A motor nehezen indult be, de azért tolva és ráugorva csak
sikerült, miközben szerzeteshez nem illő módon szitkozódott magában Abelard.
Tele volt a feje, és képtelen volt az Anaklét által ajánlott türelemmel és
alázattal szeretgetni járgányát. Továbbra sem fűzött hozzá semmilyen érzelmi
viszonyt. Marosvásárhelyen szerelőhöz vitte, itt is öltözött át papi ruhába, s
aztán el is késett. Az ajtóban kéksapkások álltak, akik nem igazoltatták, csak
hessegették, hogy siessen. A teremben is akadtak olyanok, akik nem viselték
ugyan a Securitate megkülönböztetett jelzéseit, de mégis lehetett tudni róluk,
hogy titkosrendőrök. Mintha az is lett volna kiadva nekik parancsba, hogy ezt
ne titkolják. Feltűnően viselkedtek, járkáltak, egymással sugdolóztak, mintha érettségin
felügyelő tanárok lettek volna. Ráadásul hol magyarul, hol románul.
Viselkedésük sikeres volt, ha a megfélemlítés volt a céljuk. Leplezetlen magabiztosságuktól
összeszorult a papok gyomra.
Mikorra Abelard helyet foglalt, az asztalfőn ülőknél már
semmi szorongást vagy zavart nem lehetett tapasztalni. Őket mindenki ismerte,
mert fontos vezetőpapok voltak, és Abelard megértette, hogy beléjük kapaszkodni
biztonságérzetet adhatott volna akár neki is, ha nem épp azért lett volna itt,
hogy kiderüljön számára, kik ezek az emberek, és mit akarnak. Úgy hetvenen
lehettek, a Székelyföldről toborzottak, kiknek felét név szerint ismerte. Az
asztalfőn Ágotha Endre elnökölt, aki a Katolikus Státusnak, ennek a kétharmad
részben papokból, egyharmad részben civilekből álló nagy múltú szervezetnek volt
a vezetője. A Státus leginkább az Egyház vagyonkezelését végezte, de a
hitéletbe nem szólhatott volna bele, sőt tudvalevő volt, hogy Márton Áron még
’48-ban felfüggesztette a tevékenységét. Valószínűleg épp azt megelőzendő, ami
most történt. Abelard ismerte az Ágotha mellett ülőket is, Nagy Jenőt, Faragó
Ferencet és a minorita Kulcsár Ferencet. Viszont sose látta még a közönség
soraiból felszólaló Újlaki Jánost, aki csak annyit árult el magáról, hogy ő egy
egyszerű plébános, és a másik hasonló plébánost se, aki kiskapusi Köpecziként
mutatkozott be, jót kuncogva saját szellemességén, mely humor nem illeszkedett
sehogysem a szituációhoz.
Ágotha Endre úgy beszélt az asztalfőn, mint aki most fogja
megmenteni az Egyházat attól, hogy a szakadékba zuhanjon. Nem tudta eldönteni
Abelard, hogy a közönség két lelkes felszólalója beépített ember-e, vagy
spontán módon csatlakozó. Köpecziről úgy tűnt, mintha élvezné a kialakult
helyzetet. A közönség soraiból senki sem említette, hogy voltaképp nem volna
szabad itt lenniük, mert az új püspök ezt megtiltotta nekik, a fejüket lehajtva
ültek. Köpeczi éltette a békét, amiért az itt megjelenteknek is tenniük kell.
Ágotha leintette, mert a hangulat nem olyan volt, hogy túlzásokba lehetett
volna esni. Senki nem merte szóvá tenni azt sem, hogy a Katolikus Státusnak
jelenleg nincs semmilyen joghatósága, mert ezzel felkeltették volna a szekus
ügynökök figyelmet. Ha már nem tudták megtagadni az eljövetelt, akkor honnan
lett volna bátorságuk itt ellenállni?
Abelard a csíkiek közül egy gyerekkori ismerősét pillantotta
meg. Mellé ült, s elkérte tőle a tollat és a papírt. Írásban kérdezte meg,
ahogy iskolás korukban is leveleztek egymással az órán, hogy miért is van itt.
– A Sigorantia[1]
megfenyegetett, ha nem jövök el, körbeveszik a falut. – Visszakérte a lapot, és
ráírta azt is: – eleinte, mikor kerestek, elbújtam, de a fenyegetés hatására
magam jelentkeztem.
– S mit mondtak, miért kell idejönni? – kérdezte írva
Abelard.
– Az Egyház és az állam közt béke lesz. Márton Áron ezt nem
akarta. Két egyházmegye lesz csak.
– Utóbbihoz sincs közük – írta Abelard, majd visszakérve a
lapocskát még egy kérdést is odabiggyesztett:
– S aláírattak-e véled valamit? – A csíki pap bólintott majd
ezt írta a lapra:
– Támogatom a stockholmi békekiáltványt.
– Hülye vagy – válaszolta Abelard. Hitler meg Sztálin
kérdezte tőled, hogy akarsz-e háborút? A béke sem rajtunk múlik.
– Tudom. Na, és?
– Térj észre, az Egyház szétszakítása zajlik. Olvasd el a pápa
„Szeretet és igazságosság” körlevelét.
Ezzel aztán széttépték
a papírt, s tovább figyelték a műsort. A „van-e kérdés”-részben valaki a kezét
nyújtotta.
– Ő Kósza József – súgta oda Abelardnak a levelezőpartnere.
– Csak azt szeretném kérdezni, hogy ki hívta össze ezt a
gyűlést?
A kérdés ártatlannak látszhatott a securitátésoknak, de nem
így a papok számára, hiszen akik összehívták, azok szembehelyezkedtek a Vatikán
és Márton Áron tiltásával. Ha itt nevek hangzanak el, azzal az árulók
megnevezik magukat. Csak Boga Alajos, aki a Státus egyházi vezetője volt, s nem
mellesleg Márton Áron által kinevezett utód, hívhatta volna össze az
értekezletet.
– Szükség esetén a Státusnak kell átvennie a romániai Egyház
irányítását – tért ki a konkrét válasz elől Ágotha. Később a titkosrendőrök
kikérdezték a szervezőket, hogy ki is volt a kérdező, s ettől kezdve Kósza
Józsefről külön gyűjtötték az adatokat.
A végén Ágotha
megválasztatta magát elnöknek, hangoztatta még a demokratikusság fontosságát,
hogy az alsópapságnak kell megválasztania a saját vezetőit, és mindezt egy
állásfoglalásban is megszövegezték. A jelenlévők nem tapsoltak, de mindent
megszavaztak. A hangulat egy-két cinikus paptól eltekintve végig gyászos volt.
Csak a sokat beszélők váltak egyre magabiztosabbá. Egyre inkább csak egymásra
reflektáltak, helyeseltek. Mikor szavazásra került sor, és mindenki felemelte a
kezét, már nem érzékelték, hogy a kezeket a félelem mozgatja. A békepapok
vezetői, mivel maguk is képzett prédikátorok voltak, jól érveltek, minek
kapcsán Abelard egészen elcsodálkozott azon, hogy a beszéd ennyire ártalmas
lehet magára a beszélőre. Úgy fogalmazott, és ezt mondja majd Anaklétnak is,
hogy a sátán belopakodik a szavak mögé, és azok veszik észre ezt utoljára, akik
a médiumává válnak.
Az állam által szervezkedő békepapok több gyűlést is
tartottak, ami meglehetősen aggasztotta a nunciust. A vatikáni levélváltásról a
titkosrendőrség pontosan tudta, hogy a pápa egy körlevél felolvasására biztatja
az erdélyi magyarokat. Ágotha kiközösítése, a békepapság elítélése, ezt kellett
volna Boga Alajosnak sokszorosíttatni és felolvastatni. Félt meghozni a
döntést, s mikorra meghozta, lefoglalták a levelek első postára adott
példányait, melyek a nagyvárosokba mentek volna. A másodpéldányok, melyek a
kisebb településekre mentek, viszont átcsúsztak a rendszeren.
Zetelakán Abelard a 11 órai misén olvasta fel a vatikáni
körlevelet. Délben már megjelent két securitatés, és számon kérte Abelardon,
hogy miért folytat egyházellenes tevékenységet, miért uszít.
– Csak azt tettem, amire a levélben Boga püspök úr
felszólított – felelte Abelard.
– Majd lesz gondunk a püspök úrra, aztán meg magára is –
felelték.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |