Az a rémhír járta a székelyek körében, hogy Márton Áront le akarják tartóztatni a búcsú alatt. Ebből annyi igaz volt, hogy le akarják tartóztatni, de a hatalom koránt sem volt olyan erős, hogy ezt egy ekkora vallási rendezvényen tegye meg.
Gheorghiu-Dej okozhatta ezt a kisebb fajta pánikot, akinek
anti-Pius akciójából annyi kiszivárgott, hogy szerinte „az egyházfők ellen
vádakat kell találni, amelyek alapján az állítható róluk, hogy idegen,
ellenséges köröktől kapnak utasításokat.” 1948-ban Amerikát és a Vatikánt
imperialista beavatkozásokra törekvőnek nevezte, s tőle eredt a belső ellenség
elleni hadüzenet politikai programja.
Így aztán el kell mondanunk azt is, amit a hiteles
történetírók lejegyeztek, ez pedig két dolog: egyfelől valóban megtörtént a
fehér lovon a vonulás, mely emblematikussá vált a székelyek emlékezetében,
másfelől ehhez tartozik egy anekdóta.
A székelyek azt találták ki, hogy úgy fogják védeni a püspököt,
hogy felteszik egy lóra, így a tömeg láthatja is, és mivel szoros gyűrűbe
fogják, senki meg nem közelítheti. A gyűrűs megoldás ma hasonlóképp a testőrök
eszköztárába tartozik, „a ló, ha már ló, akkor meg legyen fehér, igaz-e?”,
mondták a székelyek.
Ám Horthy fehér lovon történő bevonulása ekkoriban már
egyházi körökben sem váltott ki mindenkiből őszinte lelkesedést. Mondhatni erős
konnotációk tapadtak a fehér lovakhoz meg a bevonulásokhoz, a kommunisták
propagandájában pedig Horthy kezdett úgy feltűnni, mint a magyar fasizmus
megtestesítője – mely aztán negyven éven keresztül Magyarországon is tartotta
magát, nemhogy Romániában –, így a tömegben már hallatszottak is olyan
megjegyzések, hogy „ha Jézusnak jó volt a szamár, miért kell Márton Áronnak
fehér ló?” A tömegben szép számmal akadtak titkosrendőrök, megfigyelők,
fizetett provokátorok.
Nem érdektelen kérdés, hogy miért voltak a romániai magyar
kommunisták sokkal internacionalistábbak, mint bármelyik más nemzet
kommunistái, így például különösképp a kevés számú román kommunistához képest, kik
sokkal nemzetibb érzelműek voltak, lásd például az ortodox egyházzal való
szótértésüket és engedményeiket. Sok magyar baloldaliból hiányzott a
vallásokkal és a nemzettel való szolidaritás. Anaklét elmélete szerint itt
nemcsak egy naiv nemzetköziségbe vetett hitről van szó. Nemcsak a
proletárforradalom lenini elképzeléséről, hanem arról, hogy a magyar hatóságok a
második bécsi döntés után elkövetett bűneit az erdélyi kommunisták jobban
átérezték. Ezért is féltek a revíziótól. A történelmi tapasztalatok kemény
dolgok, s bizony mikor magyarországi magyar uralom alá kerültek, akkor a romániai
magyarok háttérbe szorultak. Ezzel szemben a románok kényszerű-kelletlen
átengedték a helyi magyar kommunistáknak az irányítást. Így hát a romániai
magyar kommunisták kommunistábbak voltak a kommunistáknál, igazi
internacionalisták, akik amellett kampányoltak, hogy a magyar lakosság kerüljön
vissza a románok oldalára, aki meg közűlük nem így gondolkodott, az lassan
összeroppant, mint Kurkó Gyárfás.
A szovjet receptre működő kommunista térfoglalás, a
szociáldemokraták kiszorítása úgy ment itt is, mint kés a vajban. A Magyar Népi
Szövetséget is 1948-ban felszámolták, ahogy a pártokat is. Az új szervezetek
már olyan kommunistákból álltak, akik nyelvezete és világnézete érintkezési
pontokat sem talált az őskövületnek tartott úri világból itt maradt magyar
vallási képviselőkkel. Még a volt külügyminiszter Tatarescu - akinek tárgyalási
ügyességének köszönhették a románok, hogy az amerikaiak is lemondtak az
igazságosabb határról -, bármekkora tekintély és nemzeti hős is volt, ekkor már
börtönben ült. A polgári pártok vezetői, a Liberális Párt és a Nemzeti
Parasztpárt volt vezetői szintén. Megszüntették az összes sajtóterméket is,
csak a Romániai Kommunista Párt lapjai működhettek. 1948 Romániában ugyanúgy a
demokrácia végét jelentette, mint Magyarországon.
Szóval, ha mindezeket összerakjuk, akkor nem csodálkozhatunk
azon, hogy a búcsú tele volt olyan emberekkel is, akik az új világrendet
akarták, és boldogan fogást találtak volna Márton Áronon. Ezért voltak a
rendezvényen szépszámmal titkosrendőrök és provokátorok. Valamelyik közülük,
mint említettük, azt kiabálta:
– Jézusnak a szamár is jó volt…
S ekkor egy asszony ezt válaszolta:
– Azért kellett a püspökurat fehér lovon hozni, mert a
szamarak mind benn ülnek a román parlamentben.
Az asszonyt aztán a rendőrök el akarták kapni, de a tömeg
gyorsan elrejtette, maga előtt betuszkolta a templomba, és ott már senki sem
tudta, kiből jött a székely virtus.
Márton Áron fehér lovas bevonulásáról fénykép is maradt
ránk. A kép nem beállított, nem propagandaízű, nincs igazán tere.
Húszas-harmincas éveikben járó, korán öregedő férfiakat láthatunk. Ki rosszul
szabott bő zakóban, ki fehér ingben. A lónak csak a feje látszik, az is félig,
a püspök arca rosszul kivehető, de papi ruházata és süvege jól. A ló nem valami
nemes telivér, nem katonai paripa, nincs felcicomázva. A bevonulás nem
megtervezett, a fiúk tekintete körbe-körbe fürkésző, aggódó.
Térjünk azonban most át a beígért fontos beszélgetésre, mely
ezen a napon történt Csíksomlyón, és melyben Anaklét, Márton Áron és O’Hara azt
oldották meg, hogy miként tartsák meg függetlenségében az egyházat, ha netán
tényleg bekövetkezik a nép aggodalma, és Márton Áront elviszi a hatóság.
Amelita nővérnek jogos volt a feltételezése, hogy nem
érdemes a búcsúig várnia, és itt megkeresnie a nunciust, mert aligha fért volna
hozzá. A nuncius nem is a búcsú miatt jött, hanem, hogy Márton Áronnal
találkozhasson. A búcsú csak jó indok volt a számára. Anaklét még Elois-zal és Abelarddal üzente
meg, hogy a nuncius úr feltétlen jöjjön el, mert ezen a megbeszélésen múlhat a
romániai katolikus egyház sorsa. Anaklét úgy tartotta rendjén valónak, ha
ötletét nem ő, hanem Márton Áron terjeszti a nuncius elé, de annak azért örült,
hogy a beszélgetésen jelen lehetett. Számtalan feladatot látott a ferences rend
számára, és ezekben nem tudott volna később olyan határozott lenni, ha nem
lehet tanúja az utódlási kérdésekről szóló megállapodásnak.
Márton Áron úgyis mondta el az ötletet, melyet Anakléttal
gondolt át, mintha a saját elképzelése volna:
– Nuncius úr, ha engem letartóztatnának, szenteljen fel
titkos püspöknek két embert, akit én most megnevezek önnek. Nekem tovább
előrelátnom nem kell. Az első számú fogja tovább irányítani Erdély vallási
életét, és ő fogja gyakorolni a joghatóságot mindenben. Kiléte kiderülhet,
hiszen elárulhatják azok, akiket irányít, mert az emberek gyengék. Ha
letartóztatják, amiért nem volt hajlandó együttműködni az állammal, lépjen helyébe
a másik általam javasolt. Ám ők ketten is nevezzenek meg az Ön számára két
utódot, akit már fel is szentelhet titkos ordináriussá. Először az egyikük
jelöltje, aztán a másikuk jelöltje következzék, majd az egyikük második
jelöltje, és így tovább. Úgy működjön ez, mint az egymásba kapcsolódó
fogaskerekek. Így nem lesz hiábavaló még a vértanúvá válás sem, mert az állam
sosem éri el a célját. Nem fogják elfoglalni az egyházi vezetői székeket a kommunisták
által kiválasztott gyenge papok.
Minderre O’Hara sem tudott mást mondani, mint „áment”.
Anaklét csak csöndben figyelte a jelenetet, meg sem kellett szólalnia, s mikor
kiment a szobából, Abelard szinte rárontott, és faggatni kezdte, hogy mire
jutottak, minden rendben volt-e.
Kép forrása: Virt László Márton Áron könyve
Folyt. ld. itt.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |