A volt piarista képviselő ijedt szemekkel fogadta Abelardot,
és arra kérte, azonnal tűnjön el, mert tudnak az érkezéséről és a városi
rendőrség ki akarja hallgatni. Bár Abelardnak menekülnie kellett, pár
információt azért meg akart tudni a piaristákról.
– Kolozsvárról és Temesvárról tudok valamit – hadarta a
képviselő. – Temesváron 1948. január 8-ig kellett átadniuk iskolájukat a
műegyetemnek. Kaptak rá három napot. Pedig csak most, április 13-án lépett
életbe az új alkotmány, de a letámadás már az alkotmány életbelépése előtt
megkezdődött. Ezek itt nem tréfálnak. Bíró Vencel kolozsvári rendfőnököt
március 25-én vitték el kihallgatásra. Most úgy tudom, egy kolozsvári kórházban
fekszik. A máramarosszigeti és a nagykárolyi iskolákról nem tudok, de alighanem
azokat is vagy elvették már, vagy el fogják venni.
Abelard átkozta
magát, hogy miért nem motorral jött, de Bukarest túl messze volt, és most csak
reménykedhetett, hogy a vonaton hazafelé nem kerül a rendőrség karjaiba.
Sietett haza az ellenállást előkészíteni.
Versenytfutottak a ferencesek az idővel, és cselekedtek, szemben
sok más csapásra passzívan váró renddel. Nem akarták felszámolni magukat, sem
pedig átadni az intézményeiket, noha az állami elvárás az volt, hogy templomaik
kerüljenek át a világi egyházhoz, ők maguk pedig vagy keressenek civil
foglalkozást, vagy vegye át őket a világi papság, de revendájukból mindenképp
vetkőzzenek ki. De még csak nem is a ruha volt a lényeg. Akik szerzetesként
megjelentek a püspökségeken - mint például a piaristák -, azok rögtön
támogatást kaptak, de a ferencesek nem jelentkeztek be, hogy mostantól fogva a
világi egyház fennhatósága alá szeretnének tartozni. A Rómából engedélyezett
rendeknek épp az a kiváltságuk a világi papsággal szemben, hogy nem
parancsolnak nekik a püspökök, érsekek. Nem osztják be a misézési rendjüket,
nem szervezik az életüket, reguláikat. A ferencesek makacs ellenállását persze
le lehetett volna törni, ha mindannyiukat valamilyen mondvacsinált okkal
bebörtönzik, s várták is, hogy engedetlenségük miatt akár ez is bekövetkezhet.
Eloise-t azonnal visszahívta a főnöknő, mert az apácáknak is
át kellett adniuk az épületüket, és a hatóságok őket is felszólították az
önfeloszlatásra. Nekik nem volt hová visszavonulni, mint a férfiaknak, akiknek
felszentelt papok is lévén, csak rendi különállásukról kellett lemondaniuk, s
azt sem gondolták, mint a ferencesek, hogy megtagadhatják az állami parancsot.
Eloise-t azért hívták vissza az Irgalmasok erdélyi központjába, Gyulafehérvárra,
hogy eltekintsenek nála a még rá váró három fogadalomtól és próbaidőtől. Az
volt az elképzelés, hogy a szétszóratásban legyen minél több rendtárs, kapják
meg a felszentelést mielőbb a noviciák. A zárdatemplomokban így aztán száznál
is több lány vált az éj leple alatt szerzetesnővé. Azt akkor senki sem gondolta,
hogy a kommunista rendszer olyan sokáig fog tartani, s hogy alig fog élni
közülük még valaki, mikor újjáépíthetik az apácarendet. A még fel nem készült
apácák lettek a folytonosság biztosítékai. Van, mikor a mennyiség számít.
Közülük némelyek elveszítették az évek során a
hivatástudatukat, és csak egy szép emlék maradt számukra az esemény. Ők egy szép
vasárnap, mise utáni gyónás során megkapták a feloldozást. Családjuk lett és gyerekeket
szültek. Sokan azonban ott maradtak az Egyház környékén, megtartották szűzies
fogadalmukat, csak apácaruhájukat nem kívül, hanem a lelkükben hordták. Voltak
aztán olyanok is, akik már apácaéletük választása során valamiféle élettel
szembeni védelemként, kisebbségi érzésből, a férfiakkal szembeni tartózkodásból
mentek apácának. A családba visszahúzódva nagynéniként, aggszűzként
tevékenykedtek. Ha nem lettek volna apácák, akkor is ez lett volna a sorsuk, de
így többek maradtak.
Eloise nem tért vissza a családjához, hívták is, várták is,
de persze tudták, hogy úgysem jön. Neki kialakult az élete a ferenceseknél. Az
apácaruhát levetve a papok világában maradt. Eleinte még házvezetőnőként, aztán
ahogy jöttek volt feljebbvalói, meg ahogy az összevonások során költözniük
kellett, és kevesebb asszonykézre volt szükség, a női hierarchiában visszább
került. De nem is az volt a célja, hogy házvezetőként teljesedjék ki.
Kép: Bukarest forrás itt.
Folyt. ld. itt.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |