél a politikai
foglyok 10-20-25 éves ítéletei önmagukban is tiszteletet parancsoltak, itt nem
voltak ilyen hosszú időtartamok, mindenki többé-kevésbé hasonlóval számolt. Az
őrök rettegtek a politikai foglyok szökésétől, és sokkal nehezebben tudták
megakadályozni, ami miatt felelősségre vonhatták őket. Az általánosan
elfogadott vélekedés az volt, hogy azért kell a rabokat éheztetni, hogy ne
tudjanak elszökni. Az őrök még azt a fejadagot sem engedték odaadni, ami elő
volt írva. Igyekeztek értékesíteni az elvett ételt. A foglyok a papírjaikon –
szemben a börtönökkel – mind köztörvényesként voltak feltüntetve, így a
táborokban besúgókat kellett alkalmazni, hogy a „munkafelügyelők” számára
kiderüljön, ki miért van itt valójában, kire kell jobban vigyázni. Az őrök
nemcsak érzékelték, hogy szabad a pálya a kegyetlenkedéshez, de külön
fejtágítást is kaptak arra vonatkozóan, hogy milyen végtelenül veszélyes
emberekre, hazájuk ellenségeire vigyáznak. Vagyis az uszítás –jó néhány
nyugodtabb börtönnel szemben – itt folyamatos volt. Végezetül, szemben a
börtönökkel, itt három évet nem lehetett túlélni, ami feketén-fehéren mutatja
koncentrációs tábor voltukat[1].
Fortunát itt is igyekezett megmaradni papnak. Egy este,
mikor mindenki fáradtan a priccsén hevert, ő kinézett az ablakon, és
gyönyörűnek látva a naplementét, javasolta a többieknek, hogy menjenek ki a
barakk elé. Mind kimentek, és csöndben, gyönyörködve nézték az eget. Fortunát
elmondott egy imát románul, s míg beszélt, a többiek is összekulcsolták a
kezüket. Aki tudta a szöveget, vele mondta.
A rabok nem veszítették el a személyiségüket, és nem
veszítették el az esztétikai érzéküket sem, bármennyire el voltak csigázva.
Volt, aki gondozta a nála elesettebbet, de alapvetően a gyengeség mégis
kiszolgáltatottá tette a beteget a rabtársaival szemben. Élelmüket akarták
elkérni, rábeszélve őket, hogy nekik már úgyis mindegy, vagy másként bántották
őket. A gyengeség a lehető legnagyobb kockázattá válik minden koncentrációs
táborban. Ha egy rab elcserélte az ételadagját cigarettára, a többiek tudták, hogy
feladta, és hamarosan meg fog halni, őt már érdemes megkörnyékezni. Hogy valaki
az életet választja, vagy az élvezetet, a normális hétköznapokban nem szokott
egymást kizáró tényező lenni, de a táborokban igen.
Az őrök többsége nem viselt fegyvert, de még csak
megkülönböztetett ruházatot sem. Látszólag ugyanolyanok voltak, mint a foglyok,
csak persze nem olyan piszkosak. Nem is őrök voltak hivatalosan, hanem
munkavezetők, munkafelügyelők, ahogy a fekete autókat, melyekbe az elvitelre
szántakat tették, sem halálautónak, hanem „meseautónak” nevezték. Ám a
valóságban éppúgy élet-halál urai voltak az őrök, ahogy a nácik. A barbárság az
eszköztelenséggel párosult. Mikor megláttak egy foglyot, aki már nem tudott
lépést tartani a többiekkel, a nácik egyszerűen lelőtték, itt azonban nem volt
a munkafelügyelők kezében fegyver. Az engedéllyel ide látogató újságírók sem
láthattak az őrök kezében fegyvert, de a jeltelen tömegsírokig sem vitték el
őket soha.
Mikor Fortunát lerogyott a sárban, egy őr (munkafelügyelő)
ráordított – románul, mert minden más nyelven történő megszólalást büntettek –,
hogy szedje össze magát. Fortunát nem válaszolt, nem volt mit mondania, a
láztól egyébként se maradt ereje még a beszédre se. Az őr a fogoly a lapátjára
mutogatott, hogy azonnal vegye fel, és tegye a dolgát, ha jót akar.
[1]
’56-os elítéltek közt találni azonban olyat, aki 6 évet is kibírt, például
Mózes Árpád evangélikus lelkész. (A szerző kiegészítése.)
[2]
A 64 km-es fekete-tengeri Duna-csatornát a legprimitívebb rabszolgamunkával
építették. E vállalkozás százezrek életébe került, melyek közül csak egy volt a
romániai ferences rend tartományfőnöke. Jelöletlen tömegsírba kerültek az
áldozatok. A sírokat azóta sem tárták fel. A románok a csatornaépítés fájdalmas
következményeivel máig – majd’ 70 év eltelt már – nem akarnak államilag
szembenézni. Az ilyen tárgyú tudományos kutatási szándékokat leállítják, sem az
exhumálást nem engedélyezik, sem a levéltárakat nem nyitják meg. Néhány
büntetőjogi felelősségre vonás történt csak. Boros Fortunátnak Zetelakán,
szülőhelyén szobra van, és iskolát neveztek el róla.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |