Hat szempontot ismerünk, hogy milyen jó visszacsatolása is
van, ha segítő szakmában tevékenykedünk. Hat szükségletet is elégít ki. (érzelmi
érzékenységünket, elismerésvágyunkat, önkontroll-szükségletünket, érzelmi
önszabályozásunkat, önbecsülés-erősítésünket, elköteleződés-szükségletünket.)
Akiben kevéssé, vagy egyáltalán nem jellemzők ezek a
szükségletek, nyilván nem fog segítő szakmába menni, illetve ha odasodorja az
élet, kevésbé lesz motivált. Van egy szociálpszichológiai kutatás (Smith-Mackie
szerzőpáros kézikönyve ismerteti), melyben kimutatják, hogy az AIDS
beteggondozók közül azok, akikben több a személyiségprobléma, kitartóbb
gondozókká válnak. Akinek fontosabb, hogy hasznosnak tarthassa magát, és
bizonytalan, az később ég ki, ami lássuk be, a betegek számára előnyös. Tehát
nem mindig a letisztultabb személyiségek hajtanak több hasznot.
Az sem véletlen, hogy ez a kegyetlen megfigyelés egy
szociálpszichológiai könyvben van. A humanisztikus pszichológiát választó
segítők és a szociológusok ill. szociálpszichológusok más kasztba tartoznak. (Én
az utóbbiakhoz sorolom magam.) A segítők (pszichológusok, terapeuták, life
coachingok), ha valakin nem tudnak segíteni, azt a saját kudarcukként élik meg, mert mindenkiben a jószándékot feltételezik.
A szociológia felől jövők hajlamosabbak a struktúrákat okolni, és a strukturák
kialakítóját. Mi hajlamosabbak vagyunk a morális elítélésre is.
Például - mondjuk mi - ha hatalmadban van létrehozni egy illiberális
társadalmat, akkor ezt azért hozod létre, hogy növelhesd mások feletti
kontrollodat. Ha visszaélsz ezzel a lehetőséggel, begonoszodsz. A
szociálpszichológus egyáltalán nem retten meg attól, hogy elítélje és
felismerje a gonoszságot. (Ld. Zimbardo Lucifer hatás c. könyvét). Zimbardo
egyébként nem csúszik bele abba a giccsbe sem, hogy jó embereknek nagyobb
morális tartást feltételez. Az említett könyvében a börtönkísérlet kapcsán az
egyik fiú elemzésével példázza, hogy épp a legjobbak omlanak össze legelőbb. A
srác ugyanis rab akart lenni, hogy megedződjön, ha a való életben is küzdenie
kell az igazságszolgáltatással és a rendszerrel, egy másik, aki a helyére jött,
mert az előzőt hamarabb ki kellett hozni, meg erőből lázadt, ami miatt a többiek
fejére is bajt hozott.
Vannak persze a segítő szakmákban is kivételek, ilyen Dr.
Ramani Durvasula, vagy nálunk Almási Kitti. akik képesek kimondani, hogy XY nem
csak nárcisztikus, de rohadék is, és nem hajlamosak vele foglalkozni. S
valóban, ahogy az elején felsoroltuk mi tesz valakit alkalmassá a segítő
szakmára, abban látható, hogy például egy borderline pláne rendelkezik azokkal
a szükségletekkel, és keresi a segítő tevékenységet, és mivel rendkívül empatikus
tud lenni, segítőként is kiváló szakemberré válhat. És alighanem egy nárcisztikus
is, ha oda akar figyelni másra, ezt meg tudja tenni, és saját magát
fejlesztheti így. Másfelől viszont dönthetnek önző módon. Vagyis az erkölcsi
dimenzió egy teljesen más pálya. Vannak jó nárcisztikusok és vannak gonoszok.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |