Jeszenszky Zsolt szülei megtámadását kommentáló
bejegyzésének nem egy reakcióját néztem végig, olvastam el. Közös bennük a
megdöbbenés. A nem találunk szavakat, a nem értjük hogy képes valaki ilyen
reakcióra. Én se véletlen indultam el a szektaság kapcsán Jim Jones szektavezér
elemzésében a patreonon, részben mert az áldozat apa is a szektasággal érvelt,
a fia szektatag lett, mondta, részben pedig, mert közös Jim Jones és Jeszenszky
Zsolt közt, hogy egyikre sincs józanésszel magyarázat. De még
szociálpszichológiai is alig. Az szociálpszichológia csak annyival lép előre,
hogy normális emberek is elkövetnek abszurd viselkedést. J. Zs. sem bolond és a
Megafonosoknak sem az a problémája, hogy debilek volnának, ne lennének
intelligensek vagy a hétköznapokban gondozásra volna szükségük, mert nem tudják
ellátni magukat.
Nem fogok az alábbiakban sem receptet adni J.Zs-re, mert nem
jár hozzám terápiára, de azt meg tudom osztani, hogy milyen irányokba kezdenék
tapogatózni, aztán ezekből vagy be jön egy vagy több, vagy egy sem. Voltaképp
el is szakadok a konkrét esettől, de az érthetőség kedvéért mégsem.
Az egyik megközelítés, hogy az elemzés címeként azt írjuk
fel a papírunkra, hogy a „J. Zs. gyerek”. Kb. a 16 éves korig kell
visszamennünk, mert úgy tűnik, hogy J. Zs. aki most testben 50 éves, valójában
csak 16. A lázadásos, tagadásos korban ragadt le, innen nem fejlődött tovább.
Nyilván, az ember igyekszik utólérni az apját, minden fiú számára teher az
apja, és itt az apa egy igazán kiváló ember, ha beleragad J. Zs. az
ellenpólusba, akkor ő meg igen alávaló lesz. Ilyenkor szokták azt mondani, hogy
hát a kamasz rossz társaságba keveredett, vagy hogy majd kinövi. Tehát
elindulhatunk vele abba az irányba, hogy miért nem nőtte ki ezt a korszakát? Hogy
történjék, hogy az apjával megbékéljen, ne rivalizáljon vele, elfogadja, hogy
hozzá képest ő bizony kevesebb, viszont ez ne visszahúzza, hanem büszke legyen
rá. Jó irány ilyenkor, ha nem csak az apával, hanem a további felmenőket is
elővesszük, akár hetediziglen. Sok minden helyre tud kerülni ilyenkor.
Egy másik megközelítés egyszerű behaviorista. J. Zs.
folyamatosan rossz irányból kapott megerősítést. Ha áthágta az újságírói etikát
dicséretet kapott, nagyobb lehetőségeket, pénzt paripát, fegyvert. Ez igaz az
egész Megafonos projektre, mindig azt jutalmazta a környezet, amikor nagyobb
rohadékságot követtek el, így aztán szépen lebontották bennük az erkölcsi
alapokat. Sose feledjük el, amit a szociálpszichológiából tudunk, hogy minden
morális lebontás valójában egy pozitív ideológiával kezdődik, amivel azonosulni
lehet. (Ld. Milgram áramütés kísérletét.)
Egy másik freudi modellből kiindulva olybá tűnik, mintha J. Zs-nek
nem volna felettes énje. Mintha csak az ösztön én (ld. a szexuális
kicsapongásokra történő büszke utalásokat) és az EGO dolgozna. Ilyenformán
sikerül elhárítani a neurózist. Egyes elemzések, amikkel találkoztam azzal
próbálkoztak, hogy Orbán Viktor került a felettes én helyére.
J. Zs. és a Megafon egy olyan pszichológiai terep is, ahol
tanulmányozni lehet a kognitív disszonancia megszűntét. Bele lehet sodródni egy
olyan állapotba, amely azt az örömöt nyújtja, hogy nincs kognitív disszonancia.
„Van a gonosz ők, a háttérhatalom, a globalisták, és vagyunk mi a harcos
megmentők”. Itt nem csak arról van szó, hogy a gonosszá válás valamilyen
pozitív ideológiával indul, hanem arról is, hogy az ideológia vallásos beszűkültséghez
vezetett. Rendkívül komoly felelőssége van ebben a Megafonosoknál okosabb
embereknek, akik megalkotják ezen ideológiákat. (Nem sorolok neveket, de
tudnék, tessék szét nézni a Fidesz mögötti agytrösztök és megmondó emberek háza
táján, filozófusok, politológusok, jogszociológusok közt, azaz az értelmiségi
udvarban.)
Minden elemző csak annyiban biztos, hogy itt valamivel több
dologról van szó, minthogy pusztán J. Zs. egy pénzért dolgozó rohadék lenne, ha
így volna nem nyilatkozott volna úgy az apja megtámadása után, ahogy. Még csöndben
sem tudott maradni a bunkója, tehát itt valami sokkal nagyobb baj van, mint egy
III. Richard-i szerep. Lépjünk is tovább a spiritualitás irányába.
Van, aki szerint ez az apját lesátánozó és saját magát vallási
fanatikusként feltüntető énprezentáció egyszerűen hamis. J. Zs. nem
fundamentalista, mint számos vallási fanatikus és megszállott, ennek eljátszása
is hamis. Azért hamis mert látszik az út, ami végig érdekvezérelt volt. Nehéz
elhinni, hogy valakinek, akinek ennyire bejön pénzügyileg mások gyalázása
valóban így viselkedne akkor is, ha nem kapott volna ezért pénzt. Egy vallási
fanatikus fundamentalistától a nélkülözéseket, az önfeláldozás várjuk. Magától
gyűlöl, nem pénzért. Pl. egy szcientológista mikor beszáll a közösségbe,
felajánlja a vagyonát. Jim Jones követői is odaadták mindenüket. A Megafonosok
nem adták oda a pénzüket Orbánnak, épp ellenkezőleg, a NER-ből élnek. De ettől
még lehet, hogy a jövőben megteszik. Szóval ez a megdöbbentő. Lehet, hogy ez a
társaság akár az életét is adná? Vagy épp ellenkezőleg, rögtön hazaárulókká
válnának, ahogy azt Orbán Balázs javasolná. Jönnének a racionális
felsőbbrendűségükkel, ami nem más, mint EGO.
Igen szembetűnő J. Zs. esetében és a többieknél is a
pökhendiség, a felsőbbrendűség, a mindenkit lenézés. Láthattuk ezeket a
felsőbbrendű megnyilvánulásokat az ECHO Tv-ben, majd manapság a HÍR Tv-ben. Összeülnek
és magas lóról lealáznak mindenkit. Kicsit utánozzák Orbánt. (Aki ráérzett erre
a primitív felsőbbrendű bunkóságra az a humoristák közül Bödöcs Tibor, ld. még
a Mulat a manézs regényét). J. Zs. felsőbbrendűség tudata valamelyest
magyarázhatja, hogy jutott el saját apja „jótékony” megértéséig. Nyilván az ilyen
nagy EGO egyfajta személyiségzavart takar. Elindulhatnánk abba az irányba, hogy
ezen segítsünk, és általában s spiritualitás tud ezen segíteni, mert a
metafizikai énből szemlélve kerül az EGO a helyére. De nem mindig…
Az általam használt énszerkezeti modellben az egyéni, a
társadalmi és a spirituális én összhangteremtésében rejlik az ember
egzisztenciális kihívása. És mindegyik torzulhat önmagában is. A megafonosoknál
úgy tűnik torzul is. Mindegyik rossz pályára áll, de épp így teremtődik meg
köztük a harmónia. Ettől olyan megdöbbentő. Mert van visszacsatolás az EGO-hoz,
van egy társadalmi, filozófiai alap (globalitás ellenesség), van egy kognitív
fejlettség, és van egy spirituális felébredés élmény. (Jelezzük, sok nácinak is
volt ilyen.) Ez azonban nem a saját EGO-nk helyre rakása, épp ellenkezőleg, egy
skizoid kiválasztottság érzet.
Végezetül az is megdöbbentő, hogy J. Zs. a sátánról beszél –
tehát feltehetően van egyfajta spirituális tapasztalata -, ez a tapasztalat, belső
élmény egy keresztény fogalomrendszerben tud nála értelmeződni, viszont
kívülállóként elég egyértelmű, hogyha valakit megszállt a sátán, akkor az épp
ő, és nem az apja, akit ezzel vádol. Ez egy projekció a részéről, de ki fogja
ezt neki megvilágítani? Ha történetesen a Vatikán ördögűzésre képzett
embereinek kezébe kerülne, lehet, csak ez volna a megoldás a számára, hogy
megváltozzék.
1. közéletileg informatív és/vagy konfliktust feltáró:   | |
2. sokoldalú, több oldalról megvilágító:   | |
3. tanulságos, sokaknak ajánlható:   | |
4. korrekt és/vagy mentes az érdekeltségtől:   | |
5. egyenlőtlenségre és/vagy igazságtalanságra érzékeny:   | |
6. egyéb közszolgálati értékek: közérthetőség, stílus, igényesség:   |