O'Hara csak pár méterre lakott a piarista szálláshelyüktől.
Bár állandó székhelye Bukarestben volt, de Kolozsváron is akadt egy szoba, amit
fenntartottak a számára. Ő volt a pápa nagykövete, romániai diplomatája.
Balázsfalvát érintve érkezett a városba, és rettenetesen le volt törve. A télen
elvette az állam a balázsfalvi székesegyházat a görögkatolikusoktól.
Zaklatottság miatti fáradtság és kimerültség ült az arcán. Azt tervezte, hogy
néhány perc alatt letudja a nővéreket és a ferences pátert, aztán visszatér a
Vatikán pillanatnyi legnagyobb problémájához, a görögkatolikusok üldözéséhez.
Végül mégis úgy adódott, hogy egész délelőtt Amelita nővérrel, Abelarddal és
Eloise-zal beszélgetett, sőt, mikor titkára jelentse, hogy más vendégei is
volnának, mindegyiknek azt üzente, hogy várjanak, vagy jöjjenek vissza másnap.
Amelita nővérrel Abelard és Eloise a megbeszélt időpontban,
O’Hara dolgozószobája előtt, az épület folyosóján találkoztak. Amelita nagyon
furcsának tűnt, izgatott volt, hogy sikerül-e a kérését a nunciussal
elfogadtatni, de egyúttal mintha ki is cserélték volna. Tíz kiló plusz volt
rajta, ezzel együtt a halvány ciklámenszínű blúzában és a derekára simuló
szoknyájában igen formásnak tetszett. Ám ami a legkülönösebb volt rajta – e
formásságon túlmenően, hiszen reverendája korábbiakban mindig eltakarta Amelita
nőiességét – az az arca volt. Enyhén kifestette magát, és ettől – ha szabad
ilyen gonoszul kifejezni magunkat – lett arca.
Eloise nem csak Amelita átváltozását figyelte meg, de a
nuncius külsejét is. O'Hara érseki rangjának megfelelő papi ruhát viselt,
rengeteg gombbal a mellén, épp csak hajadonfőtt volt, s így kopaszodó fejét semmi
sem takarta. Vékonykeretes szemüvege mögül tekintett fáradtan rájuk. Először
csak a két nővérre. Eloise olaszul adta elő Amelita nővér kérését, s ez tényleg
hatásos volt, mert a nuncius pár pillanatra el tudott vonatkoztatni súlyos
gondjaitól. Amelita nővér jól okoskodott, hogy kérése más meghallgatásra fog
találni, mintha románul vagy magyarul beszélnének.
– És Ön is szeretne Rómába menni? – kérdezte O'Hara
Eloise-t erősen akcentusos magyarsággal, mintegy természetesnek véve, hogy a
két hölgy egymásba kapaszkodva menekülne Romániából. Abszolút meg tudta ezt
érteni, s Amelitát mint a rend vezetőjét voltaképp megillette ez a diplomáciai
védelem, bármit is jelentsen ez, merthogy az ország jogrendszere elszakadt a
nemzetközi normáktól. Másfelől remélte O'Hara, hogy nem fog hasonló kérvényt
benyújtani hozzá minden feloszlatott rend vezetője, s pláne nem a világi papság
vezetői, akiknek itt kell helytállniuk.
- A lányt vinném magammal – jelentette ki Amelita.
Eloise a ferenceseknél
tevékenykedve nem félt Abelarddal pillantást váltani, nem tartott attól, hogy a
páterek ebből kiolvassák kölcsönös vonzódásukat. Az atyák vakok voltak arra,
hogy leleplezzék a hétköznapinak álcázott tekintetüket. Most viszont, hogy ott
voltak hárman a nuncius előtt Eloise-nak szüksége volt Abelard bátorítására.
Nem merte megkockáztatni, hogy nyíltan keresse Abelard szemében a bátorítást,
mert úgy érezte Amelita nővér azonnal kiszagolná, hogy ők ketten többek, mint
egy pap meg egy apáca, vagy mint megjátszott házasok. Aztán mégis ránézett, s
Abelard azonnal szerelmesen megpihentette rajta a tekintetét. Később, mikor
beszéltek erről. Abelard azt állította, az járt a fejében, milyen elragadó
Eloise, s hogy remélte nem akar Amelita nővérrel elutazni. Eloise viszont azt
mondta, ő tudja, hogy ez több volt, mint egy csinos lányra való nézés. Neki ez
a pillanat titkos intimitás volt. Azt már nem árulta el, hogy akármilyen rövid
ideig is tartott, szerinte meghatározóbb lesz a számára, mint az órás
eszmecsere a nunciussal.
– Nem – válaszolta Eloise a nuncius kérdésére – én nem
szándékozom elutazni. – Amelita úgy nézett rá, mint akit hátba támadtak. Egy
pillanatra felvonta ceruzával kihúzott jobb szemöldökét, de nem ért rá Eloise
újabb hálátlanságán bosszankodni. Valahol mindig is számított arra, hogy Eloise
elárulja, mindig is megbízhatatlannak tartotta. Hamar túllépett ezen az érzésen
és aztán boldog izgalom járta át. Legfőbb célját elérte, kapott egy
ajánlólevelet a Vatikánba, s csak az volt a kérdés, jobban jár-e, ha a román
határ átlépése előtt inkább elrejti, vagy épp ez segíti át a határon.
O’Hara jól, de kimérten beszélt olaszul. Azt ajánlotta,
inkább a határ átlépése után használja csak a levelet, mert Románia az
Egyházzal szemben nem tartja be már a legelemibb szabályokat sem. A
letartóztatások egészen olyanok, mintha az oroszok kottájából játszanának.
Oroszokat mondott, nem szovjeteket, majd megkérte a szobában lévő titkárát,
hogy menjen és készítse el a nővérnek az ajánlólevelét. Ezt viszont egyikőjük
sem értette, mert a tiktárához angolul beszélt. Addig fel sem tűnt nekik, hogy
a szobában rajtuk kívül van még valaki, de a felszólításra felemelkedett egy
fekete reverenda.
Amelita nővér udvariasan elbúcsúzott és hálásan megköszönte
a segítséget. Eloise ekkor látta őt Romániában utoljára. Rá sem nézve, tőle el
sem búcsúzva távozott a reverendával. Nem azért ment a főnővér előreszegezett
tekintettel, mert haragudott rá, egyszerűen csak azért, mert mostantól fogva
Eloise-nak nem vehette hasznát. A nuncius románra váltott, mert nem is teljesen
alaptalanul úgy gondolta, Abelard így érti meg őt a legjobban:
– Az Irgalmasok provinciális asszonya távozott, de remélem,
a ferencesek provinciálisa nem tervez ilyet.
– Ó dehogy, épp ellenkezőleg, a ferences rend nem hajlandó
feloszlatni magát, ezzel az üzenettel is küldött Páter Boros Fortunát –
füllentett Abelard, mert nem akarta kellemetlen helyzetbe hozni a nunciust,
akinek véleménye szerint tudnia kellett volna, hogy van egy rend Erdélyben,
amelyik kitart, s hogy ennek a rendnek a vezetője Fortunát atya. Feltételezte,
hogy az utóbbival tisztában van, ha az előbbivel nem is.
– A görögkatolikus püspökök letartóztatása foglalkoztatja,
monsignore? – kérdezte Eloise a román nyelvet tartva, visszautalva a nuncius
egy korábbi megjegyzésére, mikor a Vatikán legégetőbb romániai gondjairól
beszélt.
– Az összes görögkatolikus püspököt… – sóhajtott egy nagyot
a nuncius. – Az egész görögkatolikus egyházat lefejezték. Érthetetlen. Másfél
millió hívőt veszíthet el az Egyház, és nem tudom megmagyarázni Őszentségének,
mi folyik itt. Ha egyszer a románoknak a magyarok az ellenségeik, miért saját
magukat üldözik?
Egy darabig hallgattak.
– Alexadru Todeáról lehet tudni valamit, monsignore? –
kérdezte Eloise, mert nem akart úgy tenni, mintha sértené, hogy logikailag a
magyarokat kéne üldöznie a kommunistáknak. E helyett egy szókimondó hírében
álló fiatal görögkatolikus iránt érdeklődött. Inkább csak udvariasságból.
– Igen, a Rómában tanult tehetséges fiatalember. Róla sem
tudunk semmit, talán megszökött, és bujkál valahol, vagy talán már nem is él.
– Excellenciás uram, megpróbálhatok válaszolni erre a
valóban érthetetlennek látszó helyzetre – ajánlotta Abelard. Ő inkább az
excellenciás megszólítást használta, mert az könnyebben jött a szájára, mint az
elegáns monsignore. Ekkor kínálta helyjel O’Hara őket, s hozatott kávét, s
bonyolódtak hosszú beszélgetésbe. A végén még arra is kíváncsi volt, hogy
Eloise valóban a ferenceseknél akar-e hosszabb ideig maradni, dicsérte
olasztudását, s reményét fejezte ki, hogy nemcsak a ferenceseknek, de neki is
fog segíteni, vagy legalábbis kapcsolatot tartani közte és Erdély közt.
Azt a nuncius is tudta, hogy 20-30 ezer görögkatolikus
magyar is van, de ennek ellenére úgy tekintett a görögkatolikusokra, mint az
ortodoxiából kiszakadt románságra, akikre azonban a román nép büszke lehetne,
sőt nemzeti ébredését köszönheti a nyugati szellőnek, mely Róma fennhatóságának
elfogadásával járta át őket. Görögkatolikussá azok az Erdélyben élő románok
lettek, akik valamikor felismerték, hogy felvenni a versenyt a magyarokkal csak
úgy lehet, ha hasonló civilizációt hoznak létre. De az is lehet, hogy fordítva
történt. Előbb vették fel a vallást, és azután szökött szárba általuk a román
nacionalizmus. Az ortodoxiából való kiszakadásnak az volt az oka, hogy az
Osztrák–Magyar Monarchia csak az unitáriusoknak, a lutheránusoknak, a
protestánsoknak és a katolikusoknak biztosított egyenlő jogokat. Az
ortodoxiából a görögkatolikusság pedig jóval könnyebb lépés volt, mintha rögtön
római katolikusokká váltak volna. A jezsuiták hittérítőként lecsaptak a
lehetőségre. A Róma fennhatósága alá áttért, elsősorban erdélyi ortodoxok
emancipálódtak ebben a magyar világban. Az ortodoxiában bennmaradt erdélyiek és
a Kárpátokon túli románok ugyanakkor árulóknak tartották őket. Később a Habsburg
kiegyensúlyozó politika elismerte az ortodoxokat is, de addigra már
párhuzamosan kiépültek a rendszerek, melyeket az egységes román vallást kívánó
ortodoxok nem akartak elfogadni.
– Az ortodox egyház ránk, magyarokra úgy tekint, mint
idegenekre, de megtűr minket, és megtűri a vallásainkat is – magyarázta Abelard
– Ellenben a görögkatolikusokra úgy tekint, mint árulókra, és ezért a
testvérháború.
– A két vallás, az ortodox és a katolikus, meg a többi
református mégiscsak Istenhívő, és a mi Jézus Krisztusunkhoz imádkozik, de még
a zsidók is közelebb vannak hozzánk, mint az ateista kommunisták. A sztálini
rendszer minden hívő embert üldöz. Nem az volna inkább az észszerű, ha a hívők
összefognának a pogányokkal szemben? A román ortodoxok a román görögkatolikusok
milliójával a pár ezer kommunistával szemben? – vetette ellen a nuncius, de
maga is érezte, hogy naiv az eszmefuttatása, ezért hozzátette:
– Talán a Rákóczi-szabadságharc volt az egyetlen olyan
pillanat, amikor az ortodoxok és a román katolikusok összefogtak, mert Rákóczi
értett ahhoz, hogyan teremtsen számukra közös érdeket.
Abelard érezte, hogy szerényebbnek kell lennie O’Hara
megítélésében, mert van, amiben tájékozottabb nála. Noha amerikai, mégis
kiigazodik az ő multikulturális darázsfészkükben.
– A román kommunistáknak szükségük van az ortodoxok
támogatására – folytatta lehajtott fejjel Abelard –, mert nélkülük nagyon
gyengék volnának. Viszont a román jobboldal és azok a kommunisták, akik tegnap
még nacionalista eszméket hangoztattak nem a görögkatolikusokkal szemben
indítottak volna támadást, sőt a görögkatolikusokat inkább bejuttatnák a mi
templomainkba, inkább használnák őket nemzeti céljaik megvalósítására. Mi ettől
féltünk mindig, mert bocsásson meg, excellenciás uram, de Róma erre a mi nagy
problémánkra, azaz hogy van félnivalónk a görögkatolikusoktól, mindig vak volt.
– De látja, Páter, nem ez most a probléma. Nem a
görögkatolikus románok telepednek rá a magyarokra, a magyarokat nem éri
különösebb bántódás, viszont azon románságot, mely katolikus, a hitük miatt
üldözik. Elveszik a templomaikat, mint az oroszoknál. – S itt aztán O’Hara
hosszas fejtegetésbe kezdett, mi történt a Szovjetunióban, mert ő Rómából ezt
tanulmányozta, mielőtt ide jött:
- Sztálin először is meg akarta semmisíteni a vallásokat.
Mindegy volt neki, hogy muszlim, zsidó, ortodox. Szisztematikusan rombolta a
templomokat egészen a második világháborúig, de aztán stratégiát váltott. Talán
mert látta, hogy az emberekből a vallást így se, úgy se ölheti ki. Ortodox
templomokat kezdett visszaadni. A 30-as évek végén még kivégeztette az egyházi
embereket, a háborúban pedig már ikonok voltak a frontokon, ortodox pópák
hirdették, hogy a Szovjetunióban nincs egyházüldözés. Vatikáni számítások
szerint – folytatta a nuncius – 80 ezer egyházi személyt és világi elöljárót
végeztetett ki Sztálin a 30-as évek második felében. Ebben nem csak
keresztények voltak, de a lényeg mindegyik esetben vallási, és nem faji,
származi indíttatás volt.
– Nálunk kicsit más a helyzet – próbált tiltakozni Abelard,
de a püspök leintette.
– Már hogy lenne más? 8
egyházmegyéje, 6 püspöke, két és fél ezer temploma és a statisztikám szerint
pontosan 1834 papja van a görögkatolikusoknak. Vagy volt, mert egész egyszerűen
nem látom őket. Szerzetesi intézményeiket hasonlóképpen feloszlatták, de nem
úgy, mint a mieinket, náluk a menekülő út az ortodox pappá válás. Volt 20
középiskolájuk is.
– Az iskoláinkat tőlünk is elvették – mentegetőzött Abelard – de a
nuncius ezt már nem hallotta, olyannyira elragadták a számok. Nemrégen
Kolozsvárról is szerzett statisztikákat:
– Lehet, most már több kommunista van a városban, de az utolsó adatok
szerint 8000 párttagból csak 800 a román. Nos, igazatok lehet, a kevés román
kommunistának van szüksége az ortodoxokra, hogy ellensúlyozzák a magyar
kommunisták számbeli fölényét. A magyar keresztényeknek a magyar kommunistákkal
kéne dűlőre jutni, nem a románokkal. A magyar a magyart, a román a románt
üldözi.
Eloise azt gondolta, hogy Márton püspök mást sem csinál, mint a magyarokat próbálja terelgetni, legyenek azok más felekezet hívei vagy akár ateisták, de nem mert szólni. Abelardot is, ahogy vitatkozni próbált a nunciussal, kicsit szemtelennek tartotta, de aztán be kellett látnia, hogy a nuncius hálás azért, hogy mint mondta, végre értelmes fiataloknak kiöntheti a lelkét.
Képen Gerald Patrick O'Hara. Forrás itt.
Folyt. ld. itt.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |