A büszkeségnek nem a kisebbségi érzés az ellentéte, hanem a
szerénység. A kisebbségi érzés és a büszkeség gyakran kéz a kézben jár,
pszichológiailag egymásból táplálkozik, egymást takarja, könnyen oszcillál.
Nem véletlen van egy olyan híres regénycímünk, hogy
Büszkeség és balítélet, mert a kivagyiságból gyakran rossz döntések születnek.
Vannak filozófusok, akik kifejezetten negatívan szemlélték a
büszkeséget. Pl. Ortega y Gasset, a portugálok büszkeségét kifejezetten
fejlődést akadályozó jellemvonásnak tartotta. De itt van Szekfű Gyula is, aki a
Három nemzedék című könyvében a neobarokk viselkedést olyan büszkélkedésként
írta le, mely a dzsentri osztály jellemzője és amiből semmi jó nem származott a
két világháború közti időszakban, csak egy elakadt polgárosodás, semmi több.
Bár talán a büszkeség szót nem használta.
Sokszor tévesen alkalmazzuk a büszke jelzőt. Büszkék vagyunk
a gyerekeinkre, mondjuk, de igazából csak egészségesen gyönyörködünk a
fejlődésükben, a sikereikben. Nem igazán a mi érdemünk, hogy a gyerek elért
valamit, az inkább a körülmények és az ő érdeme. Már az is jó, ha szülőként nem
rontottunk el valamit.
Büszkék vagyunk a nemzetünkre, a munkahelyünkre, egy
csoportra. Ezek is inkább olyan jellegű identitás erősítések, amelyhez esetleg
kevéssé járultunk hozzá. Csupán csak örülünk, hogy azonosulhatunk.
Végképp furcsa dolog volna olyasmire büszkének lenni, ami
adottság. Például a szeme színére senki sem büszke, vagy a magasságára.
A nemzeti büszkeség – mint minden büszkeség –
összehasonlításból származik. Több Nobel-díjasunk van, mint más nemzetnek, több
aranyat szereztünk az olimpián, jobb költőink vannak, mint más népnek, annak
ellenére, hogy kevesen vagyunk mégis magasabb kultúrával bírunk, mint más
nemzet. Büszkék vagyunk a nyelvünkre, arra, hogy mi vendégszerető nép vagyunk,
hogy civilizáltabbak vagyunk, mint a környékbeliek stb.
Az a helyzet, hogy, minden nép vendégszeretőnek tartja
magát, hogy a szlávok úgy gondolják ők hozták a civilizációt Közép-Európába és
minden nép azt gondolja, hogy különb a mellette lévőnél. Márton Áron, Erdély
püspöke igazán szent ember volt, de saját személyiségfejlődésének egyik
kiemelten fontos részének tartotta, hogy öt év börtönév után az egyik
cellatársának köszönhetően, aki egy román görögkatolikus pap volt, rájött, hogy
nem különb a magyar a románnál, hogy ezt a nemzeti büszkeséget félre kell
raknia magában, ha azt akarja, hogy emberségesebb legyen.
Amikor egy cselekvést azért hajtunk végre, hogy azután
büszkék lehessünk magunkra, ez érdekvezérelt és híján lesz az önzetlenségnek.
Szociálpszichológiai kutatások ugyan kimutatták, hogy az ilyen motiváció
gyakran tartósabb (pl. AIDS betegek ápolását tovább bírták azok, akik büszkék
voltak erre), mint az önzetlen, mégis alighanem igaza van a buddhistáknak
abban, hogy az ilyen cselekvés újabb karmát szül. Ez alatt az értendő, hogy
újabb kényszereket.
De nem csak a buddhisták fedezik fel a büszkeség iránt
vágyból fakadó szenvedéseket, a kereszténység is óva int ettől az érzelemtől.
Páter Gurzó Anaklét, aki erdélyi ferences szerzetes volt, és Márton Áron
börtönből való kiszabadulásáért sokat tett, majd ezután lelki vezetője volt és
gyóntatta a békepapokat, akik nem tudtak távolságot tartani a kommunistáktól, a
következő képpel szemléltette a büszkeség problémáját: „A teli kalász lehajtja
a fejét.” Ebbe a metaforába sok mindent bele lehet képzelni. Pl. a tudás
nélküliség versus tudással bírót. Vagy a morális fejlettség versus az amorális
önigazolót.
Van-e mire szerénynek lenned? – Végső soron erről is szól a
fenti metafora, de paradox módon, ha azért vagy szerény, mert valamilyen
eredményt elértél, amit magadnak is köszönhetsz, megint ott leselkedik a
kivagyiság. Az álszerénység sem jó, a büszkeségtől való erőszakos
távolságtartás sem, az önostorozás sem, hogy aztán így jussunk el egy magasabb
állapotba. Nem fogunk eljutni.
Az öngyűlölet is igen rossz attitűd. Jó, ha értékelni és
örülni tudunk annak, amit genetikailag, társadalmilag kaptunk, ami a csoportunk
vagy az egyéni teljesítményünk. S mindaddig, amíg a büszkeség helyett nem
találunk ki ezekre valami jobb szót, hát használhatjuk ezt a kifejezést. De
aligha hiszem, hogy pl. Einstein büszke volt a relativitás elméletre. Alighanem
úgy tekintett rá, hogy csak rálelt valamire, ami odakint a világban létezik.
Nem azonosította magát az elmélettel, az nem ő volt, de nyilván örömmel
töltötte el a gondolat, hogy emiatt megbecsültség övezi, nem tagadta meg
magától az elismerést csak azért, mert ő és az elmélet két különböző dolog.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |