Márton Áron 30 kilométerre Csíksomlyótól, a Görbe-patak egy
kis falujában bérmálta azokat a fiatalokat, akik maguk akartak felnőttként is
hitet tenni vallási elkötelezettségükről. Bérmakőrútja utolsó állomásához
érkezett, mert a következő nap már a csíksomlyói pünkösdi búcsún kellett
lennie.
Nem mondhatjuk, hogy épp átjárta volna a Szentlélek, mely a
hivatalos vallási ünnep szerint pünkösdön kellett hogy kiáradjon. A
keresztényeknél galambformát szokott ölteni az a felszabadult bizonyosság, mely
ezt az ünnepet kíséri. A modern pszichológia is felfedezte ezt a hatást, nem mellesleg
egy Erdélyből származó kutató, az Amerikában ismertté vált, ám a tengerentúlon
kimondhatatlan nevű Csíkszentmihályi Mihály jóvoltából. A Szentlélek
pszichológiai elnevezése a flow-élmény, amely mint elmélet 30-40 év múlva futja
be a boldogságkutatás eredményeként elismert pályáját, noha az emberiség a vallásokon
keresztül ugyanezt már több ezer év óta megtapasztalta és leírta. A flow az,
mikor a tevékenykedésbe feledkezve átjár minket a boldogság, egy dolog annyira
és oly sikeresen leköt minket, hogy úgy érezzük, szétárad bennünk valami,
megszabadulunk a jövő terhétől, a kételyektől, feloldódunk a jelenben. Ez az
alkotási boldogság járta át az apostolokat is, mikor a Bibliában Jézus
történeteit lejegyezték, s példabeszédeiket írták. Úgy érezték, nem is ők írnak,
hanem valaki vezeti a tollukat.
Ám ezúttal ez a galamb biztosan nem szállt volna rá Márton
Áronra, mert nagyon is a jövő megannyi sötét árnyára figyelt, ráadásul
elhatalmasodni kezdett rajta a gyomorfekélye, ami szintén az aggodalmak tünete
volt. Bátorság ide vagy oda, az állhatatos és magabiztos kiállások ellenére,
vagy hát épp ezért, a szervezete tiltakozott. Túl sok volt a stressz, szorongott.
A gyomorfekély az után lobbant be, mikor 1948. október 28-án az Anton Durcovicivel
közösen írott Statutumot elküldték, amelyben hangsúlyozták a Rómától való
kizárólagos függést. Az állam reagálása kegyetlen volt: letartóztatták az
összes görögkatolikus püspököt. Jelenleg nem volt olyan asszony, aki kímélő
főzeteivel segíteni tudott volna gyomorfekélyén, pedig próbálkoztak vele
derekasan.
– Kérnek a püspök urak valami harapnivalót a víz meg a bor
mellé? – kérdezte egy ferences harmadrendi civil, de Márton Áron nem mert enni
a gyomorfájása miatt, a bort pedig pláne kerülte, még a miseborba is csak úgy
tett úrfelmutatásokkor, mintha beleivott volna. A többiek is udvariasságból
nemet intettek, és megelégedtek a kirakott innivalóval.
– Neveztek már engem vatikáni kémnek is – jegyezte meg Márton
Áron a szobában lévő magas rangú társaságnak, amely felért egy ökumenikus
találkozóval. – A Scânteia kommunista lapban pedig a napokban azzal
vádoltak, hogy rágalmazom a dicső Szovjetuniót, meg hogy a román belügyekbe
beavatkozó Vatikánt én instruálom.
A szobában ott volt Scheffler János, akivel Eloise
Szatmárban találkozott, de a két katolikus egyházvezetőn kívül még egy
lutheránus, egy unitárius és egy református püspök is.
– Holnap szeretném a búcsú kezdete előtt O’Hara nunciusnak
megmondani, hogy mi is a helyzet a többi romániai egyházzal, de ez nem
instruálás lesz, csak tájékoztatás – folytatta. – Természetesen titeket is
szívesen látnak a ferencesek, de arra gondoltam, itt most sokkal nyugodtabban
beszélhetünk, mint a holnapi forgatagban.
A nyugodtságról mindannyiuknak más elképzelése volt, bár a lankás
tájon a falu csndesen simult a Görbe-patakhoz. A falut fenyőfákkal ékesített
dombok ölelték körül, s úgy tűnt, nincs ennél távolibb és biztonságosabb hely a
világon. A helyiek is csak a patak kiáradásaival küzdöttek olykor, de hatósági
embert nem szoktak látni sosem. Ide nem jártak rendőrök vagy hivatalnokok.
– Engem Szatmárnémetiben rendszeresen megkeresnek az
egyházügyi hivatal munkatársai és tesznek ajánlásokat, meg javaslatokat, hogy
mely papot hová nevezzem ki, vagy kit kéne figyelmeztetnem, és nagyon
ékesszólóan beszélnek az állammal való együttműködés lehetőségeiről – mondta
Scheffler inkább Márton Áronnak, mint a többieknek, ám a többiek is méltatlankodva
bólogattak.
– A püspök úr az állami nyomás ellenére sem ment nyugdíjba –
mondta Márton Áron Schefflerre utalva, majd kérdőn hallgatott a többi felekezet
felé fordulva, mert többet szerette volna megtudni arról, hogy mit jelent a
bólogatásuk. Az állammal való együttműködés kérdése izgatta, és ezt a többi
püspök is értette. Azonban senkinek sem volt kedve szólni, majd végre a
református püspök magyarázatba kezdett:
– Volt ugye tavaly márciusban a felekezetek működését
szabályozó 62-es számú törvény, meg aztán az alkotmány rá egy hónapra. Igen, ha
jól emlékszem, pont egy hónapra rá. S az új alkotmány biztosítja a
vallásszabadságot. Hozzá kell azonban tenni – folytatta alapos
körülményességgel –, hogy a tanügyi törvény mégsem teljes mértékben az
alkotmány szellemiségét követte.
– Vatikáni kémkedésről ugye a mi esetünkben szó sem lehet…–
vetette közbe a lutheránus zavart mosollyal. Zavara annak volt betudható, hogy
ezt viccnek szánta, tekintve, hogy a protestánsoknak nem vezetője a pápa, de ő
is érezte, hogy ez nem a megfelelő pillanat.
– A tanügyi törvényekből látjuk, hogy formálissá vált az
alkotmány – folytatta a református, mintha meg se hallotta volna a közbevetést.
– Nincs már lehetőségünk az oktatásra, s ennek problémáiról már hallottunk
téged is, Márton püspök, szívünkből szólni. Itt ugye sajnos már nincs mit
tenni. De nagyon fontosak a külföldi kapcsolataink. Már be is adtam az
útlevélkérelmet, hogy kiutazhassak, mert a Református Világszövetség tavaly úgy
döntött, hogy a 16. összejövetel már nem Nagy-Britanniában, hanem Genfben lesz.
Igen komoly fejlemény ez, mert a Világtanács helyszíne szimbolikus értékű.
– Vásárhelyi püspök úr – mondta az unitárius, aki most
először szólalt meg – te fontos nemzetközi kapcsolatokkal rendelkezel, de én
nem hiszem, hogy Nyugatra útlevelet adnának neked. A legegyszerűbb technika, ha
elszigetelnek minket.
– Az igazat megvallva én is ettől félek – vette vissza a
szót Vásárhelyi. – 46-ban invitálták utoljára a Romániai Református Egyházunkat
a reformátusok nemzetközi rendezvényére, azóta mintha kezdenének lemondani
rólunk. Hiába az európai súlypontáthelyezés, ha a keleti blokk kimarad. Nekünk
magunknak kéne kijutni, de azt meg az állam akadályozza.
– Három szót mondanék – szólt a lutheránus –: szeretet,
megbecsülés, kompromisszumkészség – majd maga elé nézve kissé ábrándos
tekintettel értelmezni kezdte a három szó összefüggését, de Márton Áron ennél
konkrétabb dolgokat szeretett volna hallani. Az unitárius püspök rövidebb volt,
és érthetőbb:
– Mi keményfejű magyarok vagyunk, nem hőzöngünk, visszahúzódunk
a magunk világába, téríteni sem szoktunk, ha minket nem bántanak, mi sem
avatkozunk más dolgába. Minden pap a maga helyén, a maga lelkiismerete szerint
áll helyt.
– És azt még elfelejtettem elmondani – vette vissza a szót a
lutheránus –, hogy a megbecsülés lényege a kölcsönösség, a kölcsönösség pedig a
szeretet által bontakozik ki.
Márton Áront már bosszantotta ez a beszéd, leszűrte, hogy
nincs igazán meg az összefogás ereje, a szervezettség készsége, és így az
egymást segítés képessége sem. Mintha a többi keresztény egyház problémái is rá
hárulnának. Vásárhelyit régóta ismerte, harcostársak voltak a háború végén,
mikor azon dolgoztak a magyarság nem vallási vezetőivel karöltve, hogy hol
húzódjon az új román–magyar határ.
A határ igazságos meghúzása kapcsán nagyon reménykedtek egy
általuk készített memorandum hatásában. Venczel József készítette el a
népesedési megoszlás térképét, és erre alapozták az érveiket is. Vásárhelyi és
Márton Áron közösen fogalmazták a szöveget, majd szervezték meg azt a
társaságot, akik aláírták. A memorandum el is jutott a nagyhatalmi
tárgyalóasztalhoz, bár Rákosi Magyarországa nem támogatta, hiszen a szovjetek is
ellenezték volna. A memorandum menedzselését Teleki Gézára bízták volna. Ő nem
az erdélyi Telekiek leszármazottja, hanem Teleki Pál miniszterelnök fia volt,
ami csak azért fontos, mert a későbbi koncepciós per során a hatóságok ezt
összekeverték. A határokat a memorandum érveit figyelmen kívül hagyva állították
vissza. A népességi arányokat és a lakosságcsere javaslatokat elutasították.
Maradt tehát megint Trianon.
A trianoni határok visszaállítása ellen Márton Áron fel akart
szólalni, ám az óvatosabb Vásárhelyi lebeszélte erről, mondván, hogy
memorandumot írhattak akkor, amikor a határkérdést épp vitatták a nagyhatalmak,
de utóbb már román állampolgárként jobb, ha nem mondanak ilyesmit, mert
hazaárulással lennének vádolhatók. Márton Áron igazat adott Vásárhelyinek, és letett
a szándékáról. Mindez azonban már régi történet volt, de érdemes tudnunk, a
közöttük lévő kapcsolat miatt.
A többi felekezeti vezetővel nem volt ilyen szoros
kapcsolata a katolikusos vezetőnek, bár az unitárius püspökkel is találkozott
néha Székelyudvarhelyen, rendszerint a csíksomlyói pünkösdi események után.
Most itt volt a lutheránusok vezetője is, akinek jelenléte egy ilyen
társaságban példa nélkülinek számított. Talán úgy vélte, a német nemzetiségűek
sorsát kell képviselnie, de mint kiderült, ehhez nem volt elég bátorsága.
– A német kitelepítettek visszatérésének sajnos vannak
feltételei – magyarázta a többieknek –, például hogy a családjuk nagy része
továbbra is itt éljen Romániában.
Márton Áron annyit tudott, hogy a hadifogolytáborból
hazaérkezők nem találják a kitelepített családjaikat, más németeket pedig eleve
Németországba küldenek, miközben a családjuk itthon tudott maradni. De hogy az
állam kekeckedik a román állampolgárság visszaadásával, és szándékosan tesz
németeket földönfutóvá, ez megdöbbentette. Már épp javasolt volna valamit,
mikor a lutheránus püpök közbevágott:
– Ó az állampolgárság visszakapása már formális. – Úgy
érezte, korábban túllőtt a célon, és panaszkodását lázításra való buzdításnak
fogják venni, ezért korrigálni próbált, mely szerint nincs baj a német nemzetiségűek
állampolgárságával. Márton Áron tudta, hogy épp itt érhető tetten a hatóságok
piszkos játszmája.
Általánosságban is az volt az asztal körüli tanácskozás résztvevőinek
véleménye, hogy Márton Áron bármi igazságtalanságot észlel, rögtön valamiféle
kiállást kívánt eszközölni, míg a többi felekezet vezetői jóval óvatosabbak
lévén ettől igyekeztek visszafogni. Végül valami sötét, borús légkör vette őket
körül, bár azt túlzás volna állítani, hogy megfagyott a levegő. A felekezetek
azonban megbánták, hogy eljöttek. Végképp nem vágytak a katolikus tömegre a
búcsún, hiszen lehetett sejteni, hogy forrongani fog, ők meg itt voltak Márton
Áronnal, aki bármikor képesnek látszott egy meggondolatlan prédikációra. Alig
várták, hogy az autóikba szállhassanak és elhagyhassák a falut.
– A fő probléma ott van a mi esetünkben – szólalt meg most
Scheffler –, hogy ha O’Hara valakit kinevez katolikus püspöknek, legyen az római
vagy görög, azt félő, hogy letartóztatják. Így tulajdonképp a vatikáni nuncius
az akarata ellenére küld börtönbe embereket.
Scheffler öregnek és fáradtnak tűnt, míg Márton Áron
energikusnak:
– Ez kezelhető a számunkra – mondta inkább Schefflernek,
mert a többieket nem érdekelte a probléma, hiszen náluk nincsenek
püspök-letartóztatások, és nem is szeretnék, hogy legyenek. Nem írnak olyan
egyházjogi Statutumokat, amelyben ráncigálják az oroszlán bajszát, és nem
parancsol nekik senki a Vatikánból, mint Durkovicinak meg Mártonnak. Nem is
tudják megoldani a kérdést, nem is rájuk tartozik, nem is érdekli őket. Jobb,
ha nem is hallják, miként akarják ezt a katolikusok „megoldani”, mert még őket
is kémeknek vagy kémek által befolyásolt reakciósoknak fogják tartani.
Márton Áron intett Schefflernek, hogy e tárgyat most
hagyják, majd négyszemközt elmondja neki a terveit. Arra gondolt kissé
gonoszkodóan, hogy ha már nem sikerül közös platformra kerülniük, akkor
legalább tovább rémisztgeti a jelenlévőket. Schefflert persze sajnálta volna
rémisztgetni, de ő már amúgy is ismerte a történetet.
– A kémkedés vádját nagyon egyszerű ráaggatni bárkire. Annak
számára, aki mindenkiben ügynököt lát, ha te nem az ő ügynöke vagy, akkor csak
idegenek ügynöke lehetsz. Egy Czikó Sándor nevű ember azt írta a
Statutum-javaslatunk elküldése után, hogy a Statutum maga is ügynökösködés.
Pedig az autonómia és a függetlenség fontosságáról készítettük Durkovicival.
Nemzetközi szerződésekre hivatkoztunk, és a kormány kérésére készítettük. Aki
ügynök, az nem így viselkedik, ahogy mi. Az az ember pedig, aki ilyesmivel
vádolt meg, a Magyar Népi Szövetség egyik titkára volt. Azt hitte, hogy ő
képviseli az erdélyi magyarságot, pedig nyilván nem, hiszen itt vannak maguk,
püspök urak, akik sokkal inkább. Ahogy én látom most a dolgokat, a letartóztatások
végig fognak söpörni a görögkatolikus egyházon, aztán elérhetnek minket is.
Ezt az utolsó mondatot nem kellett volna mondania, mert
ettől összerezzent mindenki a szobában, még Scheffler is.
– Az a hír járja a nép körében – mondta az unitárius püspök
őszintén –, hogy téged, Áron, most akarnak letartóztatni.
– Nem zörög a haraszt… – mondta a lutheránus Vásárhelyi
János tekintetét keresve, aki amint ránézett, az övé továbbreppent. A
lutheránusnak nem volt kedve senki szemébe se nézni. Kényelmetlenül érezte
magát, de általában is úgy szólt mindenkihez, hogy egyvalakihez beszélt, aztán
ha az tévedésből azt hitte, hozzá szól, akkor valaki más felé fordulva
folytatta.
A félelem végképp rátelepedett a szobára, s noha a letartóztatás Márton Áront fenyegette, ettől neki mégis mintha enyhült volna a fekélye.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |