A Tisza jelöltállítása módszertanilag az egyik legérdekesebb
lesz a rendszerváltás óta. A szükség teremti. Magyar Péter 106x3 jelöltet
ajánl, melyből a helyi Tisza-szigetek egyet kiejtenek, a maradék kettőből
népszavazással döntik el ki induljon a Tisza színeiben. Ennyi a terv. Innovatív,
ám egy valami mégis hiányzik belőle: a sorsolás.
Vegyünk egy elég sikeres rendszert példaként, ahol a
sorsolás eleme volt a kiválasztásnak. Ez a Velencei Köztársaság, ahol 1797-ig,
több mint 500 éven keresztül működött a dózsék kiválasztásának 10 lépéses
mechanizmusa. (A Tisza innováció 3 lépéses.) A velencei modellben minden
második lépésben sorsolást alkalmaztak. Az utolsó hasonlított az ismert
pápaválasztásra. Most tekintsünk el attól, hogy a velencei rendszerben
arisztokratákból indult ki a folyamat és egy valakit, a dózsét kellett
megtalálni, nem pedig egy helyi jelöltet, aki majd képviseli a párt színeit.
Képzeljük azt, hogy helyi kis dózsékat keresünk.
A módszer akkor közelítene a velencei rendszerhez, ha a
Tisza-szigetek tagjaik közül sorsolással is jelölnének egy harmadikat, és e
három ember közül kellene népszavazással kiválasztani a jelöltet. Aki
visszahozta a tudományos gondolkodásba a sorsolás fontosságát (David van
Reybrouck), ebből a javaslatomból mindössze csak a választás nem tetszene. A
választáson ugyanis mindig elcsúszhat a dolog a populizmus irányába. És persze
egy sorsolás sem elég, hogy valóban sikeres és stabil legyen a végeredmény.
Ugyanakkor nem tudunk visszatérni az arisztokratikus
feudális rendszerhez, ezért magát a nép általi választást nem dobhatjuk ki az
ablakon. A választás során mi bízunk a többség bölcsességében, a felülről
történő kiválasztás a minőséget hozza, a sorsolás pedig a tisztességességet és
az igazságosságot garantálja. A három láb már létre tudna hozni egy új stabi,
hosszú távon is sikeres modellt.
A veszély az egymenetes sorsolásban még az volna, hogy a
véletlen behozhat idiótát, vagy beépített embert is (Ld. a 96-os
médiatörvényben a civilek közüli kuratóriumi tagság sorsolást.). Ezért volt a
velencei modell több menetes. Mert mindig felduzzasztották sorsolással a jelöltek
számát, abból azonban mindig kiválasztottak egymás közül valamennyit. A
választási szűkítés zárta ki az idiótákat, a veszélyeseket, azokat, akiket
konszenzusra alkalmatlannak tartottak.
A visszautasítás veszélye is fennáll a sorsolásos
technikáknál. Velencében, ha valaki visszautasította a jelölését viszont
pénzbüntetést kellett fizetnie, ezzel próbálták csökkenteni a kilépőket. (A
görögöknél vissza sem lehetett utasítani, ha sorsolás kapcsán valamilyen
közhivatalt kellett betölteni egy meghatározott időre.) A politikai tevékenység
így válik szolgálattá.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |