Egypetéjűek voltak. Mikor Abelard megérkezett Péterfalvára a családhoz, ezt azonnal látta. Hasonlítottak nagyon, tán fényképen össze is lehetett volna téveszteni őket, de az életben nem. Mintha a testvérpár egyik tagja elvette volna az energiát a másiktól. Mintha Eloisé lett volna a dinamikusság, a harciasság, a fizikai erő és a frissesség, és lánytestvérének jutott volna a bizonytalanság. Csak ügyetlenkedésük és a vele járó bájos bocsánatkérésük volt közös, amit mindjárt meg is tapasztalhatott Abelard, mikor a lány az ölébe löttyintette a forró teát.
Születésükkor az sem volt biztos, hogy Eloise testvére
életben marad. Ettől kezdve rá irányult minden figyelem, neki engedtek meg
többet, elé rakták az asztalon a finomabb ételt. Minden róla szólt, és
Eloise-nak is az óvás, a megértés és az elnézés volt a feladata, hogy azt a
küzdelmet, amelyet még az anyaméhben megnyert, valahogy kompenzálja. Mindez nem
tett jót ikertestvére személyiségének, de Eloise-ban is olyasmi
megmagyarázhatatlan bűntudatot okozott, amit csak vezekléssel lehetett
jóvátenni. Eloise elindult a harcos apáca útján, és úgy tűnt ezzel meg is
találta a neki megfelelő ösvényt, míg ikertestvére tanácstalanul bolyongott a
világban.
Fontos volt Abelardnak az ikertestvérrel való találkozás.
Ekkor vált világossá számára, hogy ami első pillantásra rabul ejtette Eloise-ban
annak oka nem a külső, hiszen ez a lány nem fogta meg. A kleopátrás fekete hajnál
ezek szerint fotosabb volt, hogy Eloise éles, vitatkozó, harcos, visszahúzódásában
is ugrásra kész, míg testvére inkább tűnt engedelmesnek. Már csak az is, ahogy Eloise
a főnöknőjével való csörtéit vívta igazolta Abelard megfigyeléseit.
A szerzetes szerint az apácák közt két tábor volt megfigyelhető:
az egyik a fejet hajtó, a másik a lázadó. Az egyik tábor mindent, ami felülről
jön, elfogad, a másik mindent megkérdőjelez. Az egyik szelíd, a másik viszont
vadabb természetű jóval, mint a kinti, korosztályos társaik. A kettő keveréke
sem volt ritka, de ilyet inkább a felszenteltek közt lehetett találni. Az
érettebbje már nem magával az apácarenddel hadakozott, nem a dogmákat feszegette,
hanem épp ezek segítségével vált amazonná. Abelard úgy vélte Eloise is ilyen
lesz.
Az apa leült Abelarddal szemben, öntött pálinkát neki meg
magának is, de ő a tea helyett sima vizet ivott. Akkor telepedtek le a faluban,
mikor a német papírgyár elindította a termelést, magyarázta származásukat. Maga
is itt dolgozott. A saját pálinka kötelező megkóstolása pedig mindenképp
szükséges volt, ha Abelard jó pontot akart szerezni, másképp nyápic ferences
benyomását keltette volna, vagy épp olyan valakiét, aki túlságosan fennhordja
az orrát. A térítő munkát nem is volt érdemes motorral végezni, mert a végén
még az ember balesetet okozott volna, de itt most más volt a helyzet.
Abelardnak kicsit olyan érzése támadt, mintha a szülők áldását szeretné megszerezni,
noha ilyesmiről természetesen nem lehetett szó.
– Mikor újították fel a katolikus templomot? Nagyon újnak
néz ki – kérdezte Abelard összeszedve minden német tudását, mert az apa szívesebben
beszélt németül.
– Nem újították azt, tizenöt éve, hogy nekünk épült, mikor idejöttünk
– magyarázta az apa. – Ez szász falu, evangélikusokkal, s vannak aztán románok,
ortodoxok.
– Magyarul tudnak-e?
– Tudnak, de inkább csak Szászsebesen, itt rögtön
mellettünk.
Míg az anya a lista szerint csomagolta, amit a lányuk kért,
az ikertestvér hangtalanul állt az asztal mellett, hátha a férfiak kívánnak még
valamit. Az anya rá is pirított, hogy ne álljon ott, hozzon kenyeret meg
szalonnát. Kell az a pálinkához.
– Liza nem való apácának – mondta az apa. – Nyughatatlan
természet. Talán még a szürke ruhás testvérek közt el tudnám képzelni. Hallott
róluk?
– Nem – felelte Abelard.
– Hát én is csak a lányomtól, akinek elbeszélése alapján úgy
tudom, hogy az a női apácarend Pesten működött, és szembehelyezkedtek a Horthy
rendszerrel.
– A Szociális Testvérek Társasága – segítette ki az asszony az urát magyarul – Salkaházi Sára eltűnéséről hallott-e az atya?
Folyt. ld. itt.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |