Abelard Zetelakáról gyakran visszajárt Mikházára, ahol megkapta Anakléttól a feladatait. Ideje felét a mikházai kolostorban, másik felét saját kirendelt székhelyén töltötte. A rendszeres mikházai visszatéréseknek Eloise is oka lett. Részben, hogy ígéretéhez híven filozófiára és etikára tanítsa őt, részben pedig azért, hogy legeltethesse rajta a szemét. Eloise, mióta Abelard elvállalta a tanítását, kevesebbet vitatkozott, csak a tanárt látta benne. A tanulás volt a szenvedélye, és abban boldogan sodortatta magát.
Abelardot a filozófiában is a célracionális dolgok
érdekelték, ezért is lett zavarba ejtő tapasztalat számára, hogy Eloise
látványa motiválja, ebben ugyanis semmi praktikus nem volt. Eloise hozzá képest
szabadabban választhatott tanulmányokat az Irgalmasoknál, szabadon döntötte el,
hogy ógörögül tanuljon – noha az apácáknál ez nem volt szokványos –, és
szabadon választotta azt is, hogy Abelardtól érdemes tanulnia. Önálló volt,
különösen azóta, hogy felszabadult Amelita nővér felügyelete alól.
Abelard az imádkozásra szánt idejéből vett el, hogy levelet
írjon, amit aztán személyesen adott át. Beszélgetésük tehát kiegészült az írásos kommunikációval.
Hamarosan mindennap írtak egymásnak – akárcsak manapság, ahogy e-mailezni
szoktunk –, igaz, a leveleiket csak akkor tudták kicserélni, mikor találkoztak.
Abelardot érdekelte Eloise vonzódása Salkaházi történetéhez,
no meg valahogy azt is tudomására akarta hozni, hogy ikertestvére kedvéért
miért nem lépne ki a rendből. Mikor megírta Eloise, hogy az ő felmenői közt
voltaképp nem székelyek, hanem magyarok, németek és francia zsidók is vannak,
Abelard megnyugodott. Számára így vált érthetővé nézőpontbeli különbségük.
Ugyanis amikor Abelard azt írta, hogy a falujában, Szárhegyen megbecsültségnek
örvendett az a két zsidó család, s tudomása szerint nem meghaltak, hanem állami
segítséggel Odesszából elhajóztak, falujuk bizony érezte hiányukat, és sajnálta
ezt. Eloise jó érzékkel lecsapott erre a „sajnálatra”, mely végső soron abban
merült ki, hogy a falu el akarta őket felejteni, soha senki nem beszélt róluk.
Abelard belátta, hogy ebben valóban mindannyian bűnösök, mármint ebben a
szándékos kollektív felejteni akarásban, viszont úgy vélte, a zsidókkal való
harmonikus együttélésnek volt korábban is egy feltétele, mégpedig az, hogy
éreztetni kellett velük időnként, hol vannak a határaik. Ez főként stílusban
nyilvánult meg, hogy mindenki tudja, hol a helye, másképp, mint fogalmazott
Abelard, egykettőre az asztalon táncoltak volna. Cigányok esetében a szigorúság
még nagyobb volt az erdélyi falvakban. Néha össze is fogtak, hogy a
renitensebbeket móresre szoktassák. Nem várták meg az állam segítségét.
Eloise viszont épp Márton Áron híres 1944-es kolozsvári
beszédét hozta fel példának, melyben ritka határozottsággal emelte föl szavát a
deportálásokkal szemben. A püspök felszólította Sztójay Dömét, Magyarország
miniszterelnökét és a belügyminisztert, hogy azonnal állítsák le a
deportálásokat. A beszéd után ki is utasították Kolozsvárról – ekkor Kolozsvár
a magyar oldalon volt –, a püspök pedig hazautazott székhelyére, a román
oldalon lévő Gyulafehérvárra. A két város egymástól másfél-két órás távolságra
volt csak. Sokan azt sem értették, hogy a püspök miért nem tette át székhelyét
a magyar oldalra, de Márton Áron, ha gondolkodott is ezen, s ha ő is azt
hihette akkor, hogy a határrevízió tartós lesz, se Gyulafehérvárt, se a térség
híveit nem akarta magára hagyni. E beszéd után pedig direkt jól jött, hogy
visszahúzódhatott a román oldalra.
Eloise-nak megvolt valahonnan az a levél, ami a
ferencesrendi nővéreken keresztül jutott el a Szatmáriakhoz. ritka kincsnek
tartotta. Ezt Márton Áron írta Sztójay Dömének a kolozsvári zsidókkal
kapcsolatos beszéde után, de kevesekhez jutott el, szemben a templomi beszéddel,
melyet maga a püspök is terjesztett. Ezt a levelet a férfi rendek nem is
ismerték. S hogy egy másolatát miért őrizgette Eloise, annak talán az a
magyarázata, hogy mindig is érdeklődött a zsidóság sorsa iránt. Lemásolta hát
Abelardnak is, mert bántották Abelard egyes megnyilvánulásai.
„Mélyen Tisztelt Miniszterelnök Úr! – kezdődött Márton Áron
levele, melyet a kolozsvári ferencesrendi nővérek házában írt. – Az
egyházmegyém népével együtt megdöbbenve kellett tapasztalnom a felelőtlen intézkedést,
hogy a zsidóságnak még az életét sem kímélik meg, az embertelenségnek az utolsó
határáig mentek el. Tisztelettel, de felelősségemnek teljes tudatában
figyelmeztetem, hogy ilyen tényért az embernek, mégha miniszterelnök vagy
kormánytag, sem kevés a felelőssége, mert ennek a terhét egy egész nép viseli,
éppen ezért kérem, hogy ezt a rendelkezést azonnal vonja vissza. Amit még jóvá
tud tenni, azt tegye jóvá, mert ennek bűnhődését a mi népünk fogja megérni. ”
Eloise magyarázata szerint a templomi beszéd és a levél az után születhetett, hogy
Magyarországról megkezdődöt a zsidók deportálása a német megszállás alatt,
igaz, de Sztójay utasítására. Horthy ekkor kezdett beavatkozni a napi ügyekbe,
fel is mentette a miniszterelnököt, hogy aztán megpróbáljon a háborúból
kiugorni. Nem volt egy nyelvileg tökéletesen fogalmazott irat, de az üzenete
világos volt. A püspököt meg is fenyegette a kolozsvári rendőrfőnök, hogy
örüljön, hogy nem magyar, hanem román állampolgár, mert a templomi beszéde
miatt akár le is tartóztathatnák.
Eloise szerint innen számolható Márton Áron szörnyű
gyomorfekélye, mely közmondásosan sok gondot jelentett a kedves nővéreknek:
mivel is etessék, miképp csillapítsák.
Eloise és Abelard levelezései tehát először a közelmúlt
politikai ügyeiről szóltak, társadalmi traumákról, később átcsúsztak
személyesebb hangvételűbe. Most mondhatnánk, hogy mindez ártatlanul, minden
hátsó szándék nélkül, spontán történt, s mintegy a sors kezében voltak, de
hazudnánk, ha ezt állítanánk. Abelardban munkált a hódítási szándkék. Nem magát
akarta vonzóvá tenni, ahogy Eloise sem játszott női szerepet, de a fiatal papot
valami mégiscsak hajtotta előre oly módon, hogy meg akarta ismerni Eloise-t,
hogy aztán, mint a kulcs a zárat, ki is tudja nyitni. Minél többet akart tudni
róla, s nemcsak a jó és rossz képességeiről, ahogy egy tanárhoz illik, hanem a
szokásairól. Filozófiai tehetségét hamar észrevette, immár azonban jobban
érdekelték a lány félelmei, gyengeségei, hogy mi dühíti fel, s különösképp, mi
hatja meg.
Mikor aztán Eloise elkezdte bizalmába avatni Abelardot,
először az ikertestvérével való kapcsolatáról számolt be. Nem tetszeni
akarásból, inkább önelemzési vágya került a felszínre. Ragaszkodását,
elszakadási néhézségeit, s aztán otthonról való elmenekülését értelmezte,
boncolgatta. Abelardnak az az érzése támadt, hogy a két testvér viszonyát
alaposan meg kell értenie, mert Eloise olyan erős érzelmi szálak kötik
ikertestvéréhez, hogy csak akkor fogja őt közel engedni magához, ha valamiképp
a testvére helyébe tud kerülni.
A másik kulcs, mely talán még sokkal fontosabb is volt az
előbbinél, Eloise apjához való viszonya volt. Rájött arra, hogy Eloise-ban nem
véletlen olyan erős a vágy, hogy sokszínűségével valaki szórakoztatni tudja,
hiszen sokáig az apja is ilyen volt a számára, aztán valamiért apja
visszahúzódóbb, óvatosabb lett. Persze, amikor ez később szóba került, Eloise
nem úgy beszélt az apjáról, mint akire emiatt neheztelne, inkább arra akart
utalni, hogy sorsa kiválasztásában szerepet játszhatott, hogy azt hitte, soha
nem is talál olyan férfit, aki intelligenciájával megüti az ő mértékét. Aztán
kiderült, hogy mégis, s ez volt Abelard, aki egyszerre volt művelt és
tájékozott a világ dolgaiban, és mindig aktív, mindig több mindennel
foglalkozó. Nem tudta, hogy ennek ára az lesz, hogy időnként Abelard majd
megfeledkezik róla.
Ahogy Abelard elnézte Eloise Amelita nővérrel folytatott küzdelmét, azt is vélelmezte, hogy Eloise fél Amelitától, s ez a félelem alighanem hasonlít ahhoz, ahogy anyjától is tartott. Ilyenformán mégsem menekült meg az otthoni függéstől, csak átcserélte apácarendire. Tán mert ismerős volt, el tudta fogadni, s ha mégsem igazán, akkor meg apja elfogadása, ahogy mindig mindenben támogatta az ikreket, ha kellett, az anyjuk és a világ ellenében, segítette Eloise-t abban, hogy megőrizze a lázadás képességét. Eloise számára apja szabadságkeresésében és Abelard belső szabadságában volt valami hasonló. Abelard egész sokára jött rá, hogy ő valójában nem a Lillával folytatott intellektuális beszélgetések pótlója, nem egy ikertestvér-helyettesítő, hanem Eloise apjának mása. Erre akkor jött rá, mikor Eloise dilemmázgatására, hogy megtegyen-e valamit, vagy ne, türelmetlenül reagált. Eloise-t ez a türelmetlenség megrémísztette, neki feltétel nélküli támogatásra volt szüksége, melyet más ember általában az anyjától szokott megkapni, ő az apjától, s Abelardtól is erre volt szüksége. De mielőtt folytatnánk kettejük szerelmi történetét, be kell még mutassuk a korabeli világ néhány fontos szereplőjét.
Kép a fiatal Márton Áronról, forrás wikipédia.
Folyt. ld. itt.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |