Hárman ültek egy kerek asztalka körül, a nuncius, Eloise és
Abelard. Eloise egyre inkább a megfigyelő pozíciójába helyezkedett. Azt is figyelte,
ahogy Abelard módszeresen bogarat ültet a nuncius fülébe, mert bár a nuncius
nem volt tájékozatlan, nem magyar oldalról szemlélte az eseményeket, s Abelard
igyekezett ezen változtatni.
– A kérdésnek, hogy az ortodoxokat miért nem üldözik a
kommunisták, lehet más magyarázata is – mondta Abelard. – Sztálin szerint az
ortodoxokkal ki lehet egyezni, ellenben velünk katolikusokkal, függetlenül
attól, hogy latin vagy görög rítusúak vagyunk, nem.
– Hát ez az – tette hozzá O’Hara. – Márton Áron, és Anton
Durcovici, Moldva román püspöke együtt adták be a Statutumot az államnak, ez
aztán a görögkatolikusoknak se hagyott külön utat. Helyeseltem, amiket írtak
benne, de most már látom, hogy óvatosabbnak kellett volna lenniük. Az én
reszortom volna, hogy a Statutum ne engedje meg, hogy vezető papok
kiválasztásába beleszólhasson az állam, most mégis azt kell mondjam, ha nem
húzzuk meg ilyen módon a határt, talán a görögkatolikus egyházi vezetők sem
kerülnek börtönbe. A Statutum nekik is megtiltotta mindazt, amit a római
katolikusoknak is megtiltott: az állami befolyás erősödéséhez való hozzájárulást.
– Márton Áron és Durcovici püspök úr alighanem azt tették,
amit tenniük kellett – vetette ellen Abelard. – A két római katolikus püspök
nem tudhatta, hogy ennek a görögkatolikusok üldözése lesz a következménye –
érvelt –, következésképp etikailak nem tehettek mást. Úgy értem
szándéketikailag, mert következményetikailag utólag lehet okos az ember.
– Mostantól fogva fel kell készülnünk a legrosszabbakra
szólt a nuncius. - Hallottak arról, mi volt itt nemrég Kolozsváron? Néhány
tucat görögkatolikus papot összeszedett a rendőrség, és kimondatták velük, hogy
visszatérnek az ortodoxiához. Erre a maguk Márton Áron püspöke kiadott egy
körlevelet, melyet minden templomban fel is olvastak. E szerint az ortodoxiához
való visszatérés nem a görögkatolikus püspökök mondták ki. A miheztartás végett
a körlevél a római katolikusokhoz is szólt. E szerint minden az állammal történő
együttműködés azonnali kiközösítéssel jár. Márton Áron folyamatosan megelőzi a
vatikáni döntéseket.
- Ezt tette a zsidók védelme esetében is – jegyezte meg
Eloise.
- Kész tények elé állít minket – értelmezte a maga módján
Márton Áront a nuncius.
– De az is lehet – tette hozzá Abelard –, hogy az ortodoxok
bosszúja akkor is utoléri a görögkatolikusokat ha az állami beavatkozás számára
nem húzza meg Márton Áron és Durcovici a határvonalat. Vagyis ugyanígy
lefejezik őket, és mellesleg most a római katolikus egyház is állami irányítás
alatt volna.
Eloise maga elé nézve bólogatott. O’Hara értette, amit a két
fiatal szerzetes magyarázott, amiből azonban még inkább csak azt a
következtetést szűrte le, hogy neki a román ajkú görögkatolikus egyházat kell
valamiképp megmenteni. Nem helyeselte, hogy nem okos politikusként oldották meg
a kérdést, azaz hogy szerinte igen is egy olyan Statutumot kellett volna
megfogalmazzanak Márton Áronék, amibe az állam nem tud belekötni.
Magyarországon a Vatikán sokkal puhábban is igyekszik majd az állásait
megtartani, tanulván a romániai történésekből, itt viszont már O’Hara szerint is
háború alakult ki. Persze az egyház a modern korban már nem fegyverrel
háborúzik, hanem pontosan úgy, mint az ősegyházban: vértanúkkal. Ebben a
helyzetben pedig már a nunciusnak se maradt más választása, mint hogy egyik
püspököt szentelje fel a másik után, hogy minél több tartalék legyen.
Abelard azt az üzenetet hozta Anakléttól, hogy a nuncius
szenteljen-szenteljen, akit csak tud. Anaklét is tartotta magát ahhoz az
elvhez, hogy az egyházi vezetők kilétébe ne tudjon beleszólni a román állam. Mivel
Márton Áron és Durcovici Statutum tervezetét ezen elvek miatt nem fogadta el az
állam, így egy patthelyzetben kellett O’Harának helyt állnia.
Hogy Márton Áron érzett-e olyan felelősséget, mint a diplomata O’Hara, nem tudni. Valószínűleg nem. Az Egyház függetlenségét következetesebben képviselte, mint maga a pápai követ, de az is igaz, hogy a pápai követ elveszni látta a görögkatolikus hívek százezreit és az egész intézményrendszert. Hogy aztán ennek az oka az ortodoxok bosszúja, vagy a kommunisták vallásellenessége, neki mindegy volt. Márton Áron bevitte őt egy utcába, és ettől kezdve az volt a kérdés, hány katonáját is kell feláldozni egy elv nevében, és hogy ezt technikailag hogyan oldja meg. Mivel a ferencesek épp a technikai részletekben akartak segíteni, O’Hara hamar rájött, hogy Abelard és Eloise nem más, mint közvetítő egy titkos földalatti egyház kiéptésében. A nuncius a későbbiekben szorosan együtt is működött a ferencesekkel, megtanulta, hogy a tartományfőnök csak kifelé fedezi a rendet, és hogy valójában egy, az állam számára és addig a számára is ismeretlen tanár, egy bizonyos Anaklét a stratéga. Örült annak is, hogy Eloise nem ment a provinciális főnöknőjével Rómába, mert nem tartotta kizártnak, hogy lesz, amikor futárként ő maga küldi a pápához.
Kép XII. Pius Forrás itt.
Folyt. ld. itt.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |