A fölényeskedő kommunikáció megerősíti a csoportot, de nem
teszi lehetővé a valódi versenyt a másikkal. Egy sajátos paradoxont rejt. Ha
ugyanis leállsz vitatkozni te, mint fölényeskedő a másikkal, akkor „lealacsonyítod”
magad hozzá, tehát nem fogsz a másikra ránézni, nem fogsz az érveire
válaszolni, nem is tudsz vele mit kezdeni. Emlékszünk talán a Gyurcsány-Orbán
vitára, Orbán már előre lenézte Gyurcsányt és aztán nem hozzá beszélt, hanem a
kamerába.
A fölényesség bármivel párosulhat, panaszkodó-számonkérő is
lehet, mint a Takács-Kulja vitában, és itt is a fölényesebb veszített. Ráadásul
a vitának volt egy olyan dinamikája, hogy Takács úgy érezte, ha Kulja
fölényeskedik, ő is megteheti ezt, és így a stílus arra a terepre került amiben
ő igazán otthon volt. A fölényes néha nagyon jó tud lenni a fölényeskedésben.
Egy a végletekig következetes fölényességnek vereség esetén
a teljes megsemmisülés a következménye. A fekete arisztokrata lovag 1492 A
paradicsom meghódítása (vagyis az Amerika felfedezéséről szóló) filmben miután az
egyik hódiító kegyetlenkedik a bennszülöttekkel, és a rá megharagudó Kolombusszal
(Gerard Depardieu) párbajba keveredik, a párbajban alul marad. Végül a szikla
tetején azt mondja: a történelem úgyis rólunk nemesekről szól és leveti magát a
mélybe.
Aki fölényes és veszít, az választhatja még a vezeklést, de
ha igazán következetes az öngyilkosságot fogja, mint Adolf Hitler. Meglehetősen
veszélyes és önveszélyes stratégia a fölényeskedés. Amikor II. Erzsébet
megengedett magának némi arroganciát Lady Dianával szemben, az majdnem az angol
korona összeomlásához vezetett. Tanácsadói közölték is vele, hogyha nem hajt
fejet Lady Diana temetésén, az a birodalom végét jelentheti. A Buckingham
palota félárbócra eresztette a zászlót és Erzsébet királyné is fejet hajtott. Talán
az utolsó pillanatban.
Manapság a populizmus párosítását figyelhetjük meg a fölényeskedéssel. (Ld. még Janis csoportgondol megifgyelését, ő kiemeli, hogy a fölényeskedésnek a végeredménye, hogy morálisan is felsőbbrendűnek hiszi magát a csoport, és ezért egyre amorálisabb dolgokat enged meg magának a másikkal szemben.) A történeti kontextustól függően új dolgokat figyelhetünk meg. A lépések ma mások, mint a korábbi példákban. Nem eredendően egy meglévő
pozícióból származik, mint az első Orbán kormány bukásakor, Erzsébetnél, az
arisztokrata lovagnál, Hitlernél. Ezek eleve felső státuszú pozíciók, ennek
megfelelően tekintélyesek és felülről kommunikálók, sokszor elegánsak. A mai populista
stílus arrogáns, lekezelő, és inkább alpári.
A populista vezető alapállása az, hogy „mi épp olyanok
vagyunk mint ti”, „épp úgy beszélünk, mint ti a kocsmában”, végeredményben
pedig a szociálpszichológiai ajánlat nem más, mint „ha ti és mi azonosak
vagyunk, akkor ti is épp úgy lehettek fölényesek a másik csoporttal, ahogy mi”.
Ilyeneket állít ez a helyzet: „van bennetek is rejtett rosszindulat, harag,
előítélet? Hát kimondhatjátok, mert mi is kimondjuk, mert jogunk van hozzá.” És
máris megkapjuk Bayer Zsolt közönségét. Együtt nézik le a másik csoportot. A
nyugdíjas osztag esernyőkkel kiment néhány ellenzéki tüntetésre, hogy
verekedjen, mert ha nekem van igazam, akkor a másikkal bármit tehetek. (Ez a „kinek
van igaza játék” – melyet Rosenberg szerint senkinek sem kéne űzni, mert csak
agresszió lesz belőle.) A fölényességből a végén az agresszióhoz való jog következik. Legyen az verbális vagy valódi.
A teljes Megafon, már megalakulása pillanatában a
fölényesség kommunikációjára épített. Bárkit megalázhatnak nem csak a nézetei
és a viselkedése miatt, de akár pusztán azért is, mert nő. (Ld. Jeszenszky
Zsolt Baranyi Krisztina polgármesterről mondottait, amit nem idéznénk.) Lázár
elhíresült mondata pedig az anyagi javakra épített fölényeskedés. Ez kicsit
kilóg a sorból, mert nem populista. Egy feudális korszakra emlékeztet, ahol az
arisztokraták időnként megmutatták a vagyonukat és reprezentáltak. Bár Lázár
nem luxizik, rejtegeti a kastélyát, a NER feleségek viszont luxiznak. Várkonyi
Andrea talán a legjobb példa arra, ahogy a gazdag NER feleség reprezentál a
nyilvánosságban és jótékonykodása közepette is saját gazdagságát mutogatja. Azért érezzük ízléstelennek, mert mi oka van valakinek, hogy még a rászorultak közt is reprezentáljon?
A fölényeskedés mögött lehet egy erős identitás, de ha a
dolog pszichológiájában kezdünk kutakodni, akkor épp annak gyengeségét, az identitásba való kapaszkodást fedezhetjük fel. Egy olyan fölényeskedő vezetőben, mint mondjuk
Orbán Viktor vagy Trump, épp az ideológiai képlékenységet találjuk. Trumpnak
valójában semmilyen szavát, ígéretét, ultimátumát nem lehet komolyan venni. Ő
és Orbán is nagyon könnyen változtatják az álláspontjaikat, a nézeteiket. Trump
a mai populizmus bulvár pocskondiázásának mélyéről jön, az ő fölényessége egy
olyan önvédelem, amiről minden lepereg. A NER ezt még nem tudja, ha kell, ugyan
elviszi a kisvasutat Bicskéig, de szemben Trump-pal zavarba hozható. Putyin az
ellenfeleit megöli, Trump lepöcköli, Orbán viszont nem találja a megoldást, Hadházy
és Magyar Péter folyamatosan bontja le a népszerűségét.
A fölényeskedésnek megvan az a hátulütője, hogy tovább megy
a hatalom, mint tehetné. Gondolhatunk Hatvanpusztára, de más, ideológiai
kérdésre is. Orbán Balázs ideológiai fölényességében addig jutott, hogy 56-ban,
ha a magyaroknak eszük lett volna, feladják. Schmidt Mária szerint Németország
már nem létezik, az oroszoknál pedig csak a nyílászárókkal van gond, de senki
ne ítélje meg az ő kultúrájukat. Mintha legalábbis az ablakokon való kiesés
kultúra volna. Mintha egy nép ellenállása az agresszorral szemben butaság
volna.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |
Zsolt Péter 2025. 08. 26. 14:02