Nem egészen egy évvel később hasonló jelenet ismétlődött meg. A ferences rendház vezetését végző asszony Mikházán szülni ment, és az atya, amíg megoldást nem talált, az Irgalmasokkal való jó együttműködésre építve újra egy apácát kért, de megint csak egy novíciát kapott, s megint Eloise-t, akit a nővér regulázási célból küldött, hogy tanuljon több alázatot. Mire kiderült, hogy ezúttal nem cseléd kell, hanem házvezetőnő, már Eloise mellett döntött, és úgy vélte, az se válik majd hátrányára.
– Kit keres a tiszteletes úr? – kérdezte Eloise megnyomva a
„tiszteletes” szót, de csak épp annyira, hogy Abelard ne tudja eldönteni,
kacérság, irónia, netán a viszontlátás őszinte öröme van a hangjában.
Játékossága kétségtelenül volt. Ám ezúttal Eloise a kezében nem felmosórongyot
tartott, hanem egy könyvet.
– Ma portás vagyok, nem napos, így tudok tanulni – mondta
mintegy magyarázatképp a könyvet néző Abelardnak, s mintha mindketten közös
nevezőt találtak volna az első találkozás folytatásában. – Ógörög, ezt
lapozgatva jobban megismerem magam – tette hozzá – Foglalkozik maga is
ilyennel?
– Bölcs gondolat – felelte gálánsan Abelard. – Tanítom is, de nem vagyok benne túl jó. – S
valóban, a teológián is alig várta, hogy ezen túljusson. Neki már a latin is
kellőképpen megkeserítette az életét a deklinációival, az olaszt pedig végleg
elengedte, inkább a németre, a románra és a magyarra, volt szüksége, hiszen a
hívek és a hatóság nyelvét kellett tudnia, bár német közegben sosem mozgott.
Ezekben képezte is magát, még ha pillanatnyilag színtiszta magyar faluban is
szolgált. Sosem lehetett tudni egy ferences szerzetesnél, mikor hová helyezi a
rendfőnök.
– Olvastam ám a maga könyvét – mondta Eloise. – Használom
egyes gondolatait, amikor a kicsiket tanítom. De hogy gondolja maga
tulajdonképpen, hogy csak a szándékokból kell megítélni, mi a jó? A
következmény-etikát miért nem veszi számításba?
Hirtelenjében Abelard csak annyit tudott felelni, hogy a
következmények Istenre, a szándékok az emberre tartoznak, de Eloise jobban fel
volt készülve, ezért így folytatta:
– A következmények, amennyiben sejthetők vagy elvárhatók,
hogy sejtsük őket akkor sem számítanak? –Abelard ezen már elmosolyodott.
– Ez ismerős érvelés, de szerintem, ha biztosan tudnánk a
következményeket, akkor az határozná meg a szándékot, ha viszont nem
ismerhetők, akkor az előre kialakított értékek követése alapján vagyunk
megítélhetők.
– Megint azért jött, hogy elvigyen valakit? – kérdezte
Eloise, aztán hozzátette:
– Ha én leszek az a szerencsés, hajlandó-e tanítani?
– Ha netán így alakulna – utánozta Abelard Eloise-t, és
meghajolt – örömmel.
– Az öltözőszoba a régi helyén – mondta Eloise – Amelita
nővér ilyenkor imádkozik, 3 órakor tud hozzá menni, addig pihenjen. Küldök majd
magának valakivel ételt.
Abelard nem bánta, hogy aki később bekopogott, az nem valaki
volt, hanem Eloise, tálcával a kezében.
– Átvenné hamar a tálcát? Nem vagyok az ilyesmiben a
legügyesebb – mondta.
Abelard már a ferences barna csuhát viselte, Eloise pedig az
Irgalmasok jellegzetes lendületesen csavarodó fehér fejfedőjét, amiben az előbb
a portásfülkéből is kihajolt hozzá, s aminek védelmében aztán beszélgetésbe
elegyedett vele.
– Ha levenné egy pillanatra a fityulát, hogy megismerjem –
szólt Abelard, miután letette a tálcát. De Eloise nem csinált semmit, csak
állt, így aztán Abelard odalépett hozzá, és egy könnyed mozdulattal
hátracsúsztatta a fejfedőt. Eloise a meglepetéstől meg se tudott mozdulni, csak
a kéz érintését érezte az arcán, ami nem hasonlított liturgikus áldásra, sokkal
inkább volt villámcsapásszerű.
– Ez így nem tisztességes – mondta Eloise, miközben fekete
dús haja előbukkant. Kicsit hosszabb volt, mint legutóbb, Abelard pedig
gyönyörködött benne. – Maga csuhában, én meg hajadonfőtt. Hol itt az egyensúly?
– dühös volt.
Abelard egyedül ment Amelita nővér szobájába megbeszélni a
részleteket, ahol a dolgok jól bevált módja szerint Eloise-t kapták megint, s a
főnöknő nem tudta megállni, hogy ne mondjon pár szót a miértről is.
– Küldhetnék más lányt is, kevésbé ügyetlent, akivel jobban
járnának – tegyük hozzá, Abelardnak épp ez az ügyetlenség tetszett, mert
nőiesnek látta –, de Eloise nélkül nekem könnyebb az élet. A szókimondó
igazságszeretetét mondhatnám provokatívnak is, de persze szerethető a lány. Úgy
pimasz, hogy kérdés formájában provokál: „Biztos, Amelita nővér, hogy Ágnes
büntetést érdemel, amiért engedély nélkül javította meg a sparheltet?” „Amelita
nővér tényleg úgy gondolja, hogy nem szükséges számunkra az olasz nyelvet
tökéletesen megtanulni?” „Amelita nővér szerint egy férfi nem mondhatja egy
nőre, hogy imádja?” – utánozta a nővér Eloise-t. – Hát persze hogy biztos
vagyok benne – adta meg a választ Abelardnak, noha Abelard nem kérte erre –,
hát persze hogy úgy gondolom. Hát persze hogy imádni csak az Istent szabad. Hát
persze hogy ezek a kérdései nem kérdések, hanem állítások. – A nővér úgy tekintett
a páterre kidülledt szemmel, mintha ő volna Eloise, aki állandóan bosszantja,
de persze csak társat keresett benne, akivel megoszthatja pedagógiai gondjait.
Abelard csak hallgatott.
– Úgy tudom, egyre nehezebb szabadon közlekedni az egyházi
személyeknek – mondta egy kis tűnődés után a nővér, felülemelkedve a novíciával
való konfliktusain, hiszen az úgyis csak rá tartozott.
– Trükközni kell – szánta rá magát Abelard, hogy maga is
mondjon valamit. – A jármű legyen koszos, hogy beleolvadjon a többi közé, az
utas öltözzön szegényesen, és ne legyen tiszta. Én is ezért bűzlök most, amiért
Anaklét atya is bocsánatot kér Öntől. Az ő ötlete volt, hogy ne mosakodjak már
az indulás előtti két naptól fogva.
– Trükközni – ismételte a nővér. – Maguk fiatalok, tán még
élvezik is a veszélyt. Maga páter, a Babes-Bólyain végzett, és tanárember is, s
a lelki életre pedig Márton Áron szentelte pappá, ugye? Elég érettnek kell
lennie. Mondja, mégis, hogy fog püspök urunk trükközni a csíksomlyói búcsún?
Másnak látszani, mint ami?
– Nagy lesz a tömeg, a tömeg fogja védeni.
Amelita nővér
mindenütt megoldhatatlan problémát látott, akár utazásról, akár püspöke
biztonságáról legyen szó, másfelől viszont jól tájékozott voltát sem rejtette
véka alá:
– A bátorságával nincs gond, pedig már meghurcolták.
Horthysta, nacionalista, fajgyűlölő volt a vád? Kedves páter, én nemcsak a
lányaimról tudok mindent, de magáról is.
– Mert horthysta meg nacionalista vagyok, azért – mondta
Abelard, s bár humanistának tartotta magát elég nagy magabiztossággal, mivel
ekkor még így gondolkodott, ezt is hozzátette:
- Fajgyűlölő viszont aligha, ha egyszer a zsidó
városparancsnok közbenjárására engedtek el. Érdemes jó kapcsolatban lenni a
zsidókkal, és szót érteni velük, meg segíteni őket emberségből is, ha kell, a
hitünk okán is. Most, hogy az előző rendszerben nem voltak kompromittálva és
helyzetbe kerültek, van, ki közülük rajtunk segít. Isten igazságos.
Amelita nővér épp válaszolni készült, amikor kopogtak az
ajtón. Eloise állt ott, útra készen.
– Civil ruhába menjél, lányom, ne így – mondta –, a páterrel arról beszéltünk épp, hogy most már csak úgy biztonságos.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |