Lilla különböző ötletekkel állt elő: Abelard lépjen ki a
rendből, válasszon polgári foglalkozást. Elmehet tanítani, hiszen az egyetemen
szerzett tanári diplomát is.
– Egy tanult ember kerül a családunkba, aki illik Eloise-hoz
– magyarázta Lilla, de a szülőket épp a „művelt ember” aggasztotta.
Abelardot nem látták szívesen Eloise szülői házában. Ezt
ugyan nem mondták ki, de érezni lehetett a feszültséget. Lilla unszolására
ezért aztán újdonsült férje, János átköltöztette magához Eloise-t. Az érv az
volt, hogy Eloise-t jobban el lehet rejteni a világ szeme elől, ha ugyanott
van, ahol Lilla.
– Ha már ikrek, és úgy hasonlítanak egymásra, ráadásul
egyszerre is nő a pocakjuk, használjuk ki ezt a lehetőséget – mondta János
Eloise szüleinek, amit voltaképp Lilla talált ki. Így aztán Eloise átköltözött
Péterfalváról, a szülői házból a közeli Szászsebesre, Jánosék családi házába.
Itt is volt egy kis kert, ha állatokat nem is tartottak. A város kevésbé volt
kíváncsi, mint a falu, s Abelardot Jánosék családi házában kevésbé méregették
ellenségesen. Még az ellen sem emelt senki semmi kifogást, hogy együtt
háljanak, mert ha a világ szemében Abelard pap is volt, az ő szemükben Eloise
leendő gyermekének az apja. Abelard hálás volt ezért a toleranciáért, különösen
azután, hogy megtapasztalta Eloise családjának haragját.
Eloise és Abelard ezen az éjszakán úgy szerelmeskedtek, mint
azelőtt soha. Bizonyára közbejátszott, hogy Abelardnak nem kellett vigyáznia. Szeretkezésüknek
nem akart vége lenni, Eloise nem akarta, hogy vége legyen. Mintha egy
mőbiusszalag időtlen csapdájába kerültek volna. Aztán Abelard megfogta őt, és maga
alá fordította. Aztán Eloise mindenféléről fecsegnett, de Abelard a szavak
értelmére nem is figyelt oda, csak a csacsogást hallgatta.
Másnap reggel Eloise rászánta magát, hogy a jövőjükről
beszélgessenek, de megint a szokásos falba ütközött: Abelard nem tudta
elképzelni, hogy családot alapítson, s azt sem, hogy egy család számára
biztonságot nyújtson, mert bizonyosra vette, hogy a letartóztatási hullám utol
fogja őt is érni. Ezekkel a mondataival persze többet ártott, mint segített,
mert Eloise féltette Abelardot. Ugyanakkor ezek a kifogások, a férfi
bizonytalan jövőképe, a börtön árnyéka stb. mégsem győzték meg semmiről. A
férfiak szokásos kalandvágya és önmagukról alkotott képük az apaságra való
alkalmatlanságról, kockázatvállaló életük, mindez olyasmi, amin a nők átugranak,
és nem tartják igazi indoknak. Eloise nem ezért adta fel, hanem a következő
beszélgetés miatt:
– Ha kiugranál a rendből, lehetne normális életed – mondta.
– Én amióta az eszem tudom, egészen kiskoromtól fogva papnak
készülök, nekem nincs máshol normális életem. És ha ferences vagyok, akkor
megteszem, amit kell. Nincs másutt dolgom.
Eloise megértette, hogy Abelard tönkremenne, ha nem azt
csinálhatná, amit csinál, s ezért feladta, de elfogadni nem tudta.
Tulajdonképpen eddig sem maga miatt, hanem csak a gyerek érdekében
próbálkozott, de végül is így is lehet apja, a pápáknak is voltak gyerekeik,
gondolta. Egy dologban mindketten egyetértettek, abban, hogy a babát meg kell
tartaniuk. Azt, hogy ne szülje meg, csak Eloise anyja vetette fel, de még az
apja sem helyeselte, aki jobban érzékelte lánya anyaság iránti vágyát, és
kevésbé aggódott amiatt, hogy a falu a szájára veszi őket.
Ebéd után, mikor Abelard már utazni készült, arra is volt
Eloise-nak ereje, hogy arról beszélgessenek, ami a férfit foglalkoztatta, a
rossz előérzetéről. Azzal, hogy Márton Áront letartóztatták, a gyulafehérvári
teológiai képzéssel is gondok lehetnek, vélte. Ha a békepapok fogják vezetni a
teológiát, lesüllyed minden, nem jönnek új jelentkezők. Abelard aggasztónak
tartotta, ha kiürül a papképzés, mert mi lesz akkor Erdély jövőjével. Az volt a
legfontosabb a számára, hogy kövessék Márton Áron utasítását. Pillanatnyilag
minden működött még, mert a Márton Áron által kinevezett helyettes ordinárius,
Boga Alajos lett. Az Egyházügyi Hivatal vezetője, Adorján viszont már elkezdte
a teológiára beengedi az állam által küldött békepapságot. Különösképp Ágotha
Endre tűnt árulónak, aki sajnálatos módon igen tehetséges szervezőként
tevékenykedett.
– Most az a feladatunk – magyarázta Abelard Eloise-nak, hogy
az árulókat ellehetetlenítsük. Azt nem tudjuk elérni, hogy Bogát ne
tartóztassák le.
– Le fogják tartóztatni? – kérdezte Eloise.
– Minden bizonnyal, és erre már ő maga is készül.
– És mi van O'Harával? – kérdezte Eloise. – Őt nem
tartóztatják le?
– Valóban kisebb csoda, hogy tűri az állam a tevékenységét.
De talán azért nem tartóztathatják le, mert mégiscsak diplomata, viszont
bármikor bekövetkezhet az, ami Magyarországon.
– Éspedig?
– Hát, hogy a pápai nunciust visszaküldik Rómába.
Magyarországon már a háború vége óta nem működhet egyetlen nuncius sem.
Egyébként pedig, amihez O’Hara hozzáér, az mintha meg volna átkozva. Bogdánffy
Szilárdot tavaly februárban szentelte fel a bukaresti nunciatúrán, hogy ő
legyen Scheffler után a Szatmár-nagyváradi Egyházmegye következő püspöke,
merthogy Schefflert nyugdíjazni akarta az állam.
Scheffler történetét be tudta azonosítani Eloise, hiszen
találkozott vele. Bogdánffy történetével kapcsolatban is tájékozott volt, bár
azt az összefüggést, amire Abelard felhívta a figyelmét, hogy nevezetesen a
nuncius kinevezettjein valóban átok ül, csak ekkor vette igazán komolyan:
– Tudok egy történetet Bogdánffyról – vette át a szót. –
1949. február 14-én szentelte fel O’Hara a következő szavakkal: „Szilárd,
testvérem, téged a vértanúságra szentellek püspökké.” Ő is meg lett volna átkozva?
– Ezt honnan tudod? – kérdezte Abelard nem válaszolva a
kérdésre.
– Maga O’Hara mesélte – felelte Eloise –, amikor Roncalli
bíborossal beszélgetett. Kicsit olyan érzésem volt, mintha nem is a bíborosnak
mondaná, hanem nekem, az erdélyinek. A bíboros panaszkodott a francia helyzet
miatt, ő meg tromfolt, hogy mifelénk meg mindenkit börtönbe csuknak. Tehát
valóban ez is történt – állapította meg Eloise. – Bogdánffyt letartóztatták
miután hazaért Nagyváradra?
– Úgy valahogy.
– Azt mondod, Abelard, hogy a nunciuson átok ül. Szerintem ő
rég leállt volna, ha Márton Áron, meg a mellette kiálló csíki papság, a ti
rendetek, s pláne a fanatikus jezsuiták nem hajszolnák bele a pápai hűségbe.
– Nem minden veszteségről tehetünk mi. Van, amit a jóisten
mér ránk – vetette ellen Abelard. – Talán hallottál Erőss Alfrédról.
Eloise a fejét rázta.
– Képzelj el egy kiválóan képzett fiatal papot, akit szintén
O’Hara szentelt püspökké, ám őt meg az agytumor vitte el.
– Van, akihez jó az Isten, s nem hagyja, hogy börtönbe
kerüljön– mondta fanyarul Eloise, aztán nyomban elnézést is kért. Majd Szatmár
iránt érdeklődött, immár a szerint a logika szerint, ahogy Abelard is szemlélte
a helyzetet, s ez háborús logika volt:
– Szatmár nem esett el mégse, ott O’Hara tartja kézben a
dolgokat, most Czumbel Lajos a kinevezett.
– Őt sem ismerem.
– Őt én se – mondta Abelard, majd kis szünet után
hozzátette:
– Gyulafehérváron Márton Áron terve szerint mennek a dolgok,
leszámítva a néhány árulót, de Anaklétnak már van egy terve, hogyan lehet őket
ellehetetleníteni.
Abelard azt várta, hogy Eloise a tervről fogja faggatni, de
Eloise-t nem érdekelték a stratégiák, pontosabban jobban foglalkoztatták a
veszteségek, ezért más irányba terelte a beszélgetést:
– Márton Áronról van valami híred? – kérdezte.
– Egy ideig haza várták, mert csak annyit lehetett tudni
hivatalosan, hogy elment Bukarestbe – mesélte Abelard –, ugye, merthogy Groza
tárgyalni akar vele, s így a Statutum kapcsán majd minden elrendeződik. Aztán
mikor már mindenki tudta, hogy ez hazugság, mert nem is ért Bukarestbe, és nem
tárgyalt vele senki, akkor meg hallgatott minden hatóság, mint a sír. De látták
őt bilincsbe verve, és felismerték Nagyenyedben, ahogy egyik vagonból kellett
átszállnia a másikba. Úgyhogy most azt gondoljuk, hogy előzetesben tartják, sőt,
ezt tudjuk is, amin inkább találgatások folynak, hogy milyen pert akarnak a
nyakába akasztani, és milyen hamis vagy kényszer alatt álló tanúkat kreálnak.
Biztosan valami komplikáltabb dolgot próbálnak kitalálni, mert egy Márton
Áron-perre az egész világ oda fog figyelni.
– S Pius tett-e valamit az érdekében, arról tudsz-e? –
kérdezte Eloise, s úgy várta a választ, mintha egész vatikáni útja értelme most
kerülne mérlegre.
– Igen, érsekké nevezte ki, de O’Hara azt kérte, ezt
egyelőre ne hozzuk nyilvánosságra, mert hátha többet ártunk vele. Csak még
inkább provokáljuk vele a hatóságokat.
– Provokáljuk?? – ismételte meg Eloise méltatlankodva.
– Miért, hát szerinted nem?
Eloise nem felelt. Csak úgy nézett Abelardra, mint akiben az
egész küzdelmes és tragikus Egyházat látná, mintha benne testesülne meg a
mártíromság. Pedig nemcsak őket sújtotta a „forradalom”, hanem a politikai
paletta minden tagját, élén a román nemzet korábbi hőseivel, s folytatva a
szociáldemokratákkal. De sújtotta az új rendszer a behódoló protestáns
egyházakat is, melyek gyakran azt kapták jutalmul, amit a katolikusok
büntetésül. Ott is tucatnál több embert tartóztattak le, igaz, például
Vásárhelyi Miklós sosem került börtönbe. S amiben végképp tévedett Eloise, hogy
azt hitte, csak a férfiakat éri bántódás, mert számos nőt, különösképp apácákat
börtönöztek be, és persze a saját sorsát se láthatta előre. Azon gyötrődött,
hogyan birkózik meg Abelard nélkül a terhességgel, gyerekvállalással, hiszen
szemmel láthatóan a férfi belelovalta magát a kockázatvállaló hős szerepébe. Ez
a szerep aggasztotta Eloise-t és sokkal kevésbé imponált neki, mint azt Abelard
gondolta. Eloise kisfiús fantáziának látta azt, amit Abelard mártíromságnak.
Abelard nem vette észre, hogy Eloise a gondolataiba merült, és a maga köreit
járta:
– Boga püspök kiválóan képviseli az imperialista katolikus
reakciót – mondta gúnyolódva Abelard a kommunista nyelvezetet utánozva.
– Vagyis Boga azon az úton jár tovább, amit Márton Áron
kijelölt – Eloise próbált visszahangolódni Abelardra.
– Volt már konkrét intézkedése azon túl, hogy Adorján
Károllyal meg Ágota Endrével szemben fellépett? – kérdezte.
– Megtiltotta a békepapi mozgalomhoz való csatlakozást. A
békéért harcolni abszurditás. De nehéz mit kezdeni az ilyen pozitív
üzenetekkel, mint békepapság, meg minden olyan rendezvény, ami a béke szóval
kezdődik, miközben a lényege ezeknek az, hogy a közösségek autonómiáját kívánja
a hatalom felszámolni. Marosvásárhelyen lesz egy értekezlet április 27-én. Arra
toboroznak papokat, hogy a békepapságot növeljék, és nagyon helyesen az azon
való részvételt tiltotta meg Boga. Én oda fogok utazni.
– De hát épp most mondtad – értetlenkedett Eloise –, hogy
Boga megtiltotta mindenkinek a részvételt.
Abelard csak titokzatosan mosolygott, és ebből Eloise mindent értett. Abelard megfigyelőként lesz jelen, Boga küldi.
Kép Gyulafehérvár.
Folyt. ld. itt.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |