Eloise azért is tudott haragudni, ha nem foglalkozott vele
Abelard, ha például korábban ment el, mint eredetileg megbeszélték, de azért
is, ha az elfoglaltságait nem tartotta tiszteletben. Alighanem azért volt ilyen
szélsőséges a párkapcsolatában, mert minden más szerepben is az volt. A
fegyelmezettségét gyakran áttörték az érzelmei.
Abelard viszont nem volt bizonytalan, sosem érezte magát
magányosnak, s a hite is erős volt. Valamiképp igazságosnak érezte a világot,
hogy az úgy van megteremtve, ahogy kell, s abban végül minden a helyére kerül.
Sokak élete persze tragikus, mert korábban meghalnak, semhogy a dolgok a
helyükre kerülnének. Sokáig kell hát élni, ez a titok, vélte már fiatalon. Az
erdélyi emberek arca ötvenes éveikben szenvedő, de ha elhagyják a hatvanat,
megjelenik rajtuk egy kiegyensúlyozottság – ezt már korábban Elois-zal
megfigyelték, később csak annyit tett ehhez hozzá, hogy mi más lehet ennek a
hátterében, mint hogy az élet ezek az idős emberek igazságosnak tartják.
Abelard hite nem igényelte a miszticizmust, mellyel a kommunisták támadták,
vallásossága olyan volt, mint másnak a levegővétel. Eloise számára viszont, ha
Isten léte nem is volt kérdés, igazságossága igen. Kétkedő volt. Abban ugyan
nem kételkedett, hogy Abelard szereti-e, de a túlvilági dolgokban, s pláne az
élet igazságosságában annál inkább.
Abelard látta Eloise arcán, hogy távol van tőle, és valamit
mondani akar. Ez az arc ilyenkor elveszítette gyöngédségét. Eloise, mikor
terveket szőtt, kizárt minden érzelmet. Alighanem ez volt az ára – az érem
másik oldala –, amiért máskor meg az érzelmek határozták meg. Ilyenkor saját
érdekeire fókuszált, és kizárólag vagy majdnem kizárólag csak logikai érvekkel
lehetett rá hatni. Abelard sose adta úgy át magát a szívének, de soha nem is
zárta úgy ki a szívét a gondolkodásából, mint Eloise tette.
– O’Harával beszélgettem Csíksomlyón – kezdte ezúttal a
nagyon racionális Eloise. – Ő jött oda hozzám, és megkérdezte, elmennék-e vele
a Vatikánba. Tán még a pápával is találkozhatnék.
Abelard erre felült a fűre leterített pokrócon, mereven
kihúzta magát:
– Ha nem volnál apáca, és O’Hara nem volna nuncius, ez
egészen úgy hangzana, mint amikor egy impresszárió azt ígéri, hogy híres
filmsztárt csinál a virágárus lányból, de persze csak elcsábítani akarja.
– Én nem vagyok apáca, csak egy szobalány, aki egy Abelard
nevű szerzetes szeretője. – Abelard elismerte, hogy ebben van valami. Olyan
Eloise, mintha „csak” a szeretője volna, s mint minden szeretőnek, Eloisenek is
a vonzereje, és hirtelen haragja veszélyekkel teli. De azért tovább küzdött:
– Szerintem meg apáca vagy. A világ szemében te éppolyan
apáca vagy, mint amilyen szerzetes én. És akkor szerinted miért mond neked
ilyesmit O’Hara, ha nem azért, amire én gondolok?
– Te csak azért gondolsz ilyeneket, mert a magad nőcsábász
ösztöneiből indulsz ki. De O’Hara azért vinne magával, hogy legyen, aki
beszámol a szentatyának a mostani romániai állapotokról – Eloise-ban gyűlt a
harag, pedig még nem is tudta, Abelard mitől tart.
– És mi van, ha vissza sem jössz?
– Azt szeretnéd, hogy ne menjek? – kérdezte Eloise. Abelard
csapdába került. Azt világosan látta, hogy nem kívánhatja, hogy Eloise ne
menjen, mert ez roppant önzőnek mutatná, de attól tartott, látszik rajta, hogy
mégis ezt szeretné. Mivel nem válaszolt, még rosszabb helyzetbe került. Eloise
azt mondta:
– Igazad van, én jelenleg még apácának számítok. De épp
erről gondolkodtam sokat, és kettőnk miatt arra jutottam, hogy kérnem kell a
feloldozásomat.
Abelard nem tudott odafigyelni erre, annyira lekötötte
Eloise vatikáni utazásának szándéka, és az ezzel járó fizikai elszakadás, s
miközben erre gondolt, Eloise egyre türelmetlenebbé és aztán szomorúbbá vált.
Abelard a vatikáni út céljait, lehetőségeit mérlegelte, s
azt, hogy adnának-e neki a hatóságok útlevelet. Eloise ekkor felállt a plédről,
és anélkül, hogy bármit szólt volna, hátat fordított neki, és elindult. Léptei
bizonytalanok és lassúak voltak, de aztán felgyorsultak. Abelard nem értett
semmit, és csak ült tovább, míg el nem fordult az ösvény, és el nem tűnt Eloise
a szeme elől. Ekkor ő is felállt, összehajtogatta a pokrócot, a hóna alá vette,
majd sietősen Eloise után indult.
Mikor utolérte, látta, hogy Eloise könnyezik. Fogalma sem
volt róla, miért, de az az érzése támadt, hogy bármi is legyen meg tudja majd
vígasztalni. Olyasmit mondott, hogy végül is a Vatikán fantasztikus lehet, itt
meg nem tudjuk, mikor visznek minket a gulágra, vagy mikor végeznek ki, bár ő,
Abelard nem szeretné, ha Eloise nem térne vissza.
– Nem ez a baj – vetette ellen Eloise, s ha nem jön utána
Abelard, ő bizony végérvényesen hajlandó lett volna külföldre menni. Azon a pár
méter erdei ösvényen már át is élte a magáramaradottságot, és azzal volt
elfoglalva, hogy miképp tud majd egyedül élni, mely érzés végül is nem volt
teljesen új, hisz egyszer már fogadott magányosságot.
– Én arról beszéltem neked, hogy néhány alvatlan éjszaka
után eljutottam odáig, hogy veled kezdenék teljesen új életet, és itt hagynám
az egyházi szolgálatot, és persze a Vatikánba se utaznék. Nincs ennek jelentősége
a számomra. De te! Te meg nem veszed észre, hogy én téged választalak, és csak
az aggályaid hangoztatod az utazásomról.
– De igenis észrevettem, hogy a kettőnk jövőjéről beszéltél
– tiltakozott Abelard. – Meg azt is, hogy komoly döntéshez jutottál. Ám ezek
számomra hosszú távú dolgok, míg O’Hara felajánlása aktuális.
Abelardnak olyan érzése volt, mintha dróton rángatnák. Egyből
kellett volna aktuális kérdésekben értelmesen nyilatkoznia. Aggódott, hogy
Eloise a hatóságok figyelmét magára vonja. Bármennyire is volt elkötelezett
ferences, Eloise-nak megmaradt a helye a lelkében, úgy tekintett magára, mint
aki mindig visszatalál a lányhoz, s az töltötte el aggodalommal, hogy Eloise
mintha nem tudott volna párhuzamosan többfelé elköteleződni, mintha neki
egyetlen origója lett volna. Hol azt látta, hogy Abelarddal együtt él, hol azt,
hogy semmi sem köti őket össze. Abelard kezdte remélni, hogy Eloise-nak akkor
is csak ő számít, ha a Vatikánba megy.
– Mindent el fogok neked mesélni – mondta Eloise – de ha azt
érzem, hogy ellenzed a vatikáni utazást, csak bezárkózom.
Később Abelard megpróbálta kiengesztelni Eloiset.
– Nem jöttem üres kézzel – mondta rejtélyesen. – Jelét kell
adnunk egymás iránti elköteleződésünknek.
Abelard ezzel két egyforma rózsafűzért vett elő, két
kivételesen szépen megmunkált darabot, amikhez azt a magyarázatot fűzte, hogy
ezek, míg ki nem alakul, és az idő meg nem oldja, lehetnének összetartozásuk
jelképei is.
– Ha a saját rózsafűzérünket morzsoljuk, akkor Istenhez
imádkozunk, ám ha ezeket vesszük elő, akkor egymásért is.
– Te szentségtörő – mondta Eloise mosolyogva, de elfogadta
az ajándékot, és hirtelen boldogság járta át, bár nem szakadt még el korábbi
lelkiállapotától. Haragudni ugyan már nem haragudott, de az utóbbi napokban
szomorú volt. Fokozatosan visszatért belé az élet, s ironikusan jegyezte meg:
– Mindenesetre ez más, mint mikor két gubacsot hoztál. Ne
hozz nekem ajándékokat!
– Ezek kisebb golyók – nézegette Abelard a rózsafűzért, mely
szép lassan átalakult összetartozásuk szimbólumává. Eloise-nak hol kapaszkodót,
hol bánatot, sőt, néha még haragot is okozott, ha a rózsafűzért a kezébe vette,
de nem vált meg tőle.
Miután helyreállt közöttük a béke, Eloise vissza tudott
térni O’Hara terveire.
– Szerintem azt szeretné, ha otthonosan mozognék Erdély és a
Vatikán közt, s a későbbiekben nélküle is, vagy éppenséggel épp az ő üzeneteit
tolmácsolhatnám.
Vagyis, gondolta Abelard, Eloise egyfajta vatikáni kémmé válik. Ez egyfelől fokozta aggodalmát, másfelől viszont megnyugtatta, mert a kémeknek ugyebár nem a bázison, hanem a terepen veszik hasznát, tehát Eloise maximum csak rövid iőre hagyja majd el Erdélyt. Valójában azonban Eloise Abelard miatt akart visszajönni. Ha Abelard misszióra ment volna Afrikába, akkor oda is utána ment volna most, hogy a rózsafűzér a birtokába került.
Kép forrása itt.
Folyt. ld. itt.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |