Abelard mikházai szobájában biztonságban érezhették magukat.
Az lett volna csak gyanús, ha Abelard kulcsra zárja, mert még akkor is nyitva
hagyták celláik ajtaját, mikor távol voltak. Kulcs ugyan minden zárban volt, de
feleslegesen. Az ajtóna csak akkor nyitott be valaki, ha hosszú ideig nem
érkezett válasz a kopogásra. Ilyenkor is csak a személyzet jött be, hogy
takarítson. A rendi életnek volt egy másik előnye is, a kiszámíthatóság. A páterek
csak meghatározott időszakokban kereshették egymást, a feljebbvaló sem tehette
meg, hogy bármikor megjelenjen. Nem lehettek olyan rendkívüli ügyek, melyek
ezen szabályok és szokások áthágását megengedték volna. Így aztán megvoltak
azok a biztonságos órák, mikor Eloise és Abelard együtt lehetett, pusztán a ki-
és bemenetelre kellett odafigyelni, amit úgy oldottak meg, hogy előbb mindig
Abelard nézett ki a folyosóra.
Az ember azt gondolná, hogy a rendházon belül a legkockázatosabb
az együttlét – a szerelmesek is így vélték először, és ezért is találkoztak
eleinte odakinn –, de valójában az épületen belül voltak a legbiztonságosabb
körülmények közt. Abelard Eloise megnyugtatása érdekében azonban még odatolt
egy széket az ajtóhoz, ha netán valaki mégis be akarna rontani, de ilyesmi
sosem fordult elő.
– Feltettem magamnak a kérdést – mondta Abelard –, hogy mi
az értelme a szexuális önmegtartóztatásnak. – Eloise a válla közül felnézett
rá, ami miatt nagyra kellett nyitnia a szemeit. A szemöldökét is kérdőn
felhúzta. Abelard folytatta:
– Nem a szexuálison van a hangsúly, hanem az
önmegtartóztatáson. Bármiféle önmegtartóztatás acélozza is a jellemet. Akinek
például nem probléma a szexuális önmegtartóztatás, mint például szerintem
Anaklét atyának, annak ez semmit nem acéloz. Persze ezzel nem azt akarom
mondani, hogy a páter ne állna a lelkiség magas szintjén, de azt nem ezzel,
hanem a folyamatos tanulásával érhette el.
– Én meg az étkezés tekintetében vagyok önmegtartóztató –
tette hozzá Eloise – böjt idején jóformán semmit sem szoktam enni, rendesen
éhezem is olyankor.
– Nincs is mit fogni rajtad, olyan sovány vagy – jegyezte
meg Abelard szerzeteshez éppenséggel nem illő nyersességgel, és némileg
igazságtalanul is, mert Eloise testén pont ott volt a zsírszövet, ahol lenni
kellett.
Ezúttal is visszaértek Onán történetéhez.
– Nagyon sok szabály úgy születik, hogy eredetileg van egy
mély oka. Például az adott közösség nem maradt volna fönn, ha nem születik elég
gyerek. A későbbiekben viszont csak a cselekvést vagy a tiltását adják át a
következő generációknak, de már nem tudják, miért született maga a szabály. Így
aztán kifacsarodik az erkölcs, és értelmetlen dogma lesz belőle. Ami pedig az
önkielégítést illeti, hát megpróbáltam ebből a szempontból végignézni a
Bibliát, és nem találtam benne ezzel kapcsolatos tiltást. Ha pedig nem tiltja a
Biblia, hogy tilthatná a coitus interruptust?
- Te most a Vatikánnal vitatkozol – jegyezte meg Eloise.
- Melyik a rosszabb – tette fel a kérdést Abelard - A
természetes fogamzásgátlás időszakaihoz alkalmazkodni, vagy sűrűbben ölelkezni
és a coitus interruptust használni?
– Talán a ritkább szeretkezés a házasoknál, s mint minden
önuralom, acélozza a lelket – vetette ellen Eloise.
Az ilyen téma párnához kötött, másutt nem lett volna ildomos
előhozakodni vele. Bár megestek filozófikusabb eszmefuttatások is ugyanitt:
– Bizonyos viselkedések, modorok, ahogy például alulról
felfelé rám sandítasz, vagy ahogy mélyen belém fúrod a tekinteted, vagy ahogy
más férfiaknál és nőknél kapcsolatkeresési kísérleteket nézünk, szóval ezekről
azt gondoljuk, hogy az ő személyiségük jellemzői.
– Miért, nem az? – kérdezte Eloise.
– Nem. Ezek más korban, másutt, más pároknál pontosan
ugyanígy megtörténtek már. Mi vagyunk ezen tevékenységeknek a fenntartói,
továbbadói, ha úgy tetszik, eszközei. Mi szolgáljuk mindezt, ami a világban
létezik. Mi csak megjelenítjük, átfolyik rajtunk.
De a párnák nemcsak a szexet tették legitim témává és
nemcsak filozofálgató szárnypróbálgatásoknak adtak helyt, hanem kapcsolatuk
tervezésének is. Eloise nem csinált gondot a titkos együttlétekből,
mindazonáltal fejlődtek a vágyai. Míg Abelard azt tervezte, hogy e viszonyt
Anakléttal osztja meg – tehát egy hierarchikus világban egy felette állóval –,
addig Eloise mindezt már el is árulta egy volt apáca társának, akiben
megbízott, és aki a rend feloszlatása után nem sokkal kérvényezte felmentését a
szűzességi fogadalom alól, mivel rá is rátalált a szerelem.
Ez a lány egészen más volt, mint Eloise. Világító kék szemei
voltak, és vad természete. Semmi megfontoltság nem volt benne, és mégsem lázadt
soha, tisztelettudónak született. Furcsa kettőssége mintha két különböző
személyt takart volna. Eloise bizalmát azzal vívta ki, hogy soha semmiben sem
látott lehetetlent. Ő viszont Eloiset megfontoltnak és okosnak tartotta. Együtt
lehetett vele nevetni Amelita nővéren. A lány javaslatára szánta el magát Eloise,
hogy rákérdez Abelardnál viszonyuk törvényesítésére. Mert ennek a lánynak
minden olyan egyszerű volt az életben, és hátha – gondolta Eloise – neki van
igaza. Noha kettejük helyzete különbözött, hiszen a lány sokkal
szerencsésebben, nem egy szerzetesbe szeretett bele.
Beszélgettek arról is – ezt Eloise vetette fel –, hogy sohasem lehet tudni, mikor fogja engedélyezni a pápa a papok házasodását, bár XII. Pius nem az a típus volt, aki ezen meditált. A kérdés a katolikusoknál azonban mindig napirenden van, mivel egyáltalán nem következik a jézusi tanításból a papok szüzességi fogadalma.
Kép forrása itt.
Folyt. ld. itt.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |