Szerencsés, vagy inkább szerencsétlen véletlenek
összejátszásának köszönhetően jött rá Eloise a Vatikán egy sötét titkára.
Persze kellett hozzá az ő megfigyelőkészsége és kíváncsisága. Az első gyanús
dolog az volt, hogy a szállásán apácaruhába öltözött férfiakat látott. Az egyik
mellett úgy ment el a folyosón, hogy a ruhájuk szinte egymáshoz ért. Az álapáca
oda is vetett felé egy „Laudetur Jesus Christus”-t. Egy másikat is észrevett,
és ki is figyelte, melyik szobába lép be, majd utánalopakodott, és megállt a
szoba ajtajánál. A szíve hevesen vert, de erőt vett magán, és bekopogott. „Wer
ist das?” német válasz érkezett, és Eloise már sietett is el, mert neki
pillanatnyilag ennyi bőven sok is volt.
Azért olyan zavartak itt a nővérek, és azért nem akarta
Draganovic őt itt elszállásolni, mert itt ilyen gyanús „vendégek” vannak, jött
rá Eloise. De aztán Draganovic úgy gondolhatta, nincs miért tartania tőle,
hiszen csak egy romániai novícia, egy megszüntetett apácarend tagja, és O’Hara
nyilván csak azért hozta magával, hogy kicsit panaszkodhasson a pápánál a
szocialista blokkban zajló szörnyűségekről.
A másik gyanús dolog Amelita nővér dolgozószobájában hullott
az ölébe. Könnyen kiderítette, hogy Amelita nővér hol dolgozik, ám nem találta
a szobájában. Asszisztense, mikor megtudta, hogy Erdélyből jött, s hogy Amelita
volt Eloise provinciálisa, betessékelte, sőt, a várakozás idejére még teával is
mekgínálta. Míg Eloise várakozott először a nagy üvegablakokat bámulta –
egy-egy tábla akkora volt, mint náluk az ablak fél szárnya – szélei pedig
pontosan és élesen derékszöget alkottak. Itt minden nagy és méretes volt, és
minden pontosan illeszkedett. Gazdagság és minőség – vélte – ahol a patinát sok
pénzzel ápolják. Aztán kinézett az ablakon a térre. Végül, ahogy sétálgatott a
szobában, eljutott Amelita íróasztalához is. Itt egy nagy keményfedeles füzet
feküdt, benne rubrikákkal és számokkal. Valószínűleg nyelvi nehézségei miatt
kaphatta Amelita e füzet vezetési faladatát, mert itt csak számokkal kellett
foglalkoznia. Sőt, talán kifejezetten előnynek számított, hogy csak a számokat érti,
és keveset kérdez.
Eloise-nak nem kellett hozzányúlnia a füzethez, elég volt
egy pillantást vetnie rá, aztán leült, és elgondolkodott, majd visszament az
íróasztalhoz, és ekkor már alaposabban szemlélte meg a bejegyzéseket. Ahogy
nézte a nagy füzetet, feltűnt neki, hogy a bevétel- és a kiadásrubrikákba, ahol
nincs kiadás, ott a sor elején mindig szerepel egy Dr rövidítés. Talán doktor –
gondolta magában, ám ezeknél nemcsak a kiadás hiányzott, hanem a bevételi
összegek is nagyságrendileg nagyobbak voltak. Közös volt bennük – mert az
összegek ugyan változtak – hogy a sor végén M betű volt olvasható. Arra hamar
rájött, hogy az összegek után a pénznemek szerepelnek, s ezek többnyire lírák,
néha meg fontok voltak. Dollárjelet is látott, következésképp ebben az
oszlopban az M nem lehetett más, mint az új német márka jele.
Ekkor már nem tudott ellenállni a kísértésnek, belelapozva a
füzetbe meg is találta a márkához tartozó kiadásokat, amik az előző oldalon nem
voltak feltüntetve. Ellátás, vöröskereszt, útiköltség és a célország
megnevezése. Ezek többnyire latin-amerikai országok voltak. Gyorsan átszámolta
fejben a márka- és a dollárösszegeket lírába, és beigazolódott az a sejtése,
hogy itt komoly vagyonok befizetéséről lehet szó.
Már csak a Dr rövidítést kellett megfejtenie, ami minden
márkás tranzakció sorában megtalálható volt. Ennek az oszlopnak a fejlécére az
volt írva latinul, hogy felelős. Volt, ahol Amelita nővér neve szerepelt,
valahol másé, de a márkás befizetőknél mindig csak annyi, hogy Dr. Eloise
Vatikánnak, sőt, egész Rómának eleddig csak egyetlen portását ismerte, ez pedig
nem egy doktor volt, hanem Draganovic.
Eloise épp visszatért a kiadási oldal megfejtéséhez, a
vöröskereszt jelén kívüli nagyobb összeghez, mikor meghallotta Amelita nővér
zsörtölődő hangját. Gyorsan visszalapozott az eredetileg nyitva hagyott
oldalra, és leült az ajtó mellé a feltehetően vendégeknek szánt székre, és
szürcsölgetni kezdte a teáját. Amelita ezalatt odakint azt magyarázta, hogy nem
megmondta, hogy senkit se engedhetnek be hozzá? A másik nővér pedig
mentegetőzött. Tisztán lehetett hallani minden szavukat.
A viszontlátás udvarias volt. Amelita megkérdezte, hogy
mennyi időre marad Eloise, meggondolta-e magát, de láthatóan a volt
provinciális nővér már magabiztosan állt mind a két lábán, és nem volt szüksége
támogatásra. Valamicskét fogyott is, ami csak az arcán látszott, hiszen az
apácaruha takarta. Miután Amelita megkérdezte, hogy mi a helyzet odahaza, és
mit csinál Eloise, Eloise is elérkezettnek látta az időt, hogy megkérdezze,
milyen munkát végez Amelita, és hogy illeszkedik bele az ő munkája a vatikáni
rendszerbe.
– Mióta Őszentsége létrehozta a Vatikáni Bankot, azóta ez a
pénzügyi részleg teljesen független és önálló. Egyedül csak a pápa szólhatna
bele, de ő sem teszi, mert jó kezekben van, és a pénzügyeknél neki sokkal
fontosabb feladatai vannak.
Eloise fejében máris záporozni kezdtek a kérdések, mióta és
hogyan működik ez a rendszer, de arra gondolt, ezeknek majd maga néz utána a
könyvtárban. Az azonban még izgatta, hogy milyen könyvelések végeztetnek itt,
és nem a bankban magában. Miért van itt a bank egyik könyvelése? Eloise elhitte
Amelitának, hogy a Vatikáni Bank egy mindentől független szervezet, ám arra
aligha tudott volna magyarázatot adni a nővér, hogy miért kell titkolniuk a
bank előtt is bizonyos tranzakciókat. Erre persze úgysem válaszolhatna, mint
ahogy az is különös, miként érhette el Amelita, hogy ilyen bizalmas
tevékenységet folytathasson.
– A különösen érzékeny pénzügyi adatokat énkezelem – mondta
Amelita büszkén, s a szemöldöke mintha ezúttal
se lett volna a megfelelő helyre berajzolva. Ám ez már nem a ceruzával
kihúzott, hanem az igazi szemöldöke lehetett.
– A kedves nővérnek Draganovic páter lett a főnöke? –
kérdezte Eloise ártatlanul, amitől Amelita nővér kissé megrettent, mintha ennek
is titokban kellett volna maradnia, de azért rábökte, hogy igen.
Eloise még nem akarta elhinni, amit látott, az pedig végképp
nem érdekelte, hogy Draganovic és Amelita közt van-e esetleg személyes
kapcsolat is. Mindegy is volt abból a szempontból, hogy Draganovic a bank előtt
is titkolt pénzügyi tranzakciókat Amelitával könyvelteti. De vajon a saját
szakállukra dolgoznak, vagy a pápa tudtával? Később ezt átgondolva azt találta
valószínűnek, hogy a saját szakállukra aligha lehetne telepakolni a
kolostorokat különös „vendégekkel”, akik fizetnek a bujtatásukért, a hamis
útleveleik elkészítéséért és az utaztatásaikért. Egyelőre alig várta, hogy a
könyvtárba mehessen, ahol aztán már nemcsak a pápáról szeretett volna
információkat szerezni, de Draganovicról is. Ki lehet ő valójában?
A könyvtárban több mindent talált róla, mint remélte, és
ahogy az lenni szokott, úgy merült bele egyik információn keresztül a másikba,
mint valami mocsárba. Ezúttal meglehetősen bűzös mocsárba. A katolikus
Horvátországban Draganovic ott pózolt a diktátor mellett, akit Hitler juttatott
hatalomra. A diktátor embereit usztasáknak hívták, akikről a kommunista Romániában
már lehetett hallani. Rémtetteiket, tömeggyilkosságaikat, az ortodoxokkal
szemben elkövetett embertelenségeiket megírták a lapok. Eloise-nak eszébe
ötlött, hogy hiszen látott is már egy visszataszító képet Draganovicról, ahogy egyik
lábát ráteszi egy fekvő fogoly vállára. A vatikáni lapban ugyan ilyen képeket
nem talált, itt inkább Stepinac érsekkel volt együtt látható, Stepinac pedig
egy másik képen, a horvát usztasa diktátorral, ahogy Pavelic hatalomra
kerüléséhez gratulál. Mondjuk, ez még lehet diplomáciai kötelesség, vélte
Eloise, de ahogy haladt tovább a kutatásban a L’Osservatore Romano 1942-es
számában elismerő írást is talált arról, hogy milyen sok ortodox tért át
Horvátországban katolikus hitre. Idézte a lap a Nova Hrovatska esetét, ahol egy
egész ortodox kisváros minden tagja egy pillanat alatt áttért katolikusnak, sőt
még üdvözlő és hálás levelet is írtak Stepinac érseknek.
Egyik történeti szál fonódott bele a másikba. Eloise
kénytelen volt annak is utánanézni, hogy mi lehetett a dicsőséges
katolicizálódás mögött. Azt pontosan tudta, hogyan mennek ezek a dolgok, hiszen
ellentétes irányba ugyan, de látta, hogyan akarják a görögkatolikusokat is
Romániában ortodoxszá tenni, egyébként sokszor sikertelenül. Itt meg milyen
könnyen ment. Ilyen tömeges áttéréseket a második világháborúban csak a
zsidóknál lehetett megfigyelni. Eloise
számára egyértelművé volt, hogy nem a hit, hanem az élni akarás kényszere vezette
a katolizáló közösséget. Eloise elborzadt ezen, és lázasan keresni kezdett, hátha
talál olyan cikket, ahol XII. Pius visszafogja a horvát katolikusokat, de nem
talált. Helyette belebotlott egy másik hírbe: 1945-ben Stepinacot már a
Jugoszláv államban bíróság elé állították, és 15 évre el is ítélték. A vád az
volt ellene, hogy támogatta az ortodox vallású szerbek koncentrációs táborba szállítását.
Tehát ezek szerint léteztek koncentrációs táborok, és ortodox szerbeket zártak
oda. A cikk azzal folytatódott, hogy a pápa mindezt rágalomnak nevezte, a
perben részt vevő tanúkat kiközösítette, és kérte Stepinac kiadatását. Végül
egy szalagcímben óriási sikerként jelent meg, hogy a pápa kiszabadította a
mártíromságban sínylődő Stepinacot. Bárcsak Márton Áron ügyében lenne ilyen
aktív – gondolta Eloise –, akit még a románok is csak hazaárulással s nem
tömeggyilkosság támogatásával vádolnak. S lassan meg is fogalmazódott benne,
hogy el kell majd mondania a pápának Márton Áron kiszabadítása fontosságát, és
hogy talán pont azért keveredett ide, hogy ezt a küldetését teljesítse. Ha
Stepinacot ki tudta hozni Pacelli, akkor Márton Áront is ki kell tudnia.
Ami XII. Pius tevékenységét illette, Eloise helyes irányban
vont le következtetéseket. Horvátország második világháborús keresztény
államként elkövetett bűneit a pápa nem próbálta visszafogni, Stepinacot pedig
kimenekítette. Persze a bűnök valódi mértékéről Eloise-nak nem lehetett
fogalma, azokról ő még a Vatikáni Könyvtárban nem találhatott nyilvános
adatokat. A háború évei alatt 500 ezer szerbet, 80 ezer zsidót és 30 ezer
cigányt öltek meg a katolikus Horvátországban. S ha mindezt a kis ország
méretével vetjük össze, akkor alighanem itt jutott a legtöbb szisztematikus
gyilkosság egy állampolgárra. S a dolog élén, a hatalmon lévő uszítók és
szervezők álltak, egyes mai dokumentumok pedig azt állítják, hogy a legnagyobb
bűnösök a horvát ferencesek voltak. A Vatikáni Bankban a háború alatt a horvát
ferenceseknek külön alszámlájuk volt, itt helyezték el az ortodoxoktól és a zsidóktól
elrabolt értékeket.
XII. Pius ezekről a bűnökről, ahogy tulajdonképpen
mindenről, ami Európában történt, ha megkésve is, de tudott. Más esetben a
kiállásai viszont hősiesek voltak, s mikor kiállása elmaradt, annak oka racionális
döntés és nem a gyávaság volt, de a Horvátországban történtek szó nélkül
hagyására nehéz más magyarázatot találni, mint hogy a pápának fontosabb volt a
kommunistákkal szembeni harc, mint az emberi élet tisztelete.
XII. Pius számára egy meghatározó tapasztalat volt a második
világháborúban a hollandok esete. A holland püspökök a katolizált zsidók
mellett álltak ki, melyre Hitlernek az volt a válasza, hogy azonnal
elpusztította ezeket a zsidókat. Mikor XII. Pius erről tudomást szerzett, épp
egy, a fajelméletet elitélő írás végére tett pontot. Bement ezzel a levelével a
konyhába, és elégette. Még azt is megvárta, hogy valóban elégjen, nehogy valaki
kihalássza a tűzből. Pasqualina nővér, aki nemcsak a házvezetője volt, hanem szellemi
társa, azt vetette ellen, hogy jól jöhet még az az irat. A pápa – ahogyan azt a
nővér naplójában olvashatjuk – viszont félt attól, hogy Hitler elfoglalja a
Vatikánt, és akkor megtalálva ezt az írást, majd a zsidók ellen fordítja, ahogy
a holland püspökök is az ellenkezőjét érték el annak, amit szerettek volna.
Amikor XII. Pius a tűzbe dobta a levelét, Hitler épp a megbuktatott Mussolini
segítségére sietett, és ott topogott a Vatikán bejáratánál. Egyes történészek
még azt is állítják, hogy a Vatikán volt az az intézmény, amely mint állam,
mint szervezet a legtöbb zsidót mentette meg ezekben a napokban. Saját
aranykegytárgyakat olvasztott be, hogy pénzt adjon az olasz zsidók kiváltására[1].
A Vatikán a XIX. században elveszítette földjeit és ezzel
földi uralmát, politikailag is, gazdaságilag is összeroskadt. Három kiút volt
ebből. A hit világában erősíteni – erre szolgált a körülhatárolt, hit dolgában
történő kinyilatkoztatások tévedhetetlenségi dogmája, mikor ex chatedra nyilvánul meg a pápa. A
második a diplomáciai nyitás – erre kellettek a nunciusok. Maga XII. Pius is,
mint láttuk, Pacelli bíborosként és nunciusként kezdte Németországban. (A német
Pasqualina nővért is itt ismerte meg, s hozta magával.) A harmadik pedig a
gazdasági erősödés. Erre szolgáltak a konkordátumok a két fasiszta állammal, melyeket
ugyan XII. Pius elődje ütött nyélbe, de éppenséggel ő maga volt – mint láttuk –
a diplomata. A Mussolinival történő megállapodás pedig a modern világban a
gazdasági stabilitás új kezdeteit jelentette: igaz, lemondott XI. Pius a régi
területekről, cserébe viszont kártérítést kapott, az állam fizetést biztosított
a papoknak, sőt, ettől kezdve minden szentszéki vállalkozás teljes
adómentességet élvezett Olaszországban, és olyan autonómiát, hogy számvevőszéki
felügyeletre sem kellett többé számítaniuk.
A Vatikán Bankját már XII. Pius alapította - itt dolgozott
történetünk ideje alatt Draganovic és Amelita -, s azáltal, hogy mindenféle kontroll
nélkül tevékenykedhettek, szép fokozatosan egyre több vállalhatatlan pénzügyi
tranzakcióba keveredtek. Történetünk idejében még „csak” a nácik pénz ellenében
történő bújtatásába, később viszont a bank vezetése olyanok kezébe csúszott,
akikről azóta kiderült, hogy az olasz maffia tagjai voltak. Klasszikus bűnözői
leszámolások áldozataivá vált a Vatikán Bankjának több vezetője.
Történetünk azonban erről már nem szól, de arról nagyon is,
hogy Eloise épp egy olyan mappába pillantott bele, mely a gazdagodás egyik
szálát bizonyította. Hogy Eloise-ban nem volt semmiféle alázat – például, hogy
ne pillantson bele mások könyvelésébe – az nála nem abból eredt, hogy valakinek
a megbízásából kémkedett volna. Őt egyszerűen csak az igazság érdekelte. A
kommunista Románia lapjaiban annyi vád hangzott el az Egyház bűneiről, hogyha
már helyben volt, nem bocsátotta volna meg magának, ha nem néz bele mindenbe. Megszállottként
kíváncsiskodott. A kommunista országok vádjainak fő csapása épp a piszkos
gazdasági tevékenységekre, a rabolt kincsekre, a fasisztákkal való
összejátszásra irányult. A hallgatás bűnével is megvádolták XII. Piust, sőt próbálták
Hitler pápájaként beállítani.
Az sem volt túl lélekemelő, amit eddig Eloise Draganovicról összerakott. Annyi volt bizonyos a számára, hogy Draganovic egy volt usztasa, akinek a neve megtalálható a vendégkönyvszerű, a Vatikán Bankja számára készült titkos dokumentumban, és ahol a név előfordult, ott rendszerint márkában jelentős bevételek szerepeltek. No, meg azt is látta, amitől meghűlt az ereiben a vér, hogy akadnak „vendégek” az apácakolostorokban is. Épp ezek a „vendégek” fizetnek ilyen őrült összegeket azért, hogy itt elbújhassanak, akkor pedig ezek menekülő nácik – jött rá Eloise az igazságra.
Kép forrása itt.
Folyt. ld. itt.
[1]
XII. Pius tekintetben még nyughatatlan a történelem, és egyre-másra derülnek ki
érdemei mellett szóló tények. A pápa törekedett arra, hogy helyesen
cselekedjék. Komolyan vette saját jelmondatát: „igazságból ered a béke”. A
Vatikán mégis csak addig mehetett el – akár a német katolikusok, akár a zsidók
védelmében –, ameddig önmaga létezését nem kockáztatta. Hitler birodalmát
újpogányságnak tartották, és tudták, hogy Hitler távlati célja a kereszténység
kiszorítása. A Vatikán mint egy másik hatalmi központ piszkálta a nemzeti
szocializmus hiúságát. Hitlernek találni is olyan beszédét, melyben saját magát
Isten által kiválasztottnak tartja. Ő nem együttműködni akart, hanem elintézni
a pápaságot. Ám Hitlernél ezek csak távlati tervek voltak, míg a Szovjetunióban
márvalódi. A Szovjetúnióba már nem sikerült legálisan bejuttatni a pápai állam
diplomatáit, a nunciusokat.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |