A hallgatás beleegyezés, mondja a közmondás, de ez
egyáltalán nincs így. Hallgatni arany, mondja egy másik, de ez sem mindig igaz.
A hallgatás agresszió és bántalmazás, mondja a családterapeuta.
Az éber figyelemmel történő értő hallgatásról is sok
pszichológiai tudás halmozódott fel. Mert egyáltalán nem mindegy, hogy
felületesen hallgatunk-e valakit, vagy koncentráltan. (Carl Rogers-t már
ügyfélkezelési tréningeken is tanítjuk.)
Egyszer egy tévéműsorba voltam meghívva, ahol rajtam kívül
négy ember állt a maga pulpitusa mögött, a riporter feldobta a kérdéseket, s én
valamiért úgy döntöttem nem szólalok meg. Az egyik szereplő személyes
sértettségéről kezdett el beszélni, amit valaki, valamikor követett el ellene,
semmi köze nem volt ennek a közügyekhez, ő saját magát tartotta közügynek. Rosszul
voltam a nárcizmusától. Azt hiszem ez okozta a hirtelen tudatosuló döntésemet,
nem fogok harcolni azért, hogy szóhoz juthassak. Nem is hívtak ebbe a műsorba
többet.
Néha pedig meg kell küzdeni, hogy hallhatóak legyünk.
Deborah Tannem írja, hogy miként oldott meg egy kultúrák közti konfliktust. Egy
kínai diákról kezdett rossz vélemény kialakulni az amerikaiak közt, illetve
fordítva, a kínai kezdte magát egyre rosszabbul érezni. Ő úgy vélte, az
amerikaiak túlságosan hangosak, erőszakosak, az amerikaiak úgy vélték a kínai
fennsőbbséges, visszahúzódása során lenézi őket, esetleg üresfejű. A tanács nem
szólt másról, mint hogy legyen hangosabb, vágjon a többiek szavába. S láss
csodát, a többieknek megváltozott róla a véleményük.
Kulturális sokkot mindannyian átélhetünk, például akkor is,
ha máshová kerülünk iskolába, ahol mások a szokások, más társadalmi státusúak
köré kerülünk, beházasodunk egy családba, ahol hangosabbak vagy épp halkabbak
annál, mint amihez mi vagyunk hozzászokva. A lényeg, hogy ezek nem
jellemkülönbségek, ezek kommunikációs különbségek.
A hallgatás lehet az alávetettségnek, de az adott
interakcióban a magasabb státus megnyilvánulása is. Utóbbi esetben azért az
megfigyelhető, hogy a hallgató szabja meg mikor szakítja félbe a másikat. Például
egy feleltetésnél, vagy egy orvos-beteg kapcsolatban.
Megesik, hogy félbeszakítanak minket olyanok, akik nincsenek
magasabb státusban, tehát ez nem előjoguk, inkább rivalizálásnak véljük. Legjobban
tesszük, ha ilyenkor kivárjuk, hogy elmondja a másik a magáét. A figyelmes
hallgatás pedig valóban a karizmatikus személyiségek sajátja, de erre még
visszatérek. A közbevágás ugyanis kétféle lehet. Az egyik valóban dominálni
akar és lenyomni, de létezik egy lelkes közbevágó kommunikáció is, amikor a
másik fellelkesedik azon, amit mondtunk, ahhoz kíván csatlakozni, valamit
megindítottunk benne, közbevágásával pedig támogatni, megerősíteni akar minket.
Aki nem tudja megkülönböztetni a lelkes és támogató közbevágást a dominálótól,
ott azzal van a gond, nem a közbevágóval. Például, mert tekintélyelvű, vagy
mert rosszhiszemű, vagy mert nem tud kilépni a saját kulturális szokásaiból,
ami esetleg olyan, mint a kínai.
A hallgatás a magabiztosság kommunikációja. Újságírókat,
mélyinterjúkat készítő szociológusokat arra tanítunk, hogy kérdéseik föltétele
után tudjanak hallgatni.
A karizmatikus emberek egyrészt azért karizmatikusak, mert
magas társadalmi státusuk van – így persze könnyű -, másrészt a velük való
találkozás során a beszámoló mindig arról szól, hogy milyen erősen tudtak rám
figyelni, arra, amit mondtam, pedig csak pár pillanatig tartott a találkozás.
Úgy figyelt rám, úgy beszélt velem, mintha az, amit mondok, a világ
legfontosabb, legeredetibb, leglényegesebb stb. dolga lett volna. Nagy
politikusszemélyiségekre, pápákra, világhírű emberekre kell gondolnunk.
Mindazonáltal lehet tanulni tőlük a koncentrálást és az értő figyelmet. Jól jön
ez a tudás a mi hétköznapjainkra is. (Olivia
Fox Cabane: személyes vonzerő.)
Franklin Benjamin utilitarista hallgatás javaslata pedig úgy
szól, hogyha meg akarod kedveltetni magad, akkor ne beszélj, hanem hagyd, hogy
a másik beszéljen. Ez persze manipuláció. Az „ugye milyen jól elbeszélgettünk”
poén pedig néha arra épül, hogy csak az egyik beszélt.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |