Mielőtt továbbmesélném
a történetet el kell mondjak valamit apámról, aki rendes katolikus mérnökember
volt, minden vasárnap misére járt, és ha kántorkodni kellett, bátran odaült a
templomi orgonához, bár kottát nem tudott olvasni. Ami róla eszembe jutott, az
a háború végén esett meg, és jól mutatja, miként fonódnak össze egyszerű
személyes események nagyhatalmi, de – és ez itt a lényeg – banális ok-okozati
viszonyokkal. Merthogy a nagyhatalmak nagy történelme is lehet banális okokra
visszavezethető.
Az erdélyiek megélték
a háború után visszavonuló magyar katonaság helyét átvevő román szabadcsapatok
kegyetlenkedését, melyeknek aztán a szovjetek azzal vetettek véget, hogy
átmenetileg betiltották még a román közigazgatást is, hogy Maniu gyilkolászó
gárdáit megállítsák. Megélték az éhezést, és megélték a hadifogolytáborból
hazatérő román állampolgárságuktól megfosztott emberi sorsokat, melyek igen
tragikusak voltak, még ha a lutheránus püspök félelemből „formálisnak” is tartotta ezeket. Az egyházi
vezetők letartóztatásai is felfoghatók tragikusnak, sorsszerűnek és kétségbeejtőnek,
hiszen sokan vértanúvá váltak. Mégis, a legkétségbesettebb szituációkban is
megjelenhet az autonóm tettrekészség. A háború utáni évekhez képest pedig az
ötvenes években egészen jól lehetett tervezni. Furcsa ezt így kimondani, de
Anaklét ráérzett erre, és még valahol élvezte is a tervezhetőséget.
Az én apám is alapjában
véve tervező ember volt, de az ő háború utáni történetében nem volt idő a
tervezésre. Van, amikor csak a spontaneitás használ, mikor a történelem
kegyetlen és kiszámíthatatlan, és van, amikor a tervezés van soron. Ahogy
Anaklét kitalálta – mert szerintem ő találta ki – Márton Áron utódlását, az a
történelemre felkészülő tervező ellenállása volt, míg apám esete a spontán
cselekvésé.
A műszaki egyetem
hallgatója volt, mikor a szovjet katonák az utcán összefogdosták a civileket. Fegyverrel
arra kényszerítették őket, hogy meginduljanak a Keleti pályaudvar felé. Nem
mondták, mit akarnak, nem mondták, miért teszik, amit tesznek, csak
fenyegetőztek, hogy aki nem engedelmeskedik, azt azonnal lelövik. Pontosabban
lehet, hogy megnyugtatás szándékával oroszul mondtak annyit, hogy csak egy kis
munkára viszik őket. De nem emlékszem, hogy ezt említette volna apám, aki az
egyik sarkon, ahol mindenki bekanyarodott az egyik irányba, ő elment a másikba.
Hogy itt vagyok mutatja, nem lőtték le.
E történetet nem
mesélte el egészen a 80-as évekig, mert tartott a szocialista rendszertől, ahol
a szovjetekről rosszat mondani nem lehetett.Ő maga tudta, hogy a többieket
elvitték kényszermunkára a Szovjetunióba, és hogy a málenkij robot, éppenséggel
minden volt, csak nem „kicsi”. Az elhurcoltak fele-harmada nem jött haza soha,
és aki a kényszermunkából hazatért, az se lett már soha ugyanaz az ember, aki
egykor volt.
Történészek derítették
ki nem is olyan rég, hogy miért jutottak el a szovjet katonák odáig, hogy az
utcán civil emberekre kezdjenek el vadászni. Az okok állítólag a következők:
Budapest ostroma jóval tovább tartott a vártnál – kitalált szereplőim közül
Abelard testvére itt halt meg, ebben az 50 napos ostromban –. Sztálin sehogy sem
értette csapatai mi végre álltak le az előrenyomulással. Nehéz lett volna ezt
azzal magyarázni, hogy az ellenállás olyan heves és kétségbeesett volt, mint
amilyen a sztálingrádi csata, ehelyett a tábornokok meghamisított jelentést
küldtek neki arról, hogy milyen nagyszámú a német és magyar haderő. A csata
végeztével, ezzel arányos számú hadifoglyot kellett volna ejteni, akikre a
Szovjetunió iparterületén, a munkatáborokban égető szükség ismutatkozott.
Malinovszkij marsall bürokratikus csapdába került. A hadifoglyoknak csak a
töredékét tudták összeszedni katonákból, ezért aztán először a különböző
egyenruhásokra, vasutasokra, postásokra „csaptak le”, később, mivel így sem
lett kiegyenlítve a létszám, az utcáról kezdtek összeszedni férfiakat. Ennek az
esetnek a szerencsésebb kimenetelű áldozata volt az apám.
Született egy rendelet
is, ahol először a német nevűeket szedték össze, akik közt lehetettek akár
német nevű zsidók is, ami mutatja, hogy a szovjeteket egyáltalán nem
foglalkoztatta a zsidóság kimenekítése a nácik kezéből. Ezt is csak az utólagos
propaganda hitette el sokakkal. 150 ezer embert internáltak így
Magyarországról, de Romániából és más kelet-közép-európai országból is vittek
el embereket.
A hadilogikával
szemben a szerencse és némi spontán elszántság lehetett sikeres, a diktatúra
kiépítése viszont már egy teljesen más világot hozott. Az áldozatok létszámát
már nem százezrekben kell mérni, a hatalom maga is gyáván működött. A
rögtönítélő bíróságok helyett koncepciós perekkel, a nemi erőszak helyett a nők
munkaerejének kizsigerelésével, a jogtalanság helyett a jognak álcázott
gazemberségekkel, magánakciók helyett intézményes eszközökkel vívott harc kezdődött.
A „hogyan álljunk ellen a gonosznak”-kérdésre tehát nincs általános recept. A XXI század elején a humor a legjobb megoldás, lásd Milosevics Szerbiáját, vagy 2000 után Tibiliszt, vagy Ukrajnában Leonyid Kucsma narancsos forradalommal való elzavarását. Ám a második világháború után a szökés, a kitartó földalatti mozgalmak, a vallásos hit és elköteleződés vezettek sikerre. Ezekbenmégis sok a hasonlatosság, s ezek a közös vonások egyvalamire vezethetők vissza: a fegyveres megoldást nem érdemes ott keresni, ahol nagyon egyenlőtlenek az erőviszonyok. Persze a terrorizmus rácáfol erre, az is a gyengék ellenállása, ám az érdekérvényesítésnek mindig van békés, önfeláldozó útja. Gandhi történetét az egész világ, Márton Áronét maximum néhány millióan ismerik.
Kép: a szerző két ferences testvérrel 2019-ben
Folyt. ld. itt.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |