Groza valóban nem volt magyarellenes, bár ortodox pap volt az apja, ami akár rosszat is jelenthetett volna a nyugati keresztényeknek, de egy Déva melletti faluban magyarok közt nőtt fel, aztán Budapesten tanult a legelőkelőbb egyetemen. A lányából ráadásul magyar színésznő vált.
Mikor miniszterelnök lett, több mint száz magyar iskolát
hozott létre, 150 tanítóval egy távolra vándorolt százhúszezer fős magyar
közösség számára, a csángók kis földjén. Az általa irányított állami oktatási
gesztusai egyaránt voltak pozitívak és életveszélyesek is a ferences és más
egyházi iskolák számára. Groza ortodox kapcsolatai felbecsülhetetlen értéket
képviseltek mind az ortodoxok számára – akik először is a hozzájuk legközelebb
álló, az ő szemükben áruló román görögkatolikusokat akarták megsemmisíteni – mind
a kommunisták számára, akiknek szüksége volt Romániában az ortodoxok támogatására
a hatalomra jutáshoz.
Groza a régi világ kozmopolitája volt. Nem kellett
kommunistának lennie ahhoz, hogy kozmopolita legyen, elég volt ehhez erdélyinek
lennie. Romániában, ha valaki fel tudott mutatni erdélyi rokont, az valamiféle
magasabb státust biztosított neki, körülbelül úgy, mint mikor azt mondjuk
valakire, hogy városi, nem falusi. Petru Groza erdélyi volt.
Ha Eduard Spranger róla formázta volna meg a
politikus-embert, egész biztos izgalmasabb karakterológiát alkotott volna.
Mondjuk ilyet: hajlamos a patetikusságra, különösen, ha szónokol, minden érdekli,
és leginkább a művészeket érzi rokonának. Maga is művészkedő, barokkos,
prédikátor. Hajtóereje az optimizmusa. Társadalmi víziói vannak. (Grozánál ezek
a nemzetek közti harmónia és a demokrácia.) A politikus szeret moralizálni is,
de másfelől meg hazárdjátékos vagy taktikus. (Groza mindkettő.)Gyors
gondolkodású, magát felsőbbrendűnek valló, de nem mint a fajban gondolkodók, nem
mint a kommunista erőszakos élcsapat. Ő Egyszemélyes élcsapat, de ha van követője,
kitűnő szervező. Már-már arisztokratikus, de annál azért populistább és
hajlékonyabb. Tisztességes, az igazságtalanság nem hagyja hidegen, szolidáris.
Ezen kitűnő adottságai ellenére Petru Grozát nem tudta se
kiköpni, se lenyelni a rendszerváltás utáni Románia. Mégiscsak Gheorghe
Gheorghiu-Dejnek csinált helyet, átmenet volt a kommunista világ
megteremtésében, s mondhatni a rendszer része. Pedig volt érzéke a társadalmi
struktúrák kritikájához, javításához. Moralitásának legjellemzőbb vonása például,
hogy a köztörvényes bűnözés mögött is társadalmi igazságtalanságot
feltételezett, nem az egyén gonoszságát. S nem azt hirdette, hogy mindenki
megcsinálhatja saját magát, csak akarat kérdése az egész, hanem hogy minden
bajnak az oka a társadalmi igazságtalanság. Mint politikus mindig az
emberszeretet szükségességéről beszélt, miközben egy olyan korban élt s volt
annak politikusa, amely számára az emberélet a hatalmi harcokban semmit sem
számított.
Márton Áronnal szemben Groza épp azt tartotta igazságtalannak,
hogy a második bécsi döntés szétszakított közösségeket, családokat. Ő nem az
igazságos országhatár meghúzásában kereste a megoldást, hanem a demokratikus
kultúrát tartotta a jövő kihívásának, s ennek megteremtését küldetésének. Ahogy
teltek az évek, a püspök megértette az elnököt, és viszont. Bölcsebbé válásuk
saját háború utáni álláspontjukban való kételyeik megjelenésében mérhető. A
háború után még mindketten igen magabiztosak voltak igazukban. Márton Áronnak
román börtöntársak kellettek ahhoz, hogy a románságot elfogadja, Grozának
politikai tapasztalat, hogy meglássa naivitását. Ám akármennyire is biztosak
voltak helyzetértékelésükben, és akármennyire ellentétes megoldási javaslataik
voltak, igaz embernek tartották egymást. Csak mindössze – hogy költőiek legyünk
mi is, amiképp Groza szokott volt – a hatalom árnyéka volt az övék, mert a
valódi befolyástól egy gonosz diktátor megfosztotta aztán mindkettőjüket.
Az elnök nacionalizmusára jó példa, ahogy Teleki Ádám
grófhoz szólt, mikor annak arca ragyogott Erdély felének magyar
visszaszerzésekor. Azzal érvelt, hogyha valóban szeretné Budapest vagy Bukarest
Erdélyt, nem hagyná, hogy szétszakítsák. „Mindegyik fél holtesttel a karjában
ment haza, az egyik részben örült, hogy nyert valamit, a másik, hogy nem
vesztett el mindent.” E költői képet idézte
visszaemlékezésében is, azt állította, hogy Telekinek és barátainak Salamon
bölcsességének hiányát rótta fel. Salamon még tudta, hogy a gyermek azé kell
legyen, aki szereti, s nem azé, aki birtokolni akarja. Visszaemlékezésében
patetikusan – mert e folyosói beszélgetés aligha volt ilyen költői és hosszan
tartó –, de jogosan tette fel a kérdést: ugyan miben reménykednek Telekiék,
meddig lehet Magyarországé fél Erdély, hiszen még nincs vége a háborúnak,
ráadásul semmit nem kellett ezért tennie a magyaroknak. Groza e
visszaemlékezéseket még 1944-ben teszi, mikor épp ő ül Antonescu börtönében, és
még tényleg nem lehet tudni, mi lesz a háború vége.
Grózát tisztességessége és népszerűsége miatt nem merték kivégezni a fasiszta Romániában. Mikor átbillen a mérleg, a hajdani barát, Maniu kerül börtönbe, és a Hitlerrel egy követ fújó Antonescu. Grozát a történelmi szerencse megint a csúcsra repíti, mert a két háború közt erdélyi ügyekért felelő miniszter volt, s most még magasabbra jut. A háború után annak ellenére, hogy nem is párttag ő lett - különösen, ami a nemzetiségi politikáját illeti – „Sztálin legjobb tanítványa”. Bár Sztálin a nemzetiségek feletti eszmében hitt, így épített birodalmat, Groza viszont a nemzetek egymás iránti tiszteletében, mert Erdélyben ezt ismerte meg. Az erdélyi civilizáció kiterjesztése viszont megvalósíthatatlan projektnek bizonyult.
Kép Petru Groza, forrás itt.
Folyt. ld. itt.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |