Abelard nincs rajta a fehér lovas bevonulási képen, és ha
jobb vagy más fotó készül, se került volna fel rá, mert nem a püspök hirtelenjében
alakult védelmi testőrségéhez csatlakozott, bár Anaklét ezt javasolta neki.
Rengeteg hívő áldozott, és ebben segédkezett. Eloise egy alkalmas pillanatban
beszámolt neki a fehér lovas bevonulásról és arról, hogy a legkülönbözőbb
helyekről érdeklődik a hatóság Márton püspök további programjáról.
– A püspök két autóval jött – magyarázta Eloise. – Az egyik
azonban lerobbant, és Székelyudvarhelyen javítják.
– Ennyi ember közt nem merik bántani – vetette ellen Abelard
–, ne aggódj.
– És ha mégis? – kérdezte Eloise. – Haza kéne vinned
Gyulafehérvárra, ott talán már biztonságban volna. Nem is amiatt aggódom, hogy
itt bántják, de egy üres országút végkép nem biztonságos.
– Csak nem arra célzol, hogy a motor hátsó ülésén én vigyem
haza? Még ha az oldalkocsi itt lenne, se vállalnám. Arra nem gondolsz, milyen
híre volna annak, hogy a püspök egy kivénhedt motor hátsó ülésén menekült haza?
Ez eléggé rosszul ellenpontozná a fehér lovas bevonulást. Nekünk a jövő
hősiességére is gondolnunk kell.
– Mit számít az, hogy minek milyen híre volna, meg hogy
téged milyen mítoszteremtési vágy hajt? – vetette ellen Eloise dühösen.
– És gondolod, hogy a püspök belemenne, mikor itt vannak a
sofőrjei, és a másik autója is rá vár? Annak nincs baja.
Ettől fogva azonban Abelardot sem hagyta békén a dolog,
átragadt rá Eloise izgatottsága. Annak sem örült volna, ha Eloise gyávának
tartja, miközben tényleg csak a helyzet abszurditása miatt tiltakozott. Motorra
pattant, és berobogott Székelyudvarhelyre. Elég gyorsan megtalálta a műhelyt a
másik autóval. Ebben az időben postán voltak a telefonközpontok, és a postai
alkalmazottak szállították a hírt, hogy mindenfelől Márton Áront keresik, és
miután ezt Abelard is a saját fülével hallotta, ötlete támadt. A
szerelőműhelyben találkozott a püspök első számú sofőrjével.
– A jó autónkat lefoglalták, de erről nem tudnak – mondta. –
Ezt sikerült megcsinálni.
Abelard megkérdezte a sofőrt, hogy ilyen körülmények közt
egyáltalán akarja-e szállítani a püspököt.
– Kegyelmes atyám is pont ugyanezt kérdezte, neki is azt
mondtam: ha én hoztam ide, én is viszem vissza.
– Megyek majd az autó előtt, jól ismerem az utakat –
javasolta Abelard, és mint kiderült a motoros kíséret hasznos volt, mert még ki
se értek a városból, megint lerobbant az autó. A szerpentin végén az út szélére
álltak, emberek gyűltek köréjük, Abelard visszament motorral a szerelőkért.
Mire visszaértek, már egész sokan álltak az autó körül. Ez a gyűrű megint
szolgált némi védelemmel, de voltak itt is rossz arcok, akik nem bánták volna,
ha a püspök letartóztatásának élményét begyűjthették volna.
Ahogy sikerült továbbmenniük, egy sorompót gyanúsan zárva
találtak. Vonatnak híre-hamva sem volt, és ők meg voltak győződve arról, hogy
ez már nem véletlen. Már mindenütt összeesküvést és cselt vélelmeztek. Abelard
sokszor motorozott erre, és egy kerülőutat javasolt. Mentek a földúton, porzott
az autó után az út, s végül megérkeztek Gyulafehérvárra. Abelard nem állt meg,
nem akarta, hogy kiléte az itteni besúgók és megfigyelők számára kitudódjon. Ő
csak egy motoros volt a sok közül, aki a püspöki palota bejárata előtt hajtott
el.
A sikeres hazafuvarozás átmenetileg oldotta csak meg a
problémát. Márton Áron letartóztatásának körülményei mára jól ismertek. Abelard
nem volt a közelben, mikor ez történt, s csak később tudta meg, hogy a püspököt
Bukarestbe hívták, hogy a Statutumról, a román nemzeti katolikus egyház
kialakításáról tárgyaljanak vele. Egy autót küldtek érte, ami elfuvarozta volna
a püspökségtől 18 kilométerre lévő vasútállomásra, ám az autó sofőrje úgy tett,
mintha lerobbanna. Egy másik „nagyon segítőkész” arra járó autó két utasa pedig
már a hatóság embere volt, akik az autójukba átszálló Márton Áronnak és
titkárának menet közben mutatták fel az igazolványukat.
Hogy miért volt annyira fontos, és miért éreztek
elégedettséget az állam emberei, hogy mindezt ilyen „diszkréten” tudják
megoldani, alighanem félelmeket és legitimációs problémákat takar. Van, mikor
az állam a bűnöző. Márton Áron püspök volt, egy hatalom törvényes képviselője
és a magyarság kiemelt vezetője. Az állam viszont erőszakos volt, csúszott a
diktatúrába, és sorban alkalmazta a tisztességtelen koncepciós eljárásokat,
hogy likvidálja a korábbi hatalom képviselőit.
Márton Áront 1949. június 20-án tartóztatták le. A
gyulafehérvárin kívül még egy államilag elismert püspökség működött, ahol meg a
moldvaiak román származású vezetőjét, akit Bukarestben, miután bérmálás után
kijött a templomból, tartóztatták le hat nappal később. Ő volt Durcovici,
akivel Márton Áron együtt írta meg a Statutum tervezetét, melyben nem beszéltek
nemzeti katolikus egyházról. Az Egyháznak a szövegtervezet szerint nemzetek
fölöttinek kell maradnia, ami pedig nem egyezett a kommunista nemzeti egyház
felfogásával. Durcovici 1951-ben halt éhen a máramarosszigeti börtönben.
2013-ban Iasiban avatta Ferenc pápa áldásával az Egyház őt boldoggá.
Márton Áron többek között Venczel Józseffel, a szociológussal került egy cellába. Venczel már harmadik alkalommal ült börtönben, s bármekkora szakmai tekintélynek is örvendett, később se kapta vissza a katedrát. Őt tizenkét évre ítélték, s mindet le is kellett ülnie. A társadalomtudósokat, azok közül is a statisztikusokat, mindig is ellenségnek fogják tekinteni a romlott demokráciák.
Kép forrása itt.
Folyt. ld. itt.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |