A 16 éves korosztály (15-18, 14-22) számomra a
legizgalmasabb. Nincs ezzel mindenki így. Erik Erikson például nagyon nem
szerette. Voltaképp az volt a baja velük, hogy szerinte ez a korosztály oly
mértékben meg akarja mutatni az egyéniségét, hogy közben teljesen beolvad a
saját korosztályának divathullámába. A szubkultúrán keresztül ha nagyon egyéni
akarsz lenni, valóban az ellenkezőjét éred el, mert pont olyan leszel, mint a társaid.
De nem minden 16 évesre áll ez a paradoxon, ellenben ebben a korosztályban üti
fel a fejét a posztkonvencionális morális szint. A lázadásnak ez a
dackorszaknál egy jóval fejlettebb változata.
A dackorszak egy fal az Én, az akarat és a többiek közti
különbség felhúzására, meghaladása pedig azáltal történik, hogy a szerepek és
szabályok iránti elfogadás történik meg (valamennyi kényszer mindenképp van, és
abból aztán lesz neurózis, de nem mindegy, hogy mennyire voltunk mi
alkalmazkodók illetve a felnőttek türelmesek velünk). Tehát míg a dackorszak
egy fal a külvilág és köztünk, addig a kamaszkor a szerep-szabály elleni
lázadás, egy ablak, melyen kitekintve jóval tágabb világot érzékelhetünk. Egy
konvenciók nélküli világot, ami azonban szintén nem a hétköznapi valóság. Ez is
egy válságidőszak, és meghaladva integrálható benne a szerep-szabály
viselkedés.
A posztkonvencionalitásnak épp az a lényege, hogy a
konvenciókra nem mint istentől elrendeltre tekintünk, hanem társadalmi
szerződéstípusnak érzékeljük, megváltoztathatónak és átalakíthatónak. A
kamaszok esélyét is látják az átalakíthatóságnak. Ebből a nézőpontból – most a
vallásból véve a példát - a szentírás nem szó szerint értelmezendő, hanem csak
szimbolikus. Események vannak benne, de nem lényeges, hogy megtörténtek-e, a
morális tanítás a lényeges bennük. Akik például a kenyérszaporítást komolyan
elhiszik, vagy azt, hogy Mózesnek a Vörös tenger kettévált, azok a
konvencionális szinten rekedtek. Végső soron a vallás és más intézmények sem formális
jellegüknél fogva értékesek, hanem olyan keret, ami a benne lévő éléshez
szükséges, hogy aztán átalakuljanak. Ilyen a nemzet is, mely akkor ezek szerint,
nem az örökkévalóságnak teremtetett.
A posztkonvencionális világlátás bár a 16 éveseknél
bontakozik ki – Kohlberg, aki ezt felfedezte nem kutatta tovább azt, hogy
később ez a szemléletmód gyarapodik a felnőtt korban, vagy akár az időseknél,
vagy mindenki megtartja az itt elért szintjét, netán visszafejlődés következik.
Ezt a kérdést fel sem vetette és úgy tudom ilyen vizsgálatot, azaz statisztikai
kutatást még más sem végzett. Annyit tudunk csak, hogy a nyugati társadalmakban
kb 15% körül alakul az arányuk, a magasan végzettek közt ez elérheti a 25%-ot. A
nem nyugatiaknál viszont ez az arány nagyon kicsi. (A Chat GPT-t kérdezve, ezt
dobja ki: Snarey (1985) meta-analízise:
45 kultúrában végzett vizsgálatok alapján a nem nyugati társadalmakban a
posztkonvenicionális szint nagyon ritka.)
Minket itt azonban a mi felnövekedésünk és felébredésünk
izgat, és hadd legyek pesszimista. A hipotézisem az, hogy bár a 16 éveseknél kinyílik
egy ablak, a következő életszakaszban nincs idő ezen sokat bámészkodni, mert a
fő feladat a munka világában való pozíciószerzés lesz. Ha szerencsésen
alakulnak a dolgok lehet visszatérni, de addigra rendszerint az újabb traumák
és bűnök becsukják ezt az ablakot.
Aki egyszerre dolgozik középiskolásokkal és egyetemistákkal,
az érzékelheti ezt a beszűkülést, amiről beszélek. A középiskolások, ha csak
nem kapta el őket valami szubkultúra, valami ideológia épp hogy nyitottak,
toleránsak, empatikusak, míg az egyetemisták attól függően persze, hogy milyen
szakirány az övék, megkezdik a felnőtté válást. Mindenki, aki visszaemlékszik a
pályaválasztás kényszereire talán fel tudja idézni, hogy aggódott a beszűkülése
miatt. Én legalábbis emlékszem erre. Sőt, ez az időszak kifejezetten veszélyes mert
a beszűkülés egy szükségszerű folyamat és aki nagyon ellent akar ennek állni,
az idegösszeroppanást kaphat. (Személyiségzavar, skizofrénia, neurózisok
ilyenkor lobbanhatnak be. Max Weber se véletlenül kapott idegösszeomlást ebben
az életszakaszában.)
Fiúk és lányok másként élik meg ezt az életkort. A fiúk
társaságban együtt cselekvésekbe vetik bele magukat, a lányok meg mély lelki
válságaikat kezdik megosztani. Mindkettő igényli azonban a fizikai együttlétet.
Szerintem mind a fiúk, mind a lányok személyisége nagyon gazdag ilyenkor. Nekem
konkrét emlékeim vannak, ahogy csodálom ezt az időszakot a nálam 10 évvel
idősebb testvéreimnél és a társasági köreiknél. Akik a Covid időszakban épp
ebben a korban voltak – mint pl. a gyerekeim – azok most pótolják ezt. A Covid,
mint a kutatásokból kiderül kitörlődött mint tapasztalat, mintha meg sem
történt volna. A posztkonvencionalitásban az egymással való vitákon, a
különbségek elfogadásán keresztül lehet benne maradni, aminek jót tesz a jó
társaság.
Ami a későbbieket illeti szintén vannak módszerek. Például
egy meseterápia kapcsán nagyon érdekes,
ahogy ahány résztvevő van a terápián, annyi meseszereplő fog kiemelkedni a
történetből. Nem mindenkinek az, ami nekünk. Ami kugrik a háttérből (gestalt
pszichológia) az gyakran nem más, mint amir a mi életkorunk nyitott, vagy ami
épp nehézséget okoz, ahogy azt Erik Erikson a szakaszolásaival kiderítette. A
dackorszak és a kamaszkor szerepelt fentebb, most ugornék tovább.
Az egyetemista diákok akkor élénkülnek fel, ha a téma az, hogy miért
csúsznak ki mindig a határidőkből, miért tékozolják, vagy miért idegesíti
őket annyira, ha az idő nem tartalmas, ha nem töltődik fel eseménnyel.
A 30.asok egzisztenicaépítgetésének válsága akkor jelenik meg, amikor az
egzisztencia felépült. De már építés közben is jöhet a kiégés. Hogy fontosabb a
pénznél a hasznos munka, az néhány kultúrában, családban már hamarabb
megjelenik.
Az 50-es 60-asok elengedési nehézségei sokszor a gyerekek kirepüléséből, állások elvesztéséből, válásokból származnak. A veszteségek
erre az életkorba már megjelennek. A fölöslegessé válás réme is ekkor jelenik
meg. Aki ragaszkodik, aki nem tudja elengedni a sérelmeit, az hamarabb is fog
meghalni.
A 70-es életkor fölöttiek már el tudtak engedni sok mindent, de nehezen
változtatnak, ragaszkodásuk a korábban működő és megszokott eszmékhez, cselekvésekhez,
helyekhez viszont lehetnek rossz szokások és gondolatok, elvek is. A rugalmasság
megtartása a kihívás.
Ha azt mondjuk a merevséggel, a változástól való félelemmel szeretnénk
foglalkozni, a 70 plusszosok lesznek leginkább az érdeklődők (meg az ellentmondók is). Ha az
elengedés nehézségeivel, akkor az 50-es 60-asok ismernek magukra, ha a
gyarapodás kényszerével, akkor a 30-as 40-esek, s ha az időtékozlással, akkor a 20-asok. Ha
erkölcsi dilemmákat vetünk fel, arra a kamaszok lesznek a legfogékonyabbak.
Az idősebbek mindig van
annyi előnyük, hogy ha akarnak és ellazulnak vissza tudnak emlékezni a korábbiakra,
a fiatalabbakat viszont meg még érdekelheti a következő szakasz. HA a kettővel előttük lévő nem
is, de az egyel előttük lévő biztosan.
A kultúrák tanulmányozása is segít. A kultúrák egyik nagyon fontos szerepe az, hogy receptet nyújtanak az életkorok kihívásaira.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |