Kurkó után Kacsó
Sándor lett a Magyar Népi Szövetség második elnöke
Abelard a ferences gyűlés után elvált rendtársaitól, és
vonatra szállt, hogy egy hajdani piarista diáknál – aki maga is magyar ügyeket
képviselt a törvényhozásban – lobbizzon. A cél az volt, hogy a ferences
gimnáziumot elfogadtassák, törvényesítsék. A volt piarista diák a parlamentben
folytatta Márton Áron küzdelmeit a vallásos iskolák ügyében, mert a Magyar Népi
Szövetség új elnöke, Kacsó Sándor - Kurkót közben pont úgy félreállították,
ahogy azt Abelard sejtette –, az egyházi iskolák bezáratásához készítette elő a
talajt. Márton Áron emlékeztetett arra, hogy a náciknak is voltak hasonló terveik,
de akkor még a baloldaliak – köztük Kacsó is - az iskolák függetlenségét
kívánták az államtól. Akkor most miért érvelnek ellentétesen? Egy olyan
szónoklatot tarthatna a volt piarista a parlamentben – vélte Abelard –, mely
szerint az emberek szabadon dönthessék el, milyen iskolába akarják íratni a
gyerekeiket.
Kurkó Gyárfás
tartotta magát a korábbi autonóm iskola elvekhez. Nem tudott együtt menetelni a
hatalmi úthengerrel, s tegyük hozzá, volt ennek egy szovjet és egy erdélyi
sajátossága. Sztálin úgy gondolta, akkor lehet internacionális világot
teremteni, ha abban a népi kultúrák megmaradnak. Az erdélyi sajátosság pedig az
volt, hogy a háború utáni demokratikus építkezés optimizmusa hatotta át. Még
bíztak az önrendelkezés, az önszerveződés szabadságában, így például a
kolozsvári magyar egyetem fejlődésében, a nemzetiségi középiskolák
gyarapodásában. Főként az észak-erdélyiek, akik rövid ideig magyar fennhatóság
alatt voltak, még nem tudták azt, amit a déliek már igen – Márton Áron ugye
délen tapasztalta meg az Antonescu-rendszert –, hogy az új Románia, még ha
demokratikus jogokat is ígér, még ha a magyarul tudó Petru Groza is a
miniszterelnök, nem fogja jó szemmel nézni a kulturális virágzást. Számos apró
jel mutatta, hogy recseg-ropog a demokrácia. Kurkó Gyárfás egy ideig nem látott
át a szitán, aztán mikor igen, vesztére nagyon harcias lett. Történt ugyanis,
hogy nem küldtek fizetést a magyar iskolák tanárainak. Lehetett hinni akár azt
is, hogy ennek oka a háború utáni helyzet, és csak átmeneti, vagy, hogy csak
propaganda, amit a szovjet rendszerről terjesztenek az imperialisták, s nem is
igaz. Kurkó számára akkor vált világossá a helyzet, mikor megszerezte a
Nemzetnevelési Minisztérium költségvetését, s abból feketén-fehéren kiderült,
hogy a pletyka igaz, s hogy nem a pénzhiány az ok. És ha már magát az egész
magyarság vezetőjének tekintette, kötelességének érezte, hogy szóvá tegye a
hiányosságokat: a kormánykörök szabotázsának nevezte mindazt, ami a magyar
iskolákkal szemben történt.
Vajon Márton Áron, ha
lakatosként Bukarestbe kerül, mint ahogy erre voltak is próbálkozásai, nem
ugyanazt a sorsot kapta volna, mint rokona, Kurkó Gyárfás? Kurkó kiállása
hasonlatos Márton Áron kiállásaihoz, csak pechére a baloldalt volt.
Abelard Kurkó és Márton Áron hasonlóságán sosem tűnődött, ez
már csak az utókor okoskodása. Abelardnak az lebegett a szeme előtt, hogy
hatást gyakoroljon a parlamenti képviselő urakra, ám a történelem kereke olyan
gyorsan forgott, hogy mire Bukarestbe ért, már egy másik országban találta
magát, mint amikor még a ferences rendi gyűlésről elindult. Veszélyes helyzetbe
csöppent. Az új alkotmány értelmében új döntések születtek a parlamentben. Az
új alkotmány szerint vallásos iskolát csak a papi utánpótlással együtt szabad működtetni,
tehát csak ott maradhatnak meg vallásos iskolák, ahol a diákság kispapokból
áll. Ez a veszély már ismert volt – emiatt sietett Abelard a fővárosba –, de az
apácarendek és a papi rendek feloszlatásáról szóló törvény épp akkor lett azonnali
hatállyal kihirdetve, mikor Abelard megérkezett. Logikus, hogy ahol nincsenek
rendek, ott nincs szükség rendek által működtetett iskolákra sem, így még a
ferencesek hittudományt oktató főiskolája is tiltottá vált.
No, de ne menjünk még el Kacsó Sándor élettörténete mellett.
Kezdetben harcosabb kommunistaként nyilvánosan – Csíksomlyó főterén – a Vatikán
lakájának nevezte Márton Áront. Később sokat változott, bölcsebb lett, és a
magyar kommunisták Erdélyben szokásos Márton Áron iránti távolságtartó tisztelete
lett rá is jellemző.[1]
[1]
Kacsó Sándornak Mikházán ma emlékháza és szobra van, pont azon a településen,
ahol a ferencesek elkezdték a kommunista renddel szembeni földalatti
ellenállást. De ez így természetes, hiszen Kacsó itt született.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |