Abelard a Miatyánk szövegét magában gyakran úgy imádkozta,
hogy „ne vígy minket több kísértésbe, de szabadíts meg a gonosztól”. Csak a
„több” szót szúrta bele, mert bár Isten maga a tökéletesség és a jóság, mégis
Eloise-t Isten által küldött kísértésnek tudta be. Biztos van vele az Úrnak valami
célja, gondolta, és a fő próbatételt abban látta, hogy Eloise eltántoríthatja a
ferences rendtől, s lehet, épp ez az a pont, ahol képesnek kell lennie arra,
hogy nemet mondjon. Ez Isten próbatétele igazán, s nem az, hogy szereti
Eloise-t. De vajon egyetértene ezzel az értelmezéssel Anaklét? Lelkivezetőjének
esetleges elítélő álláspontja igencsak aggasztotta, ezért készült arra, hogy
gyónás keretében ossza meg vele a gondjait.
Abelardnak azonban a gyónása sem sikerült. Egy katolikus, ha
bűne alól nincs feloldozva, nem áldoz, és ilyenformán még misézéskor sem veheti
magához az ostyát, mely nem más, mint Krisztus teste. Az áldozás feltétele,
hogy a lelkét megtisztítsa, melyhez felülről kell feloldozást kapnia. A
feloldozás formális feltétele a gyóntató áldása, ám a gyóntatót is kötheti
valami, mégpedig az, hogy lássa a gyónón a bűnbánatot. A katolikus hívők
elmennek a paphoz gyónni, aki ritkán jóvátételre, máskor csak néhány ima
elmormolására „kényszeríti” a hívőt, de nem ez a lényeg.
Hogy mi a bűn, azt az egyén lelkiismerete határozza meg, aminek
terelgetését a lelkivezető végzi. S pont e tekintetben sejtette Abelard, hogy
Anaklét számára az ő viszonya Eloise-zal bűnös, s nem lett volna egyetlen
katolikus pap sem, aki belátja, hogy neki erre a szerelmi viszonyra külön engedélye
volna. Ezzel Abelard is tisztában volt, s ha külön véleménye is volt, a
határvonalat, hogy feloldozás híján magáhozvegye az oltári szentséget ő sem
lépte át. Az, hogy Krisztus testéből sosem evett, feltűnhetett annak, akivel
együtt misézett. Szerencséjére azonban mindig úton volt.
Nem volt mit tenni, s mivel Abelard arra számított, hogy
Anaklétot köti a gyónási titok, nem mondhatja el másnak e viszonyt, ha gyónás
keretében adja át a titkát, meglepte a páter reakciója. Anaklét Abelard
gyónását nem fogadta el gyónásként. A gyónás sosem baráti beszélgetés, inkább
olyan, mint a hagyományos apa-fiú kapcsolat. A fiú szokott az apától tanácsot
és útmutatást kérni, nem fordítva. Az apa pedig nem osztja meg saját gyötrelmeit
és kételyeit a fiával.
– Már több mint fél éve, hogy utoljára gyóntam, azóta a
következő bűnöket követtem el… – kezdte Abelard, majd rögtön rá is tért
szerelmi viszonyára Eloise-zal, és még azt is hozzá tette:
– De akáhogy is nézem, szüzességi fogadalmam megszegése
miatt mégsem érzem magam bűnösnek. Pedig a jóisten nem kímélt, és Eloise
teherbe esett. Ám még ezt sem érzem átoknak, mert azt látom, hogy ettől Eloise
boldog, és ami neki boldogságot jelent, az nekem áldás.
– Értem – mondta Anaklét –. Álljunk fel, menjünk ki sétálni
a kertbe, és beszélgessünk.
Abelard ezeket hallván megrettent, Anaklét pedig mintha csak
a gondolataiban olvasna, hozzátette:
– Bár nem fogadom el az eddig mondottaidat gyónásként, mert
hiányzik belőled a bűnbánat, következésképp nem is vonatkozik rám a
titoktartás, de ez nem jelenti azt, hogy bárkinek elmondanám a veled
történteket. Persze, ha visszajössz, és rendesen gyónsz, akkor az esküm is
kötelezni fog, nem csak a szavam.
A kertben pedig így folyatta:
– Azt képzelem magamról, hogy éles szemem van, és észreveszem
a dolgokat, de mégsem vettem észre, mekkora szenvedély él benned. Meg vagyok
lepődve, de egyúttal magamat is okolom, hisz nem lett volna szabad azt kérnem,
hogy Eloise-zal játszátok el a házaspárt.
Anaklét azt már nem osztotta meg Abelarddal, hogy honnan
volt a vaksága. Voltaképp olvasott ő Freudot, és azt is elfogadta, hogy az
energiák a szexualitásból származnak, szublimálódnak a többi tevékenységbe. Ő
maga ezt nem érezte. Azt sem igen tudta volna elképzelni, hogy egy másik
emberen ritmikus föl-le mozgást végezzen, ez teljesen idegen, mondhatni
nevetséges lett volna a számára. Anaklét aszexuális alkat volt, nem érték
ilyesféle kísértések, viszont volt annyi emberismerete és gyóntatói
tapasztalata, hogy tudta, ő a különleges, és nem a többi ember. Így aztán
megértőbbnek mutatkozott, mint sokan mások a helyében, épp mert nem voltak
elfojtásai. Lelkesen tanulmányozta a pszichológiai felfedezéseket, s megannyi
alkalommal használni is tudta, ami tanult. Nem egy asszony panaszkodott neki
arról, hogy dühvel éli a mindennapokat pedig próbálja szeretni a férjét.
Némileg tovább is fejlesztette amiket olvasott. Szerinte nem az Ego próbálja
meg összeegyeztetni a bennünk lévő rigorózus vénasszonyt az állati
ösztöneinkkel, hanem az érzelmek. Az érzelmek azok, amik összhangot tudnak
teremteni a szexuális vágyak és az ész közt, s úgy látta, hogy Abelardnál ezek
az érzelmek olyan erősek, hogy úgy se tehetne semmit, bármit is javasol. S nem mert Abelard elveszítette a fejét,
hanem mert az érzelmeiből fakad az etikája. Ezért inkább csak
kíváncsiskodott:
– Eloise-zal való együttléteid után, ugye inkább erősödik,
nem pedig csillapodik az iránta táplált vágyad? – kérdezte.
– Így van – vallotta be Abelard.
– Nézd, ha összehozunk egy egészséges férfit egy egészséges
nővel, kell hogy menjen nekik a szex, ez történt veletek is – egyszerűsítette le
a mondandóját, mert nem akart sem kitárulkozni, sem elméleteit megosztani.
Hiányossága, hogy nem vágyta a szexet – bár úgy vélte, ő maga is képes volna rá
–, itt a renden belül értéknek, kiválóságnak számított.
Teológiai szempontból úgy vélte, hogy a szex szükséglet, a
szerelem érték, a házasság pedig norma. A három kör eggyé válása az ideális
cél. Anaklét nemcsak a szexualitás örömszerző fontosságát ismerte el – ahogyan
a katolikusok általában, szemben sok más felekezettel –, hanem azt is, hogy
ezek nem mindig kerülhetnek teljes átfedésbe, mert az ember nem tökéletes.
Véleménye szerint a jóistent igazából nem érdekli, hogy valaki szűzen él-e
papként vagy apácaként. Lehet, hogy ebből nagy ügyet csinálnak mások, lásd
például a Szűzmária szüzessége körüli teológiai tornamutatványokat, de Anaklét
szerint mindez csupán trükk. Mármint az embereknek fontos a szűzen fogantatás,
mert túlértékelik a szexet, de az Istennek az anyai szeretet és az önfeláldozás
a fontos. Ezt a nézetét is megtartotta magának, ahogy a freudizmus
továbbgondolását is, amiképp abba sem avatta be Abelardot, hogy neki milyen
viszonya van a testiséghez. A szexulatiással megbocsátó volt, de a hiúsággal
nem, s azt látta, hogy Abelardban alig van hiúság, s végeredményben úgy vonta
meg a mérleget, hogy Isten színe előtt Abelard áll jobban. Szigorú volt
magához. Viszont ha nem lelki oldalról nézte a dolgot, akkor azt kellett
megállapítania, hogy Abelard bajban van. Ez így nem maradhat a végtelenségig,
és szeretett volna segíteni, de nem tudta, miképp tehetné.
– Az Egyház nem gondol másként a szexualitásra, mint te –
mondta azért Abelardnak. – Istenhez valóban közelebb lehet kerülni általa. Erre
való a házasság.
Anaklét és Abelard hasonlóképp a maguk útját járták, s ha
nem lett volna köztük tanár-diák viszony, ha egymás gondolatainak mélyére
láttak volna, több hasonlóságot felfedeztek volna. Például, hogy a testiségen
keresztül is közelebb lehet kerülni a szeretethez. Abelard foglalkozott már
azokkal a szektákkal is, melyek a szabad szexualitást hirdették, de persze
ezektől távol állt.
– Volt valamikor nekem egy lelkivezetőm, akinek szívesen
hallgattam a prédikációit – kezdte Anaklét. – Többször is a szószékről azt
mondta, hogy híveim, legyetek jók, ne olyanok, mint én. Az atyának egy gyöngéje
volt, szerette a nőket. De jó pap volt. Viszont látod, Abelard, neki bűntudata
volt. Tudta, hogy nem tud megjavulni, ahogy az alkoholista sem. És ez így már
működik.
– Nálam így nem működik – motyogta Abelard.
– A szexre rá lehet szokni – folytatta Anaklét –, s attól
kezdve olyanná válik, mint az étel, ami nélkül nem tudod elképzelni az életet.
Az Úr áldásként adta a vágyakat. A nő kívánása csak akkor teher, ha a
lehetőségek és a vágyak eltérnek egymástól. S nálad nincs összhangban, bármit
is állítasz. Nem tudom, mi lesz veled így, Abelard, de nem te leszel az első,
aki a kísértés miatt kiugrik a rendünkből.
– Én nem hagyom el a rendet – felelte Abelard határozottan.
– Az is lehet, hogy a szerelem múlik el – tette hozzá
Anaklét –. Ne akarjuk ezt a kérdést most megoldani, hagyjunk időt rá. Bármilyen
irányba változhat a gondolkodásod. Ha meglátod a csecsemőt, feltámadhat hiányzó
apai kötelességérzeted, vagy megváltoztathat Eloise tekintete.
– Nekem itt a helyem – mondta Abelard. – Az én próbatételem
lényege épp ez. Akkor buknék el, ha kilépnék.
Anaklét erre nem válaszolt. Arra gondolt, hogy Márton Áron
sokkal keményebb volna, mint ő, alighanem elzavarná Abelardot.
– A mostani politikai helyzetben – mondta praktikus énjét
felszínre hozva –, alig van idő a lelki életre, de azért ne feledd, hogy mi
elsősorban a lelkekkel foglalkozunk, és csak másodsorban az Egyház
megvédésével. Átmeneti történelmi helyzetben vagyunk.
Kép Mikháza
Folyt. ld. itt.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |